adexo3
۴۴۱۶۴۲
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

طنز؛ ما را ز آمار جهانی فساد می‌ترسانی؟

پدرام ابراهیمی در وبسایت طنز بی قانون نوشت:

ای زن وطن! ای مرد وطن! ای بیژن نوباوه وطن! شما دیگر چرا گول این آمار و ارقام را می‌خورید؟ شما که هشت سال (معادل کارشناسی ارشد با چهار ترم اضافه) در دوره‌های فشرده‌ی شعبده‌بازی با آمار و عجایب منحنی جینی شرکت کرده‌اید، شما دیگر چرا؟ چرا به گزارش یک مؤسسه غربی اعتماد می‌کنید؟ آخر همه گزارشگران که مثل نجف زاده و حسینی بای نیستند که بشود مثل تخم چشم به آنها اعتماد کرد. اصلاً ببینم، روی این کره‌ی خاکی کلاً چند تا کشور داریم که ما صد و سی و ششم هستیم؟! تازه از غرض و مرض این مؤسسات که بگذریم، عامل مهم دیگری هم باعث این رتبه‌بندی خنده‌دار شده که آن، اختلاف و سوءتفاهم فرهنگی است.
مثلاً شما این شعر شوریده شیرازی را برای یک مخاطب انگلیسی ترجمه کن: «یک شب بیا منزل ما، حل کن دو صد مشکل ما!» خب این فرد مادی‌گرای انگلیسی که بویی از عشق و عرفان شرقی نبرده، چه فکرهای ناروایی درباره این شاعر و مخاطب خاصش خواهد کرد؟! یا مثلاً ما در یک اداره‌ای، شهرداری‌ای، جایی، به آبدارچی زحمتکش، «پول چای» می‌دهیم (که بسیار نیکوکارانه است) و به کارمند مربوطه، «شیرینی بچه‌ها» می‌دهیم (که این هم شگون دارد و مهرورزانه است) تازه شماره موبایل هم رد و بدل می‌کنیم و هنوز از در اداره بیرون نرفته، در سوپرگروپ تلگرامی «بچه‌های زیر میز» اَد می‌شویم. بعدش هم رفت و آمد خانوادگی و دختر می‌دهیم و پسر می‌گیریم و نوه‌دار شدن و طلاق بچه‌ها و... خب این فساد است؟ این یعنی ۱۳۶؟! بنده خودم در یکی از سفرهایم به سوئیس، در یکی از ادارات چنین گفتگویی شنیدم:

ارباب رجوع: «سالار لای پرونده رو یه نیگاه بنداز.»

کارمند: «به جان دکتر بقایی اگه لای پرونده رو باز کنم. من اهلش نیستم.»

ارباب رجوع: «حالا شما باز کن ببین شاید خوشت اومد!»

کارمند: «به مرخصی‌های دکتر رحیمی قسم، امکان نداره.» و با چشم و ابرو به ارباب رجوع اشاره کرد به بیرون و رفتند در پله‌اضطراری که دوربین مدار بسته نداشت، پاکت حاوی فساد را رد و بدل کردند. اینها را گفتیم که شما اینقدر مثل فیرینی مرعوب و وارفته‌ی این آمار و ارقام نباشید. هیشکی مثل ایرونی نمیشه.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج