۴۱۸۲۶۲
۲ نظر
۵۰۰۱
۲ نظر
۵۰۰۱
پ

یادگاری با رفتگان

دردناک‌ترین تصویر بعد از درگذشت پیشکسوت استقلال، عکسی از قهرمان سابق کشتی کشور در کنار جسم نیمه‌جان منصور پورحیدری بود که بازخورد بسیار نامناسبی در شبکه‌های اجتماعی در ٢ روز اخیر داشته است.

روزنامه شهروند: دردناک‌ترین تصویر بعد از درگذشت پیشکسوت استقلال، عکسی از قهرمان سابق کشتی کشور در کنار جسم نیمه‌جان منصور پورحیدری بود که بازخورد بسیار نامناسبی در شبکه‌های اجتماعی در ٢ روز اخیر داشته است. البته این برای اولین‌بار نیست که در زمان بیماری یک چهره مطرح ورزشی و یا حتی غیرورزشی، شاهد حضور افرادی هستیم که برایشان انداختن یک عکس خیلی مهم‌تر از روحیه دادن به بیمار است اما مردم نشان دادند که این مسائل را خیلی زود متوجه شده و واکنش منفی به آن نشان می‌دهند.
واکنش تند مردم به یک عکس
ژست یک قهرمان در فاصله چند ساعت مانده به درگذشت پیشکسوت استقلال بالای سر او برای گرفتن یک عکس یادگاری، عجیب‌ترین صحنه‌ای بود که در ٢، ٣ روز اخیر در شبکه‌های اجتماعی به چشم مردم می‌خورد. این‌که چرا عباس جدیدی، قهرمان سابق کشتی و عضو فعلی شورای شهر در چنین شرایطی به ملاقات پورحیدری رفته و اقدام به گرفتن عکس کرده، برای همه عجیب به نظر می‌رسد. شرایط دردناک پورحیدری ویژه‌ترین نکته‌ای است که در لحظه اول بعد از مشاهده این عکس به ذهن هر انسانی می‌رسد اما آن افرادی که این عکس را منتشر کرده‌اند، شاید بیشتر به چهره خودشان فکر می‌کردند. دست به دست شدن این عکس در شبکه‌های اجتماعی با واکنش تند مردم همراه بوده است و اکثرا اقدام عباس جدیدی را محکوم کرده‌اند.
حمله پیشکسوتان به آقای قهرمان
علاوه بر مردم پیشکسوتان و اهالی فوتبال به انتشار این عکس واکنش تندی داشتند. ستار همدانی، پیشکسوت استقلال ازجمله افرادی بود که به انتشار این عکس واکنش نشان داد: «واقعا تلخ است. منصورخان اقلا دو سالی بود که با این بیماری مبارزه می‌کردند. چقدر خوب بود در این روزها دوستان بزرگواری می‌کردند و جویای حال خودش یا خانواده‌اش می‌شدند. دوستان سیاسی، آقایان پهلوان! به قرآن مردم منصورخان را با آن چهره خندان و بشاش و سرحالش دوست داشتند، دیدن تصویرتان، کنار تن رنجورش، هیچ آورده و رأیی برایتان نخواهد داشت. واقعا باید برای چنین رفتارهایی تأسف خورد و ناراحت شد و مطمئن باشید شما با این رفتارها برنده نیستید.»
واکنش عجیب جدیدی

عباس جدیدی، قهرمان سابق کشتی بعد از واکنش مردم و اهالی فوتبال به انتشار عکس خود در کنار پورحیدری می‌گوید: «به نظر من حضور بنده آن‌جا هیچ مشکلی نداشت، کسانی که خودشان را به ورزشکاران می‌چسبانند باید بگویند چرا این کارها را می‌کنند، ما ورزشی هستیم، ما پیش او نرویم چه کسی برود؟ منصورخان از رفقای من بوده و بارها به هیأت مان آمده است. عرق ورزشی ما اجازه نمی‌دهد که او را در چنین شرایطی تنها بگذاریم.»

وی عکس انداختن در کنار پورحیدری را تکذیب و اعلام کرده شاید این عکس به صورت مخفیانه از او گرفته شده باشد: «این عکس برای من نیست و نمی‌دانم عکس چه کسی است. من عکسی آن‌جا نینداخته‌ام و اصلا در صفحه اینستاگرامم این عکس را منتشر نکردم. شاید پرستارها گرفته‌اند. صفحه اجتماعی من باز است و اتفاقا تصویر آن مرحوم پورحیدری است، به‌هرحال وقتی ما وارد جایی می‌شویم پرستار و همه عکس می‌گیرند. اگر من یک غیرورزشی بودم این تصویر شائبه ایجاد می‌کرد اما من از خانواده پورحیدری‌ام، من خود پورحیدری‌ام، من وصله او هستم. اگر اصناف می‌گرفتند ممکن است برداشت دیگری می‌شد ولی من ورزشی هستم، شاید بقیه می‌خواستند بهره‌برداری کنند ولی من چنین تصمیمی نداشتم.» این تکذیب درحالی است که گفته می‌شود این تصویر برای نخستین‌بار در کانال عباس جدیدی منتشر شده است، البته جدیدی این نکته را تکذیب کرده است.
رفتارهای مشابه
قبلا هم شاهد چنین رفتارهایی در هنگام بیماری بزرگان فوتبال و ورزش کشور از سوی افراد سیاسی و حتی خود ورزشی‌ها بودیم. در همین چند هفته اخیر و در زمان بستری بودن پورحیدری در بیمارستان بارها پزشکان و خانواده وی از چهره‌های ورزشی، سیاسی و... درخواست کردند تا به ملاقات او نروند. گوش برخی از دوستان بدهکار نبود و تا روز آخر هم این اتفاقات با عکس‌هایی که از حضور آنها منتشر می‌شد، رخ می‌داد. چندی پیش بود که آزاده نامداری، مجری رادیو و تلویزیون نیز عکسی از خود در کنار پورحیدری منتشر کرد و آن تصویر هم با واکنش‌های منفی‌ای همراه بود.
مهدی رحمتی، جامعه‌شناس درباره متداول شدن انتشار عکس‌هایی در کنار چهره‌های مشهور در بیمارستان به «شهروند» می‌گوید: «بخشی از این پدیده به گسترش فضای مجازی مربوط می‌شود. در گذشته موارد مشابهی بوده اما به دلیل پیشرفت وسایل ارتباطی امروزه از این دست اتفاقات بیشتر مشاهده می‌شود. گسترش انتشار عکس‌های خصوصی که بیشتر مربوط به هنرمندان و ورزشکاران می‌شود، در گذشته به فراگیری امروز نبوده است. شاید فی‌النفسه ملاقات چهره‌های مطرح از چهره‌های مشهور دیگر در زمان بیماری اقدامی شایسته برای تسلی بخشیدن به آن بیمار و اطرافیانش باشد اما جامعه وقتی حس می‌کند که با انتشار عکس‌هایی برخی هنجارها و ارزش‌ها مخدوش می‌شود، به این موضوع واکنش نشان می‌دهد.»
وی همچنین می‌افزاید: «قبلا این اتفاق در زمان بیماری مرحوم مرتضی پاشایی هم رخ داد و مخاطبان نیز از سر کنجکاوی این تصاویر را مشاهده می‌کردند که درنهایت انعکاسی منفی داشت و مردم نشان دادند به تصویر کشیدن رنج یک آدم را نمی‌پسندند. متاسفانه گاهی اوقات حضور افراد بالای سر فرد بیمار که بعضا هوشیاری هم ندارد، این حس را منتقل می‌کند که ملاقات‌کننده به دنبال استفاده ابزاری است. شاید شخص بیمار در چنین مواقعی اختیاری نداشته باشد وگرنه شاید اجازه‌ای برای گرفتن عکس نمی‌داد. این‌که یک چهره سیاسی، ورزشی یا هر بخش دیگری به همراه یک گروه تصویربردار در بیمارستان حاضر شود، در مجموع اقدام جالبی نیست و بیشتر شاید برای بالا بردن محبوبیت اجتماعی خود و شرکت در انتخابات باشد.»
یک عکس، به چه قیمتی؟

نباید از اصل ماجرا غافل شویم؛ اگر قصد ملاقات‌کنندگان از عیادت بزرگان ورزش، روحیه دادن به آنهاست که می‌توان این کار را در خفا و بدون انداختن عکس یادگاری انجام داد اما اگر بحث خودنمایی در میان مردم است که دیگر تکلیف هر فردی با خودش مشخص است. اتفاقات پیرامون زنده یاد منصور پورحیدری می‌تواند یک نمونه بارز و به روز باشد برای کسانی که در چند روز آخر بالای سر او حاضر شدند، در شرایطی که در یک‌سال اخیر که پدر استقلال با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد، کمتر کسی سراغ او را می‌گرفت. واقعا گرفتن یک عکس در کنار فرد هر چقدر مطرح اما در حالت بیماری، چقدر ارزش دارد که برخی تن به این کار می‌دهند و در آخر هم با واکنش منفی روبه‌رو هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مسعود رهبانی

      واقعا متاسفم که به ایشون رای دادم.فکر میکردم کشتی گیر ها واقعا روح پهلوانی دارند.ولی وای به روزی که ورزش و سیاست باهم امیخته بشه.

    • جهانگیر

      آقای مسعود رهبانی:
      آدمها چرا عقل شون به چشم و دیده هاشونه؟ شما که آخر صحبت ت به این شکل از قاطی شدن سیاست و ورزش حرف میزنی که خودت یکی از بانی های این موضوع هستی!!!
      اگه الان علی دایی هم برای شورا که هیچی، برای ریاست جمهوری هم کاندید بشه مطمئنن آدمهایی مثل تو به ایشون رأی میدین فارق از اینکه آهنگر نمی‌تونه نجاری بکنه.
      آدمهایی مثل رضازاده، دبیر، ساعی، جدیدی و ... تو سیاست چیکار دارند غیر از اینکه دنبال.... میگردند.
      اون ساعی رو ببینید چی کارا که نمی کنه، ورزشکار که هست، وارد سیاست و شورای شهر هم که شده، بازیگر هم که شده.....
      بنده خدا از معروف شدن و تو چشم اومدن داره می ترکه!!!
      مطمئن باشید داره خودش رو برای کارهای بزرگ تری مثل رییس‌جمهور شدن آماده میکنه!!!
      جنابعالی هم خودت رو برای رأی دادن به ایشون آماده کن!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج