۱۳۳۴۷۲۴
۴۱۰
۴۱۰
پ

نقش انسان‌ها در افزایش گرمای بی‌سابقه زمین

محققان: انسان‌ها بدون‌شک در افزایش بی‌سابقه دمای زمین نقش داشته‌اند.

دیجیاتو: محققان: انسان‌ها بدون‌شک در افزایش بی‌سابقه دمای زمین نقش داشته‌اند.

نقش انسان‌ها در افزایش گرمای بی‌سابقه زمین

دانشمندان می‌گویند شکسته‌شدن رکورد دمای زمین در چند وقت اخیر، مطمئناً تحت تأثیر فعالیت‌های انسانی بوده است. دانشمندان سراسر دنیا نگران تغییرات اخیر در وضعیت آب‌وهوایی و افزایش دمای زمین هستند و برخی از آن‌ها باور دارند که انسان‌ها بدون‌شک در بروز این تغییرات اثرگذار بوده‌اند. ظاهراً افزایش استفاده از گازهای گلخانه‌ای موجب شکسته‌شدن چهار رکورد زیست‌محیطی در سال 2023 شده است.

 

خبرگزاری BBC در گزارشی با چندین دانشمند و متخصص محیط‌زیست درباره گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی صحبت کرده. امسال یکی از گرم‌ترین سال‌های تاریخ بوده و تاکنون چهار رکورد را شکسته است: گرم‌ترین روز تاریخ، گرم‌ترین ماه ژوئن در سراسر دنیا، شدیدترین امواج گرما در دریاها و کاهش بی‌سابقه یخ‌های شناور در شمالگان.

میانگین دمای جهان برای اولین‌بار در تاریخ در تیرماه به رکورد 17 درجه سلسیوس رسید و محققان باور دارند که انسان‌ها با استفاده بیش‌ازپیش از گازهای گلخانه‌ای عامل این گرمایش بوده‌اند. دکتر «فریدریکه اوتو» از ایمپریال کالج لندن می‌گوید: «انسان‌ها 100 درصد عامل این روند افزایشی بوده‌اند.»

او توضیح می‌دهد: «اگر از چیزی شوکه شده باشم، آن چیز شکسته‌شدن رکوردها در ماه ژوئن، یعنی این‌قدر زود در سال بوده است. [پدیده] ال‌نینو معمولاً تا پنج یا شش ماه پس از آغاز فاز، تغییرات خود را در سطح جهانی نمایان نمی‌کند.»

«توماس اسمیت»، جغرافی‌دان و متخصص محیط‌زیست دانشکده اقتصاد لندن می‌گوید: «بازه مشابهی را به خاطر ندارم که در آن همه بخش‌های نظام اقلیمی در شرایط رکوردشکن یا وضعیت غیرعادی قرار گرفته باشد. زمین وارد موقعیتی ناشناخته شده است.»

با افزایش چشمگیر دمای زمین، پیش‌بینی آینده سخت شده است

افزایش قابل‌توجه دما باعث شده تا دانشمندان نتوانند وضعیت آب‌وهوا را در 10 سال آینده پیش‌بینی کنند. درحال‌حاضر تنها چیزی که کارشناسان از بابت آن اطمینان دارند، این است که جهان گرم‌تر شده و اقیانوس‌ها بخش عمده گرمای اتمسفر را جذب کرده‌اند.

«دنیلا اشمیت»، استاد علوم زمین در دانشگاه بریستول می‌گوید: «مدل‌های ما دارای متغیرهای طبیعی هستند، ولی همچنان چیزهایی را می‌بینیم که حداقل برای حال‌حاضر پیش‌بینی نمی‌کردیم.» با توجه به اینکه اکوسیستم‌های دریایی 50 درصد از اکسیژن زمین را تولید می‌کنند، او هشدار می‌دهد: «وقتی حرف از موج‌های گرما به میان می‌آید، مردم به فکر مرگ درختان و گیاهان می‌افتند. [اما] اقیانوس اطلس هم 5 درجه سلسیوس از انتظارات گرم‌تر شده است؛ این یعنی ارگانیزم‌های آن به 50 درصد غذای بیشتر نیاز دارند تا بتوانند به‌صورت عادی فعالیت کنند.»

دکتر «کرولاین هولمز» از مؤسسه British Antarctic Survey می‌گوید پیش‌بینی آینده حتی برای دانشمندان هم کار سختی است: «می‌توان گفت که ما از یک صخره پایین افتاده‌ایم، اما نمی‌دانیم که در پایین صخره چه چیزی منتظرمان است.»

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج