جاباما
۱۱۸۳۴۰۸
۵۰۲۲
۵۰۲۲
پ

چرا باید به کره‌شمالی گریخت؟

وضعیت مالی ۲۵ درصد از فراریان کره شمالی در خاک کره جنوبی آنقدر وخیم است که مشمول دریافت یارانه و کمک دولتی می‌شوند.

عصر ایران: ارتش کره جنوبی دو روز پیش اعلام کرد که یک شهروند کره جنوبی با عبور از موانع بشدت محافظت شده مرزی به کره شمالی فرار کرده است.

این خبر شگفتی بسیاری از مردم جهان را برانگیخت و به صدر اخبار خبرگزاری‌های دنیا رفت.

در وهله اول این سوال مطرح بود که چرا باید فردی در جهت معکوس همیشگی از کره جنوبی به سمت کره شمالی بگریزد.

مرزهای بین دو کره شدیدا تحت حفاظت قرار دارند و معمولا ساکنان محروم، منزوی، فقیر و تحت فشار کره شمالی از این مرزها فرار کرده و به بخش جنوبی می‌روند تا درآمد و زندگی بهتری داشته باشند.

مقامات و رسانه های کره جنوبی روز سه شنبه اعلام کردند فردی که از کره جنوبی به سمت کره شمالی گریخته یکی از فراریان سابق کره شمالی بوده است.

این مرد سی و چند ساله که یک سال گذشته را در کره جنوبی زندگی کرده به دلیل مشکلات بسیار زیاد، خطر بازگشت به کره شمالی و خانه خود را پذیرفته و مخالف جریان معمول به کره شمالی بازگشته است.

رویترز نوشت: این اتفاق بحث های زیادی را در باره نحوه برخورد و زندگی جدید فراریان کره شمالی در کره جنوبی به پا کرده است.

اقدام این مرد و فرار دوباره اش به کره جنوبی باعث ایجاد سوالاتی در این زمینه شد که آیا این افراد پس از یک سفر خطرناک از کره شمالی فقیر به کره جنوبی ثروتمند و دموکرات، از حمایت کافی برخوردار می‌شوند یا خیر!

چرا باید به کره‌شمالی گریخت؟

نمایی از پست های نگهبانی کره شمالی. این عکس از فراز قله "Aegibong" در جنوب منطقه غیر نظامی و جدا کننده دو کره در "گیمپو" کره جنوبی گرفته شده است- 5 اکتبر 2021/ عکس: رویترز

یک مقام ارتش کره جنوبی اعلام کرد این فرد که به عنوان یک سرایدار و خدمه در کره جنوبی کار می‌کرده، زندگی فقیرانه ای داشته است.

این مقام ارتش با اشاره به نگرانی های مربوط به حریم خصوصی برای فرد فراری گفت: "من می‌توانم بگویم او در طبقه پائین جامعه قرار داشت و به سختی زندگی را می‌گذراند".

مقامات می‌گویند که ریسک جاسوسی این مرد برای کره شمالی بسیار کم است. آنها تحقیقات گسترده ای را در باره نحوه فرار این مرد از منطقه مرزی و عبور او از مقابل دوربین های نظارتی آغاز کرده و از نگهبانان سوال می‌کنند.

مقامات کره شمالی در باره این اتفاق اظهار نظر نکرده اند و رسانه های دولتی نیز آن را گزارش نداده اند.

خبرگزاری "یونهاپ" کره جنوبی گزارش داد که پلیس ناحیه "نوون" (Nowon) در شمال سئول در ماه ژوئن به دلیل نگرانی از فرار احتمالی این مرد خواستار مراقبت و نظارت های ویژه از این فراری کره شمالی شده بود. با این حال به دلیل کمبود شواهد هیچ اقدامی علیه او صورت نگرفت.

در کره جنوبی افسران پلیس به فراریان کره شمالی سر می‌زنند و به نوعی دوستانه آنها را تحت نظر دارند.

پلیس کره جنوبی از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرد.

یکی از مقامات وزارت "وحدت" کره جنوبی که به امور فرامرزی رسیدگی می کند، روز سه شنبه گفت: این فراری از حمایت دولت برای امنیت شخصی، مسکن، درمان و اشتغال برخوردار شده بود.

کره جنوبی در ابتدای ورود فراریان کره شمالی از آنها بازجویی کرده و امکاناتی را برای آنها در نظر می‌گیرد.

براساس ادعاهای قبلی وزارت وحدت دو کره، 12 هفته دوره آموزشی برای سازگاری با محیط، کمک 6 تا 32 هزار 400 دلاری برای استقرار اولیه (با توجه به تعداد افراد خانواده)، یارانه مسکن 13300 تا 19100 دلاری و تحصیلات رایگان در مدارس و دانشگاه‌های عمومی از جمله این کمک ها هستند.

خبرگزاری یونهاپ در گزارش خود نوشت: این مرد ارتباط کمی با همسایگان داشت و یک روز قبل از فرار او از مرز، وسایلش را دور ریخته است.

چرا باید به کره‌شمالی گریخت؟

گروهی از کودکان کره شمالی در مرکز آموزشی "هاناون"- مرکز آموزش فراریان کره شمالی در کره جنوبی/ عکس: GETTY IMAGES

یکی از همسایگان این مرد فراری کره شمالی در سئول به خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گفت: [یک روز قبل از فرار] او را در حال حمل تشک و وسایل خواب به سمت سطل زباله دیدم. عجیب بود زیرا همه آنها بسیار نو بودند". "به این فکر کردم که از او بخواهم تا این وسایل را به ما بدهد اما این کار را نکردم زیرا ما هرگز به هم سلام نکرده بودیم".

حدود ۳۳۸۰۰ نفر از مردم فراری کره شمالی پس از سفری طولانی و پرمخاطره تا ما سپتامبر گذشته (شهریور) در کره جنوبی مستقر شدند تا زندگی جدیدی را به دور از فقر و فشارهای کره شمالی شروع کنند.

براساس تائید وزارت وحدت کره جنوبی تنها ۳۰ نفر از فراریان پس از سال ۲۰۱۲ مجددا به کره شمالی بازگشته اند. اما فراراین دیگر و فعالان می‌گویند احتمالا موارد بیشتر و ناشناخته تری از فراریان به دلیل ناسازگاری با شرایط زندگی در کره جنوبی به شمال بازگشته باشند.

چرا باید به کره‌شمالی گریخت؟

یک سرباز در منطقه جدا شده و مرزی بین دو "کره" در حال نگهبانی- شروع یک زندگی در کره جنوبی برای پناه‌جویان کره شمالی چالش‌برانگیز است/ عکس ارشیوی GETTY IMAGES

براساس داده های وزارت وحدت کره جنوبی که به تائید "جی سئونگ هو" عضو پارلمان کره جنوبی نیز رسیده، 56 درصد از فراریان کره شمالی در کره جنوبی در دهک بسیار کم درآمد قرار می‌گیرند.

"جی سئونگ هو" از فراریان سابق کره شمالی در همسایه جنوبی است.

وضعیت 25 درصد از فراریان کره شمالی در خاک که جنوبی آنقدر وخیم است که مشمول دریافت یارانه و کمک دولتی می‌شوند.

در یک نظر سنجی که در ماه گذشته توسط "مرکز پایگاه داده حقوق بشر کره شمالی" و مرکز "تحقیقات اجتماعی کره شمالی" در سئول برگزار شد، 18 درصد از 407 فراری شرکت کننده خواهان بازگشت به کره شمالی بودند. بیشتر آنها به نوستالژی‌های خود اشاره داشتند.

یکی از مقامات وزارت وحدت کره جنوبی با وعده بررسی سیاست‌ها و بهبود حمایت از فراریان کره شمالی گفت: تعداد پیچیده ای از عوامل از جمله اشتیاق به دیدار خانواده در کره شمالی، مشکلات عاطفی و اقتصادی برای فراریان اسکان یافته در کره جنوبی ایجاد می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج