۱۲۸۸۵۰۴
۱۳۴ نظر
۱۶۸۹۹۹
۱۳۴ نظر
۱۶۸۹۹۹
پ

از این به بعد، مردم ایران در تمام سال روزه بگیرند

خواندن این مطلب تحمل زیادی می‌خواهد، شاید در سراسر آن بغض کنید. روایت صریح و بی‌واسطه از فقر و وضعیت اسفناک مردم شریف ایران.

برترین‌ها: خواندن این مطلب تحمل زیادی می‌خواهد، شاید در سراسر آن بغض کنید. روایت صریح و بی‌واسطه از فقر و وضعیت اسفناک مردم شریف ایران. روز گذشته کاربری به نام «آمینو اسید» این توئیت را نوشت تا پس از آن موج منشن‌ها و کوت‌ها نشان دهد که چه فاجعه‌ای در حال رخ دادن است و آن که می‌خندد، هنوز خبر بد را نشنیده، توئیت آمینو اسید: «نظرم خجالت رو بذارید کنار و از گرونی بنویسید اره از همون سطل ماستی که نتونستیم بخریم تا اون اجاره خونه که وقتی پرداخت کردیم چیزی ته حسابمون نموند و آه و حسرت بعدش. اجازه ندید جو غالب توییتر بشه برای یه عده خاص که از وضعیت انگار راضی‌اند»

از این به بعد، مردم ایران در تمام سال روزه بگیرند

اولین کامنت را «ایرنه» گذاشته، وصف هولناک کوچک شدن دریچه خوشی‌ها: «لباس نو نمی‌خرم، لوازم آرایشی که اصلا به فکرشم نیستم، میوه روزی شاید یه دونه، نصف قبلنا قهوه می‌خورم، موهامو کوتاه کردم شامپو کم استفاده بشه، داروهامو چهار روز درمیون میخورم و شاید نخرم دوباره، اینترنت کم می‌گیرم، غذای کمتری می‌خورم خوراکی شاید یه دونه، ماهی شاید کالباسی چیزی»

حسین عصاران از درجا زدن نوشته: «‌‎همه فقیر شده‌ایم. این کشتی سوراخ شده و همه غرق شدیم. ۱۹ سال سابقه‌ی کار، تنها زندگی می‌کنم و اصلا هم اهل خرج نیستم.نمی‌توانم ماشین ۱۱ سال کارکرده‌ام را عوض کنم.انتظار زیادیه؟ دیگر در سوپرمارکت حتما انداز ورنداز می‌کنم که: «بخرم یا نه» حالا خانواده‌ها فکر می‌کنم و خجالت می‌کشم»

جودی ابوت به مساله فیلترینگ و تاثیر آن در گسترش فقر اشاره کرده: «از کدومش دقیقا بگیم آخه؟ از شغلی که با شروع فیلترینگ به فنا رفت؟ از مواد غذایی که حذف شدن؟ از خرید لباس و لوازم آرایشی که دارن میشن حسرت؟ از نگرانی و بی‌پولی؟ لحظه لحظمون داره با این فکر و خیال‌ها میگذره اونم وقتی هنوز 30 سالمون هم نشده...»

چه گونه می‌شود در این شهر خوش بود؟ خاطره «هری شاطر» تجربه مشترک همه ماست: «‌‎با دوستام رفتیم آبمیوه بخوریم، یه بچه‌ی دو ساله که هنوز زبون باز نکرده بود دستش دستمال کاغذی بود داشت می‌فروخت. مادرش از دور نگاه میکرد. برای اون هم گرفتیم ولی از گلومون پایین نرفت. رستوران رفتیم موقع غذا خوردن دیدیم یه پیرمرد تا سینه خم شده تو سطل آشغال»

فرزندآوری؟ حتما شوخی می‌کنید، توئیت فهیمه را بخوانید: «‌‎با حالت تهوع و استرس چشم باز می‌کنم با فکر این دوتا بچه روزمو می‌گذرونم، همش سردرد دارم.همسرم در ظاهر خوبه ولی میفهمم که تو دلش چه آشوبیه شاید اگه بچه نداشتیم تحمل این شرایط راحت تر بود و می‌ترسم می‌ترسم از روزی که نتونیم همین نیازهای کوچولوشون رو برطرف کنیم»

از این به بعد، مردم ایران در تمام سال روزه بگیرند

مو داشتن هم آرزوست، «رنگ جادو» این گونه نوشته: «‌‌‌‎تو این هفته رفتم خرید برای شامپو و ماسک مو وقتی کارت کشیدم و تمام. تصمیم گرفتم موهام رو کوتاه کنم  که حداقل دیرتر تمام بشه، افتضاحه .خودم از خودم خجالت کشیدم، ترس از بعد از عید و قیمت‌ها،اجاره خانه جدید و اسباب‌کشی هر شب کابوس من شده»

قرار بود بچه پنج ساله هم فکر گرانی باشد؟ «بارانم» چیزی را نوشته که خیلی‌ها جرات نوشتنش را ندارند: «وضعیت گرونی طوریه که دیگه بچه ۵ ساله من دقیقا متوجه شده وقتی یه چیزی اضافه تر از لیست خریدمون میخواد بگیره نگام میکنه میگه اجازه هست بگیرمش؟ خیلی گرون نیست؟ پول تو کارت اندازه این هست؟ و این قدر متوجه هست که اگه بگم نخر میذارتش آخه به کجارسیدیم که بچه ۵ ساله باید فکر گرونی باشه»

تمام سال را روزه دارند مردم، مرحبا! وصف «بی‌نامه» از تک وعده شدن غذایش: «بجای سه وعده غذا من تک وعده کردم نمی‌شه فعلا باید قرض‌ها صاف کنم و چون هارد وسیستم آسیب دیده بود سه ماه نتونستم کار کنم ودرآمد ندارم حداقل تا بعد عید درآمد نخواهم داشت ، باید تا قبل عید ۶ الی ۷ میلیون برای قرض قسط‌ها پرداخت کنم، فقط موندم چه کار کنم؟»

خواندن توئیت «بارو» تحمل زیادی می‌خواهد: «من و همسرم هر دو شاغلیم، اجاره‌خونه می‌دیم انواع و اقسام قسط‌ها رو داریم و تنها سرگرمیمون این بود که ماهی یبار بریم رستورانی جیگرکی جایی، اون که به طور کامل حذف شده الان تهش از سوپری محل یه بستنی بخریم، الان دغدغه‌مون فقط اینه که تو یه ماه با حقوقمون زنده بمونیم»

زیر پوست شهر به روایت ققنوس: «‌‎ما خونمون رو عوض کردیم، مستأجری که جای ما می‌خواست بیاد ۷ ۸ دختر پسر بودن که هیچ نسبتی با هم نداشتن، فقط می‌خواستن یه جا خواب داشته باشند که روزها برند سر کارشون متاسفانه پولشون جوابگو نبود، همه موجه و سالم ولی درامدشون کفاف نمیداد»

کُشتن جوانی به روایت یک کاربر: «تو فرهنگی که دُنگی حساب کردن جا نیفتاده الان خیلیا دیگه روشون نمیشه برن با دوستاشون کافه و ...مبادا تو رودراسی مجبور شن پول کل میز رو بدن ...یه کارگر تو اروپا راحتتر از یه مهندس تو ایران میره بیرون برای غذا خوردن»

حالا شما هِی بنر بزن، روایت «صدا»: «‌‎من قصد بچه دارشدن داشتم ولی هر ماه به ماه بعد به تاخیر میندازم و سن مون دائم بالاتر میره فقط فقط به خاطر این شرایط نابسامان زندگی نه اینکه نشه یک لقمه نون درآورد ولی اینکه بچه ای که به دنیا بیاد و بگه چرا ما را می‌رسونه»

اشک مجال نمی‌دهد، توئیت «چهل سالگی» را بخوانید: «‌‎هر غذایی رو حتی ده بار هم گرم شده باشه باز فریز می‌کنم و برای دفعه بعد استفاده‌اش می‌کنم بعضا با دقت بخش‌های کپک‌زده غذاهای مونده رو جدا می‌کنم و بقیه اش رو می‌خوریم من مسئول تامین غذای دو خانواده هستم و اگر این کارو نکنم نمی‌رسونم»

چی‌آکو و توئیتی که به عنوان پایان این مطلب گذاشتیم: «سه ماهه که کل اقساطم عقب افتاده؛ یک ساله گوشت قرمز نخریدم؛مقروض عالم و آدمم تازه پول اینم ندارم پاشم دو روز برم خونواده‌مو از شهرستان ببینم

تخمه میوه و خیلی خوراکیای دیگه‌رو حذف کردم، گاهی شبا فقط نون خالی با چای شیرین می‌خورم که بتونم برای مهمون آخر ماهم برنج بخرم، اینم از زندگی ما»

توضیح ضروری این که تعداد روایات خیلی زیاد بود و خواندنش از تحمل خارج است، ما فقط بخش کوچکی از آن چه که بود را اینجا نقل کردیم، وضع از آن چه که در خبرهای می‌خوانید بسیار هولناک‌تر است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      کلا کشور یخ زده

      پاسخ ها

      • عماد

        هنوز مونده .... بازم بدتر میشه

      • 007

        اینطوری سریعتر به بهشت میریم . کجایی محمدرضا که ببینی چه برسر کشورت امده

    • جوانمرد

      مردم معمولی تلاش میکنند که فقط زنده بمانند .!!!!!!!!

    • محمد

      خدا بدادمون برسه .واقعا زندگی کردن سخته
      انگار ما رو ول کردن به امید خدا ..

    • بی درد

      منظورشون کشورهای اروپا و امریکاست..وگرنه ایران ما که پر از نعمت و ارزونی و گل و بلبل هست🖤

    • ناشناس

      در ایران دیگه اشکنه پیاز داغ هم نمیشه درست کنیم خدایا خودت کاری کن نجات مان بده داریم به کجا میرویم

    • ناشناس

      خودشون هم میدونن اما نمیخوان بگن فهمیدیم

    • بنده خدا

      کاش یکی جلوی حرکت این قطار پیشرفت اقتصادی رو می گرفت، صبح ها که از خواب بلند میشم میگم خدایا کاش همه ی این اتفاق ها و وضعیت فعلی مملکت یه خواب باشه .... کاش دنیا می ایستاد تا ما پیاده بشیم
      وایسا دنیا وایسا من میخوام پیاده شم

    • ناشناس

      یک کلام به آخرخط رسیدم افسرده دمق بی حوصله وپرخاشگرشدم اگه بچه ها نبودن شاید یه تصمیم دیگه میگرفتم....

    • ناشناس

      واویلا

    • ناشناس

      معلم هستم و از 26بهمن دندون درد دارم و به امید حقوق تحمل کردم تا شاید از دردش راحت بشوم و دیشب حقوق واریز شد رفتم پرسیدم گفت 4میلیون عصب کشی!! خلاصه فکرش کردم دیدم 3میلیون ته حقوقم می مونه و اجاره خونه و هزار درد دیگه و منصرف شدم از بس ژلوفن خوردم الان معده درد شدم

      پاسخ ها

      • ناشناس

        به جای ژلوفن سیر بزار رودندونی که خرابه فشار بده با اون یکی دندونت محکم لهش کن نگهش دار 5 دقیقه هم میکروب کشی میشه هم برا همیشه ساکت میشه

      • ناشناس

        منم از ترس قیمتا نمیرم دندون پزشکی.میگم‌بزار همش خراب شه.بکشم بندازم دور.بعدش دندون‌مصنوعی بزارم😬

      • ناشناس

        دیگه حتی خونه مادر و خاهر و برادرم هم واسه صرف غذا خجالت میکشم که بمونم.مرغ و روغن و برنجشوکه حساب میکنم .مجبورمیشم بلندشم برم‌خونم

    • ناشناس

      دیگه بریدیم از این زندگی فلاکت بار تا گی

    • نادی

      مسئولین گوشاشونو فیلتر کردند. هرچی را نمی‌خواهند، نمی‌شنوند.

    • ناشناس

      کارگر های افغان پول ایران را. میبوسیدند چون ارزش داشت حالا میریزند توی زباله دان

    • ناشناس

      معلم عزیز من شرمنده ام بخدا شرمم میشه اینو خوندم

    • ns

      فقر بیداد میکنه

    • ناشناس

      تازه اولشیم

    • محمد نوری

      واقعا غم انگیز است

    • محمد نوری

      واقعا غم انگیز است.

    • ناشناس

      خدای من خدای بزرگ من کجاهایی مارو می بینی منی که مادر دو بچه دوقلو هستم و شاغلم همسرم هم از 6 صبح تا 7 سرکاره ولی در حسرت خیلی چیزها موندیم دیگه اینقد به بچه هام گفتم ماه بعد حقوق گرفتم می خرم برات خودم خجالت می کشم تا حقوق می گیریم میره کرایه و قسط و ..... ته حساب چیزی نمی مونه وای قلبم درد می گیره هر روز که از خواب بیدار می شم گاهی می گم کاش یه زلزه بیاد بکشه مارو راحت شیم.......هر روز فقیرتر از قبل می شیم

      پاسخ ها

      • نیک

        مادر عزیز، مگه شما سوییس زندگی میکردی که بچه دار شدی
        شرایط مملکتو نمیدونستی؟

    • ناشناس

      چه خوب مردم روزه های نگرفته سالهای
      قبل را قضا میگیرند

    • ناشناس

      مددجویان کمیته امداد وبهزیستی که سال هاست روزه هستن

    • ناشناس

      مملکت سرشار از معادن و سرمایه ولی مردم در فقر و فلاکت !!!!!!

      پاسخ ها

      • Sam

        اتیوپی و سودان بالای چهل ملیون گاو دارند ولی خودتون میدونید با فقر میشناسیمشون
        هلند با یازده ملیون گاو صادر کننده لبنیات هست در جهان
        مشکل کجاست ؟ آفرین!

    • ناشناس

      ناسپاس نباشید
      اینها همه ش رحمت و برکته

      پاسخ ها

      • رضا

        چرا داستان میگی،چه رحمتی چه حکمتی؟تا حالا شده بچت جلو چشمات از گرسنگی ناله بکنه؟جمع کن بابا خوتو مشتی

    • ناشناس

      همسرم کارگر فصلی و4ماه هیچ درآمدی نداشتیم چند وسیله خونم را فروختم تا با پولش ی اندک خرجی واز همه واجب تر قبوض پرداخت کنم که به خدا قسم از اداره گاز اومد بودن گاز قطع کنند تو این سرما ...............

    • چ

      گریه ام گرفت چون میدونم که همش راسته کاش امام زمان به دادمان برسه

    • ناشناس

      بکش بنداز دور

    • بی نام

      منم نون خالی میخورم مریضم نمیرم دکترهم آه میکشم نمیتونم میوه بخرم چون همه چی گرونه یه زن بی سرپرست آبروداربا دوتابچه که می‌ترسه بره کمیته امداد

    • ناشناس

      بدادمردم برسید خصوصا اجاره نشین ها

    • ناشناس

      خدا بدادمون برسه

    • ایرانی

      دقیقا من هم یکی از اینا هستم

    • کوروش کبیر

      کار بر محترم 9 /35
      اگه دندان پزشگ آشنا داری من بیمه تکمیلی دارم و خودم از بیمه استفاد نکردم ..
      در خدمت هستم؟

    • مریم

      والا ما که هر کیو دیدیم از خودمون بهتر بوده

    • ناشناس

      بدبختی این هست که غیر از درس ومشق ومدرسه بچه ها که پول می خواد .یه تغذیه هم باید براشون بذاریم که همون لقمه با کیک وبیسکوییت هم برای دو سه تا بچه کلی پولش میشه .تازه بچه میره مدرسه تو دست بچه های دیگه انواع ساندویچ وخوراکی می بینه وبا حسرت میاد خونه تعریف می کنه .بوفه مدرسه هم غذاهای ناسالم وگرون می فروشه واینم یه مصیبت دیگه اس

    • ناشناس

      بابا کشور گل و بلبل است رییسی میگه همه چی خوبه

    • دل فسردگان

      تو شروع متن نوشته بود«شاید با خواندن این مطلب بغض کنید»وقتی میخوندم چشمام سوخت نتونستم جلو اشکمو بگیرم.چیکار باید کنیم به کی شکایت ببریم؟؟؟؟

    • ناشناس

      الان یسریا میگن. توقع مردم بالاس مثل اون روزنامه کیهان

    • ناشناس

      من یه کارمند بازنشسته هستم اینقد مشکلات دارم ومیبینم گریه ام میاد نقد کنم اما سؤالم اینه ما چه گناهی مرتکب شدیم که باید اینجوری تاوان پس بدیم هر ساعت وهر روز آرزوی مردن داریم تا شاهد درد ورنجهای فرزندانمان نباشیم اما افسوس که این ماجرا سر دراز دارد

    • mohsen

      مردم افسرده و بیمار شدن

    • یاسمن

      ببخشید قسطی هم میتونید دندوناتون درمان کنید

      پاسخ ها

      • ناشناس

        پولش باشه دخترجان که قسط بدی بنظرم صدات ازجای گرم میاد

    • ناشناس

      الان دیگه در حسرت نون خالی هستیم براستی شرم نمی کنید

    • ناشناس

      یواش یواش بعضی از افراد جامعه دارن به این نقطه میرسن که بهترین شغل دنیا دزدیه. به قول یه دیالوگ معروف: بد باش و یک عمر خوب زندگی کن.

    • ناشناس

      مگه نون خالی چشه؟! من که به مری نون خالی خور معروف شدم.

    • ناشناس

      من موندم حیران که زنده ام یا مرده میگم نکنه مرده باشم واینم عالم برزخه داریم سپری می‌کنیم

    • سامان ۱۳۶۲

      خدایا یک مرگ بدهکارم و هزار آرزو طلبکار...خسته ام ‌یا طلبم را بده یا طلبت را بگیر؟؟؟؟؟!!!!!

    • ناشناس

      آقای رئیسی واقعا گل کاشتن

    • ماه

      شوهرمن مهندس دیشب بااین حرفش کلی غصه خوردم گفت این همه درس خوندم زحمت کشیدم دوری از خانواده وهزارمشکل دیگه چرا من مهندس نباید یه درآمدخوب داشته باشم که شرمنده تو نباشم

    • ناشناس

      متاسفانه گرونب
      ی بب اد میکند نمونه اش گوشت که دیگه نمیتونیم بخریم بااین اوضاع باید کل سال را روزه گرفت کجایند مسولین زیر بار گرونی داغون شدیم

    • همدلی

      بدتر از درد بی پولی کامنت های شماست برای درد بی درمان مردم

    • مریم

      زندگی ‌که همه ملت ایران ارزوشو داشتن این بود...گرسنگی وفقر بیداد میکنه

    • ناشناس

      همه مشکل داریم به کجا پناه ببریم دردمون رو به کی بگیم که درمان داشته باشه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        به حسن کلید ساز بگید. کلید حل همه مشکلات دست ایشونه

    • حیدر

      عدالت کجایی

    • ناشناس

      یک دنیا ثروت تو این کشور بود همه به باد رفت

    • محسن

      مسولین به مردم مدیون هستید

    • ناشناس

      بله قسطی میشه ولی اقساط رو چطور پرداخت کنیم....

    • ناشناس

      علی برکت اله

    • ناشناس

      دستاورد دشمنی با دنیاست،

    • زهرا

      😔😔😔😔

    • ناشناس

      واقعا از تحمل خارجه، آفرین به برترین‌ها که منعکس میکنی.

    • علی

      قصه نخورید در عوض همتون میرین بهشت

    • علی

      به خدا دو ماه است نتوانستم برنج بخرم .چقدر باید خجالت خانواده را بکشم

    • ناشناس

      دعاکنید زودتر بمیریم زجر کشیدن بچها نبینیم

      پاسخ ها

      • ناشناس

        ای وای
        لعنت به باعث و بانی گرونی

    • ناشناس

      منه.کارگر جواب زن بچم چی بدم قبض گاز 3ملیون آیا کسی هست مرا یاری کند تو صحرای کربلا

    • خدا

      دستاوردهای ابراهیم قابل شمارش نیست الا ماشااله !!!

    • بانو

      خدا خودش به داد این مردم برسه فقر وگرونی بیداد کرده نوشته های تمام کاربران را خواندم بغض کردم گریه ام گرفت خدایا خودت به همه مردم رحم کن و این بدبختی نجات‌مان بده الهی رضائم به رضایک قضائم به قضایک ولی ام به امرک

    • بنده خدا

      من که آه در بساط ندارم تا سودا کنم و عمرم نفهمیدم چگونه به سرازیری رسید،از بس سیب زمینی درجه سه و بادمجون چروکیده میخرم یادم رفته میوه و خوردنیهای دیگه هم هست،من توکلم بخدای احد و واحده ولاغیر.چی بگم؟

    • ناشناس ۰

      یه عمر درس بخونی تو بدترین شرایط با کلی بدبختی وبی پولی پدر ومادر بعد چهار سال با وجود یه بچه ۵ ساله پشت یه آزمونی بمونی که همش ۷ تومن حقوقشه اینو باید به کی بگی

    • جاسم

      علی برکت جواب مردم بده

    • ناشناس

      دراوج جوانی پیر و افسرده و از امکانات ابتدایی یک زندگی ساده هم محروم هستیم

    • ناشناس

      اینقدر گرون شده که چروک های صورت زیاد شدا و
      هر دقیقه باید کرم زد چروک استفاده کنه البته اگه پول داشتند

    • بی نام.

      ای‌کاش می‌دانستیم که‌ اینهمه فشار طاقت فرسا روی ملت برای چیست

    • علیرضا

      من با ماهی ۷ میلیون حقوق بازنشستگی دارم راحت زندگی میکنم باید مدیریت کرد

      پاسخ ها

      • Alibaba

        می‌بخشید شاید ۷ میلیون دلار میگیرید . یا پدرتون وزیره

    • شیوا

      سلام. ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکة الا تخافو و لا تحزنوا و آبرو بالجنه التی کنتم توعدون

    • سوخته

      ۵۰سالمه ۲۵ساله مستاجرم داماد دارم پیک موتورم چیزی نمیخورم که اخرهفته بچم بانوم میاد یک ووعدهدغذاداشته باشیم جلوشون بزارم ‌.نوجوون که بودم جنگ شد ترس.جوون شدم به امید روزای بهتر .وپیر فرسوده شدم درحسرت سقفی کوچک ‌.چندروزی هست بفکرخودکشی افتادم بخدادنبال راهی میگردم که زودترخلاصم کنه خداخودت جواب ماروبگیر

    • خ

      هیجا مفت غذا نمیدن باید تلاش کرد اگه میخوای زنده بمونی

      پاسخ ها

      • ناشناس

        خداازت نگذره همچین حرف میزنی انگار ماها که بدبختیم ادمهای تنبل وتن پروری هستیم .امثال شما باعث شدن این دولت به خودش نیاد وجلوی اختلاس ودزدی وگرونی رو نگیره هرکی بفکر خودشه..

    • سهیلی

      من معلم غیر انتفاعی هستم از ۷ و نیم تا ۲ یه کله مدرسه هستم تا میام خونه ساعت ۳ میشه و بعدش تا ۸ شب میرم آموزشگاه دخترم بهم میگه مامان دلم برات تنگ شده چون مدرسه ش شیفتیه و گاهی اصلا همو نمی‌بینیم واقعا زندگی سراسر کار و تلاش برای یه لقمه نان حلال همسرم توی اسنپ کار میکنه کل زندگیمون قسطه فقط کارو کار و کار ...گاهی دلم میگیره خسته میشم و میشینم گریه میکنم اصلا بچه دوم که فکرشم گناهه

    • ناشناس

      بدبختی اینه اگه هم پول داشته باشی مواد غذایی بخری خداییش مثل زهر از گلو میره پایین میدونی یه سری مردم گشنه میخوابند

      پاسخ ها

      • پیام

        دقیقا منم اینقدر در میارم که اندازه خودم داشته باشم با یه پس انداز، ولی آدم عصابش خورد میشه میره یه دور میزنه میبینه بچه، زن تو خیابون تو چراغ قرمز جلوی ماشین میگیرین بعضیا شون اینقدر کوچیکن بازی شون کنار چراغ می کنن، هنوز متوجه نیستن تو چه وضعین، آدم افسرده میشه به این کمک کنی به اون دوتا بیسکویت بدی، جنوب شهر چی؟ جنوب کشور چی؟؟ همش فکر می کنم من با این حقوق همش در حال سگ دو هستم که نکنه از تورم عقب بمونم اونا چی؟؟ اونا چی کار می کنن؟ بعضی از مسولین واقعا نمیدونم چطوری تو این وضعیت باز هم دزدی می کنن؟ این حوادث اخیر باعث شده مطمعن شم بعضیا واقعا هیچ وجدانی ندارن. نه این که خواب باشه اصلا ندارن

    • کاکا

      تا خرداد تحمل کنید
      فقط تا خرداد

    • ناشناس

      کاش اینا رو میدادید راننده لوکوموتیو سرعتی بخونه شاید خجالت بکشه

    • فاطمه

      واقعا ناراحت شدم از کامنت ها کاش میشدوتوان این روداشتم که به مردم شریف وعزیزم کمک کنم .شرمندتونم

    • کارگر گرسنه

      همه چی آرومه ماچقد خوشبختیم
      به امید روزهای خوب
      بگذرد این روزگار تلختر اززهر
      باردگر روزگار چون شکر آید

    • امید

      همه جا آروم من چقدر خوشبختم.همه مسئولین نا محترم سرشکن کردن زیر برف

    • کارگر گرسنه

      بگذرد این روزگارِ تلختر از زهر
      باردگر روزگار چون شکر آید

    • درخشان

      گرونی اوکی تا این جاش تحمل کردیم ، ولی فکر اینکه باز قراره بعد عید همه چی ۱۰۰ درصد گرون بشه رو چه کنیم ؟؟ حتما راه حل اش فرزند آوریه

    • ناشناس

      خدایاخودت‌به‌فریادمون‌برس‌ای‌خدا

    • ایران

      همش شرح حال منه :(

    • 🙂

      من دانشجوی دکترا هستم و بیکار...شوهرمم بیکاره..کلی وام عقب افتاده داریم. ماشین هم نداریم. این همه سال درس خوندم به یه جایی برسم...الان به نقطه ای رسیدم که آیا فردا میتونم مایحتاج ضروری زندگیمو تامین کنم؟...چرا هیچکی ما رو نمیبینه...چرا میگن اوضاع گل و بلبله!!!!!!!!

    • ناشناس

      سلام شاید همین سختی هایی ک میکشیم وزجر هایی ک ماو فرزندانمون از لحاظ اقتصادی تحمل میکنیم در آخرت اجری عظیم داشته باشه

    • رضا

      با همه این حرفها راه کار چیست

    • ناشناس

      منم همین مشکلو دارم با مسکن رد میکنم

    • نادرمعظمی گودرزی

      قابل توجه آون عزیزی که توکامنتهاگفت من باهفت میلیون زندگی راحتی دارم .

    • سلمان

      من معتقدم که این وضعیت در شأن مردم عزیز ایران نیست
      اما من موندم اگر مطلقا فقر و فلاکت هست و به این سیاهی که شما گفتید
      اگر مردم پول ندارند چرا این قدر قیمت خودرو بالا میرود اگر مردم پول ندارند قاعدتاً نباید خودرو بخرند و خودرو رودست کارخانه باید بماندو روزانه ۱۱۰میلیون لیتر بنزین در کشور دود نمی شد
      اگر مردم پول ندارند و چیزی بخورند چرا قیمت گوشت هر روز بالا می‌ره این حجم از گوشت رو کی میخوره؟آدم های فضایی
      قاعدتاً اگر مردم همیشه روزه بگیرند این همه گوشت باید فاسد شوند
      مشکلات هست ولی به این تاریکی که شما گفتید نیست

    • ناشناس

      تو راهپیمایی ها و تو انتخابات شرکت کنید دولت که راضی باشه همه چی خوب می شه خخخخ یه خورده دیگه تحمل کنید مگه چی میشه مهم راهپیمایی بود که همه راضی بودند خخخخ

    • ناشناس

      در عوض کشورمون‌نفت خیزه😭😭خدایااااا معجزه.میخاستم یک‌لقمه سیب زمینی بخورم.اینارو خوندم گلوم ورم کرد

    • ناشناس

      من مادر یه پسر ۴ساله ام همسرم هم درامد خوب و ثابتی نداره به محض اینکه پولی دستمون بیاد باید بدیم جای قرض و قسط بخدا نزدیک ۱ ساله مریضم اما پول دکتر و دارو و آزمایش ندارم دارم با بیماریم میسازم بچم یه وقتایی ازم میوه میخواد نهایتا بتونم براش دو مدل میوه از هر کدوم ۳ یا ۴ تا بخرم
      خدا به دادمون برسه

    • ناشناس

      یادش بخیر مهمونی ها.یادش بخیر شهر بازی.مسافرت.اناناس.رستوران.یادش بخیر جوج.قید خیلی چیزاروتوی این‌سال اخیر زدیم.طفلک‌بچه هامون

    • ناشناس

      ممد نبودی ببینی...

    • ناشناس

      کاش خداوند صبرش تمام شود

    • پس خدای ماکجاست؟

      خداییش خسته شدم رفتم تو معازه هایی که ارزونتر میفروشن ولی ته مونده ها ولهیده هارو کنار گذاشتن خسته شدم بسکه یخچال خالی رو دیدم وموندم چی بپزم بسکه به همسرم گفتم عیب نداره ماه دیگه بخر خدا بزرگه...ماههاست دلم یه تکه ماهی میخاد یه بلوز نو میخام ...حالا دیگه باید غصه سیب زمینی روهم بخورم که داره تموم میشه...خدایا تمومش کن

    • ناشناس

      شاید باورتون نشه من ۶۰ سالمه به همسرم گفتم دارم رژیم میگیرم خب چیزی تو خونه نداریم بخوریم همسرم مسافرکشه اگرمن بخورم برای بقیه نمیمونه .همسرم دوماهه یک روز درمیان روزه میگیره تازه ناراحتی کلیه هم داره دکتر روزه رو متع کرده به من می خنده میگه روزه بدهکارم فقط تا شب آب میخورم که کلیه هام خشک نشن .میگه خیالت راحت عزیزم ...من شکایت کسانی که از دولت دفاع میکنن رو به خدا میکنم..باید پیش خدا جوابگو باشن

    • دولوک

      ... نه که تاکنون سیر ومرفه بودن...

    • مجتبی

      واقعا کشور مسئول هم دارد ......
      اگر دارد چرا باید بعد از ۲۸ سال کارمندی باید به فکر مرگ باشم البته عرصه خود کشی ندارم ... اگر داشتم یک لحظه هم درنگ نمی کردم دختر ۲۲ ساله دارم و دانشجو و پسر ۱۴ ساله از خودم خجالت می کشم ...... از صبح ساعت ۶ تا ۱۴ اداره و تا آخر شب کار خدماتی باید کارکنم ... و بزرگ شدن بچه ها و صورت چروکیده همسرم را نمی بینم ...به نطر شما با دلار ۴۸ هزار تومنی چرا باید عیدی من کارمند ۱۸۰۰ باشه آیا مسئولین بربری ۳ هزار تومنی و گوشت ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومنی و... را نمی بینن قطعا که هم کور و هم لال و هم انسان نیستن ... آماده مرگم آماده ....

    • بهنام اسکندری

      سلام من همه نظرات را خوندم از همه چیز بدبختر کارگری اینم در این روزها حساب کنید ادم تو یه ماه هر چقدر هم زرنگ باشد میتونه بیست روز کار کند اونم زیر قیمت آدم میره هرجا کار کنه میبینه افغانی کار می کنه بعدش هم میگن حق اعتراض نداری ما مسلمان هستیم آدم باید به هم نوعش کمک کنه من خودم این مسلمانی قبول ندارم آدم اونقدر کم میخوره که همش شکمش قارهاقور میکنه خدا به داد هممون برسه

    • سعید

      بچه ۷ ساله من یکساله پلی استیشن میخواد ازم میگه بابا ارزنشو بگیر دست دوم بگیر ولی بگیر همش میپرسه کی حقوق میگیری
      من چی دارم بگم

    • ناشناس

      خداازسر باعث وبانیش نگذرهِ

    • ناشناس

      الهم عجل لولیک الفرج،، اینا مملکت داری بلد نیستن

    • مسعود

      سلام من یه معلم بازنشسته هستم که اعتقادی به تدریس خصوصی نداشتم و میگفتم مردم ندارند و حق من معلم هست که هر جور شده بچه هاشونو خوب درس بدم .الان پشیمونم کاش دزد میشدم کاش رشوه بگیر میشدم و جلوی بچه هام و نوه هام کم نمی آوردم خجالت میکشم یه خونه ی کوچیک مثه غار دارم نه ماشینی نه اثاثیه ی منزل خوبی نه میوه نه آجیل نه غذای درستی خدا خیر به بانیان ندهد خدا میدونه وقتی ایام عید میشه دوست دارم آب شم تو زمین همیشه شرمنده نه لباس درستی تو عمرم نتونستم یه گرم طلا واسه زنم یا دخترام بخرم تف به این زمانی که من بدنیا اومدم

    • ناشناس

      چرا تمام این سال ها مردمی که به صرافی ها و طلافروشی ها هجوم می برند و عرضه و تقاضا را دچار مشکل می کنند و به این واسطه باعث افزایش قیمت ها می شوند، مورد هجمه هیچ گروهی قرار نمی گیرند؟!!

    • کریم

      بعصی ها نویسندگیشان خوب است داستان نویسیشان هم نمی دانم چرا نوبسنده نشدند چندروزی بعلت کمک به زلزله زدگان مواردی گران شده دوباره برمی گردد چقدر بیطاقت هستید فوری اطهار نظر منفی می کنید منتطر نشته اید تا یک چیزی کمی گرون بشود دردلتان باز می شود وهی دروغ وبزرگنمایی

    • Alibaba

      دندان درد رو نگین که یکساله هر شب هر لحظه .. فکر کنم بمرور خودش عصبکشی کرد . یشب از درد با چسب‌ قطره ای پرش‌کردم . زن و شوهر کلا از فیلترینگ ها تعطیلاتیم ناامید سرد خسته ام تمام تمامتان حتی نمیتوان کوچ اجباری کرد . هر چی نرفتم و مقاومت کردم رفتن محال و محالتر شد . ایران با این همه نعمت و عظمت و ثروت را خشکاندین . تاراج کردید

    • پارسا

      از مشارکت مردم در راه پیمایی معلوم شد که الحمداله هیچکس هیچ مشکلی نداره و خواهشا الکی نگید مشکل داریم.خدا رو شکر هیچ کشوری مثل ما خوشبخت نیست و این فرافکنیها کار دشمنه

    • سلمان

      شما جزء مرفهین هستی با ۳میلیون قبض برق

    • مولاوردی

      خدایا تو فرجی کن اینها نمیتونند بلد نیستند این مملکت ثروتمنوو بچرخونندرور بروز گرانی بدبختی ناامیدی بابا عذرخواهی کنید از مردم کاروبدین به اهلش بازنشسته ام دوروز نشده ۶۵۰۰ حقوقم تمام شد شکم زن و بچه رو چکارکنیم ارزوها همه مردند خدا بداد برس تماشا نکن

    • parya

      👌👌😭

    • کارگر گرسنه

      خدایا اگر هستی پس بدادملت ایران برس

    • رحمانی

      قطعا مسعولین بیشترازملت عادی خبرازجامعه دارند اگروجدان شرف وذات داشته باشند اگرنمی توانند مملکت رو اداره کنند دست جمعی استعفا بدهند دولت موقتی وارتش رو مملکت اداره کند تا کشور رونجات بدهند فریب ریاکاری تاکی باخواندن این کامنتها خیلیخا از زنده بودنش درایران طلب مرگ می کنند

    • ناشناس

      خبری عزیز چرا پیام من بازنشسته را بارگذاری نمیکنی تورا بخدا قسم ات میدهم بچاپ بنده حقیر یک بازنشسته ام مستاجرم و با پراید مدل 85شب تا صبح و برعکس اسنپ کار می کنم بخدای احد و واحد پول خوراک خانواده ام را نمیتوانیم دربیاورم اجاره خانه هم به سلامتی مسئولان دولتی چهار ماهه عقب افتاده است الان تکلیف مان چیست خدا نیامرزدش و نگذره از باعث و بانی تمام این بدبختیها وزجر و سختی ایی که در حق ملت ایران روا داشته اند

    • ناشناس

      ای مردم ایران به مقام انسانیت رسیدین😂😂😂

    • ناشناس

      منکه اگه خودکشی گناه نبود خیلی وقت پیش خودمو حذف میکردم از این مملکت فلاکت

    • ناشناس

      آرزوهای کوچکی برای به گور بردن داریم: غذا،لباس،هوا...

    • محمد

      برترینها میشه مطالب اینجوری به سمع و نظر مقامات بالای کشور برسونید.
      بهتر نیست اینکار رو بکنید ، چون الان ۸۰ درصد مردم اینجوری زندگی میکنند خودم همینطور .
      بعنوان مثال از مدرسه گفتن پول بدید بچه هاتونو ببریم سفر مشهد و به همین علت با بچه ام باید بحث کنم فقط و فقط برای بی پولی.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج