۱۳۷۸۱۶۲
۳۹۸۰
۳۹۸۰
پ

رنج درآمدی مهندسان برق در سال ۱۴۰۲

شرط اصلی ورود به بازار کار رشته مهندسی برق و الکترونیک داشتن مدرک دانشگاهی است. بسیاری از علاقه‌مندان به تحصیل در این رشته، از طریق اعزام دانشجو به انگلستان یا سایر کشور‌های مطرح جهان به تحصیل این رشته میپردازند تا آینده شغلی خوبی را برای خود در ایران یا برترین کشور‌های جهان به همراه داشته باشند.

رشته مهندسی برق و الکترونیک جزء محبوب‌ترین و در ضمن سخت‌ترین رشته‌های دانشگاهی است. از یک طرف محبوب چرا که آینده شغلی خوبی در انتظار فارغ التحصیلان این رشته قرار دارد و از طرف دیگر سخت به این دلیل که تحصیل در این رشته نیازمند پیش زمینه خوبی در دروس ریاضیات و فیزیک است. معمولا در ایران پس از تحصیل در مقطع متوسطه در رشته علوم ریاضی و فنی و بعد از قبولی در کنکور سراسری می‌توان از این زیر شاخه رشته برق قبول شد و به دانشگاه مورد نظر راه یافت. معمولا در اغلب دانشگاه‌های ایران رشته برق در هر سه مقطع تحصیلی و در زیرشاخه‌های قدرت، مخابرات و الکترونیک به دانشجویان ارایه می‌شود. از بهترین دانشگاه‌های ایران برای تحصیل در رشته مهندسی برق و الکترونیک نیز می‌توان به دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه پلی تکنیک امیر کبیر، دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی اشاره نمود.

شرایط تحصیل در رشته مهندسی برق و الکترونیک

همان طوری که در بالا هم گفته شد، رشته مهندسی برق و الکترونیک یکی از ۳ زیرشاخه یا گرایش مهندسی برق است که عمدتا به کاربرد‌های عملی برق در کلیه اشکال آن مثل الکترونیک می‌پردازد. در ضمن این رشته با طیف گسترده‌ای از موضوعات مثل طیف‌های الکترومغناطیسی و نیز کاربرد ترانزیستورها، سیستم‌های انتقال برق، مدار‌های الکتریکی و ... می‌پردازد. برای تحصیل دانشگاهی در این رشته، اولا رشته متوسطه شما ریاضی و فیزیک باشد و دوما در کنکور سراسری ریاضی نیز شما بایستی در دروس زیر بهترین نمرات را کسب بکنید:

•    ریاضی (با ضریب ۴)

•    فیزیک (با ضریب ۳)

•    شیمی (با ضریب ۲)

معمولا مدت تحصیل رشته مهندسی برق و الکترونیک در دانشگاه‌های ایران ۴ سال است و دانشجویان این رشته موظفند حدود ۱۴۰ واحد را به شرح زیر بگذرانند تا مدرکشان را دریافت کنند:

رنج درآمدی مهندسان برق در سال ۱۴۰۲

گرایشات مختلف رشته مهندسی برق و الکترونیک

خود رشته مهندسی برق و الکترونیک به ۲ زیر بخش شامل میکروالکترونیک و مدار و سیستم دسته بندی می‌شود. در زیربخش میکرو الکترونیک شما با طراحی و ساخت انواع قطعات الکترونیکی، علوم فیزیکی و علم مواد الکترونیک سرو کار دارید. ولی در زیربخش مدار و سیستم‌های الکترونیک شما با به کارگیری قطعات الکترونیکی تولید مهندسان میکروالکترونیک به طراحی و تولید انواع سیستم‌ها و تجهیزات الکترونیک سروکار خواهید داشت. کلا وظایف یک مهندس برق و الکترونیک را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

•    طراحی انواع مدار‌های الکترونیک

•    نصب و راه اندازی انواع سیستم‌های الکترونیکی

•    نقشه خوانی مدار‌های الکترونیک

•    تعمیر و راه اندازی تجهیزات الکترونیکی

•    طراحی و ساخت قطعات الکترونیک

•    مدیریت واحد‌های مونتاژ قطعات الکترونیک

•    و ...

بازار کار رشته برق و الکترونیک در ایران

شرط اصلی ورود به بازار کار رشته مهندسی برق و الکترونیک داشتن مدرک دانشگاهی است. بسیاری از علاقه‌مندان به تحصیل در این رشته، از طریق اعزام دانشجو به انگلستان یا سایر کشور‌های مطرح جهان به تحصیل این رشته میپردازند تا آینده شغلی خوبی را برای خود در ایران یا برترین کشور‌های جهان به همراه داشته باشند. مهندسان برق الکترونیک پس از طی دوره آکادمیک و کسب تخصص‌ها و مهارت‌های لازم شامل دانش فنی، مهارت‌های مدیریتی، ریاضیات پیشرفته، طراحی سیستم ها، فیزیک، تفکر انتزاعی، تفکر تحلیلی، تسلط به نرم افزار مهندسی برق و ... می‌توانند وارد بازار کار شوند.

منتها قبل از آن برای اثبات تخصص در رشته اشان بایستی در آزمون نظام مهندسی شرکت کرده و پروانه نظام مهندسی را دریافت کنند. در واقع مهندسان برق با شرکت در آزمون نظام مهندسی و اخذ پروانه حرفه‌ای به ۳ مزیت اصلی دست می‌یابند:

۱.     شما از این طریق می‌توانید برای پروژه‌هایی داوطلب شده و از آن طریق درآمد کسب کنید.

۲.     با داشتن پرئانه نظام مهندسی به راحتی می‌توانید مهاجرت کنید.

۳.     از این طریق می‌توانید ضمن داشتن روابط با دیگر مهندسان برق همچنین اعتبارتان را در بازار کار بالا ببرید.

 بدین ترتیب آن‌ها می‌توانند در بخش‌های مختلف شامل بخش‌های زیر استخدام شوند:

•    بخش تکنولوژی

•    بخش علوم

•    بخش نظامی

•    بخش صنعت

•    بخش جامعه

میزان درآمد مهندسان برق الکترونیک در ایران

کلا رشته مهندسی برق و الکترونیک در قیاس با دیگر گرایشات برق از یک بازار کاری خوبی برخوردار است و فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در کارخانجات مختلف، نیروگاه ها، شرکت‌های دولتی و خصوصی، وزارتخانه ها، صنایع وزارت دفاع، شرکت‌های خودروسازی و ... استخدام شوند. منتها سطح درآمدی مهندسان برق الکترونیک بسته به فاکتور‌های مختلفی از جمله سابقه کار تخصصی، میزان تحصیلات و حتی محل استخدام به صورت زیر کاملا متغیر است:

•    حداقل درآمد ماهیانه در سال ۱۴۰۲: IRR ۲۲۹۰۰۰۰۰ (ریال)

•    متوسط درآمد ماهیانه: IRR ۴۴۰۰۰۰۰۰ (ریال)

•    حداکثر درآمد ماهیانه: IRR ۶۷۴۰۰۰۰۰ (ریال)

بر همین اساس حدود ۶۵% از مهندسان برق در ایران به درآمد بین ۲۵۹۰۰۰۰۰ الی IRR ۳۵۵۰۰۰۰۰ (ریال)، ۲۰% از آن‌ها به درآمد حدود IRR ۲۵۹۰۰۰۰۰ (ریال) یا کمتر، حدود ۱۰% نیز به درآمدی بین ۳۵۵۰۰۰۰۰ الی IRR ۳۹۹۰۰۰۰۰ (ریال) و نیز تنها ۵% نیز به درآمدی حدود IRR ۳۹۹۰۰۰۰۰ (ریال) یا بیشتر دست می‌یابند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج