۱۰۱۳۱۱۹
۲۵ نظر
۵۰۰۹
۲۵ نظر
۵۰۰۹
پ

اگر آن دولت بود، وضع مردم چگونه می‌شد؟

در ۱۸ ماه گذشته منابع ورودی به کشور به ۱۰ میلیارد دلار هم نرسیده، اما برخی بدون توجه به شرایط، تبلیغات انتخاباتی را با هجمه به دولت آغاز کرده‌اند؛ آن هم هواداران دولت‌های نهم و دهم که در دوره آنها، باوجود درآمد بی‌سابقه نفتی در تاریخ ایران، اقتصاد کشور دچار بحران بود.

خبرگزاری ایرنا: در ۱۸ ماه گذشته منابع ورودی به کشور به ۱۰ میلیارد دلار هم نرسیده، اما برخی بدون توجه به شرایط، تبلیغات انتخاباتی را با هجمه به دولت آغاز کرده‌اند؛ آن هم هواداران دولت‌های نهم و دهم که در دوره آنها، باوجود درآمد بی‌سابقه نفتی در تاریخ ایران، اقتصاد کشور دچار بحران بود.

در میانه بحران تحریم‌های بی‌سابقه و اپیدمی کرونا، هستند گروه‌هایی که به جای بهبود فضا، به دنبال بهره‌برداری از رنج‌های مردمند و توفیق خود در عرصه سیاست را در این مسیر جست‌وجو می‌کنند. این گروه گرچه بر ضعف حافظه تاریخی و سواد اقتصادی بخشی از جامعه حساب کرده‌اند، اما نمی‌دانند بخش زیادی از جامعه توان مقایسه شرایط را دارد.

اگر آن دولت بود، وضع مردم چگونه می‌شد؟

هشت مساوی ۸۰ تقسیم بر ۱۰

هشت مساوی است با ۸۰ تقسیم بر ۱۰؛ درآمد نفتی کشور در سال گذشته، یک دهم درآمد متوسط نفتی دولت در دوره نهم و دهم بوده است. همچنین متوسط درآمد نفتی کشور در ۷ سال اخیر، حدود ۴۳ میلیارد دلار بوده که نصف درآمد متوسط ۸ ساله دولت مورد حمایت اصولگرایان تندرو بوده است.

روشن است که روند کاهش درآمد نفتی کشور، آثار مبارکی برای سفره مردم ندارد. با این حال دولت با وجود یک دهم شدن درآمد خود، با روش‌های مختلف مانع فروپاشی اقتصاد کشور شده و فرایندهای اقتصادی در عین مشکلات موجود در حال انجام است.

زمانی که رسانه‌ها و کارشناسان، درآمد نفتی ۸ سال دولت احمدی‌نژاد را حدود ۷۰۰ میلیارد دلار اعلام کردند، سایت حامی او درآمد این ۸ ساله را نه ۷۰۰ میلیارد دلار که ۶۳۱ میلیارد تومان اعلام کرد که همین هم به معنای درآمد نفتی سالانه ۸۰ میلیارد دلار است.

اگر آن دولت بود، وضع مردم چگونه می‌شد؟

در مقابل، طبق گزارش نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی، درآمد نفتی کشور از سال ۹۲ تا ۹۶، به ترتیب ۶۴، ۵۵، ۳۲، ۵۶ و ۶۶ میلیارد دلار اعلام شده است. این درآمد در سال ۹۷ حدود ۳۰ میلیارد دلار برآورد شده و در سال ۹۸ هم به گفته معاون اول رئیس جمهوری تنها ۸ میلیارد دلار بوده است.

اگر آن دولت بود، وضع مردم چگونه می‌شد؟

چه کسی فروش نفت را کم و زیاد می‌کند؟

صرف نظر از آمار و ارقام اقتصادی و درآمدهای دولت، می‌توان به منشا این تحولات در درآمد نفتی کشور نگاهی انداخت.
روشن است که عملکرد مجموعه صنعت نفت کشور در این سال‌ها با همه مشکلات موجود، نوعا توسعه‌ای بوده و کاهش درآمد نفتی از ضعف تولید ناشی نمی‌شود.

عامل کاهش و افزایش درآمد نفتی کشور، یکی قیمت نفت و دیگری میزان صادرات نفت بوده است. بهای نفت که فرایندی پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی است و در ماه‌های اخیر، در کمال شگفتی، نفت آمریکا قیمت منفی را هم تجربه کرد. با این وصف عامل اصلی کاهش و افزایش درآمد نفتی کشور که اراده دولت ایران و دولت‌های خارجی در آن موثر بوده، میزان صادرات نفت است که به طور مستقیم متاثر از کم و زیاد شدن تحریم‌ها بوده است.

کاهش روند صادرات نفت ایران با تشدید تحریم‌ها از سال ۹۱ آغاز شد و این روند تا سال ۹۳ نیز ادامه یافت، از سال ۹۴ با مذاکرات برجامی به تدریج فروش نفت افزایش یافت و با تحقق توافق برجام، اوج این فروش در سال ۹۶ محقق شد و متوسط صادرات نفت و میعانات گازی ایران تا ۲.۸ میلیون بشکه نیز رسید؛ روندی که از سال ۹۷ با خروج آمریکا از برجام رو به افول گذاشت و این روزها به کمترین حد خود رسیده است.

از تهران تا واشنگتن؛ تحریم‌ها از کجا آمد؟

افزایش تحریم و کاهش فروش نفت هم در دوره احمدی‌نژاد رخ داد و هم در دولت روحانی؛ البته با دو تفاوت: تفاوت اول آن که روند تشدید تحریم‌ها در کل ۸ سال دولت احمدی‌نژاد صعودی بود؛ اما در دوره روحانی ابتدا با تلاش مقام‌های عالی و دیپلمات‌های کشورمان یک دوره کاهش تحریم‌ها محقق شد و سپس با روی کار آمدن ترامپ در کاخ سفید، رئیس جمهوری متفاوت ایالات متحده، به مانند دیگر اقدامات غیرمعمول خود از برجام خارج شد و این بار نه با کندی اوباما که با سرعت تحریم‌ها را تشدید کرد؛ تا جایی که میزان تحریم‌های اعمال‌شده علیه کشورمان در یکی دو سال اخیر، در طول تاریخ بی‌سابقه بوده است.

گرچه منشا اصلی تحریم‌ها رویکرد ظالمانه آمریکا و برخی قدرت‌های جهانی برای کاهش قدرت ایران مستقل است، اما نکته مهم آنکه دولت محمود احمدی‌نژاد با مواضع تحریک‌آمیز و هزینه‌تراشی‌های بی‌ثمر، برخی بهانه‌ها را هم برای تصویب بیانیه‌ها و قطعنامه‌ها و سرانجام تحریم‌های گام به گام در اختیار طرف مقابل گذاشت؛ هرچند در پایان دولتش با مشخص شدن نتایج این رویه، مواضعی متفاوت از آغاز کارش گرفت. اما منشا تشدید تحریم‌ها در دولت کنونی، نه ماجراجویی رییس جمهور ایران، که ورود یک چهره خاص در کاخ سفید بود که نه تنها برجام، بلکه بسیاری از تعهدهای بین‌المللی و رویه‌های معمول در آمریکا و دنیا را برهم زد.

در این میان توجه به تفاوت‌های اوباما و ترامپ و تاثیر آن در شیوه برخورد با دولت و ملت ایران هم لازم است. دولت احمدی‌نژاد ۴ و نیم سال با دولت اوباما هم‌دوره بود؛ اما نه تنها قادر به در دست گیری ابتکار عمل برای حل دیپلماتیک مشکل تحریم‌های ظالمانه نشد، بلکه کار به جایی رسید که اوباما هم به رغم مواضع متفاوت با ترامپ، چه بسا برای کم نیاوردن جلوی رقبا اقدام به اعمال تحریم‌های گام به گام علیه کشورمان کرد؛ مواردی که البته در مقایسه با دوره ترامپ با تدریج بیشتر و شدت کمتری بود و معافیت‌هایی هم برای خرید نفت از ایران می‌گذاشت.

در مقابل، دولت روحانی فرصت حضور فردی با مواضع باراک اوباما در راس کاخ سفید را غنیمت شمرد و مذاکراتی دامنه‌دار را با هدایت رهبر معظم انقلاب طراحی و دنبال کرد که ثمره آن توافق با قدرت‌های جهانی درباره برجام و آغاز روند حذف تحریم‌ها بود.

روحانی در این مسیر با ظرافت انواع هزینه‌ها را متحمل شد و حتی جایی که لازم دید، از پاسخ به تماس تلفنی اوباما هم دریغ نکرد و سرانجام به اذعان کارشناسان بین‌المللی، توافقی بی‌سابقه با انواع تضمین‌های بین‌المللی چون قطعنامه سازمان ملل به دست آمد و بعید بود اگر چهره‌ای غیر از ترامپ که بی‌تعهد به انواع تعهدات جهانی است، آن را زیر پا بگذارد.

چه کسانی به ترامپ کمک کردند؟

اما دونالد ترامپ در تلاش‌هایش برای به شکست کشاندن برجام تنها نبود، غیر از همراهان او در هیات حاکمه آمریکا، افراد و جریان‌هایی در داخل نیز در این مسیر با او همراهی می‌کردند. تندروهایی که با وجود پشتیبانی رهبر معظم انقلاب از مذاکرات دیپلمات‌های انقلابی، همواره بر طبل تخریب برجام می‌کوبیدند و با ایجاد بهانه و ارائه پالس‌هایی به بیرون، به تضعیف این توافق کمک کردند.

واقعیت آن است که مردم امروز از مشکلات خسته‌اند و به دنبال روزنه اصلاح و امید می‌گردند. با این حال باید دانست امیدوار کردن مردم نیازمند برنامه و توانمندی و اولویت دادن به به منافع ملی است؛ و الا شعار دادن انتخاباتی کسانی که سوابقشان برای مردم روشن است، مشکلی از مشکلات مردم ایران را حل نمی‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بچه نظام‌ اباد‌ تهران

      هیچی‌ یکی‌ از‌ یکی‌ بدتر

    • بدون نام

      باز هم دولت احمدی نژاد هر چه که بود بهتر از این دولت اقای روحانی بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کسی که با نفت 140 دلاری اقتصاد و صنعت کشور را نابود کرد با تحریم نفتی کشور چگونه کشور را اداره میکند

      • امیراسحاقی

        خیلی عالی بود همیشه کار بود اونم زیاد العان هیچی نیست

      • بدون نام

        با توجه به کدام آمار بهتر بود؟؟

    • بدون نام

      به جای اینهمه تحلیل و نمودار لطفا توضیح بدید چه لزومی داشت مردم نجیب ایران دچار اینهمه فقر و بدبختی بشن و دلیل اینهمه دشمنی با دنیا چیه دقیقا.هییییچ ربطی به اصلاح طلب و اصولگرا نداره سیستم معیوبه

    • بدون نام

      خوب آقای نویسنده مگر آقای روخانی تمام امتیازها رو نداد به 5+1 مگر با این شعار نیامد سرکار تخم مرغ که تولید داخله چه ربطی به دوره قبل داره تولیدات داخلی چه ربطی به دولت قبل داره بعدشم در آن زمان نفت اگر بشکه ای بالای صد دلار بود برای تمام دنیا بود نه فقط ایران سبسطه نکن

    • بدون نام

      بله درآمد نفتی کم شده ولی دولت اگر سیاست عزت را در پیش می گرفت، این وضع نبود.
      از طرفی ها اختلاس ها و حقوق های نجومی و رانتخواری از ویژگی بی نظیر این دولت بوده

    • بدون نام

      آن دولت عرضه تولید ثروت را داشت ولی این دولت ندارد

    • ایران

      لی برکت ا...

    • پاتریوت ایران

      شماهابااین تحلیل بدبختید،هیچ بهانه ای ندارید وسراپای وجودتان راکینه ونفرت ازاحمدی نژاد ودرعوض عشق و علاقه به دشمن غربی گرفنه است.ومکرو ومکرالله والله خیرالماکرین.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ورشکسته کردن صنایع کشور خصوصا تولید شکر نفرت انگیز نیست؟؟؟

    • عباس گلدوست

      امید مردم فقط به خداست دقیقا مانند همان زمانی که هنوز انقلاب نشده بود.

    • بدون نام

      لطفا برترین ها سیاسی بازی نکنید...
      این دولت ... اون دولت نداریم...

    • بدون نام

      فقط جواب منو بدین .کیا بودن میگفتن ماکه نفت داریم هسته ای میخایم چیکار.اگه هسته ای بره تحریم ها روز اول رفع میشه و نفت میفروشیم.
      میبینین که مشکل فروش نرفتن نفت خود دولت بوده.پس لطغا سکوت کنید.
      زمان دولت قبل هسته ای بود قدرت چانه زنی هم بود

    • علی

      اون دولت تا یادمونه بهتر بود گرانی مسکن که دیگه مال آمریکا نیست

    • داوود

      هرکی باشه وضعیت همینه این دولت و اون دولت نداره همه چیز از بیخ و بن خراب و بر باد فناست

    • بدون نام

      خو همین رئیس جمهور دولت قبل رو مسخره می‌کرد میگفت من میتونم بهتر از اینا کار کنم بابا یکم کمتر پاچه خواری کنید مردم شعور دارن اینا ادعای اینو داشتن که مملکت رو از تحریم میارن بیرون بدترش کردن البته مملکت ما همیشه اینطور بوده که گفتیم صد رحمت به قبلی و در إینده هم باز میگیم

    • بدون نام

      تحریم هم نبودید عرضه تولید بیش از دو و نیم میلیون بشکه در روز رو نداشتید

    • لاکپشت سبز

      مرگ بر همشون چه سیاه به سر چه سفید به سر

    • بدون نام

      سرتا سر مطلب غیر کار شناسی واز روی غرض ورزی و یک طرفه قاضی رفتن می باشد

    • بدون نام

      این چرندیات چیه که به هم می بافی.توجیه کم کاری دولت روحانی به چه قبمتی؟!

    • ایران پاینده

      خدایی چرت نگید زیاد

    • عجب

      ببخشید رسانه ی اصلاح طلب
      مگ مشکل مردمه ک درامد دولت کاهش یافته
      این ندونم کاریع خود دولتع
      ما داریم چوب ندونم کاری همین اقای روحانی و دار و دستشو میخوریم
      ب اصولگرا چه که بعضیا جربزه ندارن
      میتونستن میفروختن
      نتونستن دیگ قصه ی حسین کرد تعریف نکنن
      در ضمن از کدوم راهبرد اقتصادی صحبت میکنید؟کدوم مبارزه در راستای مقابله با فروپاشی اقتصادی
      دقت کنید دلار بیست و دو تومنه
      سکه ده تومن اگ این فروپاشی اقتصادی نیست پس فروپاشی اقتصادی چیه دقیقا

    • منذر

      هموطنان گرامی قضاوت ویا نظردادن درباره عملکردفلان دولت کارتخصصی وکارشناسانه نیست زیراروند قیمتهای نفت بستگی به گرفتاریهای سیاست جهانی دارد وباهراتفاقی درمنطقه وجهان نوسانات قیمتها وتورم گرانی خودشو ظاهرمیکنه پس ایران تنها تاثیرگڌارنیست وامابخشی دیگرازموضوع به اوضاع داخلی کشور بستگی داره وآن دیپلماسی واستراڙی های سیاسی است که متاسفانه حضرات قادرنیستندچگونه بااوضاع برخوردکنندواین است که همیشه زیان وضررعایدکشورمیشود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج