۱۴۰۵۷۲۴
۶۷۹
۶۷۹
پ

درمان باورنکردنی تومور مغزی تنها در ۵ روز!

یک درمان جدید برای تومورهای کشنده مغز نتایج قابل توجه سریعی ارائه داده است و این بیماری را تقریبا ظرف تنها پنج روز ریشه‌کن کرده است.

ایسنا: یک درمان جدید برای تومورهای کشنده مغز نتایج قابل توجه سریعی ارائه داده است و این بیماری را تقریبا ظرف تنها پنج روز ریشه‌کن کرده است.

درمان باورنکردنی تومور مغزی تنها در 5 روز!

دانشمندان در مرکز سرطان Mass General Brigham این درمان را «دراماتیک و سریع» توصیف می‌کنند. به نقل از اس‌اف، محققان مرکز سرطان عمومی مَس(Mass) در حال ارائه گزارشی از نتایج تحقیقات بر سه بیمار در یک کارآزمایی بالینی درمان CAR-T برای گلیوبلاستوما(GBM) است که یک تومور مغزی با رشد سریع و شایع‌ترین نوع تومور بدخیم مغزی در بزرگسالان به حساب می‌آید.

درمان CAR-T، که شخصی‌ترین شکل درمان سرطان است، از سلول‌های خود بیمار برای مبارزه با بیماری استفاده می‌کند. این فرآیند شامل استخراج سلول‌های بیمار، مهندسی کردن آنها برای بیان پروتئین‌های خاص و سپس وارد کردن مجدد آنها به بدن برای هدف قرار دادن مستقیم تومور است.

این کارآزمایی که اینسیپینت(INCIPIENT) نام داشت، با هدف ارزیابی ایمنی سلول‌های T CARv۳-TEAM-E در بیماران مبتلا گلیوبلاستومای عودکننده انجام شد. در حالی که درمان‌های CAR-T برای درمان سرطان‌های خون تایید شده‌اند، کاربرد آنها در تومورهای جامد به دلیل جمعیت‌های سلولی متنوع در این تومورها، که به برخی از سلول‌های سرطانی اجازه می‌دهد حتی پس از درمان CAR-T از سیستم ایمنی فرار کنند، محدود شده است.

برای مقابله با این چالش، محققان از یک استراتژی جدید ترکیب CAR-T با آنتی‌بادی‌های دوگانه یا مولکول‌های آنتی بادی درگیر با سلولT (TEAMs) استفاده کردند. این رویکرد ترکیبی، که به طور خاص برای گلیوبلاستوما طراحی شده است، شامل تزریق مستقیم به مغز بیمار است.

این استراتژی در مدل‌های بالینی گلیوبلاستوما امیدوارکننده بود و محققان را به سمت استفاده از آن به صورت بالینی سوق داد. از ماه مارس سال ۲۰۲۳ تا ژوئیه ۲۰۲۳، سه بیمار در این مطالعه ثبت‌نام کردند. سلول‌های T آنها جمع‌آوری، به شکل سلول‌های جدید CAR-TEAM اصلاح و سپس به هر بیمار تزریق شد.

اگرچه تقریبا همه شرکت‌کنندگان در مدت کوتاهی پس از تزریق، تب و تغییرات در وضعیت روانی را تجربه کردند، اما عموما این روش را به خوبی تحمل کردند.

قابل توجه است که تنها چند روز پس از درمان، بیماران شاهد کاهش قابل توجهی در تومورهای خود بودند، به طوری که یک بیمار در عرض پنج روز به پسرفت تقریبا کامل تومور دست یافت.

برایان چوی(Bryan Choi)، جراح مغز و اعصاب و مدیر مرکز ایمونولوژی و ایمونوتراپی تومور مغز می‌گوید: پلتفرم CAR-T طرز تفکر ما در مورد درمان بیماران مبتلا به سرطان را متحول کرده است، اما درمان تومورهای جامد مانند گلیوبلاستوما همچنان چالش برانگیز است زیرا همه سلول‌های سرطانی دقیقا شبیه هم نیستند و سلول‌های درون تومور متفاوت هستند. رویکرد ما ترکیبی از دو شکل از درمان است که به ما این امکان را می‌دهد گلیوبلاستوما را به روشی گسترده‌تر و به طور بالقوه موثرتر درمان کنیم.

یکی از بیماران، مردی ۷۲ ساله بودکه شاهد کاهش بیش از ۶۰ درصدی تومور خود بود که به مدت شش ماه ادامه داشت، در حالی که یک زن ۵۷ ساله تنها پنج روز پس از یک تزریق، تقریبا پسرفت کامل تومور داشت. محققان می‌گویند که نتایج آنها هیجان انگیز است، اما برای تنظیم دقیق این درمان به تحقیقات بیشتری نیاز است.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج