اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۹۴۴۸۷
۵۴۲
۵۴۲
پ

جایگزینی کارآمدتر از پاداش‌ و ‌تنبیه برای تربیت‌ فرزند

«اگر صبحانه‌ات را نخوری، خبری از بستنی نخواهد بود.» این جمله و جملات مشابهش تا چند دهه پیش پای ثابت خانه هر خانواده فرزندداری بودند. پاداش و تنبیه در نگاه اول، دو مفهوم کاملاً متفاوت به نظر می‌رسند اما آن‌ها در حقیقت دو روی یک سکه هستند

خراسان: «اگر صبحانه‌ات را نخوری، خبری از بستنی نخواهد بود.» این جمله و جملات مشابهش تا چند دهه پیش پای ثابت خانه هر خانواده فرزندداری بودند. پاداش و تنبیه در نگاه اول، دو مفهوم کاملاً متفاوت به نظر می‌رسند اما آن‌ها در حقیقت دو روی یک سکه هستند. هر دو نیرویی بیرونی هستند که تمرکز آن‌ها بر روی رفتار فرزند است و اغلب اثری آنی دارند، به همین دلیل اغلب افراد صرفاً نتیجه اصلی آن(اطاعت و حرف شنوی فرزند) را می‌بینند بدون آن‌که متوجه آثار منفی دراز مدت آن بر رشد شخصیتی فرزند باشند. اما به لطف پژوهش‌ها، با آن‌که این شیوه که بر پایه بازی دادن احساسات فرزند بنا شده و مدت‌ها یک هنجار محسوب می‌شد، طی سالیان آگاهی درباره تربیت فرزندان افزایش یافته است. حالا پدر و مادرها برای به سر به راه کردن فرزندان‌شان کمتر از این نوع شیوه‌ها استفاده می‌کنند.

پیامدهایی که دلخواه هیچ پدر و مادری نیست

پژوهش‌ها نشان‌داده شخصیت کودک به واسطه رابطه او با والدینش و محیط اطراف خود(مدرسه، اقوام، دوستان و غیره) شکل می‌گیرد. بنابراین، تنبیه شیوه مطلوبی برای تربیت فرزند نیست چون با این روش، به جای مواجهه صحیح با مشکلات، ذهینت فرمانبرداری در فرزند شکل می‌گیرد، امری که این پیامدها را برای او دارد: شکل‌گیری رفتارهای بدی که قابل تغییر نیستند؛ تجربه اضطراب به دلیل نبود تشخیص درست و غلط، پایین‌آمدن اعتمادبه‌نفس، شکل‌گیری ذهنیت‌های منفی، خراب‌شدن رابطه والدین و فرزند و ... .

آموزش مثبت به جای تشویق

آموزش مثبت بر ایجاد احساسات مثبت در کودک تأکید دارد. این بدان معنی است که تمرکز آن بر ویژگی‌های شخصیتی و همین طور انگیزه شخصی برای آموزش فرزند است. بنابراین تمرکز صرف بر روی پاداش ناشی از دست‌یابی به چیزی خوب، ایده درستی نیست. هدف از آموزش مثبت این است که به فرزند خود نشان دهید عشق‌تان به او بی‌قید و شرط است. بنابراین، نشان دادن احساسات خود و اجازه دادن به کودک برای ابراز احساسات خود، روشی صحیح برای ابراز محبت و علاقه است. جملاتی مانند «خیلی خوشحالم از موفقیتت» یا «خیلی عالی است که موفق شدی»، انگیزه بخش‌تر از پاداش‌های مادی هستند. آموزش مثبت می‌گوید فرزندانی که به خاطر رفتارهای خود پاداش یا تنبیه را تجربه نمی‌کنند، این ویژگی ها را دارند: سریع‌تر یاد می‌گیرند چون در شیوه مثبت‌گرایی، هر آنچه کودک درباره خود فکر می‌کند، احساس می‌کند و تصمیم می‌گیرد هم در نظر گرفته می‌شود؛ اعتمادبه‌نفس بالاتری دارند که به آن‌ها عزت‌نفس سالم‌تری هم می‌بخشد؛ رضایت و هیجان بیشتری برای انجام کارهای خوب دارند؛ حس همکاری و نقش داشتن در آن‌ها تقویت می‌شود؛ از مهارت‌های اجتماعی پایه‌ای و اساسی برای زندگی برخوردار می‌شوند و ... . به‌علاوه، والدین هم ممکن است احساس بهتری نسبت به شیوه تربیت فرزند خود داشته باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج