اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۲۴۸۳۴
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

سقف شهریه های میلیونی دوره دکترا

میزان شهریه مازاد بر ظرفیت آزمون دکترا ۹۱-۹۲ در دوره نوبت دوم (شبانه) گروه آزمایشی علوم انسانی تا سقف ۴۵ میلیون تومان و در سایر گروه های آزمایشی تا سقف ۵۵ میلیون تومان تعیین شده است.

سقف شهریه های میلیونی دوره دکترا

هفت صبح: چند روز پیش با اعلام نظر دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، سقف شهریه دوره های غیرروزانه مقطع دکترا در دانشگاه های پیام نور، شبانه، غیرانتفاعی و بین الملل اعلام شد.

بر این اساس میزان شهریه مازاد بر ظرفیت آزمون دکترا 91-92 در دوره نوبت دوم (شبانه) گروه آزمایشی علوم انسانی تا سقف 45 میلیون تومان و در سایر گروه های آزمایشی تا سقف 55 میلیون تومان تعیین شده است.

این شهریه به تمام پذیرفته شدگان نهایی دوره های غیرروزانه شامل دوره های شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی و بین الملل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اختصاص دارد. البته این رقم ها سقف شهریه را تعیین می کند و میزان شهریه هر دانشگاه باتوجه به اختیارات هیات امنای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تعیین می شود.


تعداد دانشجوهای دکترا چقدر است؟

تعداد دانشجوهای دوره دکترا چقدر است و چند نفر باید این شهریه های نجومی را بپردازند؟ در آزمون دکترا سال ۹۱ ظرفیت ۹ هزار و ۸۶۳ نفری در نظر گرفته شده است و به گفته مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی در صورت محاسبه ظرفیت استعدادهای درخشان در مقطع دکترا، این ظرفیت به ۱۱ هزار نفر افزایش می یابد.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی در گفت و گو با خبرگزاری مهر درباره ظرفیت مازاد در پذیرش دانشجوی دکترای تخصصی سال ۹۰ گفته: «دانشگاه ها به اندازه صددرصد ظرفیت پذیرش دانشجوی دکترا در هر رشته ای می توانند به صورت مازاد بر ظرفیت اقدام به پذیرش دانشجوی دکترا در آن رشته کنند که این ظرفیت مازاد به پذیرش دانشجوی خارجی، دانشجوی بورسیه و دانشجوی دکترا شهریه پرداز مازاد بر ظرفیت اختصاص پیدا می کند.»

ابوالفضل حسنی توضیح داده «البته در هر رشته ای حداکثر پنج دانشجوی دکترا به صورت مازاد بر ظرفیت در قالب دانشجوی شهریه ای مازاد بر ظرفیت، دانشجوی خارجی و دانشجوی بورسیه می تواند پذیرش شوند.

پذیرش دانشجوی استعداد درخشان نیز به صورت مازاد بر ظرفیت صورت می گیرد اما ظرفیت مازادی که به استعدادهای درخشان تعلق می گیرد به ظرفیت مازاد حداکثر پنج نفره ای که به پذیرش دانشجوی خارجی، بورسیه و دانشجویی که خود هزینه هایشان را پرداخت می کنند هیچ ربطی ندارد.»

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی با بیان اینکه ظرفیتی که برای دانشجویان استعداد درخشان جهت ورود به مقطع دکترا در نظر گرفته شده است به صورت ماازد بر ظرفیت است، گفته: «ظرفیت پذیرش دانشجوی استعداد درخشان در مقطع دکترا هر دانشگاه یا هر رشته که به صورت ظرفیت مازاد محاسبه می شود به اندازه ۱۵ تا ۲۰ درصد ظرفیت آن دانشگاه یا آن رشته است.»

حسنی با ارایه مثالی به تشریح ظرفیت های مختلف برای پذیرش دانشجوی دکترا در سال ۹۰ پرداخته: «به عنوان مثال معمولا ظرفیت پذیرش دانشجوی دکترا در یک کد رشته از سه تا پنج نفر است. اگر ظرفیت پذیرش دانشجوی دکترا در یک کد رشته پنج نفر بود حداکثر پنج نفر دیگر می تواند به صورت دانشجوی مازاد بر ظرفیت در قالب دانشجوی خارجی، دانشجوی بورسیه و دانشجویی که هزینه هایش را خودش پرداخت می کند. پذیرش شود. همچنین دانشگاه علاوه بر این ۱۰ نفر در این رشته می تواند یک دانشجوی استعداد درخشان را نیز پذیرش کند که پذیرش این دانشجوی استعداد درخشان هم به صورت مازاد بر ظرفیت صورت می گیرد.»


انتخاب رشته دکترای نیمه متمرکز

فرآیند انتخاب رشته در کنکور نیمه متمرکز دکترا سال 91 هم دو شب پیش به پایان رسید. از میان 178 هزار و 427 داوطلبانی که در 9 گروه آموزشی شرکت کرده بودند، در مرحله اول پذیرش 34 هزار نفر مجاز به انتخاب رشته شدند که از این میان 9 هزار و 863 داوطلب امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا را به دست خواهند آورد.

نکته حائز اهمیت در پذیرش دانشجویان در مقطع دکترا ظرفیت های مازادی است که هر دانشگاه با توجه به امکانات می تواند با 120 درصد از ظرفیت اسمی خود نسبت به پذیرش دانشجو تحت عنوان دانشجویان استعداد درخشان، خارجی، بورسیه و شهریه پرداز اقدام کند.

البته باید توجه داشت از این میزان ظرفیت تنها 20 درصد آن مربوط به پذیرش دانشجویان استعداد درخشان است که از این گروه شهریه ای دریافت نمی شود. براساس بند 10 دفترچه راهنمای انتخاب رشته اعلام شده است، از کلیه پذیرفته شدگان نهایی کد رشته محل های دوره های غیرروزانه شامل دوره های شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی و بین الملل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی طبق تعرفه های مصوب شهریه اخذ خواهد شد.

در این میان، دانشگاه پیام نور نیز تعداد قابل توجهی کد رشته محل را در این دوره از پذیرش آزمون دکترا ارایه کرده است. آزمون ورودی دوره دکترای نیمه متمرکز سال 91 روز جمعه 25 فروردین با شرکت 178 هزار و 427 در 9 گروه آموزشی و 285 کد رشته امتحانی برگزار شد.

نتایج نهایی آزمون دکترای سال 91 در روز 20 شهریور اعلام می شود و براساس اعلام مسوولان وزارت علوم، ظرفیت 9 هزار و 863 نفری را برای مقطع دکترای 91 در نظر گرفته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج