۴۱۴۶۸۰
۱ نظر
۵۱۰۸
۱ نظر
۵۱۰۸
پ

فیلم «۷ دلاور»، مرز باریک میان خلافکاران و قهرمانان

تفاوت نسخه اصلی «۷ دلاور» که در سال ۱۹۶۰ اکران شد، با نسخه جدید آن‌که شش هفته از نمایش آن در سطح جهان می‌گذرد و در این مدت یکی از ۱۰ فیلم پرفروش در اکثر کشورهای دنیا بوده و در امریکای شمالی بیش از ۷۵ میلیون دلار پولسازی کرده، هویت قومی و تبار کاراکترهای اصلی ماجرا است.

روزنامه ایران - وصال روحانی: تفاوت نسخه اصلی «۷ دلاور» که در سال ۱۹۶۰ اکران شد، با نسخه جدید آن‌که شش هفته از نمایش آن در سطح جهان می‌گذرد و در این مدت یکی از ۱۰ فیلم پرفروش در اکثر کشورهای دنیا بوده و در امریکای شمالی بیش از ۷۵ میلیون دلار پولسازی کرده، هویت قومی و تبار کاراکترهای اصلی ماجرا است.
فیلم «7 دلاور»، مرز باریک میان خلافکاران و قهرمانان
آدم‌های نسخه جدید ملیت‌ها و تبارهایی متفاوت و بسیار دور از یکدیگر دارند و سر دسته آدم‌های بد ماجرا هم که 7 دلاور روبه‌روی او می‌ایستند، بر خلاف فیلم 56 سال پیش جان استرجس نه یک مکزیکی فرصت‌طلب و دزد خرده پا بلکه آدمی به سبک و روال کاپیتالیست‌ها و بسیار بی‌رحم است که آمادگی دارد در هر لحظه‌ای سر دشمنانش را از تن جدا کند.

اگر این تغییر در زمینه Casting (تعیین بازیگران) را نادیده بگیریم، کمتر تغییر اساسی و بنیادینی در قصه «7 دلاور» توسط آنتوان فوکوا کارگردان این نسخه تازه صورت پذیرفته و موارد جدید چندانی به این داستان اضافه نشده است. به این ترتیب ما شاهد یک بازسازی خشن و بی‌رحم از یکی از مشهور‌ترین وسترن‌های 60 سال اخیر سینمای جهان هستیم که به‌واقع نسخه اصلی آن نیز نه یک فکر تازه و اولیه و اصیل بلکه اقتباس از روی «7سامورایی»، فیلم کلاسیک سال 1954 اکیرا کوروساوای ژاپنی بوده است.
دلاور یا مزدور؟!
سومین همکاری مشترک آنتوان فوکوا در مقام کارگردان و دنزل واشینگتن به‌عنوان بازیگر اصلی، مبتنی بر یک قصه ساده و اصیل است که نسخه اصلی و همچنین کار 62 سال پیش کوروساوا را داغ و تأثیرگذار کرده بود و آن به ستوه آمدن اهالی کم توان یک روستای فاقد قوه دفاع برابر حملات متعدد گروهی از راهزنان مسلح و پر قساوت است که هدف‌شان باج گرفتن از اهالی و افزودن بر سرمایه‌هایشان از این طریق است.
فیلم «7 دلاور»، مرز باریک میان خلافکاران و قهرمانان
روستایی‌ها به این نتیجه می‌رسند که تنها راه ایستادگی مقابل این راهزنان، استخدام مشتی مزدور و ششلول‌بند قدرتمند است تا باجگیران را سرجایشان بنشانند و از استمرار بدبختی‌آنها جلوگیری کنند. اگر در نسخه سال ۱۹۶۰ ایفای نقش این مدافعان که خود نه قهرمانانی واقعی بلکه در گذشته خلافکاران بد طینت و توانایی بوده‌اند و اینک در ازای دریافت پول حاضرند سایر اشرار را از صحنه به‌در کنند، با امثال یول براینر، استیو مک کویین، ایلای والاک، هورست خولتز و چارلز برانسون بود و در میان ۷ دلاور مورد بحث می‌‌شد رابرت ون و جیمز کابورن را هم نشان کرد. فوکوا ترکیب و بافت و محتوای گروه نجات را عوض کرده زیرا می‌داند جا انداختن آنها به‌عنوان آدم‌های بی‌گناه و منادیان آزادی روستا نشینان با چنین حال و وضع و رفتاری قابل پذیرش نیست.
به این ترتیب، او با تغییر دادن ملیت و فرهنگ این ۷ دلاور و قهرمان ظاهری (یا بهتر بگوییم ۷ مزدور) آنها را ادغامی از انواع رویکردها و رنگین‌کمانی از متخلفان گذشته و امروز ترسیم می‌کند که هیچ مشکلی در برخورد با گروه باج بگیران منطقه ندارند و همچون خلافکاران این داستان، سفید پوست هستند و اگر جای آنها در دو سوی ماجرا عوض می‌شد باز هم این‌ترکیب و آدم‌ها برای بیننده‌ها قابل قبول بودند و ابهامی به‌وجود نمی‌آمد حال آنکه در فیلم جان استرجس تبار و ریشه و ملیت گروه نجات با دسته سارقان بسیار فرق داشت و آن آدم‌ها از دو دنیای متفاوت می‌آمدند ولی اواسط ماه دوم از پاییز ۲۰۱۶ ما با نسخه‌ای مواجه هستیم که در آن یک خط حائل نازک بین دو گروه، رؤیت و لمس تفاوت‌ها بین آنان را نامقدور می‌سازد و فرق چندانی بین کاراکتر واشینگتن و یارانش شامل آتان هاوک، کریس پرات، وینسنت دونوفریو، بیونگ هان لی و سایر مزدوران استخدام شده با سردسته راهزنان و همراهان او نیست.
فیلم «7 دلاور»، مرز باریک میان خلافکاران و قهرمانان
خبری از ایده‌آل طلبی‌ها نیست
شاید هم فوکوا که زمان وقوع رویدادهای فیلم را سال 1879 یعنی اوج رواج کار کابوی‌ها و جولان سارقان تعیین کرده، می‌خواهد بگوید چیزی به اسم نیروهای مثبت و مجهز به سیرت خوب در غرب یافت نمی‌شود. و همیشه باید با خلافکاران در ستیز بود و فراموش کرد که شاید عاملان نجات هم فقط فرصت طلبانی هستند که تا پول نگیرند قدمی در راه نیک سرشتی بر نمی‌دارند و اگر تبهکاران پیش‌دستی می‌کردند، می‌توانستند جزو لشکر آنها شده و با همیاری یکدیگر روستا را ویران‌تر سازند!
این خصلت‌ها در سناریویی ارائه شده که نوشته نیک پیزولاتو با سابقه نگارش سناریوی «کارآگاه حقیقی» و ریچارد ونک است و آنها فضایی را فراهم آورده‌اند که با شرایط اجتماعی کنونی جهان شباهت بیشتری دارد و به تبع آن خبر و اثری از ایده‌آل‌طلبی‌های شعارگونه فیلم اصلی در کار تازه آنتوان فوکوا نیست. این اقدام فوکوا سبب شده فضای زندگی یاغی‌ها و کارهای آنان در فیلم او شبیه به معیارهای اکثر آثار سینمای وسترن و نظایر آن طی سال‌های اخیر باشد و هیچ‌کس فقط در پی نیکی‌ها نباشد.
فیلم «7 دلاور»، مرز باریک میان خلافکاران و قهرمانان
نسخه سال ۱۹۶۰ که در امریکای شمالی چندان نفروخت اما در سایر قاره‌ها درآمد‌سازی هنگفتی داشت، می‌توانست فقط براساس روحیات کاراکترهایی ایده‌آل‌گرا مانند یول براینر و استیو مک کویین به هر دستاوردی برسد اما این ورسیون جدید پس از تصحیح و تنظیم برخی پایه‌های کارش براساس فرهنگ‌های روز و معرفی کاراکترهایش چیزی فراتر از «ژانگوی آزاد شده» وسترن غیر متعارف سال ۲۰۱۲ کوئنتین تاران‌تینو نیست.
اشتباه بزرگ
با این حال شاید لغزش بزرگ فوکوا نه مسائل فوق بلکه طبایع و کارهای آدم بد اصلی قصه باشد که بارون بارتولومو بوگ نام دارد و نقش او را پیتر سارزگارد بازی می‌کند. وی براساس قصه با یاری گماشته‌هایش هر کس را که اراده می‌کند و نمی‌پسندد، از پا در می‌آورد و حرکاتش بیمار گونه به‌نظر می‌رسد.
فیلم «7 دلاور»، مرز باریک میان خلافکاران و قهرمانان
خشونت و شدت کارهای او به حدی است که اهالی فلک‌زده روستا هر چه را که وی می‌خواهد، به او می‌دهند و اگر این امر در خدمت قصه و توصیف‌کننده شدت خطرات و وسعت خسران‌های او برای سایرین و توجیه‌کننده اقدام‌های تند و جبرانی گروه 7 دلاور برای سرکوب او و نجات مظلومان از دست وی باشد، افراط فوکوا و قصه‌نویسان او در توصیف این فرد به حدودی می‌رسد که وی را به کاراکتری غیر قابل باور تبدیل می‌کند.
مشخصات فیلم
فیلم «7 دلاور»، مرز باریک میان خلافکاران و قهرمانان

‌ عنوان: «۷ دلاور»

‌ محصول: استودیوهای کلمبیا و MGM

‌ تهیه‌کنندگان : راجر بیرن بام، تاد بلک و والترمیریش

‌ سناریست‌ها: نیک پیزولاتو و ریچارد ونک

‌ کارگردان: آنتوان فوکوا

‌ مدیر فیلمبرداری : مائورو فیوره

‌تدوینگر : جان رفوا

‌ موسیقی متن: جیمز هورنر و سایمون فرانکلن

‌ طول مدت : ۱۳۲ دقیقه

‌ بازیگران: دنزل واشینگتن، کریس پرات، اتان هاوک، وینسنت دونوفریو، بیونگ هون لی، مانوئل گارسیا رولفو، مارتین سنس مایر، هیلی‌بنت، پیتر سارزگار، لوک گرایمز و مت بومر.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      صصصصصصصصصصصصصصصصص

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج