۱۵۱۲۸۷۷
۷ نظر
۲۱۷۰
۷ نظر
۲۱۷۰
پ

محصول جدید و شیک سایپا در آستانه ورود به بازار

شرکت سایپا – سیتروئن کاشان با آغاز تولید آزمایشی سیتروئن C۳-XR در این کارخانه، بالاخره آماده عرضه این خودرو به بازار شده است.

اسب بخار: پس از سال ها نمایش سیتروئن C۳-XR در تمام نمایشگاه های خودرویی ایران و عوض شدن چندباره نام و مشخصات فنی‌اش (از پروژه M۴۴ و نام سیلک گرفته تا نام اصلی یعنی C۳-XR )، بالاخره تولید آزمایشی این خودرو در خط تولید سایپا-سیتروئن کاشان کلید خورده و تاکنون ۳۸ دستگاه از این خودرو نیز مونتاژ شده است و دو پارت ۱۰۰ و ۴۰۰ دستگاهی به صورت قطعات منفصله نیز در راه گمرکات کشوری هستند.

پروژه سیتروئن C۳-XR

6231085

این خودرو نخستین بار با فیس مدل ۲۰۱۴ و با نام پروژه M۴۴ به نمایش درآند. ظاهری که اصلا جذاب نبوده و حتی در زمان نمایش اولیه نیز نتوانست نظر مخاطبان را به خود جلب نماید. اما این پایان راه C۳ XR نبود و این کراس کامپکت برای نخستین بار در سال ۲۰۱۹ و سپس برای بار دوم در سال ۲۰۲۱ زیر تیغ جراحی رفت. فیس لیفت دوم C۳ XR که با نام Fashion Edition شناخته می شود، جدیدترین ظاهر این خودرو بوده و در ایران نیز با همین فیس عرضه خواهد شد.

اما اندکی نیز به پروژه احیا شده ی C۳-XR بپردازیم؛ با شدت گرفتن تحریم ها در سال ۱۳۹۸، پروژه سیتروئن C۳-XR نیز مانند بسیاری دیگر از پروژه ها همچون ادامه تولید پژو ۲۰۰۸ و مونتاژ پژو ۳۰۱ و ۲۰۸، به حالت تعلیق درآمد.

در نتیجه به درازا کشیده شدن روند تولید این خودرو، شرکت سایپا-سیتروئن تصمیم گرفت برای تأمین قالب های تریم داخلی، پیشرانه و دیگر بخش های فنی به سراغ شریک چینی گروه استلانتیس برود.

به این ترتیب، شرکت سایپا-سیتروئن موفق شد پس از سال ها تلاش،  C۳-XR را به کمک شرکت چینی به خط تولید خود بیاورد و تولید آزمایشی آن را نیز آغاز نماید.

طراحی ظاهری C۳-XR

6231089

در قسمت دماغه شاهد چراغ های کشیده و زیبایی هستیم که دو خط کرومی که در مرکز تبدیل به لوگوی سیتروئن شده اند، این دو چراغ را به یکدیگر متصل نموده اند. رینگ های خودرو مشکی مات بوده و آینه های جانبی دقیقا مشابه پژو ۲۰۰۸ و تارا هستند.

6231094

در بخش انتهایی نیز چراغ های جدا از هم با گرافیک به نسبت خوب و لوگوی مشکی سیتروئن بیش از هر چیز دیگری خودنمایی میکنند. به طور کلی باید گفت سیتروئن C۳ XR از طراحی ساده اما شکیلی بهره مند است که اگرچه برخلاف همتایان چینی اش، زرق و برق عجیبی ندارد اما ماندگار تر از آن ها به نظر می رسد.

این خودرو دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با ۴۲۸۸، ۱۷۴۸ و ۱۵۵۷ میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن هم ۲۶۵۵ میلی متر اعلام شده است.

فضای کابین و امکانات

6231087

در بخش کابین نیز مانند ظاهر بیرونی شاهد طراحی ساده ای هستیم که جذاب ترین قسمت های آن را می توان اهرم ترمز دستی خلبانی و کلاستر تمام دیجیتالی برشمرد. مانیتور خودرو ابعاد مناسبی دارد و پنل تهویه نیز کاملا مشابه پژو ۳۰۱ و تارا است. ارگونومی کابین مناسب ارزیابی می شود و فضای سر و پا نیز در هر دو ردیف به نسبت ابعاد خودرو، خوب است.

از مهم ترین امکانات رفاهی و ایمنی محصول جدید سیتروئن برای بازار ایران می توان به فرمان کمکی برقی، کلاستر دیجیتال، مولتی مدیا، سیستم کنترل پایداری و کشش، ترمز دستی خلبانی، حالت های رانندگی، سیستم تهویه دیجیتال، کیسه هوای جلو و جانبی، کروز کنترل، کلید های کنترلی روی فرمان و … اشاره کرد.

در نسخه های V۲ و V۳ سیتروئن C۳ XR قرار است مواردی همچون شش ایربگ، استارت و ورود بدون کلید، سانروف، گرمکن جلو، شارژر وایرلس و صندلی برقی نیز افزوده شود.

مشخصات فنی و تجربه رانندگی

6231088

سیتروئن C۳ XR قرار است با موتور ۱.۲ لیتری توربو سه سیلندر وارد بازار شود. این موتور ۱.۲ لیتری می تواند ۱۱۶ اسب بخار توان و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند، که این مقدار برای کراس اوور جمع و جوری مانند C۳-XR کاملاً مناسب است. این پیشرانه، وجوه اشتراک بسیاری با پیشرانه ۱۲۰۰ سی سی پژو، که در محصولاتی چون پژو ۲۰۸ و ۲۰۰۸ و حتی اوپل کورسا و موکا به‌کار رفته است، دارد. گیربکس این خودرو هم از نوع ۶ سرعته دوکلاچه تر گتراگ، انتخاب شده است.

6231086

در شروع حرکت شتاب گیری خوبی را در شرایطی که خودرو تک سرنشین باشد داریم اما با افزوده شدن نفرات، اگرچه همچنان از C۳ XR نا امید نمی شوید اما شگفت زده نیز نخواهید شد. فرمان پذیری خودرو دقیقا همان چیزیست که از عمده محصولات گروه PSA انتظار می رود و این یعنی پایداری و فرمان پذیری خوبی را شاهد هستیم و عملکرد سیستم کنترل پایداری نیز مناسب است. تعویض دنده ها بدون ضربه صورت می گیرد و سیستم ترمز هم عملکرد دقیقی دارد.

تعلیق عقب خودرو از نوع عادی بوده و خبری از تعلیق مولتی لینک در این خودروی اقتصادی نیست؛ با این حال به دلیل فاق لاستیک ها و سبک طراحی اتاق، سواری خودرو و میزان سفتی و نرمی آن اصلا آزار دهنده نیست. به طور کلی می توان برای توصیف سواری سیتروئن C۳ XR و درک بهتر شما عزیزان، یک تارا با ارتفاع کمی بیشتر را مثال زد.

سخن پایانی

6231090

سیتروئن سی ۳ جدید را می توان از جمله خودرو هایی دانست که چنانچه با قیمت مناسبی به بازار تشنه ایران عرضه شود، به جهت برخورداری از برند اروپایی و درواقع غیر چینی و همچنین بهره مندی از شبکه خدمات و قطعات سایپا، قطعا آمار فروش بسیاری از خودرو های هم رده را تحت الشعاع قرار خواهد داد. در روز تست آنچه از صحبت مدیران ارشد شرکت برمی آمد این بود که برای C۳ جدید در تیپ V۱، قیمتی در حدود یک میلیارد و دویست تا یک میلیارد و چهارصد در نظر گرفته خواهد شد. از جمله رقبای سیتروئن C۳ XR می توان به خودروهایی چون X۲۲ Pro، X۳۳ Cross، تیگارد X۳۵ و کی ام سی SR۳ اشاره کرد. فروش C۳ XR اواخر خرداد تا اوایل تیرماه آغاز شده و عرضه آن به بازار ۹۰ روز کاری بعد به انجام می رسد.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    باز کوئیک ورداشتن ته وسرشار که دستکاری کردن..مخوان چندین برابر قیمت کوئیک بچپونن...تا دسته به مردم بدبخت

  • منصور

    بی کیفیت نخرید

  • مجید

    این ماشین فقط برند اروپایی رو با خودش داره و صفرتاصد قطعات ساخت چینه با این قیمت میشه یک ماشین چینی خوبتر و بروزتر خرید

  • man

    این مقاله بیشتر جنبه تبلیغ داشت. کاری به طراحی ظاهری و ایمنی ندارم، ولی موتور ۱۲۰۰ سی‌سی با ۱۱۲ اسب را انتخاب ایده آلی دونستید. این موتور فقط به درد داخل شهر و جاده های صاف میخوره. سبقت گرفتن با این ماشین واقعا خطرناکه.

  • بدون نام

    ترمز دستی خلبانی والله مسخره است ترمز دستی خلبانی به چه درد میخوره به مقاومت بدنه و ارتفاع موتور کیفیت فکر کنند نه به ترمز دستی خلبانی به چه درد میخوره

  • آلا

    موتورش هم موتور فرقون فقط اطاقش عوض شد بقولی خر همان خر پالانش عوض شده

  • هم صدا

    خدا شاهده این موتور های ۱۵ سی سی و به و به پایان رو چرا مسئولین ما درکشور با توجه به جاده های کشور ما در بیرون شهر که هییچ حتی داخل شهر فکر میکنند استاندار هست فقط یه توربو میبندن به نافع موتور میزارن رو هر ماشینی با این همه وزن و جسه کجای این کار استاندارد هست قدرت دوچرخه بهتر از اینهاست

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج