۱۳۵۷۹۹۷
۴۳۲
۴۳۲
پ

۵ تا از شایع‌ترین عوارض ارتودنسی【آپدیت ۲۰۲۳】

ارتودنسی یک روش درمانی با هدف بهبود ناهنجاری های فک و دندان است که تاثیر مثبتی بر زیبایی صورت دارد. با این حال، این درمان، مانند هر روش پزشکی دیگر، عوارض جانبی غیرقابل انکاری دارد.

ارتودنسی چه عوارضی دارد؟ با انتخاب بهترین دکتر ارتودنسی در تهران و همچنین مراقبت های بعد از ارتودنسی به راحتی می توان از عوارض ارتودنسی جلوگیری کرد. ارتودنسی یک روش درمانی با هدف بهبود ناهنجاری های فک و دندان است که تاثیر مثبتی بر زیبایی صورت دارد. با این حال، این درمان، مانند هر روش پزشکی دیگر، عوارض جانبی غیرقابل انکاری دارد. در این مقاله به شایع ترین عوارض ارتودنسی و روش های پیشگیری از آنها پرداخته می شود. اگر شما نیز می خواهید بهترین دکتر ارتودنسی را بیابید، می توانید به سایت های پزشکا، دندانپزشکا، پزشک24 و ... مراجعه کنید.

شایع ترین عوارض ارتودنسی

افزایش احتمال پوسیدگی دندان بعد از ارتودنسی: با انجام ارتودنسی، مسواک زدن و حفظ بهداشت دهان به طور کلی دشوارتر و در عین حال اهمیت بیشتری می یابدفضاهای ایجاد شده بین دندان ها، سیم ها و براکت ها جایی است که غذا در آن گیر کرده و باکتری ها تجمع می کنند. دسترسی به این فضاها برای نظافت و مسواک زدن به دلیل کوچک بودن کمی مشکل است. بنابراین بسیار مهم است که زمان و مراقبت کافی برای مسواک زدن دندان های ارتودنسی برای جلوگیری از این عارضه اختصاص داده شود. برای این نوع دندان ها می توانید از مسواک و نخ دندان مخصوص استفاده کنید.

5 تا از شایع‌ترین عوارض ارتودنسی【آپدیت 2023】

خراش ها، زخم ها و بیماری های لثه از جمله معایب ارتودنسی هستند :اگر متخصص انتخابی شما مهارت و تجربه کافی را نداشته باشد، در هنگام نصب وسایل ارتودنسی مانند بریس ها و براکت ها خطر آسیب و اسکار بافت های دهان شما وجود دارد. این زخم ها گاهی منجر به بیماری لثه از جمله التهاب و عفونت لثه و سایر قسمت های دهان می شود. نکته دیگر این است که اگر براکت های شما فلزی باشد، تحت شرایط خاصی باعث آسیب و خراش بافت های نرم دهان می شودخراش ها معمولاً منجر به مشکل در خوردن غذا و آب و همچنین تحریک و ناراحتی در محل زخم می شوند. برای جلوگیری از این اتفاق باید از براکت ها به خوبی محافظت کنید تا آسیب نبینند.

آسیب به ریشه دندان یکی از عوارض ارتودنسی است: حرکت دندان در نتیجه ارتودنسی همراه با تحلیل استخوان است. به همین دلیل ممکن است ریشه در طی فرآیند ارتودنسی آسیب ببیند. این آسیب در واقع شامل پوسیدگی ریشه و کوتاه شدن آن می شود. این عارضه بسیار بسیار نادر است، اما اگر اتفاق بیفتد می تواند منجر به از دست دادن کامل دندان شود. برای جلوگیری از این اتفاق و اجتناب از کشیدن دندان، فقط یک راه دارید: بهترین کلینیک دندانپزشکی را انتخاب کنید. اگر متخصص ارتودنسی مهارت کافی برای زمان تشخیص را داشته باشد، به هیچ وجه این مشکل را نخواهید داشت.

ارتودنسی و جراحی فک: در بیمارانی که طبق برنامه درمانی قرار است تحت عمل جراحی فک قرار گیرند، درمان ارتودنسی شامل دو مرحله قبل و بعد از جراحی است. عدم دستیابی به نتایج مطلوب و پایداری درمان هیچگونه مسئولیتی بر عهده نخواهد داشت. همچنین توجه داشته باشید که اگر بیماران طرح درمان جراحی را نپذیرند و صرفا به درمان ارتودنسی تکیه کنند، نتیجه درمان ایده آل نخواهد بود و هیچ اعتراضی در این زمینه وارد نخواهد شد. در این صورت، حفظ آماده سازی نتایج ارتودنسی مشمول هزینه های اضافی خواهد بود.

5 تا از شایع‌ترین عوارض ارتودنسی【آپدیت 2023】

مشکلات دستگاه های ارتودنسی: از فعالیت ها و غذاهایی که باعث شکستن بریس می شود خودداری کنید، دستگاه های ارتودنسی جابجا شده می توانند بلعیده شوند یا وارد سیستم تنفسی شوند و به بیمار آسیب برسانند. در این موارد، مشکل را فوراً با پزشک خود در میان بگذارید. هنگامی که وسایل ارتودنسی، به خصوص سرامیکی، برداشته می شوند، آسیب دندان ممکن است رخ دهد.

شرایط اضطراری ارتودنسی

در برخی موارد ارتودنسی دندان کودک دچار مشکل می شود و یا بریس به دهان یا دندان کودک آسیب می رساند که در زیر به این موارد اشاره شده است. در چنین شرایطی برای حل مشکل، بلافاصله با متخصص ارتودنسی تماس بگیرید. موارد اضطراری بسیار کمی برای ارتودنسی (یا دندان) وجود دارد. این موارد عبارتند از:

  • ضربه شدید به دندان ها، صورت یا دهان

  • عفونت یا تورم لثه، دهان یا صورت

  • ناراحتی یا درد شدید و غیرقابل کنترل در این نواحی

  • شل شدن یا شکستن بریس ها ، کش ها یا سیم ها

  • قرار دادن یا حرکت نامناسب سیم های کمانی، بریس ها

  • دندان درد یا لق شدن دندان ها

روش های پیشگیری از عوارض ارتودنسی

مراقبت صحیح از دهان و دندان هنوز نقش کلیدی در پیشگیری از مشکلات رایج دندانی مانند التهاب لثه، دمیلینه شدن و تجمع پلاک دارد، اما در طول مدتی که کودکان تحت درمان ارتودنسی (مانند بریس و پلاک های ارتودنسی) هستند، این مراقبت بعد از ارتودنسی بسیار مهم است. رعایت بهداشت دهان با بریس دشوارتر است و کودکان در هنگام استفاده از بریس در خطر ابتلا به این مشکلات دندانی هستند.

5 تا از شایع‌ترین عوارض ارتودنسی【آپدیت 2023】

این مشکلات آزاردهنده هستند و حل کردن آنها به تنهایی دشوار است. اما در صورت عدم درمان می توانند باعث ایجاد مشکلات ثانویه و جدی دهان و دندان و در نهایت طولانی شدن مدت درمان با بریس برای کودک شوند. در موارد شدید مشکلات دهان، متخصص ارتودنسی ممکن است نیاز به برداشتن بریس داشته باشد و قبل از قرار دادن مجدد آن صبر کند تا مشکلات دهان برطرف شود.

کلام آخر

در این متن به طور مفصل در مورد عوارض ارتودنسی دندان صحبت کرده ایم. دیده ایم که همه عوارض ارتودنسی ناشی از انتخاب نامناسب ارتودنتیست و عدم رعایت بهداشت و مراقبت است. بنابراین، استفاده از این روش درمانی برای بهبود ناهنجاری های فک و دندان منطقی و توصیه می شود. سپاسگزاریم که تا انتها مطلب همراه ما بودید و این مقاله را مطالعه نمودید. لطفاً پیشنهادات و نظرات خود را از طریق سایت پزشکا pezeshka.net با ما در میان بگذارید.


 

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج