adexo3
۵۲۵۵۱
۳ نظر
۵۰۰۵
۳ نظر
۵۰۰۵
پ

خوابگردها در شب به کجا می روند؟!

بعضی از ما خواب های شیرین داریم و بعضی ها خواب های عجیبی می بینند. بعضی ها هم بلند می شوند و شروع به پرسه زدن می کنند. به این افراد خوابگرد می گوییم.

خوابگردها در شب به کجا می روند؟!




برترین ها: خواب نقش مهمی در زندگی ما دارد و بر سلامت جسمی و روانی ما تأثیر دارد. خوابیدن از ما محافظت می کند و هر روز انرژی ما را احیا می کند. ولی وقتی می خوابیم چه اتفاقی می افتد؟ بدن ما استراحت می کند، بعضی از ما خواب های شیرین داریم و بعضی ها خواب های عجیبی می بینند. بعضی ها هم بلند می شوند و شروع به پرسه زدن می کنند. به این افراد خوابگرد می گوییم.

خوابگردها در شب به کجا می روند؟!

خوابگردی اختلالی است که باعث می شود افراد در حالیکه خواب هستند راه بروند. و گاهی خوابگردی فقط به راه رفتن ختم نمی شود. داستان های جالب بسیاری در مورد خوابگردها وجود دارد، بعضی از آنها حتی غذا می خورند یا خانه را تمیز می کنند و یا حتی سر از مکان ناشناخته ای درمی آورند. طبق مطالعات ۱ تا ۱۵ درصد جمعیت مستعد خوابگردی است. ولی خوابگردی واقعاً چیست و به چه معناست؟

خوابگردی شکلی از نابهنجاری خواب ( parasomnia ) است که در مرحله خواب عمیق رخ می دهد. خواب ۵ مرحله دارد که عبارتند از ۱، ۲، ۳، ۴ و REM (حرکت سریع چشم)، ولی ما ۵۰ درصد از کل زمان خواب خود را در مرحله ۲ سپری می کنیم و تنها ۲۰ درصد در مرحله REM هستیم. اولین مرحله سبک ترین مرحله خواب است. در مرحله دوم حرکات چشم ما متوقف می شوند و امواج ذهنی ما کندتر می گردند.

گفته می شود که افرادی که خوابگرد هستند، خوابگردی را در مرحله ۳ و ۴ و نه در مرحله ( REM ) انجام می دهند که این مراحل خواب عمیق است و امواج مغزی شروع می شود. در این مراحل چشم یا عضلات حرکتی ندارند. میانگین هر بار خوابگردی ۵ تا ۱۵ دقیقه است، ولی ممکن است نیم ساعت یا بیشتر هم طول بکشد، شاید هم چند ثانیه بیشتر نباشد. اگر کسی مزاحم خوابگردها نشود، خودشان برمی گردند سر جایشان.

توجیه خوابگردی این است که "مرکز خواب" در مغز که خوابیدن و بیدار کردن بدن را کنترل می کند، وقتی موقع خواب می رسد، بخشی از مغز و بعضی از اعصاب را مسدود می کند. اگر مرکز خواب و بدن به هم متصل باشند، گاهی اوقات می توانند از هم جدا شوند. و وقتی که مغز به خواب رفته است، بدن بیدار می ماند.

ولی وقتی نوبت به روش های خاص و همه روندهای مربوط به آن می رسد، علم از پاسخ دادن به سوالات عاجز است. بدن ما طبق چرخه ۲۴ ساعته ای به نام ریتم های شبانه روزی کار می کند. ریتم شبانه روزی به معنای تغییرات جسمی و روانی منظم در یک روز است. فعالیت امواج مغزی و هورمون ها به علت عوامل خارجی مانند نور یا مکانیسم های داخلی نوسان می کنند. بعضی از پژوهشگران معتقدند که تغییرات کوچک در این چرخه با خوابگردی در ارتباطند.

خوابگردی معمولاً بی خطر است، زیرا خوابگرد کارهای روتین و ساده ای انجام می دهد. ولی مواردی هست که خوابگرد به خودش یا اطرافیانش صدمه می رساند. به علاوه اگر فردی دائماً خوابگردی را تجربه کند، سلامتی اش به خطر می افتد. مواردی باورنکردنی پیش آمده که خوابگرد منزلش را ترک می کند و کارهای غیرعادی انجام می دهد که اگر بیدار بود هرگز این کار را نمی کرد، مانند قتل، تجاوز یا غیره.

مطالعات نشان می دهند که خوابگردی در میان بچه ها شایع است و بیشتر در آقایان دیده می شود تا خانم ها. نشان داده شده است که خوابگردی ارثی است، به خصوص اگر فامیل درجه یک سابقه خوابگردی داشته باشد. به نظر می رسد که در دوقلوهای همسان هم بیشتر دیده می شود. از عوارض دیگر خوابگردی می توان به خفگی در خواب، ضربه مغزی، بی نظمی در ضربان قلب، بی خوابی، تب، آسم، استرس و ... اشاره کرد.

خوابگرد با آنکه هنوز خواب است ولی چشم هایش کاملاً باز است و نگاه خیره ای دارد. با آنکه خود خوابگرد می تواند خطرناک باشد، ولی برای خودش هم خطراتی مانند حمله قلبی، صدمه مغزی یا شوک دارد. بهترین کار این است که او را به سمت تختوابش راهنمایی کنید. خوابگرد وقتی بیدار می شود به ندرت جزئیات خوابگردش اش را به یاد می آورد.

خوابگردها در شب به کجا می روند؟!

ماجراهای باورنکردنی بعضی از خوابگردها:

· لی هادوین از ویلز شمالی روزها پرستار است و شب ها یک هنرمند خوابگرد. او به هنگام خوابگردی آثار هنری زیبایی می کشد. او می گوید: «خیلی حس فوق العاده ای است که وقتی صبح بیدار می شوم می بینم دور و برم پر از آثار هنری است و اصلاً به یاد نمی آورم که چطور آنها را خلق کرده ام.»

· تا به حال در مورد "zzz-mailing" چیزی شنیده بودید؟ این کلمه زمانی استفاده می شود که نوع جدیدی از خوابگردها اولین بار شروع به استفاده از اینترنت به هنگام خوابگردی کردند. خانم ۴۴ ساله ای زمان خوابگردی کامپیوترش را روشن می کرد و به اینترنت وصل می شد. وارد اکانت ایمیلش می شد و به افراد مختلف ایمیل می زد و درخواست "خاویار" می کرد!

· رابرت وود ۵۵ ساله، بخاطر غذا پختن به هنگام خوابگردی معروف است.

· در سال ۲۰۰۵، یان آرمسترانگ ساعت ۲ صبح بلند شده بود و داشت چمن باغچه اش را می زد که همسرش ربکا او را پیدا کرد و دستگاه چمن زنی را خاموش کرد. فردای آن روز وقتی ربکا قضیه را برای یان تعریف کرد او باورش نمی شد.

· باورنکردنی ترین و ترسناک ترین داستان خوابگردی به کنت پارکز ۲۳ ساله از تورنتو مربوط می شود که در ۲۳ مه ۱۹۸۷ خودرویش را روشن کرد و ۲۳ کیلومتر تا منزل مادرزن و پدرزنش رانندگی کرد. وقتی به آنجا رسید مادرزنش را با ضربات چاقو کشت و پدرزنش را داشت خفه می کرد که البته او زنده ماند. هیئت منصفه با شنیدن شهادت چندین متخصص خواب، پارکز را تبرئه کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آخریش باور نکردنیه

    • MohammadMTZ

      قضیه ترسناک شد ! :دی

    • مليكا

      خاك به سرم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج