جاباما
۶۸۳۶۹۸
۴۰ نظر
۵۰۰۹
۴۰ نظر
۵۰۰۹
پ

هوشمندسازی کارت ملی از جیب کوچک مردم؟!

تبدیل کارت‌های ملی کاغذی قدیمی به کارت‌هایی هوشمند علاوه بر مزایای زیادی که می تواند به واسطه امکانات الکترونیکی جدید برای شهروندان داشته باشد، به لحاظ امنیتی هم کارایی بیشتری خواهد داشت؛ اما با این همه این تبدیل وضعیت مشکلاتی را هم برای شهروندان به وجود آورده است.

خبرگزاری ایسنا: تبدیل کارت‌های ملی کاغذی قدیمی به کارت‌هایی هوشمند علاوه بر مزایای زیادی که می تواند به واسطه امکانات الکترونیکی جدید برای شهروندان داشته باشد، به لحاظ امنیتی هم کارایی بیشتری خواهد داشت؛ اما با این همه این تبدیل وضعیت مشکلاتی را هم برای شهروندان به وجود آورده است.

حرکت به سمت فناوری‌های جدیدتر همیشه برای دولت‌ها جذاب بوده است؛ مخصوصا که این فناوری‌ها در افزایش انجام دورکاری و همچنین در مسائل امنیتی به آن‌ها کمک می‌کند. یکی از اساسی‌ترین این حوزه‌ها برای پذیرش فناوری‌های جدید حوزه‌های هویتی مربوط شهروندان است.

همانطور که می‌دانید نخستین کارت‌های ملی صادر شده در کشور ما از سال ۱۳۸۰ به بعد بود که در آن موقع با دریافت هزینه‌ای جزئی از شهروندان انجام شد؛ امری که البته با گذشت تقریبا ۱۲ سال دوباره باید از اول انجام شود.

برای تبدیل کارت‌های ملی که اساسی‌ترین برگه هویتی هر شهروند ایرانی است، مدت ۱۲ سال تقریبا مدت بسیار کمی تلقی می‌شود؛ چرا که تغییر کارت‌هایی در این سطح فراگیری علاوه بر درگیر کردن بخشی از تمرکز اجرایی قوه مجریه همچنین باعث تحمیل هزینه‌هایی هم به شهروندان می‌شود. هر چند ممکن است گفته شود مبلغ ۳۱ هزار تومان - بدون احتساب هزینه های جانبی احتمالی- مبلغ زیادی نیست اما بر اساس اظهارات شهروندان، واقعیت این است که این مبلغ برای بسیاری از افراد بالاست و در نتیجه برای آن‌هایی که کمترین درآمدها را دارند، پرداخت مبلغ ۱۵۰ هزار تومان برای یک خانواده پنج نفره خود چه بسا یک گرفتاری به حساب بیاید.

گذشته از اینکه این تبدیل وضعیت ضرورت دارد یا نه، برخی‌ شهروندان حتی به عدم تناسب هزینه‌های دریافتی با ارائه کارتی در ابعاد کارت هوشمند ملی هم معترض‌اند. این در حالی است که شهروندان برای دریافت کارت‌های بانکی حداکثر تا سقف ۵۰۰۰ تومان پرداخت می‌کنند؛ کارت‌هایی که با آن می‌توان عملیات‌های پیچیده بانکی را انجام داد. به فرض اینکه این کارت‌ها با همین قیمت هم تولید شوند اما به اعتقاد برخی تحلیلگران، به دلیل هزینه‌های بالا به نظر می‌رسید که دولت باید به سهم خود بخشی از این هزینه را متقبل می‌شد تا شهروندان فشار اقتصادی کمتری را متحمل شوند.

برخی کاربران همچنان با گذشت مدت زمانی که از آغاز ثبت نام کارت ملی هوشمند می‌گذرد، بر این عقیده‌اند که این هزینه‌ای هم که به گفته وزیر ارتباطات در دفاتر پستی رایگان شده، همچنان در برخی از دفاتر از مراجعه کنندگان دریافت شده است. برخی هم معتقدند که پول و مبالغ دریافتی از سوی کافی نت‌ها باید حذف می‌شد.

اما ماجرای رایگان شدن از این قرار بود که تا پیش از این برخی شعب پست بانک‌ها به دریافت مبلغی تحت عنوان هزینه انجام پیش ثبت نام اقدام می‌کردند تا اینکه صبح روز ۵ دی ماه ۱۳۹۶، محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - طی بازدیدی سرزده از یکی از دفاتر خدمات پستی در محدوده چهارراه لشگر شهر تهران در جریان روند فعالیت این مراکز قرار گرفت و متوجه اخذ هزینه‌ای از طرف این مرکز از مشتریان خود با عنوان هزینه انجام مراحل "پیش ثبت نام کارت هوشمند ملی" شد و دستور لغو دریافت این هزینه را صادر کرد.

بنا بر این دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برخی سیستم‌های کامپیوتری برای انجام پیش ثبت نام کارت هوشمند ملی توسط خود مراجعان در محل دفاتر خدمات پستی نصب شد و همچنین کارمندان این دفاتر ملزم شدند تا برای انجام رایگان این مرحله با مراجعان همکاری کنند.

بنابراین بر اساس اطلاعیه پست تنها ناظر بر رایگان شدن مرحله "پیش ثبت نام کارت هوشمند ملی" در دفاتر خدمات پستی و نه ملغی شدن هزینه کارت ملی هوشمند است. متقاضیان برای ثبت نام باید وارد سامانه کارت ملی هوشمند به آدرس www.ncr.ir شوند. پس از ورود به سامانه باید وارد قسمت ثبت نام جدید شوند که در این صفحه فرمی نمایش داده می شود که باید آن را با دقت و بر اساس اطلاعات شخصی خود وارد کنند.

اما اگر ثبت نام شما برای دریافت کارت هوشمند ملی موفق باشد و واجد شرایط کارت ملی باشید، پس از ثبت اطلاعات برای شما کد رهگیری فرستاده شده و به صورت خودکار وارد بخش نوبت گیری می‌شوید و با داشتن کد ملی و کد رهگیری به بخش نوبت گیری دسترسی پیدا می‌کنید.

از سوی دیگر تا پیش از این دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دفاتر خدمات پستی که زیرمجموعه‌ای از شرکت ملی پست و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند همانند دیگر مراکز "کافی نت"ی به اخذ مبالغی از مراجعین با عنوان حق ثبت نام اقدام می‌کردند که این هزینه در دفاتر خدمات پستی از مراجعان دریافت نخواهد شد. مراجعه کنندگان البته هزینه‌ای به مبلغ ۲۰ هزار تومان را در این مرحله باید به حساب ثبت احوال واریز کنند.

پیش از این اما سیف الله ترابی - سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور - با بیان اینکه حداکثر زمان صدور کارت هوشمند ملی از مرحله درخواست تا صدور کارت ۱۵ روز تا یک ماه است، گفته بود: هزینه درخواست کارت هوشمند ملی از تکمیل ثبت نام تا تحویل در سراسر کشور حداکثر ۱۱ هزار تومان است و افراد باید مبلغ ۲۰ هزار تومان نیز به حساب خزانه دولت واریز کنند. دریافت هزینه‌ای بالغ بر ۳۱ هزار تومان برای صدور کارت‌های ملی هوشمند غیر قانونی است و با دفاتر پیشخوان متخلف برخورد خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سرباز وطن

      فقط بخاطر پول گرفتن از مردم بدبخت هست والا چه فرقی دارد؟ مگه قبلاً که کارت ملی نبود مشکلی بود؟

      پاسخ ها

      • جواب ابلهان

        فرقش اینه که قبلا دنیا یه جور دیگه بود و امروز همه چی دیجیتاله. مگه قبلا که موبایل نبود مشکلی بود؟ پس موبایلتو هم بزار کنار تو که فواید پیشرفت رو نمیفهمی. عجب ملتی دارم تورو بخدا

    • ایمان

      منکه هیچ وقت کارت ملی خودم عوض نمیکنم تا وقتی پولی باشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب نکن. مدرسه هم نیرفتی بهتر بود . امثال تو فقط پول مملکت رو هدر میدن

    • بدون نام

      مردم دارن از گشنگی میمیرن اینا هم مثل زالو دارن خون مردمو به بهانه های مختلف میمکن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عجب گداهایی داریم تو این مملکت. عمو کارت ملی تو میزاری تو جیب خودت. فردا که ماشین زذد لهت کرد از روش تما اطلاعات سلامتی و گروه خون و پرونده ی پزشکیتو درمیارن. این فقط یه فایده

    • بدون نام

      یک نوع تیغ زدن جدید مردم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تا این همه گدا هست تو این مملکت به هیچ جا نمیرسیم

    • بدون نام

      ما که درست نمیکنیم چون پول نداریم میخوان اعداممون کنن بکنن راحت میتونن مارو به شاه یا دختر صدام یا...بچسبونن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        . پول کارت ملی قدر یه ساعت کاره. شما ها دیگه چقدر ...

    • کریم

      با این همه هزینه و دردسر لااقل کارتها را با یه عکس خوب صادر کنن نه اینکه عکسها مثل عکس محکومین باشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وااای دقیقا مشکل همه ی کسانی ک کارت ملی هوشمند گرفتن .اصن یه وضیه این عکسا.

    • بدون نام

      جز هزینه کردن از جیب مردم این کارت ها در شرایط فعلی استفاده دیگری ندارد. خوب کسی که شماره ملی دارد چه اجباری برای تبدیل به این سرعت دارد. چرا دوباره کاری؟ خدا شاهد است که کارت ملی جدید خودم را سه سال پیش گرفتم و تا 1400 هم اعتبار دارد ولی به خاطر کارت هوشمند مجبور به هزینه دوباره شدم. به خدا قسم من از بانیان این بازی ها که بار مالی درست می کنند روز قیامت نمی گذرم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کارتای قبلی جعلش دراومده بود و صلاح نبود بازم باشن

    • بدون نام

      بخدا دیگه نمیتونم.. نمیکشه بابا این مغز... چقدر دزدی و بی لیاقتی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        .....الان استخرم برین دیگه کلید با کش نمیندن بندازین دور مچتون. یعنی دنیا بخاطر فوایدی که میبینه میره دنبال پیشرفت. اونوقت اینجا همه دنبال مفت خوری و گدایی و غرغر وتهمت.

    • بدون نام

      عوض نکنيم چه اتفاقي ميفته هنوزعوض نکرده ام بارماليش زياده توان مالي کمه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بار مالیش زیاده؟؟؟ خدایی اجرت یه ساعت کاره نگین توروخدا

    • بدون نام

      صدبار گفتیم،صدبار دیگم میگیم ما کارت ملیمونو عوض نمیکنیم.چون مشکلی نداریم باهاش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیزم،این کارت جاسوسی است که درآن واحد می تونند حسابتان رامسدود کنند و......

      • بدون نام

        نکن . کاش زودتر بمیری که همون قبلیم لازمت نشه. یه مشت گدا. خب اینا رو بفرستین خارج گدایی

      • احمد

        روز اول ۱۲ تومن بود سال بعد شد ۱۷۵۰۰ الان شده ۳۱ سال دیگه میشه ۵۰ و اخرشم میگن برا تحویل جنازمون کارت ملی هوشمند میخان

    • بدون نام

      همینه دیگه هر کاری رو یباره انجام نمیدن تا مردم کمتر ضررببینن البته واسه درآمدزایی خودشون خوبه،سال دیگه میگن بیاین عوض کنین چون میخوایم تمام کارتهای اعتباری وبانکی و ....رو بکنیم یه کارت!و این داستان ادامه دارد.....

    • بدون نام

      ما عوض نکردیم ونمیکنیم دولت وظیفشه مجانی کارتا رو عوض کنه تازه باید بیاد در خونه بگیره وعوض کنه.مثل آمارگیری پارسال که خرش مجبور شد نیرو بفرسه در خونه ها اگه مردم ساده نباشن وهر کاری رو زود انجامش ندن دولت مجبور میشه نیرو بگیره واین کارا رو از جیب مبارک خرج کنه تازه اشتغکال زایی هم میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فکر میکنن اگه پول ندن و دولت پرداخت کنهزرنگی کردن. خب احمق ها دولت هم از پول بیمارستان و مدرسه و آسفالت و کارخونه میزنه که گدایی امثال شما رو جبران کنه....

    • دکل های گمشده

      چرا توهین می کنی شما هم نظر خودت را بگو نکنه از پول تعویض کارت ملی به تو هم میرسه.

    • دکل های گمشده

      واقعاً کارت مسخره ای هست که یکی از کاربران درست گفته عکس اسکن شده مثل محکوم هاست کارت قبلی خیلی بهتر بود

    • ایرانی آزاد

      کارت هوشمند در واقع سر کیسه کردن مردم درمانده از هر جا. من هیچ وقت نمی خواهم دولت از حساب و کتابم سر در بیاره. من اصلا کارت هوشمند را اگر به رایگان هم بدهند نمی خواهم.

    • میثم

      از بعد انقلاب به ظاهر اسلامی ایران در سال ۵۷ همیشه از جیب مردم بوده
      مخصوصاً در زمان روحانی .. هرجا .. هر اداره ..هرمکان .. پرداخت توسط مردم .
      ...... ای کاش در مقابل دریافت این هزینه‌های بالای از مردم خدمات به مردم خوب و راضی
      کننده بود .......... لااقل .... تا کسی شاکی.. ناراحت .. ناراضی ... نباشد ....

    • رضا احمدی پوریان آرببایی

      کارت هوشمند فقط سر کیسه کردن مردم درمانده از هر جاست. کاری بی خود و بی بهره برای مردم و پر شدن جیب مفت خوران و اختلاس گران.

    • بدون نام

      فقط یه سواستفاده مالی از جیب ملته. کسری گندکاریشون باید یه جوری پر بشه وگرنه اگر یم مقدار فکر تو کشور باشه باید اینگونه خدمات رو رایگان ارائه بده

    • بدون نام

      آخرش مجبورت میکنن عوض کنی مثلا میگن کارهای بانکی با کارت ملی جدید امکان پذیره اونوقت چکار میکنی,یا میگن یارانه به کسایی تعلق میگیره که کارت ملی جدید دارن.

    • بدون نام

      آخه مشکل اینجاست که کارهای ادا ری و بانکی با کارت ملیه

    • دانشحوی علوم اجتماعیR.s

      به نظر میرسه یک ادم مزدور عقده ای دست نشانده اومده و داره ، به مردمی که نمیخوان پول مفت بدن برای کارت ملی، تهمت گشنه بودن و نفهم بودن میزنه و .. خواستم بگم خودتی اخوی...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایول یعنی فقط نشسته اینجا که یکی نظر بده بره جوابشو بده بگه گدا مفت خور انگار واسه همین استخدام شده اصلا خیلی تابلوعه

    • بدون نام

      وقتی هما با هم باشید و کارتتون رو عوض نکنید مجبور میشن مجانیش کنن

    • بدون نام

      سانسور چی یکی هست که پای همه نظرا که اکثریت باهاش موافقن میره مخالفت میکنه توام چاپش میکنی اون با بدترین لهن جواب میده ولی تو باز چاپ میکنی چرا واقعا

    • بدون نام

      مورچه گان رو چو بود اتحاد.، شیر دزد را بدرانن پوست

    • بدون نام

      حتی اگر مجانی هم بشه ما عوض نمیکنیم،، اینکار باعث کنترل و زیر سوال بردن حریم خصوصیه مردمه

    • کاکایی

      عوض نمی کنیم...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج