۱۳۷۴۳۸۵
۲۷۸۹
۲۷۸۹
پ

اگر از جن می‌ترسید، هرگز به این شهر نروید!

به گفته "علی العلومی" استاد تاریخ اسلام در دانشگاه لویولا مریمونت در کالیفرنیا فولکلور شفاهی و برخی متون باستانی می گویند که جن در مناطق دوردست شبه جزیره عربستان به وفور وجود دارد. او می گوید عمان و یمن کشور همسایه آن در جنوبی ترین کشورهای شبه جزیره عربستان هر دو نه تنها به عنوان اماکن باستانی با اهمیت تاریخی زیاد قلمداد می شوند بلکه به عنوان سرزمین اجنه شهرت دارند.

فرارو: شهر واحه باستانی بهلا در اعماق فضای خشک عمان، مملو از افسانه‌هایی، چون کفتار‌های دهان آتشین شترخوار و تبدیل شدن مردان به خر است شهرتی برای جادو و رمز و راز که تا به امروز ادامه دارد. برخی از عمانی‌ها که به خرافات باور دارند به دلیل وجود داستان‌های مرتبط با جن که از پیش از ظهور اسلام بخشی از فرهنگ اعراب بوده هنوز از رفتن به آن منطقه بیابانی منزوی شده خودداری می‌ورزند. بهلا شهر آرامی با نخلستان‌ها و خانه‌های وهم‌آور و متروکه از آجر گلی در حدود ۲۰۰ کیلومتری جنوب غربی مسقط پایتخت عمان در استان داخلیه قرار دارد و یک دروازه طاقدار با ابهت در ورودی آن قرار دارد.

اگر از جن می‌ترسید، هرگز به این شهر نروید!

به نقل از خبرگزاری فرانسه، اینجا در یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های مسکونی عمان اعتقاد راسخ به جن به عنوان موجودات ماوراء طبیعی متمایز از انسان‌ها و فرشتگانی که در کنار بشر زندگی می‌کنند وجود دارد. "حمد الربانی" راهنمای تور در قلعه قرون وسطایی بهلا که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد می‌گوید:" ما معتقدیم که جن جزو مخلوقات خداوند است. بنابراین، برایمان موضوع عجیبی نیست." داستان‌های جادویی در مورد بهلا وجود دارد از جمله این افسانه رایج که نیرو‌های ماوراء طبیعی دیواری به طول ۱۳ کیلومتر در اطراف شهر در یک شب ساختند تا از آن در برابر مهاجمان محافظت کنند. ربانی ۵۵ ساله می‌گوید: "آن افسانه مرتبط به دو خواهر است. هر دو جن بودند و یکی از آنان برای حفظات از دیوار کار انجام داد و دیگری یک سیستم آبیاری باستانی برای کشاورزی ایجاد کرده بود".

"در ذهن‌تان نمی‌گنجد"

مفهوم جن مربوط به پیش از اسلام است، اما توصیف آن در متون اسلامی نیز وجود دارد. ربانی می‌گوید با این وجود، اماکن اندکی به اندازه بهلا با جن پیوند خورده‌اند جایی که داستان‌هایی درباره مردانی می‌شنوید که ناگهان تبدیل به خر و حیوانات دیگر شده اند. او می‌گوید از یک پیرزن شنیده بود که فردی پس از نیمه شب شیر گاوهایش را می‌دوشد، اما او هر زمانی که برای بررسی می‌رفت کسی را آنجا پیدا نمی‌کرد. او می‌گوید: "شما درباره آن می‌شنوید، اما هرگز آن را نمی‌بینید، زیرا ذهن تان قابلیت تحمل آن را ندارد در واقع، در ذهن تان نمی‌گنجد".

در بازار قدیمی بهلا در حالی که سکوت پس از نماز ظهر فرا می‌رسد برخی از ساکنان از بحث در مورد شهرت شهر به دلیل وجود اجنه ناراحت هستند، زیرا می‌ترسند وجهه شهر لکه دار شود. با این وجود، "محمد الهاشمی" اهل بهلا که هفتاد ساله است می‌گوید بخش عمده زندگی او توسط باور‌های ماوراء طبیعی شکل گرفته است. در کودکی برای او داستان‌هایی از کفتار‌های گرسنه که در پی شکار شتر هستند و از دهان شان شعله بیرون می‌آید و شب‌ها در صحرا پرسه می‌زدند تعریف شده بود. او در یک سوپرمارکت مجهز به تهویه مطبوع به خبرنگار خبرگزاری فرانسه می‌گوید:"آنان به ما هشدار می‌دادند که پس از غروب آفتاب به خاطر جادو بیرون نرویم".

به گفته "علی العلومی" استاد تاریخ اسلام در دانشگاه لویولا مریمونت در کالیفرنیا، فولکلور شفاهی و برخی متون باستانی می‌گویند که جن در مناطق دوردست شبه جزیره عربستان به وفور وجود دارد. او می‌گوید عمان و یمن کشور همسایه آن در جنوبی‌ترین کشور‌های شبه جزیره عربستان هر دو نه تنها به عنوان اماکن باستانی با اهمیت تاریخی زیاد قلمداد می‌شوند بلکه به عنوان سرزمین اجنه شهرت دارند. علومی که متخصص در زمینه باطن شناسی و طالع بینی اسلامی است می‌گوید:"در بهلا داستان‌هایی از طوفان‌های بیابانی متحرک و حتی بنا‌هایی که توسط نیرو‌های ماوراء طبیعی ساخته شده اند وجود دارد".

بخشی از دلایلی که بهلا مملو از چنین داستان‌هایی می‌باشد بدان خاطر است که در زمان‌های قدیم یک پاسگاه نظامی دورافتاده بوده که توسط بیابان و کوه‌های حجر احاطه شده بود.

علومی می‌گوید: "حضور جن‌ها در مکان‌هایی مانند بهلا می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد تاریخ و فرهنگ شبه جزیره عربستان به ما بگوید. این تاریخچه مردمی است که در سکونتگاه‌های دوردست زندگی می‌کنند که به طور نامطمئنی با دیگر سکونتگاه‌های انسانی مرتبط هستند و حضور طبیعت را در اطراف خود به شدت احساس می‌کنند".

با این وجود، در میان جوانان عمانی همگان درباره جن قانع نشده اند از جمله"مازن" معلم ریاضی ۲۴ ساله در آن شهر. او در یک کافه در بازار قدیمی می‌گوید: "آن چه گفته می‌شود صرفا داستان‌هایی است که پدربزرگ و مادربزرگ‌های مان گفته اند. ما نمی‌دانیم که آن گفته‌ها صحت داشته اند یا خیر".

با این وجود، حسن یک جوان ۳۰ ساله که در مسقط زندگی می‌کند می‌گوید خانواده اش هرگز اجازه نمی‌دهند به بهلا برود چرا که می‌گویند آنجا شهر اجنه است و آنان در آنجا آزادانه رفت و آمد می‌کنند.

اگر از جن می‌ترسید، هرگز به این شهر نروید!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج