جاباما
۱۲۴۰۶۱۰
۵۷۷۳
۵۷۷۳
پ

تیپ شخصیتی خود را اینگونه بشناسید

استاد روانشناسی ویژگی تیپ‌های شخصیتی مختلف در جامعه را تشریح کرد.

فارس: استاد روانشناسی ویژگی تیپ‌های شخصیتی مختلف در جامعه را تشریح کرد.

تیپ شخصیتی خود را اینگونه بشناسید

سمیه شاهمرادی روانشناس و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در برنامه برنامه حال خوب شبکه سلامت سیما درباره انواع تیپ‌های شخصیتی، گفت: بر مبنای آزمون تیپ شناسی جان هالند، می‌توان افراد را به ۶ تیپ شخصیتی قراردادی، تهوری، واقع‌گرا، جستجوگر، اجتماعی و هنری تقسیم بندی کرد.

وی ادامه داد: قراردادی‌ها در چارچوب کار می‌کنند و بسیار منظم هستند، تهوری‌ها افراد هیجان خواهی هستند که قدرت را دوست دارند و همچنین در چارچوب بودن را دوست ندارند. شخصیت‌های اجتماعی صفت بارز برون گرایی را دارند و از فعالیت‌های اجتماعی که شامل کمک به دیگران باشد لذت می‌برند.

این روانشناس یادآور شد: تیپ واقع‌گرا معمولا در رشته‌های فنی مهندسی کار می‌کنند، افرادی که از کار با ابزار لذت می‌برند و معمولا دارای احساسات عمیقی نیستند.

این روانشناس متذکر شد: در تیپ جستجوگر، ذهن این افراد علاقه به مطالعه و تحقیق دارد و معمولاً در مشاغلی مشغول هستند که تحقیق و پژوهش در آنها حرف اول را می‌زند.

شاهمرادی ابراز کرد: در افراد با تیپ هنری معمولاً رنگ و بوی هنری در زندگی‌شان جاری است. این افراد روحیه حساسی دارند همراه با احساسات عمیق، نظم و ترتیب کمی دارند و در چهارچوب نمی‌گنجند

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: اولین چیزی که به فضای خانواده آرامش و صلح می‌بخشد خودشناسی و دیگر شناسی است. با اشراف در خلق و خوی خود و افراد خانواده شاهد درگیری کمتری بین اعضای خانواده خواهیم بود؛ در این صورت این افراد سعی نمی‌کنند دیگران را مجبور کنند که شبیه آنها شوند.

وی گفت: اگر تیپ شخصیتی همسران با یکدیگر متفاوت باشد نمی‌توان به هر طرف گفت تغییر روش پیدا کنند، بلکه باید با  شناخت تیپ شخصیتی همسر، رفتارهای او را ترجمه کنند و ابراز علاقه به زبان او را قبول کنند.

شاهمرادی گفت: اگر اعضای خانواده هر کدام تیپ شخصیتی مختلفی دارند باید سعی کنیم تفاوت‌های فردی یکدیگر را بپذیریم.

این روانشناس تاکید کرد: شناخت تیپ افراد خانواده نقش موثری در روابط اعضای خانواده با یکدیگر دارد.

شاهمرادی گفت: رابطه‌ای که در آن صحبت کردن وجود دارد، به  مراتب بهتر از رابطه‌ای است که در آن گفت‌وگو وجود ندارد؛ گفت‌وگو حتی اگر با مشاجره انجام شود بهتر از رابطه بدون گفت‌وگوست‌. گفت‌وگو زمینه شناخت را مهیا می‌کند.

 وی تاکید کرد: از تفاوت‌های فردی نترسیم و سعی کنیم با گفت‌وگو قدم‌های هر چند اندک به سمت یکدیگر برداریم.

شاهمرادی از اهمیت مشاوره قبل از ازدواج و شناخت تیپ‌های شخصیتی صحبت کرد و همچنین تاکید کرد: بعضی از صفات اگر در زوجین بطور مشترک وجود داشته باشد اختلافات را تشدید خواهد کرد از جمله این صفات روان رنجوری است.

این روانشناس گفت: انسان روان رنجور پرتنش است و زود از کوره در می‌رود. آنها آدم‌های زودرنج و احساسی هستند؛ در واقع آستانه تحمل کمتری دارند و پتانسیل پرخاشگری و اضطراب بالایی دارند.

این متخصص روانشناسی از مهارت‌های ارتباطی به عنوان مهمترین اصول زندگی مشترک نام برد و افزود: این مهارت‌ها شامل مهارت گوش دادن، مهارت تعامل و مهارت گذشت است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: تفاوت‌های شخصیتی در نگاه اول ممکن است جذاب به نظر برسند و افراد جذب انسان‌های متضاد خود شوند اما این جذابیت‌ها آنی و گذرا هستند و زوجین در درازمدت با مشکل مواجه خواهند شد.

وی تصریح کرد: تذکر این نکته ضروری است که فرایند ازدواج باید بدون عجله صورت گیرد. یکی از دلایل اصلی زمان کافی برای ازدواج، همین جذابیت تضادهاست؛ زیرا با گذشت زمان جذابیت خود را از دست می‌دهند.

این روانشناس گفت: وراثت، محیط و تربیت، تیپ‌های شخصیتی مختلف را رقم می‌زند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج