۸۵۹۶۲۳
۱۶ نظر
۵۰۰۸
۱۶ نظر
۵۰۰۸
پ

واکنش فعالان اقتصادی به اظهارات کوپنی جهانگیری

معاون اول رئیس جمهوری روز گذشته به نمایشگاه کتاب تهران رفته بود و در حاشیه بازدید از آن جدی‌ترین دو راهی اقتصادی را مطرح کرد.

روزنامه ایران: معاون اول رئیس جمهوری روز گذشته به نمایشگاه کتاب تهران رفته بود و در حاشیه بازدید از آن جدی‌ترین دو راهی اقتصادی را مطرح کرد.

جهانگیری به صراحت گفت: «در شرایط جدید اقتصادی که کشور با آن روبه‌روست، دو نظریه وجود دارد؛ یکی اینکه حالا که به سمت محدودیت‌های بیشتر می‌رویم باید نقش دولت پر رنگ‌تر شود و حتی شاید ناچار شویم در برخی کالاها به سمت سهمیه بندی و توزیع کوپنی کالاها حرکت کنیم که پیش نیاز این طرح این است که دولت دوباره خود عهده دار وظایف و برنامه‌های توزیع کالا شود.» معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: «عده زیادی از فعالان اقتصادی و صاحبنظران با این نظریه مخالف هستند.

واکنش فعالان اقتصادی به اظهارات کوپنی جهانگیری

این افراد معتقدند در چنین شرایط سخت اقتصادی باید به سمت آزاد کردن اقتصاد پیش رویم و حتی محدودیت‌ها و قید و بندهایی که قبلاً داشته‌ایم را هم برطرف کنیم و به جای توزیع از طریق سهمیه بندی و کمک به اقشار ضعیف جامعه، اقتصاد را آزاد کنیم و یارانه‌های پنهان را به‌صورت نقد در اختیار مردم قرار دهیم و مردم از دولت یارانه دریافت کنند تا هزینه افزایش قیمت‌ها جبران شود.» جهانگیری اعلام کرد که ما باید بزودی بین این دو نظریه تصمیم‌گیری کنیم. او گفت: «من از همه صاحب نظران درخواست دارم راجع به این دو نظریه «شفاف» صحبت کنند و «نقد» کنند؛ ما باید بزودی تصمیمی بگیریم که آینده کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به دنبال این صحبت‌ها با برخی صاحبنظران و صاحب منصبان بخش خصوصی گفتگو کردیم:

ناصر ریاحی؛ نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران: نظام کوپنی هم برای بعضی از کالاهای ضروری هیچ مشکلی ندارد و در جاهایی مثل امریکا هم اگر شرایط خاصی در منطقه‌ای اتفاق بیفتد، چنین نظامی را وضع می‌کنند. اما باید توجه داشت که کوپنی کردن الزاماً به معنای دولتی کردن نیست. حتی قدیم در دهه 60 هم اینطور نبود که دولت تمام واردات را در دست داشته باشد. بلکه بخش خصوصی واردات انجام می‌داد، مراکز تهیه و توزیع دولتی تحویل می‌گرفتند. وضعیت یارانه‌های پنهان هم الآن کاملاً مشخص است. یارانه سوخت بیش از کسری بودجه دولت است. اگر در این شرایط یارانه‌های دیگری را که به آب و برق می‌دهند، نقدی در اختیار مردم بگذارند، تردید نکنید که مردم خودشان نیازهایشان را بهتر تأمین می‌کنند. خود من هم اگر قرار باشد که با قیمت واقعی بنزین بزنم، بعضی وقت‌ها سعی می‌کنم مسیرم را با حمل و نقل عمومی، پیاده یا با دوچرخه طی کنم و با پولی که سهمم است، کالاهای دیگری تأمین کنم.

محمد خوش چهره؛ استاد دانشگاه تهران: تحریم هم شرایط خاص و بحرانی است. در شرایط حال حاضر ما کمبود منابع و کمبود ارز داریم، در این شرایط دولت‌ها از بودجه‌های رفاهی برای تأمین کالاهای مورد نیاز مردم می‌گذرند. منظور از کالاهای رفاهی، کالاهایی است که در بهبود زندگی مردم و افزایش رفاه نقش مهمی دارند اما در شرایط بحرانی سیاستگذاران اولویت‌ها را در تأمین مایحتاج و کالاهای اساسی مورد نیاز قرار می‌دهند.پس مداخله دولت در اقتصاد پذیرفتنی است اما با توجه به شرایط کشور می‌توانیم بگوییم دولت دیر اقدام کرده است. نه تنها دولت، مجلس هم که در رأس امور قرار دارد برای اجرای برنامه‌های متناسب با شرایط کشور تعلل کرده است. نگاه آزاد به اقتصاد در شرایط بحرانی به مردم آسیب می‌زند. الآن زمان نظریه پردازی نیست. شرایط کاملاً شرایط دخالت هوشمندانه، منطقی و ظریف دولت در اداره امور است.

محمدرضا انصاری؛ نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران: صحبت‌هایی که امروز مطرح شده، نشانه دلسوزی و نگرانی آقای دکتر جهانگیری است .اما اگر تصمیمی به دولتی شدن بگیریم، تنها به ظاهر کنترل بیشتری روی امور داریم ولی در واقع اختیار را به آدم‌هایی می‌دهیم که مسئول و متخصص نیستند، ولی اختیار دارند. به جای این کار مکانیزم‌های سلامت بخش خصوصی را باید فعال کنند.

باید به بخش خصوصی میدان دهند که تنگناها را حل کند و فضا را هم به نحوی آزاد نگذارند که هر کس هر کاری دلش می‌خواهد انجام دهد، به خصوص آنهایی که رانت دارند. ما هم مکانیزم‌هایی برای تأمین نیازهای مردم داریم و در محافل کارشناسی می‌توانیم آنها را پیشنهاد دهیم. در میان نظرات مختلفی که حالا مطرح می‌شود، من با صحبت‌هایی که به فعالان بخش خصوصی منتسب می‌کنند، موافقم. اما این صحبت‌ها کارشناسی و تدابیر بیشتری را می‌طلبد. نباید همه چیز را آزاد بگذارند ولی نقش دولت باید مدیریت توانمندی‌های عظیم بخش خصوصی برای کمک رساندن به مردم و حل مسأله باشد؛ به این نحو که مردم از کالاهای اساسی به اندازه کافی برخوردار باشند و دولت در زنجیره تأمین آن سلامت ایجاد کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • م۴

      خدا شاهد است اگریکباردیگر شرکتهای خصوصی لغوکنند و دوباره بیفته دست
      دولت همه مشکلات برطرف میشه بابا
      یک مشت دزدسرگردنه شرکتهاتودستشانه
      و مرتب دارندخون ملت می مکند
      خدانگزردازان کسی که کشورماداددست دزدوغارتگربنام خصوصی سازی مادرموقع ۸
      سال جنگ این مشکل نداشتیم فقط همی
      دولت رهبراگرمی توانندکشوردست این گرگهانجات دهندواگرنتوانند فاتحه کشور
      بخوانند

    • بدون نام

      شما برای چوپانی هم خوب نیستین

    • بدون نام

      ازکوپنی شدن ارزاق عمومی دلالان وفعالان وشغالان هم ناراحت میشوندچونکه راهی برای.............نمیماند

    • بدون نام

      در نهایت این آقایون هیچ طرح و ایده ای از خودشون ندارند و رو آوردند به کپی از دولت های قبل
      کارهایی که خودشون روزی منتقد شدید اونا بودن

    • بدون نام

      مگر مردم ایران ثروت ندارد که کوپنی زندگی کنیم خودتان در اسا یش باشید

    • بدون نام

      چهل ساله هیچ کاری نکردید دیگه هم نمیکنید ما را به خیر تو امیدی نیست شر مرسان

    • بدون نام

      خدا کنه کوپن برگرده به سفره هامون.تو این ماه رمضان این بهترین هدیه به مردم هست.اینای هم که مخالفت میکنن .دارن شونه خالی میکنن

    • بدون نام

      ازاد سازی ! اگر تونستید فرهنگ سود جویی ، احتکار ، حرام خواری ،... که حاکم بر بازار است را تغییر دهید ازاد سازی خوبه مثل بلاد کفر ، شرک ، و گر نه در این جامعه اصلا فکرش رو هم نکن .

    • بدون نام

      این ایران مایل را چه کسی ساخته این همه پول از کجا اورده متولد ۱۳۴۱ است مگه چکار کرده این همه پول به جیب زده ...

    • بدون نام

      اگر بجای مداخله گورشان را گم کنند، خود بخود همه چیز حل میشه.

    • بدون نام

      اگر بجای مداخله گورشان را گم کنند، خود بخود همه چیز حل میشه.

    • بدون نام

      این پینوکیوچی میگه

    • بدون نام

      آقای دماغ ،شما کشور رابه فنا بردید.

    • بدون نام

      هر دم از این باغ بری می رسد!!!!!

    • بدون نام

      دولت خودش دست به کار شود بخش خصوصی همشان دزد و ریا کار هستند

    • M.AR

      سابقه افرادی که کارخانه ها وکلا بخش خصوصی را در دست گرفته اند ببینید چه کسانی وقبلا چه کسوت وشغلی داشته اند ودر نهایت قانون از کجا اورده ایی برای انها اجرا شود تمام مشکلات اقتصادی وسیاسی واجتماعی و...حل خواهد شد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج