۱۳۶۳۵۹۵
۵۸۲
۵۸۲
پ

زهرمارهایی که ما را سالم نگه‌می‌دارند

مزه‌های تلخ، چیزی نیستند که آدم در شرایط طبیعی سراغشان برود و فقط وقتی که پای مریضی و درمان و موارد مثل این در میان است خوردن عموما اجباری آنها موضوعیت پیدا می‌کند.

همشهری: مزه‌های تلخ، چیزی نیستند که آدم در شرایط طبیعی سراغشان برود و فقط وقتی که پای مریضی و درمان و موارد مثل این در میان است خوردن عموما اجباری آنها موضوعیت پیدا می‌کند. این زمانبندی البته اتفاقی نیست و این غذاها و خوراکی‌ها، واقعا برای سلامت‌ مفید هستند و باید کم‌کم خودمان را به خوردن آنها عادت بدهیم. این غذاها، فقط توصیه مادر‌بزرگ‌ها و عمه‌خانم‌های مسن ما نیستند و در فرهنگ‌های مختلف، خوردن آنها درست مثل چیزی که ما در ذهنمان داریم، کارکرد دارویی دارند. براساس تجربیات و تحقیقات، مشخص شده که این غذاها به گوارش و هضم غذا و جذب مواد مغذی کمک، سیستم ایمنی را تحریک و هوس قند و شیرینی را هم در انسان کور می‌کنند. در واقع با وجود طعم تلخ، عملکرد شیرینی دارند!
وقتی که کلم‌بروکلی و یا یک فنجان قهوه می‌خوریم، واکنشی در دهان ما بین مواد شیمیایی موجود در دهانمان و مواد شیمیایی غذا روی می‌دهد‌که در واقع همان مزه تلخی است که احساس می‌کنیم. کارکرد اصلی ایجاد طعم تلخ هوشیارکردن بدن در برابر مواد سمی و خطرناک است، اما هر تلخی‌ای، زهر نیست. وقتی که ما مزه تلخ را احساس می‌کنیم، سیستم دفاعی بدنمان برانگیخته می‌شود و درنهایت بدنمان دربرابر بیماری‌ها مقاوم می‌شود . البته مسئله مهم کمک به سیستم هضم و گوارش هم هست؛ وقتی که گوارش ما خوب کار کند، مواد مغذی بهتر و بیشتر جذب می‌شوند. اثر مثبت دیگر غذاهای تلخ‌ که اصلا فکرش را نمی‎‌کنیم، کمک به کاهش وزن است. ثابت شده است که غذاهای تلخ، باعث می‌شوند که هوس ما برای خوراکی‌ها، به‌خصوص شیرینی‌ها کاهش پیدا کند و وقتی هم که کمتر هوس خوراکی و به‌خصوص شیرینی داشته باشیم، کمتر با اضافه‌وزن و چاقی درگیر خواهیم بود. تازه خود مواد تلخ، به‌خصوص گیاهان، احتمالا به‌عنوان پاداش برای کسی که چنین گیاهی را می‎خورد، سرشار از انواع ویتامین، فیبر، پتاسیم و کلسیم هستند. وقتی از غذاهای تلخ صحبت می‌کنیم، ضرورتاً منظور آن عصاره‌ها و گیاه‌های درمانی که واقعا خوردنشان توان بالایی می‌خواهد نیست. برخی از خوراکی‌های تلخ که فواید ذکرشده را دارند اسفناج، کلم‌پیچ وشاهی هستند. سبزی‌هایی مثل کلم‌بروکلی، گل کلم، کلم‌بروکسل، تربچه و شلغم را نیز می‌توان به این فهرست اضافه کرد.
اگر می‌خواهیم سالم باشیم، بهتر است کم‌کم به تلخی عادت کنیم

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج