adexo3
۲۴۹۱۶
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

۲+۴ اشتباهی كه چاق‌ها مرتكب می‌شوند!

لاغری یك راز ندارد. هزاران توجیه و نكته برای كاهش وزن وجود دارد. ولی شما باید راز خودتان را از بین همه اینها پیدا كنید. شاید اشتباه شما یكی از اینها باشد!

2+4  اشتباهی كه چاق‌ها مرتكب می‌شوند!

2+4  اشتباهی كه چاق‌ها مرتكب می‌شوند!

برترین ها: خوردن غذاهای سالم، ورزش كردن و تغییر سبك زندگی مواردی است كه همه ما با آنها آشنا هستیم و می‌دانیم برای رسیدن به اندام متناسب باید آنها را رعایت كنیم. اما با اینكه امروزه اطلاعات زیادی راجع به راه‌های لاغر شدن وجود دارد، شاید برایتان این سؤال پیش بیاید كه پس چرا بعضی افراد موفق نمی‌شوند لاغر شوند؟ پاسخ این است كه احتمالا بعضی نكات نادیده گرفته می‌شود. حتما می‌پرسید كدام نكته‌ها؟ این مطلب را بخوانید تا با شناخت این اشتباهات و دوری از آنها، جزو افرادی باشید كه موفق به كاهش وزن می‌شوند.


اشتباه اول كم خوابیدن

ممكن است فكر كنید كم‌خوابی یكی از عواملی است كه افراد را لاغر می‌كند ولی دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند كه كم خوابیدن و نیز استراحت كمتر از میزان كافی می‌تواند به چاقی منجر شود. آنها در توضیح این اتفاق گفته‌اند هنگامی كه بدن دچار كم‌خوابی می‌شود، كورتیزول زیادی تولید می‌كند كه منجر به افزایش وزن می‌شود. وجود میزان مشخصی از این هورمون در بدن طبیعی است اما اگر بیش از این حد تولید شود، می‌تواند برای بدن عوارضی داشته باشد كه چاقی هم یكی از آنهاست.

متخصصان توصیه می‌كنند كنار رعایت یك رژیم لاغری و انجام ورزش‌های مخصوص كاهش وزن، استراحت كافی را فراموش نكنید، در غیر این صورت تلاش‌هایتان بی‌نتیجه خواهد ماند. نتایج تحقیقات نشان داده خواب ناكافی سبب كاهش سرعت متابولیسم و سوزاندن كالری‌ها شده و در نتیجه به چاق شدن منجر خواهد شد. به گفته محققان خوابیدن به میزان كافی می‌تواند در جلوگیری از چاقی مؤثر باشد، بنابراین سعی كنید 7 تا 8 ساعت خواب شبانه و اگر می‌توانید،20 دقیقه خواب كوتاه در طول روز را در برنامه‌تان بگنجانید.


اشتباه دوم ورزش بیش از حد

بیشتر افراد تصور می‌كنند هرچه بیشتر ورزش كنند، بیشتر كالری سوزانده و زودتر لاغر می‌شوند. این در حالی است كه همیشه چنین تصوری درست از آب در نمی‌آید و چه بسا ورزش بیش از اندازه و طاقت‌فرسا به افزایش وزن منجر شود. نخستین علت همان ناكافی بودن میزان استراحت است كه در نهایت ترشح هورمون كورتیزول افزایش یافته و منجر به چاقی می‌شود. همیشه در مواقع عصبانیت و افزایش فشارهای روحی و روانی، سطح هورمون كورتیزول به‌شدت در بدن افزایش یافته، اشتها تحریك شده و همچنین چربی شكم بیشتر می‌شود، بنابراین بهتر است به جای تحت‌فشار قرار دادن بدنتان برای انجام ورزش‌های بیش از اندازه، به مقدار كافی اما مداوم و پیوسته ورزش‌ كنید. هرگاه احساس كردید از ورزش خسته شده‌اید، به جای ادامه دادن به آن، به یك پیاده‌روی آرام بروید و مطمئن باشید این كار از انجام هر ورزش دیگری مؤثرتر است چراكه به گفته متخصصان، درگیر كردن مداوم بدن با حركات سخت و طاقت‌فرسا، ساختن ماهیچه‌ها را تسریع نمی‌كند بلكه آنها را خراب می‌كند!


اشتباه سوم نشستن طولانی‌مدت

اینكه در طول روز، زمانی را به ورزش كردن اختصاص می‌دهید به جای خود، اما مطمئنا اینكه بقیه روز را به چه كاری مشغول هستید نیز در موفقیت شما بسیار تأثیرگذار است. اگر فكر می‌كنید به صرف اینكه در یك باشگاه ورزشی ثبت‌نام كرده و چند ساعت از روز را ورزش می‌كنید، می‌توانید با خیال راحت بقیه روز پشت میز نشسته و شب‌ها مدت زیادی مقابل تلویزیون بنشینید یا بخوابید، بهتر است بدانید این یكی از همان اشتبا‌هاتی است كه افراد بسیاری را از رسیدن به اندام ایده‌آل‌شان دورتر می‌كند. برای دوری از این اشتباه بهتر است كارهای روزانه‌تان را طوری برنامه‌ریزی كنید كه مجبور شدید در طول روز تحرك داشته باشید. اگر شرایط كاریتان طوری است كه باید تمام مدت پشت كامپیوتر یا لپ‌تاپ بنشینید، یك یادداشت كنارش بچسبانید كه به شما یادآوری كند هر نیم‌ساعت یا یك ساعت از جایتان بلند شده، كمی حركات كششی انجام دهید یا كمی قدم بزنید. با این كار نه تنها به لاغر شدنتان كمك می‌شود بلكه از بسیاری از بیماری‌ها، عوارض پشت‌میزنشینی و عدم‌تحرك هم دور خواهید ماند.

پیاده‌ رفتن بخشی از مسیر خانه تا محل كار، تعیین قرارهای پیاده‌روی و كوهنوردی‌ با دوستان به جای قرار گذاشتن در رستوران یا كافی‌شاپ و... ایستادن هنگام انجام بعضی كارها مثل حرف زدن با تلفن و... همه و همه می‌تواند مفید باشد.


اشتباه چهارم استفــاده از مكمـل‌ها

رقابت برای هرچه بیشتر و سریع‌تر لاغر شدن گاهی در حدی است كه افراد حاضرند به انواع روش‌های نامطمئن روی بیاورند؛ روش‌هایی كه اگرچه ممكن است شما را به هدف نزدیك كند ولی در درازمدت عواقب و مضراتی دارد كه نمی‌توان از آنها چشم پوشید، یكی از این روش‌ها استفاده از قرص‌های لاغری است. با تبلیغاتی كه درباره لاغر شدن‌های سریع و راحت در این زمینه انجام می‌شود، قاعدتا بسیار وسوسه‌كننده و جذاب به‌نظر می‌رسد و افراد را به این فكر می‌اندازد كه می‌شود راه طولانی رسیدن به تناسب‌اندام را یك شبه طی كرد و بدون ورزش كردن یا رعایت كردن رژیم غذایی خاصی در مدت كوتاهی لاغر شد اما توجه كردن به هشدارهایی كه پزشكان درباره این داروها می‌دهند، می‌تواند جلوی چنین وسوسه‌هایی را بگیرد.

قرص‌ها و داروهای لاغری كه این روزها در اینترنت و... تبلیغ می‌شوند، داروهایی هستند كه یا بی‌اثر هستند یا عوارض زیادی با خود همراه دارند. پس بهتر است قبل از اینكه بخواهید یكی از آنها را تهیه كنید، خوب درباره‌اش تحقیق كنید تا مبادا در آینده اضافه‌وزن بیشتر یا سایر بیماری‌ها در انتظارتان باشد، آن هم بدون اینكه حتی وزن كم كرده باشید!


اشتباه پنجم اینكه اشكالی ندارد!

نباید فكر كنید غذاهای مجازی را كه كالری زیادی به بدنتان نمی‌رسانند و چاق‌كننده هم نیستند، می‌توانید با خیال راحت بخورید. بسیاری از افراد در همین مرحله مرتكب اشتباه می‌شوند؛ آن اشتباه چیزی نیست جز زیاده‌روی در خوردن خوراكی‌هایی كه خیلی هم چاق‌كننده نیستند. به این ترتیب در نهایت آنچه برایشان باقی می‌ماند همان اضافه‌ وزنی است كه در تلاشند از آن فرار كنند! به گفته متخصصان، حتی اگر چیزی برایتان خوب است، به این معنی نیست كه می‌توانید مقدار زیادی از آن را بخورید و عواقبی هم برایتان نداشته باشد.


اشتباه ششم رژیم‌های سخت و طاقت‌فرسا

درست است كه شاید با رژیم‌های شدید و سخت بتوانید ظرف مدت كوتاهی میزان زیادی كالری بسوزانید و با سرعت بیشتری وزن كم كنید ولی این را هم فراموش نكنید كه این كاهش وزن با خطرهایی برای سلامت شما روبه‌رو است. علاوه بر این، براساس تحقیقی كه صورت گرفته، بیشتر افرادی كه این رژیم‌ها را امتحان كرده‌اند، در نهایت دوباره به همان وزن قبلی یا حتی بیشتر از آن بازمی‌گردند.

به گفته متخصصان تغذیه، لازم نیست ناگهان همه برنامه غذایی‌تان را عوض كرده و خودتان را از خوردن همه خوراكی‌های مورد علاقه‌تان محروم كنید، زیرا با این كار هم به سلامت خود آسیب خواهید رساند، هم دچار بی‌انگیزگی و دلسردی‌تان شده و دوباره و با شدت بیشتری خوردن غذاهای پركالری را از سر خواهید گرفت، بنابراین سعی كنید به‌طور تدریجی غذاهای سالم‌تر و كم‌كالری را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا با این مشكلات مواجه نشوید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • هانیه

      من 11 سالمه قدم 153 و وزنم 41 است، خیلی لاغر م و تو مدرسه یه دوستی دارم اسمش ساقی است و اون قدش 150 است و وزنش 38، میشه بدونم کداممان تناسب اندام بهتری داریم؟ لطفا تا حدود 4 ساعت دیگه بگین.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج