۷۵۷۷۶۹
۲۰ نظر
۵۰۰۶
۲۰ نظر
۵۰۰۶
پ

توافق نهایی بر سر «خزر» پس از دو دهه مذاکره

ابراهیم رحیم‌پور؛ معاون سابق آسیایی وزارت خارجه در روزنامه ایران نوشت: کنوانسیون دریای خزر پس از ۲۱ سال مذاکره در بندر اکتائو- قزاقستان به ایستگاه پایانی خود می‌رسد.

ابراهیم رحیم‌پور؛ معاون سابق آسیایی وزارت خارجه در روزنامه ایران نوشت: کنوانسیون دریای خزر پس از ۲۱ سال مذاکره در بندر اکتائو- قزاقستان به ایستگاه پایانی خود می‌رسد.

برخلاف نظر کسانی که نسبت به مفاد این کنوانسیون ابهام دارند یا با امضای آن در شرایط کنونی ابراز مخالفت می‌کنند، باید گفت که این امضا نه تنها به وضعیت مبهم حقوقی حاکم بر بسیاری از مسائل دریای خزر پایان می‌دهد که با اثبات استواری ایران بر اصولی همچون همزیستی مسالمت‌آمیز، صلح‌جویی و اعتقاد راسخ به اصل برد- برد در حل مسائل بین کشورها نگاه جهان را به وضعیت ایران در برابر عهدشکنی امریکا و تحریم‌های ظالمانه‌اش تحت تأثیر قرار می‌دهد.

توافق نهایی بر سر «خزر» پس از دو دهه مذاکره

توافق پنج کشور ساحل دریای خزر درست در پنجمین ایستگاه یعنی پس از پنج نشست سران که به ترتیب گردش عقربه‌های ساعت در عشق‌آباد، تهران، باکو، آستاراخان و اینک اکتائو قزاقستان برگزار شده است، می‌تواند توافقی تاریخی و شجاعانه و به عنوان سمبل همکاری‌های منطقه‌ای و همزیستی مسالمت‌آمیز کشورها ارزیابی شود.

این توافق که پس از 21 سال مذاکره و 52 جلسه گروه کاری، تعداد بیشتری جلسات فرعی، 5 جلسه سران و حدود 10 جلسه وزرا به دست آمده، حقوق و تکالیف کشورهای ساحل خزر را در موضوعات مهمی همچون ماهیگیری، کشتیرانی، امنیتی و نظامی، چگونگی مقابله با حوادث غیرمترقبه، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، محیط زیست، تحقیقات علمی در دریا و بستر دریا و ترانزیت از دریای خزر به آب‌های آزاد مشخص می‌سازد.

ساز و کار حقوقی که بر اساس شعار کلی برد- برد بنا شده است. موافقتنامه‌ای امضا می‌شود که نفع هر 5 کشور در آن لحاظ شده است و طبیعتاً معنی برد- برد این نیست که همه منافع را ما ببریم و دیگران چیزی عایدشان نشود.

در بیش از دو دهه مذاکره پنج کشور چانه‌زنی‌های زیادی را انجام دادند، قهر و آشتی‌های دیپلماتیک هم در این میان کم نبود ولی نهایتاً این کنوانسیون را تفاهم کردند.

البته هر پنج کشور تصمیم گرفتند که موضوع خاص تقسیم بستر و زیربستر یا به عبارتی سهم هر کشور از دریای خزر را در مذاکرات جداگانه‌ای پیگیری کنند و طبیعتاً هنوز درباره آن به تفاهمی نرسیده‌اند. اما اتفاق نظر آنها بر اینکه هیچ نیروی نظامی خارجی نمی‌تواند در دریای خزر حضور و تردد داشته باشد، از جمله نقاط درخشان توافقاتی است که انجام شده است.

نقش مثبت ایران در همراهی با سرانجام یافتن رژیم حقوقی دریای خزر، اقدام شجاعانه‌ای است که البته تنها مختص دولت نیست. این موضوعی است که در سطح رهبری نظام و مجلس شورای اسلامی نیز با نظر دقیق مورد توجه و تصمیم‌گیری قرار گرفته است. همچنین توجه به این نکته ضروری است که موضوع تقسیم بستر و زیربستر دریا به عنوان موضوعی که حساسیت‌های سرزمینی درباره آن وجود دارد، در مذاکراتی جداگانه و بخوبی پیگیری خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایشالله میخاین دریا را بفروشیم همه چی ایران که از دست رفت اینم روش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خزر فدای وتوهای روسیه شد

      • بدون نام

        دقیقا ... ولی بچه ای که پدر مادرش صلاحیت اخلاقی نگهداریشو ندارن بهتره تحویل کسانی بدن که میتونن از بچه به خوبی مراقبت کنن!

    • بدون نام

      وای به حالت حسن روحامی وای به حالت ظریف گر اسم دریایه خظر را ببری باید تکه تکه شوید وقطع قطع هایتون با آتش جهنم می سونیم خود دانید

    • بدون نام

      یعنی دریای خزر هم پرید دیگه

      برای کنار ساحل رفتن هم باید ویزا بگیریم؟

    • بدون نام

      دست دولت محترم درد نکند که سهم پنجاه درصدی ایران را به عمو پوتین بخشید تا فقط ۱۳ درصد سهم داشته باشیم. باید روحانی قسمت های دیگر کشور را هم به همسایگان ببخشد تا همزیستی مسالمت آمیز داشته باشیم. مثلاً بهتر از جزایر خلیج فارس به امارات و استان خوزستان به عراق داده شود. بالاخره همسایه ندد و نباید ناراحت بشوند،

    • بدون نام

      تاریخ به شما مسئولین لعنت خواهد فرستاد.

    • بدون نام

      اره راست میگین مثل برجام که همش میگفتین خوب بردبردجشن میگرفتن ملت ... نتیجش دیدیم اینکارنیستین فقط ژسث ادمهای موفق درمیاری

    • .

      دربای خزر رو ک خیلی وقته فروختید روسیه

    • بدون نام

      فقط۱۳ درصد؟!!!!! خدایش کی خائن و مملکت فروشه؟بعد بگید شاه فلان بود رضاشاه بهمان بود

    • غلام

      فردا چینیها رو میارند ماهیگیری

    • هادی

      همزیستی مسالمت آمیز؟با کی؟روسیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      آفرین به غیرتمون.

    • بدون نام

      البته تنها مختص دولت نیست. این موضوعی است که در سطح رهبری نظام و مجلس شورای اسلامی نیز با نظر دقیق مورد توجه و تصمیم‌گیری قرار گرفته است..............اخه چرا همه موضوعات را باید رهبری هم زحمت بکشند وتوجه کنند پی کار دولت چیه ؟؟!

    • بدون نام

      کشور رو به فروش گذاشتن

    • بدون نام

      چند فروختین بسلامتی؟

    • بدون نام

      فقط دروغ وحرفای مبهم و چرت وپرت.دریای خزر نصفش مال ایرانه...

    • بدون نام

      ترکمنچای شماره دو

    • بدون نام

      در شرایط نیاز به حمایت روسها که پیامد سیاست های اشتباه و در اچمز قرار دادن کشور پیش امده مبادا از سر ضعف قراردادی بر علیه منافع ملی امضا شود
      رییس جمهور و وزارت خارجه بدون هیچ گونه توضیحی به قزاقستان رفته اند

    • شهین سیفی

      اینم رفت تمام شد برید سر یکی دیگه

    • حبیب

      هشت سال جوانان این مملکت جون خود وهمه عزیزان خود را فدا کردن که یک وجب خاکشون5 دست بیگانه نیافته، حالا دولت مردان. خسرات چنگ با عراق و نگرفته و صدا ملیون هم خرج عراق کردن که جواب آن را گرفتن، دریای جنوب به جین دادن تا نابود کنه و دریای خزر را بدون چانه تقسیم کردن، جنوب وشرق کشورمان هم از بی آبی فریادشان، به آسمان رفته، نمی خواهید بیابم رای بدهیم!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج