۱۷۷۳۵۵
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

طنز؛ سياسيون! «مُنگل» فحش نيست

آیا اصول اخلاقی سفارش شده در اسلام و وجدان انسانی اجازه می‌دهد که شما به عده‌ای از کم‌توانان ذهنی که محدودیت‌های شناختی و رفتاری داشته و عزیز پروردگار و خانواده‌هایشان هستند توهین کنید؟

بی‌نظیر جلالی در قانون نوشت:

متهم کردن و خط و نشان کشیدن جناح‌های رقیب سیاسی برای یکدیگر و دفاع از دستاوردهای خود در همه جای دنیا مرسوم است اما توهین به عده‌ای افراد با ناتوانی‌های ذهنی و شناختی و از همه مهم‌تر تعیین تکلیف کردن برای شهروندان مرسوم نبوده و به لحاظ اخلاقی و انسانی هم قابل توجیه نیست. متاسفانه طی سال‌های گذشته و در دولت‌های نهم و دهم ادبیاتی سخیف از سوی مسئولان وقت وارد محاورات و دیالوگ‌های رسمی فعالان سیاسی و اجتماعی شد که آثار آن در جامعه همچنان پابرجاست اما نکته قابل توجه تکرار این توهین‌ها و به کار بردن واژه‌هایی است که افکار عمومی را جریحه‌دار می‌کند. در همین ارتباط لازم است این افراد حداقل در خلوت خودشان موضع‌گیری‌های اخیرشان را مورد تامل قرار داده و پاسخگوی وجدانشان باشند:

۱- بر چه اساس و مبنایی دایره از نظر افراط‌گرایان چنان تنگ است که خطا و اشتباه چند نفر را به همه تسری می‌دهید؟

۲- آیا درست است خود را در مقام قضاوت قرار داده و در حالی که جناح رقیب امکان دفاع یا حتی توضیح در مورد رفتار سیاسی و مواضع‌شان را ندارند به برادران دینی خود برچسب زده و به بی‌ایمانی متهم‌شان کنید؟

۳- کدام عقل و منطقی می‌پسندد که دایره سلایق و زاویه دید شهروندان را به عاقل و نادان تقسیم کرده و هرکسی که طرفدار طرز تفکر شما نباشد تحت عنوان نادان و مُنگل خطابش کنید؟

و مهم‌تر از همه آیا اصول اخلاقی سفارش شده در اسلام و وجدان انسانی اجازه می‌دهد که شما به عده‌ای از کم‌توانان ذهنی که محدودیت‌های شناختی و رفتاری داشته و عزیز پروردگار و خانواده‌هایشان هستند توهین کنید؟

واژه مُنگل سال‌هاست از متون و منابع علمی حذف شده و به جای آن از مبتلایان به سندرم داون نام می‌برند که در حال حاضر و در جوامع توسعه یافته این افراد نه تنها مانند دیگر اعضای جامعه از حق زندگی سالم و حقوق انسانی بهره‌مند هستند بلکه نیازها و محدودیت‌هایشان مورد توجه متخصصان و اعضای جامعه بوده و با فراهم کردن امکانات آموزشی و رفاهی استقلال فردی آنها برای داشتن یک زندگی معمولی در جامعه و در تعامل با دیگران به طور نسبی تامین است.

این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که جناحی از هم اکنون حقوق اولیه و بدیهی شهروندان کشور را در استقلال رایشان به نمایندگان خود، زیر سوال برده و با این گونه اظهار نظرهای نسنجیده برای مردم تکلیف می‌نمایند. به همین دلیل لازم است بزرگان این جریان سیاسی که مدافع ارزش‌های اسلامی و انقلابی کشور هستند بیش از پیش این مفاهیم و اصول اولیه اسلامی و انقلابی را به طرفدارانشان یادآوری کنند.

پیام انسان‌ساز و متعالی اسلام از راه تحجر و جزم‌اندیشی به شهروندان، جوامع و بشریت منتقل نمی‌شود بلکه زبان محبت و حکمت است که به کار مسلمانان این عصر می‌آید. به همین دلیل نگارنده پیشنهاد می‌کند به پیام تامل‌برانگیز رهبر انقلاب و ادبیات ایشان در مکاتبه اخیرشان با جوانان اروپایی و آمریکایی توجه بفرمایید و حداقل رفتار و منش ایشان را الگوی رفتارو اظهار نظرهای رسمی خود قرار دهید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج