adexo3
۶۵۳۶۷۰
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

مسئولیت مشترک در چالش های اقتصادی ایران

روزنامه ایران در گزارشی نوشت: اعتراض‌های مردمی در برخی شهر‌های ایران و از جمله مشهد مقدس با تابلوی اعتراض به گرانی رقم خورد. در کنار آن برخی گلایه‌ها در زمینه نحوه حل مشکلات مربوط به سپرده گذاران مؤسسات غیر مجاز و اعتراض به فساد و اختلاس هم خودنمایی می‌کرد که سمت و سوی اعتراض‌های مردمی را در یک کلام به محور اقتصاد و معیشت گره زد.

روزنامه ایران در گزارشی نوشت: اعتراض‌های مردمی در برخی شهر‌های ایران و از جمله مشهد مقدس با تابلوی اعتراض به گرانی رقم خورد. در کنار آن برخی گلایه‌ها در زمینه نحوه حل مشکلات مربوط به سپرده گذاران مؤسسات غیر مجاز و اعتراض به فساد و اختلاس هم خودنمایی می‌کرد که سمت و سوی اعتراض‌های مردمی را در یک کلام به محور اقتصاد و معیشت گره زد.
نکته اینجاست که وجود گرانی در برخی اقلام مصرفی مردم ، واقعیتی غیرقابل انکار است اما اگر ارقام رسمی مانند نرخ‌تورم را ملاک قرار دهیم ، نمی توان از «موج‌گرانی» سخن گفت و این همان چیزی است که برخی با انگیزه های مختلف درصدد القای این حس به جامعه هستند.

قابل کتمان نیست که گرانی در بخشهایی وجود دارد اما اگر تمامی شاخصها مورد بررسی قرار بگیرد مشخص می شود که آنچه برخی ادعا می کنند و از آن به عنوان «موج‌گرانی» نام می برند صحت ندارد. این ادعاها بیشتر از جانب کسانی از جمله ذینفعان در مؤسسات مالی - اعتباری مطرح می شود که منافع خود را در خطر می بینند و از موج‌گرانی بهره ناب می برند.

واقعیت این است چالش‌های اقتصاد ایران تنها منحصر به کارکرد دولت نیست زیرا هرچند ؛ قوه مجریه مسئولیت اجرایی کشور را برعهده دارد اما میراث داخلی و خارجی که از دولت های پیشین به دولت‌های جدید می‌رسد، نکته‌ای نیست که بتوان بسادگی از کنار آن گذشت.
علاوه بر این ، همان گونه که در چند سال اخیر تجربه نشان داده است، کارآمدی اقتصاد به هماهنگی همه ارکان نظام و حکومت بستگی مستقیمی دارد. به عبارت بهتر اگر مسأله نگاه افکار عمومی به معیشت و اقتصاد را مد نظر قرار دهیم، این تنها دولت نیست که مسئول یا پاسخگوی مطالبات مردمی است بلکه مجموعه حاکمیت و نظام مسئولیت مشترک خواهند داشت. همان گونه که کارشناسان هم اذعان می‌کنند مسأله رفاه و معیشت مردم هم از این قاعده مستثنی نیست. هر چند طی 5 سال اخیر با رویکرد جدید اقتصادی و تغییر مدیریت کلان، تحولات مثبت زیادی در اقتصاد شکل گرفته، نرخ رشد اقتصادی بعد از سال‌ها مثبت و تورم تک رقمی شد و شتاب افزایش قیمت کالاها بسیار کم شد اما مجموعه تحولات 15 سال اخیر و بویژه طی سال‌های 84 تا 94 موجب شد که درآمد سرانه ما در مقایسه با 10 سال پیش تقریباً یکسان باشد. این در حالی است که سرانه مصرف ما رشد تقریباً دو برابری را تجربه کرده است!
در این شرایط، بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم تنها زمانی روی ریل بهبود قرار می‌گیرد که همه ارکان نظام در یک هماهنگی کلی برای حل چالش‌های اصلی اقتصاد ما وارد صحنه شوند. پیش از این هم هشدارهای زیادی در این خصوص بویژه از سوی کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی داده شد که ناهماهنگی برای حل معضلات اقتصادی، پیامدهای اجتماعی و امنیتی را به بار خواهد آورد. مشکلاتی نظیر انباشته شدن معضل بیکاری از سال‌های قبل و ورود 5 میلیون متقاضی کار تا چند سال آینده به بازار، مشکلات حاد نظام بانکی و بدهی‌های آن، صندوق‌های بازنشستگی و مشکلات آن، مشکلات نظام تأمین اجتماعی و.. بحران‌های انباشته‌ای‌ است که در پیوند با برخی مشکلات ریز و درشت دیگر کارکرد اقتصاد ایران را هدف قرار داده است و حل نشدن این معضلات تنها دامنگیر دولت نخواهد بود بلکه تبعات آن برای کلیت نظام است.
پیدایش این مشکلات البته مربوط به این دولت و آن دولت نیست و به کارکرد کلی اقتصاد ایران طی سه دهه اخیر بر می‌گردد و اکنون با انباشته شدن آنها زمینه بروز و تأثیرگذاری بر معیشت و رفاه مردم را پیدا کرده است. در این شرایط هم با وجود مسائلی نظیر تحریم‌های بین‌المللی که نزدیک به 4 دهه است که همچون خوره به جان اقتصاد کشور افتاده، ورود سرمایه را تقریباً قطع کرده و مبادلات مالی بین‌المللی ایران را بشدت محدود کرده است و تجارت بین‌المللی ایران را تحت تأثیر قرار داده است، راه سخت و پر چالشی در پیش است. همانگونه که رئیس جمهوری به کرات و همچنین طی چند روز اخیر بیان کرده است همه ارکان، قوا و همه بخش‌های مختلف کشور که سهم زیادی از اقتصاد، مدیریت وسیاستگذاری کلی را بر عهده دارند، برای حل این معضلات باید به صورت جدی و سازمان یافته هماهنگ شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ع

      درسته که تحریم هستش ولی این دلیل نمیشه که نظارتی نشه قیمت مسکن وقیمت قبر ولوازم خانگی وهمینطورعملهای چشمی ودندانپزشکی که سربه فلک همه ازبی نظارتی وشمامیگین که1 تامین اجتماعی ورشکسته شده 2 مسکن ورشکسته شده 3 پمب بنزین ورشکسته میشوند 4 وهمین طورتازه میگین کاهش بودجه ثبت اسنادخب این چالشها رامامردم درست نکردیم که اقای روزنامه نگار بعد باحرف نمیشه که چالش برطرف کردباید به عمل باشه حرف برای گفتن زیاده بگم چندصفحه میشود

    • بدون نام

      فقط حقوقهای نجومی کم شود مشکل مردم حلمیشود حقوقها باید سقف داشته باشد وبرداشتی از خزانه علت ان باید در معرض دید ملت قرار گیرد هم خروجی وهم ورودی .حقوقها باید در معرض دید مردم قرار گیرد پاداشها باید برداشته شود و اگر پرداخت شد باید علت آن و اثرش برای مردم قابل درک باشد .کمترین حقوق باید کفش بالاتر از خط فقر باشد وبه اطلاع عموم برسد .جلوی قاچاق گرفته شود ودر صورت انجام آن مسببینش معرفی شوند .دولت مردان و فرزندانشان دوتابعیتی نباشندو غیره . این است خواست مردم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج