جاباما
۱۲۳۹۲۰۰
۱۲ نظر
۱۰۸۳۲
۱۲ نظر
۱۰۸۳۲
پ

اتفاق شوکه‌کننده‌ای که هر چهار دقیقه در ایران می‌افتد!

کاربری به نام «امیر.ش» در توئیتر، با نقل خبری از سایت اداره مهاجرت کنادا، روی سوژه‌ای مهم و در عین حال تکان‌دهنده دست گذاشته.

برترین‌ها: کاربری به نام «امیر.ش» در توئیتر، با نقل خبری از سایت اداره مهاجرت کنادا، روی سوژه‌ای مهم و در عین حال تکان‌دهنده دست گذاشته است.

او در توئیت خود نوشته:

این آمار تکان‌دهنده که به تازگی از سایت اداره مهاجرت کانادا منتشر شده است؛ من را چنان می‌ترساند که «چو برمیکشم از سینه نفس، نفسم را برمی‌گرداند»

اتفاق شوکه‌کننده‌ای که هر چهار دقیقه در ایران می‌افتد!

البته که این توئیت واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته، چند مورد را مرور می‌کنیم:

جیا که در خارج از ایران زندگی ‌می‌کند نوشته: خبر ندارند قراره چقدر با آب و هوای مزخرف اینجا اذیت بشن. زمستان‌های مزخرف طولانی. آب و هوای سرد و مزخرف طولانی با بادهای مزخرف‌تر.

اما وایرلس در پاسخ به جیا می‌نویسد: اگر اینجایی و ناراحتی برگرد یا برو یه جای دیگه. یه جور تز می‌دین انگار همه جا برامون فرش قرمز پهن کردن یا چقدر آپشن برای مهاجرت هست یا اصن جاهای خوش آب و هواتر چه مزیت دیگه‌ای دارن؟


ناهید که تصمیمش را ظاهرا گرفته: راه حل. شما بگو؟ من سه ماه پیش کارم رو عوض کردم به امید اینکه. درآمدم بیشتر بشه و بتونم کم و کاستی های زندگیمو پوشش بدم. حقوق رو دوبرابر قبل بستم ولی بعد سه ماه هیچی به هیچی هزینه‌های زندگیم ‌چند برابر شد. مجبورم برم و الان دارم اپلای میکنم که برم.


داوود: حس می‌کنم اگه همینجوری پیش بره می‌تونیم کشورهای مستقل ایران 2 و 3 رو توی کانادا و اروپا ایجاد کنیم.


پدرام: این تازه فقط کانادا هست. کلی کشور دیگه هم میمونه تو این لیست. خیلی‌ها هم می‌خوان برن پولش رو ندارن.


و اما چالش عجیب حمید رضا و صبا که انصافا خواندنی‌ست:

حمیدرضا: ولشون کن با این وضع دنیا و بحران انرژی به زودی همشون تو صف ویزای ایران برمی‌گردند.

صبا: ای ساده تر از کاغذ نقاشی، کانادا بیش از دو برابر ما روزانه نفت تولید میکنه، بزرگترین منابع آب شیرین دنیا را داره، کشاورزیش که دیگه نگم، تولید برقش هم با 30 میلیون نفر جمعیت از ما بیشتره.

آماری تکان دهنده از مهاجرت

رصدخانه مهاجرت ایران در آخرین بررسی خود میزان تمایل به مهاجرت را بررسی کرده و حاصل آن آماری تکان دهنده از مهاجرت شده است.

شاخص تصمیم به مهاجرت برای سنجش وضعیت افراد جامعه که میل به مهاجرت دارند و برای مهاجرت دائمی از کشور برنامه‌ریزی و اقدام کرده‌اند کاربرد دارد. این شاخص مانند شاخص میل به مهاجرت شاید به مهاجرت واقعی منجر نشود اما در هر حال سنجش آن، آمار خوبی از وضعیت کشور در این زمینه در میان قشرها مختلف به دست می‌دهد. این شاخص در میان دانشجویان و فارغ التحصیلان، پزشکان و پرستاران، اساتید، محققان و پژوهشگران و البته استارتاپ‌ها اخیرا در ایران مورد بررسی قرار گرفته است.

اتفاق شوکه‌کننده‌ای که هر چهار دقیقه در ایران می‌افتد!

در ارتباط با اینکه متمایلان به مهاجرت، قصد دارند از چه راهی برای مهاجرت استفاده کنند، بررسی‌ها حاکی از تمایل دانشجویان برای مهاجرت تحصیلی، محققان،‌ اساتید دانشگاه و پزشکان برای مهاجرت کاری و استارتاپی‌ها برای مهاجرت از کانال کارآفرینی دارد.

شاخص میل به بازگشت، میزان تمایل افراد به بازگشت بعد از مهاجرت را می‌سنجد. علی‌رغم اینکه بازگشت مفهومی ارزشمند است اما در عین حال چالش برانگیز نیز هست چراکه درباره مهاجرت بازگشتی، یک قاعده وجود دارد و آن اینکه بسیاری از مهاجران ابتدا مایل به بازگشت هستند اما بعد از گذراندن دورانی در کشور مقصد، قید بازگشت را زده و در کشور مقصد باقی می‌مانند.

بی‌تردید یکی از اصلی‌ترین دلایل در عدم تمایل به بازگشت از مهاجرت، شرایط کشور است. در این پژوهش مشخص شده که ۵۸ درصد از پزشکان و پرستان و ۴۶ درصد از دانشجویان و فارغ التحصیلان هیچ نگاه مثبتی به آینده کشور ندارند و در این میان، تنها 4 درصد از اعضای این گروه تصور بسیار خوبی نسبت به آینده ایران دارند.

اتفاق شوکه‌کننده‌ای که هر چهار دقیقه در ایران می‌افتد!

شاخص احساس مفید بودن، نوعی قیاس درباره تصور فرد از مفید بودن خود در کشور مبدا در قیاس با خارج از کشور است. در پژوهش فعلی، بیشترین آمار مربوط به حس مفید و موثر بودن در ایران ابتدا مربوط به اساتید با ۱۹ درصد و سپس دانشجویان با ۷ درصد بود!

علت چیست؟

مرتضی افقه، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در این مورد به تجارت‌نیوز گفته بود: افرادی ممکن است به دلیل شدت علاقه به کشور خود اگر احساس کنند که ماندنشان می‌تواند به هموطنانش کمک کند باز هم مهاجرت نمی‌کنند. اما اگر به این نتیجه برسند که نه خودشان رفاه دارند و نه وجودشان به رفاه و آسایش دیگران کمکی می‌کند به جوامع دیگر مهاجرت می‌کنند.

اتفاق شوکه‌کننده‌ای که هر چهار دقیقه در ایران می‌افتد!

تنگ نظری‌هایی که به خصوص نسبت به جوانان کشور حاکم است باعث شده که بخش قابل توجهی از نیروهای نخبه و تاثیرگذار ما به کشورهای دیگر مهاجرت کنند. این موضوع نهایت کج سلیقه بودن سیاستگذاران داخلی در استفاده از پتانسیل نیروی انسانی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      مسئولین خجالت بکشند که چه مملکتی ساخته‌اند.

      پاسخ ها

      • ایران

        همه چی میکشن جز خجالت .

    • ناشناس

      درعوض افغانی‌ها دراینجا زندگی راحتی دارند!!!

    • ناشناس

      مسیولین خودشون هم درخواست ویزا کانادا می دهند

    • Amir

      جوونی که نه امیدی به کار و اشتغال اینجا داره و نه به آینده ی درخشانش معلومه پا میشه میره پس چی فکر کردی خوشمون از چش چال مسئولین میاد بمونیم ایران اونا برن برای عشق حال خارج ؟!!! اسم این مهاجرت نیست فراره

    • Setareh

      کانادا سرده. ایشالا یه کشور دیگه بتونیم بریم :(

    • ناشناس

      خوش به حال اونهایی که میتونن برن

    • ناشناس

      دو سه سال پیش اون زن چادریه تو تلویزیون گفت : هر کی شبیه ما فکر نمیکنه بره

    • بی نام

      خاک بر سر این به اصطلاح مسئولین

    • ناشناس

      بعد از 44سال وعده و وعید همه می‌خوان فقط فرار کنند.

    • ناشناس

      از نظر نامسئولین ما این افراد تحصیل کرده و دانا خطر محسوب میشوند و از اینکه شر آنها کم میشود خوشحالند

    • بدترین ها

      آفرین به شما که وظیفه‌ی بزرگ سياه نمایی به‌ نحو احسن انجام داد اید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج