۸۶۹۹۲۷
۱۷ نظر
۵۳۰۳
۱۷ نظر
۵۳۰۳
پ

یک‌طرفه‌ترین برد‌های تاریخ فوتبال؛ واویلا، نزن بسه دیگه!

در تاریخ برگزاری مسابقه‌های فوتبال نتایج عجیبی رقم خورده است که برخی از آن‌ها غیر واقعی و مضحک به نظر می‌رسند، اما گاهی مستطیل سبز آن قدر بی‌رحم می‌شود که نتیجه تحقیر شدن یک تیم را در تاریخ ماندگار می‌کند.

روزنامه خراسان - مجید حسین‌زاده: یکی از آرزو‌های فوتبال‌دوستان و تماشاگران این رشته مهیج، دیدن بازی‌هایی است که گل‌های زیادی در آن رد و بدل شود؛ در این بین چه بهتر که همه این گل‌ها توسط تیم مورد علاقه‌شان به ثمر برسد و به اصطلاح تیم حریف و تور دروازه‌شان را سوراخ، سوراخ کنند!

در تاریخ برگزاری مسابقه‌های فوتبال نتایج عجیبی رقم خورده است که برخی از آن‌ها غیر واقعی و مضحک به نظر می‌رسند، اما گاهی مستطیل سبز آن قدر بی‌رحم می‌شود که نتیجه تحقیر شدن یک تیم را در تاریخ ماندگار می‌کند. خرداد سال ۷۶ یکی از این روز‌ها بود. جایی که تیم‌ملی کشورمان موفق شد با یک پیروزی یک طرفه، تیم کمتر شناخته شده مالدیو را با زدن ۱۷ گل و بدون گل خورده بدرقه کند و یکی از یک طرفه‌ترین برد‌های تاریخ کشورمان را به ثبت برساند.

به همین بهانه و البته برد عجیب تیم‌ملی نروژ که دو روز پیش موفق شد با ۱۲ گل در جام‌جهانی زیر ۲۰ ساله‌های جهان برابر هندوراس به پیروزی برسد، در پرونده امروز زندگی سلام، مروری خواهیم داشت بر یک طرفه‌ترین برد‌های تاریخ فوتبال دنیا.

یک‌طرفه‌ترین برد‌های تاریخ فوتبال؛ واویلا، نزن بسه دیگه!

ای اس آدما ۱۴۹- ایمیرنه ۰

شاید با دیدن این نتیجه عجیب، تصور کنید که این یک بازی هزار دقیقه‌ای یا تلاشی برای شکستن یک رکورد در گینس یا اصلا مربوط به صد‌ها سال پیش بوده است، اما این بازی در سال ۲۰۰۲ و در لیگ کشور ماداگاسکار انجام شده است. البته حدس‌تان درست است که این بازی، یک جنگ معمولی نبوده است! همان‌طور که گفتیم در اکتبر سال ۲۰۰۲ دو تیم باشگاهی «ای اس آدما» و «ایمیرنه» در کشور ماداگاسکار به مصاف هم رفتند که تیم «ای اس آدما» با نتیجه ۱۴۹ بر صفر پیروز شد و رکورد بیشترین تعداد گل در یک مسابقه در دنیا به ثبت رسید، اما اصل ماجرا از این قرار است که در مسابقه قبلی این دو تیم که با نتیجه ۲ بر ۲ به پایان رسیده بود، داور یک ضربه پنالتی در دقایق پایانی این مسابقه به ضرر «ایمیرنه» گرفت و با این گل بازی مساوی شد و این تیم قهرمانی را از دست داد.

به همین دلیل، آن‌ها در بازی آخرشان در اعتراض به تصمیم داور که در بازی قبلی، قهرمانی را از دستشان گرفت از اول مسابقه شروع به زدن گل به دروازه خودشان کردند و تا پایان مسابقه ۱۴۹ گل به خودی زدند و تیم حریف فقط نظاره‌گر گل به خودی آن‌ها بود. پس از مسابقه، تماشاگرانی که به ورزشگاه آمده بودند، پول بلیت خود را پس گرفتند. همچنین مربی تیم ایمیرنه، سه سال محروم شد و چهار بازیکن این تیم از جمله کاپیتان تیم ملی ماداگاسکار، یک سال از کلیه فعالیت‌های فوتبالی و حتی حضور در ورزشگاه محروم شدند. با این حال، این نتیجه پر گل‌ترین مسابقه رسمی در تاریخ فوتبال دنیاست که به ثبت رسیده است.

بارنزلی ۷۹ - شفیلد ۰

دربی شهر بارنزلی که معمولا هر سال بین دو تیم بارنزلی و شفیلد ونزدی (به شرط حضور هر دو در لیگ دسته اول انگلیس) برگزار می‌شود، پرتماشاگرترین بازی در بین فوتبال دوستان این شهر است. با این حال و در یکی از بازی‌های این دو رقیب سنتی، نتیجه‌ای رقم خورد که نه تنها هیچ‌گاه در بازی‌های این دو تیم تکرار نشد که بعد از این پیروزی قاطع، تیم برنده طلسم شد و تا ۳۰ سال بعد حتی یک برد یک بر صفر هم نتوانست مقابل تیم همشهری‌اش به دست آورد! طبق اسناد تاریخی، این دو تیم در سوم نوامبر سال ۱۹۷۹ در انگلیس برابر هم قرار گرفتند و بارنزلی توانست سنگین‌ترین شکست تاریخ شفیلد را رقم بزند و این تیم را با نتیجه تحقیرآمیز ۷۹ بر صفر شکست دهد. سپس تا سال ۲۰۰۹ و در بازی که «آندرانیک تیموریان» نخستین بازی خود را با پیراهن بارنزلی برای این تیم انجام داد، این تیم هیچ‌گاه نتوانست در دربی بارنزلی پیروز شود. بارنزلی در این سال و با نتیجه یک بر صفر پیروز شد.

یک‌طرفه‌ترین برد‌های تاریخ فوتبال؛ واویلا، نزن بسه دیگه!

استرالیا ۳۱ - ساموای آمریکا ۰

شاید دوباره تصور کنید این نتیجه در یک بازی دوستانه به دست آمده است، اما باز هم این‌طور نیست! در یازدهم آوریل سال ۲۰۰۱ و در انتخابی جام جهانی ۲۰۰۲ منطقه اقیانوسیه، استرالیا میزبان ساموای آمریکا بود. هرچند نتیجه این بازی از قبل مشخص به نظر می‌رسید و همه فوتبال دوستان استرالیایی، خیال‌شان از بابت یک برد شیرین در ورزشگاه بندر «کافس» استرالیا راحت بود، اما کمتر کسی فکر می‌کرد که این بازی ۳۱ گل داشته باشد، اما این دیدار در پایان ۹۰ دقیقه با نتیجه عجیب ۳۱ بر صفر به نفع استرالیا به پایان رسید. «آرچی تامپسون» توانست با به ثمر رساندن ۱۳ گل در این بازی رکورد بیشترین گل زده در یک بازی ملی توسط یک فرد را بشکند و طی این مسابقه، تیم‌ملی فوتبال استرالیا به یک رکورد جهانی دست یابد و موفق شود قاطع‌ترین برد در بین تیم‌های ملی را به دست بیاورد.

استرالیا ۲۲ - تونگا ۰

می‌توان تیم ملی استرالیا در سال ۲۰۰۱ را ضعیف‌کش‌ترین تیم‌ملی قرن اخیر دانست. آن‌ها دو روز قبل از برد پر گل استرالیا در مقابل تیم ساموای آمریکا که در انتخابی جام‌جهانی ۲۰۰۲ بود، در یک بازی دوستانه موفق به شکست پر گل تیم‌ملی کمتر شناخته شده تونگا شدند. درباره این کشور باید بدانید که تونگا کشوری آفریقایی نیست بلکه کشوری در قاره اقیانوسیه و مجموعه‌ای از ۱۷۰ جزیره است که در شرق استرالیا و در اقیانوس آرام قرار دارد. بازی دوستانه این تیم با استرالیا در ۹ آوریل ۲۰۰۱ با نتیجه ۲۲ بر صفر به نفع استرالیا به پایان رسید که با کسب این نتیجه دومین برد قاطع تیم‌های ملی هم در اختیار این کشور قرار گرفت.

کره شمالی ۲۱ - گوام ۰

تیم‌ملی گوام یکی از شناخته شده‌ترین تیم‌های ملی است که سنگین‌ترین شکست‌های ملی را هم در کارنامه خودش به ثبت رسانده است. این تیم در اولین سال‌های حضورش در دنیای حرفه‌ای فوتبال در مقدماتی جام ملت‌های آسیا برابر کره‌شمالی قرار گرفت و با نتیجه ۲۱ بر صفر شکست خورد. این شکست باعث شد تا آن‌ها به خودشان بیایند و برنامه‌ریزی کنند تا با کمک فیفا و ژاپن، تیم ملی قدرتمندتری داشته باشند. هرچند خوشبختانه خیلی زود به پست تیم‌ملی کشورمان خوردند تا تیم ملی ما هم پر گل‌ترین‌بازی تاریخ کشورمان را رقم بزند. شایان ذکر است که این تیم در سال ۲۰۰۵ در رده دویست و پنجم جهان قرار داشت و بعد از چند شکست تلخ و سنگین، حالا در رده صد و چهل و ششم جهان قرار گرفته است.

ایران ۱۹ - گوام ۰

چهارم آذر ماه ۷۹ تیم‌ملی کشورمان پس از حذف در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۰ لبنان، به مصاف تیم درجه ۳ آسیا گوام، رفت و پرگل‌ترین دیدار تاریخ‌بازی‌های تیم ملی ایران را به ثبت رساند. در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ ایران در ورزشگاه باغشمال تبریز میزبان گوام بود و این تیم را با نتیجه پرگل ۱۹ بر صفر شکست داد. در این دیدار کریم باقری مرد اول میدان بود و با شش گل توانست گوام را به تنهایی شکست دهد! علی کریمی چهار گل، فرهاد مجیدی و علی دایی هتریک کردند و سهراب بختیاری زاده دو بار و علیرضا نیکبخت واحدی موفق به گلزنی شدند.
یک‌طرفه‌ترین برد‌های تاریخ فوتبال؛ واویلا، نزن بسه دیگه!

ایران ۱۷ - مالدیو ۰

دومین پیروزی قاطع تیم‌ملی کشورمان در خرداد ۷۶ به ثبت رسید، جایی که ایران نخستین دیدار خود را در ورزشگاه «عباسین دمشق» مقابل تیم ناشناخته مالدیو انجام داد و به یک پیروزی دلچسب دست یافت. اولین بازی شاگردان مایلی‌کهن در مقدماتی جام‌جهانی ۱۹۹۸ فرانسه نتیجه عجیب و غریبی داشت و طی آن تیم‌ملی ایران توانست ۱۷ بر صفر پیروز شود. باز هم در این دیدار مانند بازی با گوام، کریم باقری، مرد اول میدان بود و توانست به تنهایی هفت گل را به ثمر برساند و بیشترین گل زده در یک بازی‌ملی را به نام خود ثبت کند.

نروژ ۱۲ - هندوراس ۰

دو روز قبل و در رقابت‌های جام جهانی جوانان ۲۰۱۹ که هم اکنون در لهستان در حال برگزاری است، رکورد قاطع‌ترین برد تاریخ جام‌جهانی جوانان شکسته شد. در یکی از عجیب‌ترین دیدار‌های این مرحله، (پنج شنبه) تیم ملی فوتبال نروژ به دیدار هندوراس رفت و با ۱۲ گل این تیم را شکست داد. ستاره این دیدار «ارلینگ برانت هالند» مهاجم ۱۸ ساله تیم سالزبورگ بود که توانست به تنهایی ۹ بار دروازه حریف را باز کند. این بازی پرگل‌ترین پیروزی در تاریخ جام‌جهانی جوانان تا امروز بوده است. پیشتر برتری ۱۰ بر صفر برزیل برابر بلژیک در سال ۱۹۹۷ پرگل‌ترین پیروزی یک تیم در تاریخ جام‌جهانی جوانان بود.

ایران ۱۱ - سریلانکا ۱

به جز بازی ایران با مالدیو و گوام، تنهادر یک بازی دیگر در تاریخ تیم‌ملی کشورمان موفق شده‌ایم بیش از ۱۰ گل وارد دروازه تیم حریف کنیم و به یک برد قاطع دست یابیم. این بازی در مرحله مقدماتی المپیک ۱۹۸۰ اتفاق افتاد. ۱۹ اسفند ماه ۵۸ در ورزشگاه ملی سنگاپور روز بدی برای این تیم رقم خورد. ملی‌پوشان ایرانی با درخشش حسین فرکی توانستند در این دیدار با نتیجه ۱۱ بر یک پیروز شوند. سرمربی پیشین فولاد و سپاهان در آن بازی سه گل زد و توانست سه پاس گل نیز در این دیدار بدهد و در پایان یوز‌های ایرانی توانستند با نتیجه ۱۱ بر یک از سد این تیم بگذرند.

مجارستان ۹ - کره جنوبی ۰

یکی از قاطع‌ترین برد‌ها در تاریخ بازی‌های جام‌جهانی در سال ۱۹۵۴ اتفاق افتاد. از سال ۱۹۵۰ که مربی مجارستان «گوستزاو سبس» بود، تیم خطرناک و پرقدرتی شکل گرفته بود که با ترکیب ۳-۲-۱-۴ بازی می‌کرد و در ۵۰ بازی بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۶ موفقیت‌های زیادی به دست آورد و در ۴۲ بازی پیروز شد، هفت مساوی به‌دست آورد و فقط یک بار شکست خورد. در این بین، مجارستان جام‌جهانی ۱۹۵۴ را با برد ۹-۰ مقابل کره جنوبی آغاز کرد تا یکی از قاطع‌ترین برد‌های تاریخ جام‌جهانی را کسب کند و سنگین‌ترین شکست تاریخ کره‌جنوبی را هم رقم بزند. شایان ذکر است که مجارستان با قدرت تمام به فینال این دوره رسید، اما در فینال این تیم مقابل آلمان غربی شکست خورد و به این ترتیب در رسیدن به قهرمانی ناکام ماند.

پرسپولیس ۱۰ - شاهین بوشهر ۱

در دهه ۷۰ پرگل‌ترین برد تاریخ لیگ فوتبال ایران را تیم پرسپولیس رقم زد که آن تیم، یکی از هجومی‌ترین تیم‌های تاریخ این باشگاه بود. در تاریخ ۲۴ تیر ۷۳ و در دوازدهمین دوره لیگ ایران، پرسپولیس در قاطعانه‌ترین برد تاریخ لیگ‌برتر موفق شد با نتیجه ۱۰ بر یک شاهین بوشهر را شکست دهد. فرشاد پیوس پنج گل، علی دایی دو گل، حسن شیر محمدی، مجتبی محرمی و جواد منافی هر کدام یک گل در این بازی به ثمر رساندند.


یک‌طرفه‌ترین برد‌های تاریخ فوتبال؛ واویلا، نزن بسه دیگه!
ابومسلم مشهد ۹ - استقلال رشت ۲

پرگل‌ترین بازی تاریخ لیگ‌برتر در اولین دوره آن اتفاق افتاد، جایی که همه نگاه‌ها به ورزشگاه‌های تختی انزلی و آزادی تهران بود تا شاهد ماراتن قهرمانی باشنداما اتفاق جالبی در مشهد افتاد و رضا عنایتی، رقابت تنگاتنگی را که برای کسب عنوان آقای گلی در اولین دوره لیگ وجود داشت یکسره کرد! در بازی ابومسلم مشهد با استقلال رشت، شاگردان فرهاد کاظمی به لطف درخشش رضا عنایتی که هفت گل در این بازی به ثمر رساند با نتیجه‌ای عجیب تیم مرحوم ناصر حجازی را مغلوب کردند. این دیدار تا به امروز پرگل‌ترین دیدار تاریخ لیگ‌برتر ایران محسوب می‌شود.

منچسترسیتی ۵ - موناکو ۳

بازی‌های پر گل زیادی در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا به ثبت رسیده است و در همین چند سال اخیر هم کم نیستند بازی‌هایی که یک تیم با به ثمر رساندن شش گل موفق به پیروزی شده است. در این بین یکی از پرگل‌ترین این بازی‌ها در سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاد، جایی که سه سال پیش در یک بازی بی‌نهایت حساس و دیدنی، منچسترسیتی موفق شد در مرحله یک هشتم نهایی با نتیجه ۵ بر ۳ از سد موناکو بگذرد.

رئال مادرید ۸ - مالمو ۰

با این حال، قاطع‌ترین برد در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا به نام کهکشانی‌ها ثبت شده است. رئال مادرید در سال ۲۰۱۵، موفق شد تیم مالمو را با هشت گل در خانه شکست دهد و هیچ گلی دریافت نکند تا قاطع‌ترین برد تاریخ لیگ قهرمانان اروپا به ثمر برسد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی

      پرسپولیس 6 استقلال 0

      پاسخ ها

      • سعید

        در مورد بازیهای رسمی که تصاویرش موجوده صحبت شده نه توهمات بی اساس و بی مدرک یک عده لنگی که در خیال خودشون یک بازی رو بردن

      • تاجی

        ۵ تایی که لنگ از الغرافه خورد. ۵ تایی که از عمر خربین خورد رو هم بنویس

      • مهدی

        در جواب سعید:شاید ناصر حجازی و چند نفر از پیشکسوت های کیسه فوت کرده باشند اما هنوز هستند کسانی که تو اون بازی بودند وشاهدند.در ضمن فیلم گلها هستش شاید تمام فیلم رو سرهنگتون از روی سوزش سوزونده باشه اما واقیت قابل کتمان نیست.

    • بدون نام

      6 تایی که از پرسپولیس خوردیم رو یادت رفت

    • بدون نام

      اين همه اومدي پايين خب بازي 6 تايي پرسپوليس و استقلال هم مي گفتين

    • ش.ص

      پزسپولیس 6 کیسه 0

    • بدون نام

      از همه جالبتر ۷۹ بر ۰ بود

    • بدون نام

      پرسپولیس6 0 استقلال
      پس این چی؟؟؟؟

    • گلشن

      یبارم جام حذفی استقلال ۱۳ گل به ی تیم شهرستانی زد ک اسمش یادم نیس اونو چرا نگفتین پس؟

      پاسخ ها

      • محمد

        اسم تیمی یه استقلال بهش ۱۳ تا گل زد ذرت کاران هستش

    • Rainbow

      فتح تهران 6 پرسپولیس 0 رو یادت رفت بنویسی

    • احمق ترین تیم پرسپولیس

      ،،،،،،،،،،،

      پاسخ ها

      • مهدی

        آبو بریز اونجات تا برات پماد سوختگی بیارم

    • مهدی

      پرسپولیس6کیسه0پرسپولیس6شله زرد0و العین6کیسه1 و این داستان برای کیسه و شله زرد ادامه دار.

      پاسخ ها

      • عشق فقط استقلال جوووووووووووووووون

        ای بابا از دست این پرسپولیسیها خفه شید
        عقده ای های بی ستاره حالا حالا ها باید زیر دست استقلال بمونید

    • بدون نام

      راست گفت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج