جاباما
۱۱۶۷۴۶۵
۲۷ نظر
۵۰۲۴
۲۷ نظر
۵۰۲۴
پ

هشدار درباره پیامد انباشت اندوه در بین ایرانی‌ها

روزنامه همشهری در گفتگو با امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس، دلایل پایین‌بودن شاخص‌های شادی در جامعه و پیامدهای اجتماعی آن را بررسی کرده‌.

روزنامه همشهری در گفتگو با امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس، دلایل پایین‌بودن شاخص‌های شادی در جامعه و پیامدهای اجتماعی آن را بررسی کرده‌.

هشدار درباره پیامد انباشت اندوه در بین ایرانی‌ها

امان‌الله قرایی‌مقدم:

* به‌صورت کلی شادی اجتماعی در نسبت مستقیم با وضعیت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و بافت فرهنگی جامعه قرار دارد. عامل مؤثر دیگری که یک جامعه را به سمت غمگین بودن می‌کشاند، مکاتب و سمبل‌های فرهنگی و آنچه به این واسطه توسط رسانه‌ها به مردم نشان داده می‌شود نیز در بروز شادی اجتماعی مؤثر است. در جامعه ما افزون بر اوضاع نه‌چندان مناسب اقتصادی و پیامد‌های آن تلاشی نیز برای عرضه برنامه‌های شاد و ایجاد محیط‌های شادی‌بخش نمی‌شود.

* آنچه ملازم با این بحران است و مردم را دچار افسردگی و اندوه می‌کند، شرایطی است که چنین بحرانی را ایجاد کرده یعنی رانت، بی‌عدالتی و شکاف طبقاتی. در کشوری مانند هند، بخش اعظم مردم فقیر و گرسنه هستند اما آنها ملت افسرده و غمگینی نیستند زیرا با وجود مشکلات معیشتی، هندیان آیین‌های زیادی دارند که مشحون از شادی و آواز است و بین همه مردم فارغ از فقیر و غنی انجام می‌شود، اما درخصوص جامعه ما چه نهاد یا سازمانی دغدغه شاد‌کردن مردم را دارد؟ کدام موسیقی شاد یا سریال و برنامه شاد از صدا و سیما پخش می‌شود؟ اساسا شرایط به‌گونه‌ای است که کمتر ابزار و فضایی برای شادی و تفریح مردم وجود دارد.

* نشاط اجتماعی و خنده مردم همه‌‌چیز است. در جامعه‌ای که مدام غمبار است، اقتصاد فضایی برای رشد ندارد، بازدهی کاری کاهش پیدا می‌کند؛ این مسئله حتی بر مناسبات خانوادگی مانند طلاق و ازدواج اثرگذار است. آسیب‌های دیگری از قبیل واگرایی اجتماعی، یأس و خشونت نیز ازجمله پیامدهای فقدان نشاط اجتماعی است.

* در چند‌دهه اخیر جهان پیشرفته درصدد افزایش میزان نشاط مردم از طریق مطالعات جدید ازجمله جامعه‌شناسی اوقات‌فراغت است. این نیاز به اندازه‌ای جدی است که برخی افراد به‌خاطر آن وطن و خاکشان را ترک می‌کنند و سرمایه مملکت را می‌برند مثلا در جایی دیگر ملک می‌خرند؛ تنها برای اینکه شاد باشند. یکی از بدترین و تأسف‌بارترین پیامدهای فقدان نشاط، افزایش آمار خودکشی به‌ویژه در میان جوانان است.

* طبقه پایین که با مشکلات فراوان اقتصادی مواجه است تکلیفش معلوم است، وضعیت شادی حتی در میان طبقه متوسط رو به بالا و طبقه بالا نیز تعریف چندانی ندارد؛ یعنی گروه‌هایی که به این طبقه تعلق دارند نیز تجربه مشترکی در ناامیدی و سرخوردگی با طبقه پایین دارند، هرچند این طبقه با بحران معیشت چندان مواجه نیستند اما وجود ناکارآمدی در ساختار اجتماعی و اقتصادی، سبب می‌شود که این گروه نیز احساس شادی و خوشبختی را تجربه نکنند، زیرا خوشبختی و احساس شادی امری است که در پیوند با شادی و خوشبختی دیگران قرار دارد؛ وقتی دیگری گرسنه و در تنگناست، حتی فرد متمول هم احساس خوشبختی ندارد. در وضعیت فعلی بعضی از افراد از طبیعی‌ترین حقوق و لذات خود به‌دلیل مشکلات اقتصادی و تورم محرومند و این موضوع تبعات اجتماعی نامناسبی دارد.

* انباشت اندوه و ناکامی به بروز نارضایتی می‌انجامد. راه نجات پس از اصلاح ساختاری و ارتقای رفاه اجتماعی، ایجاد فضایی برای تفریح و نشاط مردم در عرصه عمومی و دادن آزادی به مردم است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایران غم زده افسرده

    • نیما

      همش شده غم و اندوه،مراسمات گریه و زاری،ناامیدی، یاس، تورم،خبرهای بد،خشکسالی و........

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ماها خیلی حالمون بده.

    • بدون نام

      با این همه محدودیت ممنوعیت سو مدیریت گرونی میخواین مردم خوب باشند

    • بدون نام

      انباشت اندوه مهم نیست ، انباشت جمعیت مهمه ، حالا میخواد این جمعیت غمگین و افسرده باشه یا معلول و بیمار ،

    • بدون نام

      مهمونی دورهمی آب بازی تو پارک کلیپ شادی رقص مائدی همه ممنوعه

    • بدون نام

      مجری شهریاری گفت اسم یلدا نوروز از مراسم اصیل بزرگ ایرانی رو نمی تونسته تو لایو میلی بگه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        انباشت قصه و اندوه اصلا نداریم ، بلکه الان این انباشت خوشحالی و شادی هست که داره ماها رو میشه ، خخخ

    • بدون نام

      در جامعه ای که تمام خواسته های جزئی هم وابسته به درامد و کسب هست جای فکرکردن برا تفریحی نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        متن بخون بااقتصادضعیف هم
        میشه شاد بود اگر آیین های
        فرهنگی شادداشته باشی

      • بشیر ی

        کدام تفریح کاباره اوباش و اراذل اجتماعی

    • ایران اکثریت

      چند سال پیش گفتن دوازده به بعد پاساژ مغازه ها تعطیل الان هم به بهانه کرونا ده به بعد تعطیل که دورهمی شب زیستی مردم شاد نباشند

    • مراد نظری

      ما هم خوبیم اصولگرا واصلاح طلب فرزندانشان در شانکای وسوعد امریکا وکانادا وروسیه دیگر کشورها حالشو میبرند و برای مردم فاتحه میفرستندشادی یعنی این /آری ولا

    • بدون نام

      الان علما میگن مشکل از فضای مجازیه

    • بدون نام

      ما مهم نیستیم

    • بدون نام

      افزین به این نویسنده واقعا همین طوراست هݦه نگران ازو صع خویش افسرده ناراحت اندوه گین چه پولدار وچه فقیر نمی دانم حکمت چیست سیا سی ویا گرانی ویاوصع بد معیشتی است بیرون کمیروی هرکسی رامی بینی صحبت ازاین او صا ع میکند وواقعا ازمسیولین دلسوز تقا صا میکنم کدل مردم را شاد کنند دست بوستان هستم

    • بدون نام

      تازه فهمیدید

    • بدون نام

      اینجا میگن. مسلمان نباید شاد باشه نباید موسیقی گوش بده. نباید برقصه هر نوع شادی ممنوع. الان که اصول گرایان آمدن بدتر هم شده دقیقا مثل طالبان

    • بدون نام

      افسردگی سیستم ایمنی را تضعیف می کند.

    • ایکس

      جانا سخن از درد دل ما گویی

    • محمد

      پس تا اینجای کار معلوم شده که آزادی شادی نمیارررررررره و الا باید با این همه آزادی که هست ملت شادی بودیم.بر عکس این مشکلات معیشتی،شکست عشقی،تحصیلی ،فاصله ی طبقاتی ، پارتی بازی و فساد اجتماعی و اقتصادی از جمله دلایل غم و اندوه می باشدو الا دیگه همه چیز آزاد شده دروغ نگید

    • بدون نام

      چه عالی ودرست گفته شده واقعا تنها مطلبی که برای مردم در ان دلسوزی شده است کاش مسولان میفهمیدن

    • بدون نام

      خب وقتی شادی ممنوعه چیکار باید کرد

    • بدون نام

      بیشترکشورها منتظرکوچکترین بهانه برای شادی کردن هستند ماتمام زندگیمان شده عزا وماتم وسینه زنی.تاریخ ایران شده شمس القمری فقط برای عزاداری

    • یلدا

      به خدا با هرکی حرف میزنی امید نداره افسرده است مسولیتش با کیه چه کسانی جامعه رو به سوی ناامیدی کشاندن

    • بینام

      هیچگونه شادی وخوشحالی نیستهمه عم زدهاند

    • بدون نام

      این ها نتیجه دولت بی کفایته

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج