۱۳۰۵۴۹۸
۲۸۸۳
۲۸۸۳
پ

بازار کرایه تاکسی‌های دل‌بخواهی داغ است

با آغاز موج همه گیری ویروس کرونا، تغییر و تحولاتی در کرایه‌های سازمان تاکسیرانی انجام شد. این تغییرات مبنی بر این بود که رقم دریافت کرایه با ۳ مسافر یا ۴ مسافر متفاوت است و نرخ کم و زیاد می‌شود.

فرارو: با آغاز موج همه گیری ویروس کرونا، تغییر و تحولاتی در کرایه‌های سازمان تاکسیرانی انجام شد. این تغییرات مبنی بر این بود که رقم دریافت کرایه با ۳ مسافر یا ۴ مسافر متفاوت است و نرخ کم و زیاد می‌شود.

اوایل اجرای این طرح، رانندگان تاکسی این قانون دریافت کرایه را رعایت می‌کردند و حتی بر چسب‌های اتحادیه تاکسیرانی مبنی بر میزان کرایه تعیین شده را بر روی شیشه نصب کرده بودند. رانندگان تاکسی موظف به سوار کردن ۳ نفر مسافر بودند تا ویروس کرونا همه‌گیر نشود. قطعا کرایه ۳ نفر با ۴ نفر تفاوت دارد و راننده تاکسی که ۳ نفر مسافر سوار می‌کرد باید مبلغی بیشتر را دریافت می‌کرد.

بازار کرایه تاکسی‌های دل‌بخواهی داغ است

با گذشت زمان و فروکش کردن موج کرونا در کشور، رانندگان تاکسی اقدام به سوار کردن ۴ مسافر کردند اما همان کرایه ۳ نفر را دریافت کردند. این اقدام رفته رفته در میان تعداد بسیار بالایی از رانندگان تاکسی باب شد و کرایه بیشتر را با سوار کردن ۴ مسافر دریافت کردند. صدای مسافران هم که به نشانه اعتراض بلند می‌شود شروع می‌کنند از گرانی لاستیک و روغن ماشین گرفته تا بنزین و سایر تعمیرات ماشین، همه را کنار هم می‌گذارند. البته این نکته قابل ذکر است که تمام رانندگان تاکسی این رفتار را ندارند و بسیاری از این رانندگان منصفانه در دریافت کرایه عمل می‌کنند.

از ساعت ۹ شب کرایه تاکسی دلخواهی می شود

کافیست در ساعات پایانی شب به استگاه تاکسی مراجعه کنید تا متوجه شوید، خود رانندگان هستند که نرخ را بالا می‌برند. برای مثال ایستگاه مترو صادقه را می‌توان نام برد. ساعت از ۹ شب که می‌گذرد، ورود خودروهای شخصی نیز به این ایستگاه آزاد می‌شود. خودروهایی که می‌توان گفت کام رانندگان تاکسی را تلخ کرده و سازمان تاکسیرانی نیز هیچ نظارتی بر روی این حرکت ندارد. البته که باید گفت سازمان تاکسیرانی بر روی کرایه‌ها هم هیچ نظارتی ندارد.

یکی از این ایستگاه‌های تاکسیرانی در صادقیه است. خط صادقیه- شهران با وجود سوار کردن ۳ مسافر مبلغ ۱۲هزار تومان کرایه و ۴ مسافر ۱۰هزار تومان کرایه دارد اما هیچ کدام از رانندگان به این نکته توجه نکرده و با سوار کردن ۴ مسافر مبلغ ۱۲هزار تومان دریافت می‌کنند. اگر قرار بود سازمان تاکسیرانی، نظارتی بر این ماجرا داشته باشد، چنین رویه‌ای اصلاح می‌شد. حال که صحبت از افزایش کرایه تاکسی‌ها به گوش می‌رسد، کرایه دریافتی توسط راننده تاکسی قطعا مبلغی بیشتر از میزان تعیین شده خواهد بود، چرا که این رانندگان خودشان از قبل مبلغی را اضافه کرده و میزان تعیین شده از سوی شورای شهر تهران بر روی این مقدار می‌آید.

ساعت نزدیک ۹ شب است و مسافران منتظر ورود تاکسی به ایستگاه تاکسیرانی صادقیه هستند. خودرویی وارد ایستگاه شده و به مسافران می‌گوید مبلغ کرایه تاکسی ۱۵ هزار تومان است. همه با تعجب می‌گویند که نرخ کرایه مبلغ ۱۲ هزار تومان است. راننده بی‌توجه به جمعیت ایستاده در ایستگاه، حرکت می‌کند و هیچ مسافری را سوار نمی‌کند. یک خودرو با پلاک شخصی وارد ایستگاه می‌شود و مانند نفر قبل ابتدا میزان کرایه را می‌گوید. راننده خطاب به مسافران می‌گوید که مبلغ کرایه ۱۶ تومان است و ممکن است تا نیم ساعت دیگر هیچ خودرویی به ایستگاه نیاید. بازهم مسافران بی‌توجه به او سوار نمی‌شوند. راننده مجدد رو به مسافران می‌کند و می‌گوید که با همان کرایه ۱۲ تومان هم می‌رود. تعداد ۴ مسافر سوار می‌شوند و خودرو به مسیرش ادامه می‌دهد.

در این ایستگاه هر راننده‌ای یک نرخ می‌دهد و اصولا کاری به نرخ مصوب ندارند. این کار یک تخلف است که سازمان تاکسیرانی هیچ وقت به دریافت کرایه بیشتر توسط رانندگان ورود نکرده و تنها فقط در حد سخنرانی این موضوعات را پیگیری می‌کند. به قول آن ضرب المثل معروف که می‌گوید به عمل کار برآید به سخنرانی نیست. چندی پیش زمانی که با رئیس اتحادیه تاکسیرانی تماس گرفتیم و موضوع را پیگیری کردیم، در جواب به ما گفتند معلوم نیست شما از کدام رسانه تماس گرفته‌اید و حاضر به مضاحبه نشدند و تلفن را بر روی خبرنگار قطع کردند. مسافران واقعا از شیوه دریافت کرایه چند نرخی توسط رانندگان این خط تاکسی ناراضی هستند و بارها گفته‌اند که صدایشان به گوش کسی نرسیده است. رئیس خط این ایستگاه هم هیچ زمانی حضور ندارد. در این ایستگاه کمبود تاکسی به شدت احساس می‌شود و در بعضی مواقع اگر مسافر دربست باشد، بی‌توجه به سایر مسافران، دربستی سوار می‌کنند.

تمام این نکته‌ها را گفتیم اما بد نیست کمی از صحبت‌های رانندگان تاکسی را بشنویم. رانندگان تاکسی از طرح نوسازی رضایت چندانی ندارند. آنها بر این باورند هستند که مبلغ پیشنهادی برای دریافت تاکسی جدید بسیار زیاد است و میزان بازگرداندن ماهیانه اقساط نیز مبلغ زیادی است. مبلغ ابتدایی برای دریافت این خودروها برای تمام رانندگان مقدور نخواهد بود. اینکه سازمان تاکسیرانی و شورای شهر، طرحی را برای نوسازی تاکسی‌ها مطرح می‌کنند، اقدام بسیار خوبی است اما باید شرایط را به گونه‌ای رغم بزنند که تمام رانندگان بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند. به امید آنکه سازمان تاکسیرانی از خواب بیدار شود و بتواند جلوی دریافت کرایه بیشتر را بگیرد و همچنین شرایط را برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده راحت کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج