جاباما
۱۰۱۶۱۲۴
۵۰۵۲
۵۰۵۲
پ

روش شستشو و استفاده مجدد از انواع ماسک

ضدعفونی کردن و شستن صحیح ماسک‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به‌طوری که در صورت شست‌وشوی اشتباه ماسک اثر آن کاهش پیدا می‌کند و قادر به جلوگیری از انتقال ویروس نمی‌باشد.

برترین‌ها: ضدعفونی کردن و شستن صحیح ماسک‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به‌طوری که در صورت شست‌وشوی اشتباه ماسک اثر آن کاهش پیدا می‌کند و قادر به جلوگیری از انتقال ویروس نمی‌باشد.

اشتباهات رایج برای شست‌وشوی ماسک‌ها

همه می‌دانیم که ماسک‌ها به سرعت باید تعویض شوند و از انواع جدید استفاده کرد. هنوز هم استفاده از ماسک‌ها در بیرون از منزل جزء ضروری‌ترین اقدامات است. در این بخش از سلامت نمناک روی این موضوع تمرکز می‌کنیم که چگونه به طور موثر ماسک‌های خود را تمیز کنید. بسیاری از افراد به غلط این کار را انجام می‌دهند. در نتیجه اثربخشی ماسک آن‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند و نمی‌تواند از جان آن‌ها مراقبت کرده و از انتقال ویروس جلوگیری کند. در این مقاله طریقه شست‌وشوی ماسک و ۶ اشتباه رایج در شست‌وشوی ماسک و راه‌های جایگزین را به شما توضیح خواهیم داد.

آیا می‌توان از ماسک N۹۵ چندین بار استفاده نمود؟

ماسک N۹۵ جدید که با فناوری نانو تقویت شده است، قابلیت شست و شو و استفاده مجدد را دارد و می‌توان از این ماسک پس از ضد عفونی و شست‌وشو در آب جوش و الکل دوباره استفاده کرد. بعد از شست‌وشو این ماسک‌ها که دارای غشای نانویی بوده، می‌توانند ویروس‌ها و ۹۵ درصد از ذرات به قطر ۰ ٫ ۰۷۵ میکرو را فیلتر کنند. قطر ویروس کرونا در حد ۰٫۱ میکرون است. این ماسک‌ها بعد از ضدعفونی کردن تا ۱۰ بار قابل استفاده است. این ماسک می‌تواند ۲۰۰ ساعت مداوم استفاده شود که این میزان توانایی کارکرد، ۲۰ برابر بیشتر از ماسک‌های معمولی است.

روش شستشو و استفاده مجدد از انواع ماسک

نحوه ضدعفونی کردن ماسک‌های خانگی

در این روز‌های کرونایی که با کمبود ماسک مواجه هستیم، افراد جامعه می‌توانند ماسک‌های خانگی دوخته و از انتشار ویروس در محیط و ابتلا به بیماری جلوگیری کنند. این ماسک‌ها باید بینی و دهان را تا زیر چانه و پهلوی صورت به خوبی بپوشانند و مانع تنفس عادی نشود. ویروس کرونا در مقابل مواد شوینده بسیار ضعیف است و افراد می‌توانند با شست و شو ماسک دفعات متعدد از آن استفاده کنند. برای ضدعفونی کردن ماسک‌های خانگی:

  • ماسک‌های خانگی را نیم ساعت در دمای ۷۰ درجه در فر، ماکروویو یا تستر قرار دهید.
  • ماسک را در یک قاشق چایخوری محلول سفید کننده و ۴ پیمانه آب به مدت پنج دقیقه قرار دهید.
  • ماسک را شسته و اتو کنید.
  • ماسک را ۵ دقیقه در آب جوش، بجوشانید.
  • بعد از هر بار استفاده ماسک را ضدعفونی کنید، اما ماسک خود را بیش از ۱۰ بار ضدعفونی نکنید.
  • ماسک‌های کاغذی را نمی‌توان چندین بار استفاده نمود.

ماسک‌های کاغذی را نمی‌توان چندین بار استفاده نمود، اما اگر به ماسک دسترسی ندارید، توصیه می‌شود اگر ماسک خراب یا کثیف نشده باشد و فقط در معرض آلودگی هوا قرار گرفته ماسک را به مدت سه تا پنج روز در مکان ایزوله و ایمن مانند کیسه کاغذی قرار دهید و سپس دوباره استفاده کنید.

روش شستشو و استفاده مجدد از انواع ماسک

روش شستن ماسک

برای جلوگیری از شیوع بیماری در مکان‌های عمومی صورت خود را با ماسک بپوشانید. برخی ماسک‌ها قابلیت استفاده مجدد را دارند. در مورد نحوه شست‌وشوی ماسک صورت این کار‌ها را انجام دهید:

  • ماسک‌ها را باید بعد از هر بار استفاده شست‌وشو دهید.‌
  • می‌توانید ماسک خود را بعد از هر بار استفاده در ماشین لباس‌شویی بریزید.
  • هنگام شستن ماسک صورت، از یک محیط گرم استفاده کنید تا باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین ببرید.
  • برای تمیز شدن ماسک از مواد شوینده در ماشین لباسشویی استفاده کنید.
  • ماسک‌هایی را که دارای حلقه‌های لاستیکی هستند، در معرض هوا خشک کنید تا این حلقه‌ها آسیب نبینند.
  • ماسک‌ها را می‌توانید با دست بشویید. برای شست‌وشو با دست ماسک را به مدت ۳۰ دقیقه در آب گرم و صابون خیس کنید سپس بشویید و در هوای آزاد خشک کنید.
  • بهتر است برای خشک کردن ماسک از اتو یا خشک کن استفاده کنید.

روش شستشو و استفاده مجدد از انواع ماسک

۶ اشتباه رایج در شست‌وشوی ماسک

برخی افراد در شستن ماسک‌ها اشتباهاتی را مرتکب می‌شود در حالی که شستن صحیح ماسک‌ها اهمیت بسیاری دارد، در ادامه از چند اشتباه رایج افراد در شست‌وشوی ماسک‌ها مطلع خواهید شد.

۱. کم شستن ماسک‌ها

استفاده چند باره از ماسک صورت در طول روز بهتر از استفاده نکردن است؛ مخصوصاً زمانی که در طول روز بیشتر از چند ساعت را بیرون از منزل هستید، اما باید به این موضوع دقت کنید که هر روز باید ماسک‌های خود را بشویید. در واقع هر زمان که ماسک صورت شما با دستتان برخورد داشت، باید آن‌ها را شست‌وشو دهید.

استفاده چند باره از ماسک بدون شستن، باعث می‌شود که اثر بخشی آن کاهش پیدا کند. در نتیجه خودش عاملی برای انتقال ویروس کرونا می‌شود و خطر حساسیت‌های پوستی را افزایش خواهد داد. شاید لازم به ذکر نباشد، اما باید همیشه چند عدد ماسک داخل کیف و همراه خود داشته باشید و آن‌ها را جایگزین کنید. سپس بعد از این که به خانه آمدید، همه ماسک‌ها را بشویید.

روش شستشو و استفاده مجدد از انواع ماسک

۲. استفاده نکردن از شوینده‌های قوی هنگام شستن ماسک‌ها

صابون هنوز هم یکی از تاثیر گذارترین شوینده‌های کشنده ویروس کرونا می‌باشد. علاوه بر این که جرم و آلودگی‌های دیگر را نیز به خوبی از بین می‌برد. جوش شیرین و سرکه، خودشان به تنهایی نمی‌توانند ویروس را از بین ببرند؛ بنابراین برای شستن ماسک باید از یک شوینده قوی استفاده کنید.

دقیقا همان طور که لباس هایتان را می‌شویید، می‌توانید ماسک‌های صورت را با لباس‌هایی که رنگ مشابهی با آن‌ها دارند، داخل لباسشویی بیندازید و از شوینده‌های قوی استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از پاک کننده‌هایی استفاده کنید که حاوی هیدروژن پراکسید هستند و هرگونه ردپایی از ویروس را از بین می‌برند. اگر احساس می‌کنید که این شوینده‌ها پوست شما را حساس کرده، بهتر است از شوینده‌های هیپو آلرژیک استفاده کنید.

روش شستشو و استفاده مجدد از انواع ماسک

۳. شستن ماسک‌ها با آب سرد

گرما جرم‌ها و آلودگی‌ها از جمله ویروس کووید ۱۹ را از بین می‌برد. پزشکان به این موضوع اشاره کرده اند که آب داغ برای کشتن ویروس کرونا به مدت ۱۰ دقیقه کافی است، اما حداقل دما باید ۶۰ درجه سانتیگراد باشد. اگر نمی‌توانید چنین دمای بالایی را برای شستن ماسک‌ها ایجاد کنید، یا از از بین رفتن رنگ آن‌ها نگران هستید، می‌توانید از ترکیبی از شوینده‌ها و آب داغ معمولی استفاده کنید و ویروس را از بین ببرید.

۴. استفاده بیش از حد از مواد سفیدکننده

درست است که مواد سفید کننده می‌توانند ویروس کرونا را از بین ببرند، اما استفاده بیش از حد از آن‌ها هرگز ایده خوبی نیست، زیرا فیبر ماسک‌ها را نازک و ضعیف می‌کند. اگر دقت نداشته باشید لباس‌های دیگر شما نیز سفید می‌شود و دیگر نمی‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. استفاده از گزینه‌های پاک کنندگی مختلف پیش روی شماست پس بهتر است که سفید کننده‌ها را با آن‌ها جایگزین کنید.

اگر می‌خواهید از سفید کننده استفاده کنید، حتماً این اعداد را در نظر بگیرید:یک قاشق چای خوری سفید کننده را در ۴ عدد فنجان آب ترکیب کنید و ماسک خود را به مدت یک ساعت داخل این محلول قرار دهید.

روش شستشو و استفاده مجدد از انواع ماسک

۵. در مایکروویو قرار دادن ماسک‌ها

این روز‌ها روش‌های مختلفی برای شستن ماسک‌ها در اینترنت معرفی می‌شود که یکی از این روش‌ها ضد عفونی کردن ماسک‌ها با قرار دادن داخل مایکروویو می‌باشد. اگر چه این راهکار کمی تأثیرگذار است، اما خطرناک هم است. اگر هر گونه جسم فلزی در برخورد با ماسک‌ها وجود داشته باشد، ممکن است این مواد داخل ماسک ذوب شوند و گاهی اوقات آتش سوزی هم ایجاد گردد. پس به جای این راهکار‌ها بهتر است که به همان سادگی ماسک خود را بشویید تا دوباره قابل استفاده باشند.

۶. خشک شدن ماسک در معرض هوای آزاد

خشک شدن ماسک در معرض هوای آزاد اقدام غلطی نیست، اما اگر می‌خواهید تاثیرگذاری و بهره‌وری ماسک‌ها را افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنیم که از یک خشک کن استفاده کنید تا ماسک شما کاملاً خشک شود و هرگونه رطوبت محیطی از روی آن برداشته شود. اگر خشک کن ندارید، می‌توانید ماسک‌ها را بعد از این که در معرض هوای آزاد قرار گرفتند، اتو بکشید. سپس ماسک را در یک محیط جدا از لباس‌ها نگهداری کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج