اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۲۰۴۰۶
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

گفت و گو نوروزوی با مارادونای آسیا

کریمی :دعامی کنم به جام جهانی برویم

علی کریمی امسال هم مثل سالی که از قطر برگشت و با حداقل مبلغ قرارداد برای پرسپولیس بازی کرد، عالی بود. جادوگر در لیگ امسال خیلی وقت ها تیمش را یک تنه زنده از زمین بیرون آورد، آن هم در شرایطی که همین چند ماه پیش شمع تولد ۳۳ سالگی اش را فوت کرد.

کریمی :دعامی کنم به جام جهانی برویم

مجله همشهری جوان : علی کریمی امسال هم مثل سالی که از قطر برگشت و با حداقل مبلغ قرارداد برای پرسپولیس بازی کرد، عالی بود. جادوگر در لیگ امسال خیلی وقت ها تیمش را یک تنه زنده از زمین بیرون آورد، آن هم در شرایطی که همین چند ماه پیش شمع تولد 33 سالگی اش را فوت کرد.

کریمی :دعامی کنم به جام جهانی برویم

او حالا مهره اصلی کارلوس کی روش برای راه یافتن به برزیل هم هست. علی کریمی که صحبت می کند اما وقتی قول بدهد و قرار مصاحبه را فیکس کند به هیچ وجه زیر قولش نمی زند. به همین دلیل وقتی طبق قرار قبلی با او در مورد مسائل مختلف فوتبال صحبت کردیم به همه سوال ها پاسخ داد اما وقتی گفت و گو به سمت کارهای خیرخواهانه آقای شماره ۸ رفت، مسیر مصاحبه را عوض کرد.

مصاحبه حضوری با علی کریمی به دلیل فشردگی اردوها هماهنگ نشد و به همین دلیل به همین دو صفحه اکتفا کردیم. اگر فرصتی باشد در سال جدید پرونده ای ویژه برای کریمی خواهیم داشت.

*فردیس به دنیا آمدی؟

نه، من در وردآورد زندگی می کردم.

*آن موقع وضعیت اقتصادی تان چطور بود؟

ما چهار برادر و یک خواهر هستیم. پدرم کار می کرد تا چرخ زندگی را بچرخاند، سختی هم کشیدیم. شاید باور نکنید خیلی وقت ها حسرت داشتن یک کتانی فوتبال را داشتم اما خدا را شکر با توکل به او و تلاش خودم و زحمات مربیان به خیلی از چیزهایی که می خواستم دست پیدا کردم.

*معمولا فوتبالیست های تکنیکی، فوتبال در ذاتشان است، اولین مرتبه ای که پا به توپ شدی را به یاد داری؟

بیشتر دوران بچگی ما به فوتبال خلاصه می شد و از هر فرصتی برای بازی کردن استفاده می کردیم. من خیلی به فوتبال علاقه داشتم.

*آن روزها هم مثل الان سر خواستنت دعوا بود؟

شما لطف دارید اما بعضی وقت ها این اتفاق می افتاد. به هر حال شرایط سنی آن روزها، خاص خودش بود و یادم هست تلاش می کردیم که موقع یارکشی تیم قوی تر، تیم ما باشد.

*استادیوم هم می رفتی؟

بله، از بچگی پرسپولیس را دوست داشتم و معمولا به اتفاق پدرم برای تماشای بازی های پرسپولیس به استادیوم می رفتم.

کریمی :دعامی کنم به جام جهانی برویم

*آن روزها فکر می کردی که یک روز این همه آدم تو را تشویق کنند؟

صادقانه بگویم نه، اما این شرایط را در رویایم تصور می کردم.

*آرزوی دوران کودکی ات از چه جنسی بود، اینکه پولدار شوی یا فوتبالیست؟

اول دوست د اشتم فوتبالیست شوم. البته آن موقع بازیکنان حرفه ای نبودند اما از پولدارشدن هم بدم نمی آمد. به هر حال برای زندگی و برآورده شدن خواسته ها پول لازم است.

*تا حالا آرزویی داشتی که به آن نرسی؟

فکر نمی کنم. خدا را شکر به هر موفقیتی که می خواستم رسیدم. از حضور در جام جهانی و انتخاب به عنوان بازیکن سال آسیا گرفته تا حضور دوساله در یکی از بزرگ ترین تیم های مطرح جهان. البته نمی گویم هیچ چیز نمانده اما شاید به عنوان یک فوتبالیست آسیایی به خیلی چیزها رسیده ام.

*الگوی فنی ات کدام بازیکن بود. اصلا این مدل دریبل زدن را چطور این قدر راحت انجام می دهی؟
من بازی مجید نامجومطلق را خیلی دوست داشتم، همین طور آلبرتینی و مارادونا. در مورد دریبل زدن هم آن طور که شما می گویید و لطف دارید نیست. شاید به زیاد تمرین کردن مربوط باشد.

*اگر به گذشته برگردی، کدام اشتباه ورزشی را تکرار نمی کنی؟

(کمی مکث می کند) زمانی که با تیم امید به جام دانهیل ویتنام رفتیم. فکر می کنم سال 77 بود که من با داور ژاپنی بازی برخورد کردم و یکسال محروم شدم. البته الان که فکر می کنم خدا را هم شاکرم که این اتفاق تلخ در آن سال برایم افتاد. چون تجربه تلخی بود و باعث شد بعد از آن حواسم را بیشتر جمع کنم. یک اشتباه دیگرم هم شاید رفتن به استیل آذین بود.

*بعضی ها معتقدند که اگر کمی بلندپروازتر بودی، در باشگاه های معتبرتری بازی می کردی؟

ببخشید، شما فکر می کنید بایرن مونیخ باشگاه کوچکی است. من اگر مثلا به یک تیم اروپایی دیگر می رفتم، شاید خیلی ها می گفتند چرا به بایرن مونیخ نرفته! من یک مثالی بزنم.

کریمی :دعامی کنم به جام جهانی برویم

*حتما.

شما حتما می دانید که شالکه از تیم های قدیمی و کاملا حرفه ای این کشور است که امکانات فوق العاده ای هم دارد. من زمانی که برای ۵ ماه به این تیم رفتم بیش از گذشته متوجه بزرگی بایرن مونیخ شدم.

*شاید آنها که به علی کریمی لقب جادوگر یا مارادونای آسیا را داده اند، توقعی بیش از این از او داشته باشند.

اولا که آنها لطف دارند. اما باید بگویم بازیکنی مثل مارادونا تکرارنشدنی است، همان طور که اثر انگشت دو نفر در جهان یکی نیست. ضمن اینکه مثل همیشه پیش وجدانم راحتم که در تمام بازی ها نهایت تلاشم را کرده ام. ولی ممکن است در بعضی مسابقات هم خوب نبوده باشم.

*غیر از نامجو مطلق، کدام بازیکن را دوست داشتی و چرا؟

من از آقای علی مافی نژاد خیلی خوشم می آمد چون شخصیت خیلی خوبی داشتند.

*و غیر از فوتبالیست ها.

هنرپیشه ها را هم دوست دارم. اما اجازه بدهید اسم نیاورم.

*دوست داشتی جای یک فوتبالیست دیگر باشی؟

نه، هیچ وقت نخواستم جای یک فوتبالیست باشم. همیشه خواستم خودم باشم و روی داشته های خودم تمرکز کنم.

*اگر فوتبالیست نمی شدی چه می شد؟

اصلا به این مساله فکر نکردم. چون همان طور که گفتم همه فکر و ذکرم در دوران کودکی، فوتبال بود.

*با همه این حرف ها حسرتی در زندگی ات نداری؟

حسرت که نمی شود اسمش را گذاشت. به هر حال لطف خدا شامل حالم شده و از این بابت سپاسگزارش هستم. اما دوست دارم با پرسپولیس قهرمان آسیا شویم.

کریمی :دعامی کنم به جام جهانی برویم

*تا کی قصد بازی کردن داری؟

برای این یکی اصلا جوابی ندارم. چون هیچ کس از فردایش خبر ندارد و من هم همین طور. فقط همیشه آرزویم این بوده که تا زمانی که بازی می کنم، فوتبالم تماشاگران را خسته نکند.

*مربیگری چطور؟

بعید می دانم. شاید چند سال پیش به این مساله فکر می کردم اما الان نه. البته هیچ چیز معلوم نیست اما به احتمال زیاد سمت مربیگری نمی روم.

*در صحبت هایت به شالکه اشاره کردی، اصلا چه شد که به این تیم رفتی؟ خیلی عجیب بود!

من زمانی که از استیل آذین جدا شدم از یکی از تیم های لیگ برتری پیشنهاد داشتم و همان موقع هم حرف بازگشتم به پرسپولیس بود. شخصا خیلی تمایل به حضور در تیم محبوبم داشتم و هرچقدر هم که منتظر ماندم، این اتفاق نیفتاد تا اینکه از آلمان پیشنهاد شالکه را دریافت کردم. با اینکه جدایی از خانواده برایم سخت بود اما چون تجربه کارکردن با سرمربی آن تیم (ماگات) را داشتم جواب مثبت دادم.

*خاطره ای از حضور در شالکه داری؟

وقتی با این تیم برای بازی با بایرن مونیخ رفتیم و داخل استادیوم شدیم، هواداران این تیم به شدت مرا تشویق کردند. این اتفاق برایم بسیار جالب و فراموش نشدنی است.

درواقع همان موقع فهمیدم که آنها از حضور دوساله ام در بایرن رضایت دارند.

*در تیم شما بازیکنان بزرگی مثل رائول هم حضور داشتند.

بله، رائول یک فوتبالیست کاملا حرفه ای است و به لحاظ رفتار حرفه ای هم فوق العاده است؛ به طوری که وقتی از نزدیک با او رو به رو بشوید بیشتر متوجه اخلاق خوبش می شوید.

کریمی :دعامی کنم به جام جهانی برویم

*رابطه ات با نویر هم خوب بود؟

بله او گلر تیم بود و به من خیلی محبت داشت و تقریبا در میان بازیکنان، رابطه ام با او بهتر و صمیمی تر از بقیه بود.

*بعد از بازگشت از شالکه خیلی ها معتقدند که تو تغییر زیادی کردی؛ هم به لحاظ فیزیکی و هم از نظر رفتار فوتبالی.

آنجا برای من یک کلاس آموزشی فوق العاده بود. درواقع من ۵ ماه در اردو بودم و فقط تمرین و بازی می کردیم اما به لحاظ رفتار فوتبالی باید بگویم تغییر نکرده ام. قبلا هم همین طور بودم.

*اما امسال می بینیم که تو بعد از هر بازی بازیکنان را به سمت هواداران می بری و...

من فکر می کنم در هر شرایطی باید به آنها احترام گذاشت. شاید این کمترین کاری باشد که برای آنها انجام می دهیم. به نظرم حتی وقتی بازی را هم واگذار می کنیم، باید از آنها تشکر کنیم.

*یک ویژگی را در سال های گذشته بیشتر از تو می دیدیم که امسال خیلی کم شده.

حتما می خواهید بگویید زود عصبانی می شوم.

*بله.

شاید اینطور باشد. به هر حال هرچه تجربه و سن آدم بیشتر می شود رفتارش هم باید بهتر شود. اما واقعیت این است که من بی دلیل ناراحت و عصبانی نمی شوم و هر وقت هم حرفی زدم، به خاطر شرایط تیم بوده و فکر خودم را نکرده ام.

*به نظر می رسد بازیکنان تیم هم از تو حرف شنوی دارند؟

آنها لطف دارند و خودشان می دانند اگر چیزی می گویم فقط به خاطر تیم است. من هم خیلی وقت ها مرتکب اشتباه شدم اما بعد از بازی از بچه ها عذرخواهی کردم.

کریمی :دعامی کنم به جام جهانی برویم

*پرسپولیس امسال خوب نتیجه نگرفت، چرا؟

دلایل زیادی داشت. خیلی از مسائل را علاقه مندان به فوتبال می دانند. متاسفانه از بازی او و از دقیقه ۲۰ برای ما مشکلاتی به وجود آوردند که تا پایان نیم فصل هم ادامه داشت. از طرف دیگر در چند بازی به خاطر اشتباهات غیرعمد داوری نتیجه را واگذار کردیم که اگر این طور نمی شد، شاید الان جایگاه ما بهتر هم بود. البته بدشانسی و بی دقتی ما هم در چند بازی تاثیر داشت.

*و حمید استیلی چقدر نقش داشت؟

حمیدخان خودش هم به خیلی مسائل اشاره کرد اما بی انصافی است که او را مقصر اصلی بدانیم. به هر حال من از نزدیک شاهد بودم که خیلی زحمت کشید، تلاش کرد. برای هر پست تمرینات خاصی در نظر می گرفت اما متاسفانه حاشیه ها اجازه نداد.

*حالا این پرسپولیس که جام حذفی را از دست داده و در لیگ هم شانس زیادی ندارد در لیگ قهرمانان چه نتیجه ای می گیرد.

لیگ قهرمانان شرایط خاص خودش را دارد. امیدوارم انگیزه بازیکنان از حضور در این مسابقات باعث جبران ناکامی هایمان در لیگ برتر شود.

*کمی از فوتبال فاصله بگیریم. با وجود تمام پنهان کاری هایی که در مورد کارهای خیر انجام می دهی اما هرازگاهی خبرهایش درز می کند.

من هیچ علاقه ای ندارم که در این مورد صحبت کنم و از شما هم خواهش می کنم از این سوال ها نپرسید. این قدر آدم خیر و خوب هست که گمنام هستند و نمی خواهند اسمشان مطرح شود ما که کاری نکردیم.

*اما از بین فوتبالیست های امروزی فقط تو در مراسم جهان پهلوان تختی حاضر می شوی یا فردای دربی به مراسم سالگرد محراب شاهرخی می روی.

من فکر می کنم همیشه باید به پیشکسوتان، قهرمانان و پهلوانان کشورمان احترام بگذاریم. آنهایی که از جمع ما رفته اند، یادشان را گرامی بداریم و عزیزانی هم که در قید حیات هستند برایشان آرزوی سلامتی کنیم. من وظیفه ام را انجام دادم و اگر در سال های گذشته افتخار شرکت در این مراسم را پیدا نمی کردم به دلیل حضورم در لیگ های خارجی یا مسابقات و اردوها بوده است.

کریمی :دعامی کنم به جام جهانی برویم

*علی کریمی رابطه اش با رسانه ها هم نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است.

رابطه ام بد نبوده که بخواهد بهتر شود. همه می دانند که من خیلی کم مصاحبه می کنم و دوست ندارم زیاد مصاحبه داشته باشم. پس این دلیل نمی شود که رابطه ام با آنها خوب نباشد.
*یکی از ویژگی هایی که علی کریمی را نسبت به سایر فوتبالیست ها متمایز کرده زود حاضرشدن در تمرین است. چطور این مساله همیشه تکرار می شود؟

من شب هایی که فردایش تمرین داریم زود می خوابم و شاید باور نکنید اما قبل از ساعت 9 شب می خوابم تا بدنم استراحت کامل کند. به همین دلیل زود هم از خواب بلند می شوم و به محل تمرین می روم.

*در شالکه هم همین طور بودی؟

اتفاقا آنجا زودتر می خوابیدم. به خصوص در یکی، دو ماه اول که تمرینات اختصاصی داشتم و باید بیشتر استراحت می کردم. یکی از دلایلی که آنجا خانه اجاره نکردم و در هتل ماندم نزدیکی هتل تا باشگاه بود و نمی خواستم زمان زیادی را برای رفتن به محل تمرین از دست بدهم.

*پرسپولیس امسال یک بازی خاطره انگیز و به یادماندنی انجام داد، دربی 74.

ما تا قبل از گل اول استقلال خوب بازی کردیم اما متاسفانه روی یک اشتباه گل خوردیم و تا خواستیم خودمان را جمع کنیم دومی را هم خوردیم. خدا را شکر همت بچه ها جواب داد و بازی را 2-3 بردیم.

*اما در مورد تیم ملی و این که به مرحله نهایی صعود کرد. نقش کی روش را چقدر می دانی. شانس حضور ما در جام جهانی چقدر است؟

کی روش یک مربی کاملا حرفه ای است. تمرینات او شاداب و بسیار خوب است. من با مربیان زیادی کار کردم اما به جرات می گویم کی روش کارش را خوب می داند. به تمام مسائل بازیکنان اشراف دارد و همیشه بهترین شرایط و برنامه را برای تیم ملی در نظر می گیرد. ضمن اینکه ارتباط خوبی هم با بازیکنان برقرار می کند. من فکر می کنم اگر شرایط را برای او فراهم کنند تا برنامه هایش را پیش ببرد حتما صعود خواهیم کرد.

کریمی :دعامی کنم به جام جهانی برویم

*بازی با قطر هم که منجر به حذف بحرین شد.

من هم مثل خیلی ها از حذف بحرین خوشحال شدم.

*علی آقا سال نو نزدیک است اما به نظر می رسد امسال به خاطر بازی های پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا در کنار تیم باشی.

بله، امسال قسمت این طور است. چون هر سال عید با خانواده به شمال می رویم. امیدوارم با پیروزی در بازی های لیگ قهرمانان آسیا عیدی خوبی به هواداران بدهیم.

*موقع تحویل سال نو چه دعایی می کنی؟

مثل همه برای تمام مردم کشورم آرزوی سلامتی دارم. از خدا بهترین ها را برای همه می خواهم. همین طور سلامتی خودم، خانواده و دوستانم. امیدوارم هرکسی هر آرزویی دارد به آن برسد و سال جدید برای فوتبال ملی ما با صعود تیم ملی به جام جهانی همراه باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • هیچکس

      خوبه والا... اینا هیچ غم و غصه و آرزویی به دلشون نمونده واسه همین دعای شب عیدش جام جهانی هست..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج