۶۷۰۳۲۲
۸۳ نظر
۵۰۰۴
۸۳ نظر
۵۰۰۴
پ

برخورد با «دختر خیابان انقلاب» منطقی است؟

اتفاقات روزهای گذشته که چند تن از دختران جوان به نشانه اعتراض در خیابان انقلاب و روی سکویی ایستاده و روسری خود را بر چوبی تکان می‌دهند، بحث درباره حجاب را ضروری ساخته است؛ موضوعی که برای سال‌ها امکان بحث و گفت‌وگو درباره آن وجود نداشت و به شکل یک تابو در آمده بود.

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: اتفاقات روزهای گذشته که چند تن از دختران جوان به نشانه اعتراض در خیابان انقلاب و روی سکویی ایستاده و روسری خود را بر چوبی تکان می‌دهند، بحث درباره حجاب را ضروری ساخته است؛ موضوعی که برای سال‌ها امکان بحث و گفت‌وگو درباره آن وجود نداشت و به شکل یک تابو در آمده بود.

متاسفانه مساله حجاب كه يك رفتار ديني و فرهنگي است تبديل به يك مقوله سياسي شده است. اين كار از سال ۱۳۱۴ كه رضاشاه حجاب سنتي را ممنوع كرد و دستور كشف حجاب را داد، آغاز شد.

شايد براي يك جوان و حتي افراد ميانسال امروزي آن اقدام قابل درك نباشد. مادربزرگ من تعريف مي‌كرد كه در روستاي آنان نيز برداشتن حجاب از سر زنان اجرا شد و يك بار كه او براي برداشتن آب از منزل بيرون آمده بود، در همان لحظه يك امنيه (ژاندارم) مي‌رسد و روسري را با خشونت تمام از روي سر او برمي‌دارد. آن هم در روستايي كه ۷۰ كيلومتر با اولين شهر فاصله داشت و اصولا جاده شوسه نداشت بلكه در آن زمان جاده آن مالرو بود!

محمدرضا نيز در ادامه سياست‌هاي پدرش نوعي اشاعه فرهنگ غربي از بالا را سرلوحه سياست‌هاي خود قرار داد و هنگامي كه جو انقلابي شد، اين سياست به ضد خودش تبديل شد و تعداد زيادي از دختران فاقد حجاب، محجبه شدند، حتي دختران چپ و كمونيست نيز در ضديت با رژيم گذشته حجاب را محترم مي‌شمردند.

پس از انقلاب نيز حجاب و مساله آن مصون از معناي سياسي نبود. حتي نوع پوشش حجاب نيز زماني سياسي شد و روسري زيتوني رنگ نمادي از تعلق‌خاطر سياسي خاصي شد و اين وضع همچنان ادامه داشت تا به وضع فعلي رسيده‌ايم؛ وضعي كه متاسفانه حتي بسياري از زنان محجبه نيز از اينكه گمان كنند حجاب آنان محصول اجبار است ناراحت هستند. چه بسا ممكن است روند معكوس سال‌هاي ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۷ را اكنون شاهد باشيم و حتي كساني كه معتقد به حجاب باشند ولي بنابه ملاحظات سياسي رفتار ديگري را پيشه كنند.

به طور قطع اين مساله در مورد خانواده‌ها نيز صادق است و به دليل اين وضع پدران و مادران نمي‌توانند در مورد حجاب چنانچه كه مي‌خواهند يا مناسب مي‌دانند در برابر فرزندان‌شان از اين مساله دفاع كنند.

اين مشكل بهتر از همه جا در قانون مربوط آمده است. در تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامي مصوب سال ۱۳۷۵ آمده است كه «زناني كه بدون حجاب شرعي در معابر و انظار عمومي ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه يا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ريال جزاي نقدي محكوم خواهند شد.» مشكل اين تبصره قانوني چيست؟ اولين مشكل عدم اجراي آن است. اگرچه در قانون حجاب شرعي تعريف نشده است و در عمل حدود واقعي حجاب را دچار ابهام كرده است، ولي با فرض فهم غالب كه پوشيدن بدن به جز صورت و كفِّين است، مي‌توان گفت كه در صورت اجراي اين قانون روزانه تعداد بسيار زيادي از زنان را بايد محكوم و مجازات كرد.شايد هر روز صدها هزار نفر را بايد مطابق اين تبصره محكوم و مجازات كرد و طبيعي است كه چنين كاري نشدني است.

نكته ديگر اينكه حجاب شرعي به اين مفهوم براي مسلمانان معنادار است، در حالي كه مي‌دانيم غيرمسلمانان و حتي زنان خارجي حتي ديپلمات‌هايي كه به ايران سفر مي‌كند نيز مشمول اين اجبار مي‌شوند كه مطابق همين قانون هيچ الزامي به رعايت حجاب شرعي ندارد. اين تبصره به ظاهر براساس فلسفه حفظ عفت عمومي نگاشته شده است، چون اگر براساس فلسفه اجراي شريعت بود، فرقي اصولي ميان عدم رعايت حجاب در خانه با معبر عمومي وجود ندارد و در هر دو صورت بايد حجاب را رعايت كرد. همچنين ميان زنان مسلمان و غير آن تفاوت بود. پس بايد از منظر رعايت و حفظ عفت عمومي نوشته شده باشد.

در اين صورت نمي‌توان آن را مقيد به قيد شرعي كرد، بلكه بايد آن را در چارچوب عرف عموم فهميد و تنها در اين صورت است كه حدي از پوشش فارغ از اينكه زن مسلمان است يا غيرمسلمان مي‌تواند لازمه حفظ عفت عمومي تلقي شود و اين حد نيز به نسبت سيال است. صد سال پيش نوعي از پوشش زنان قبيح دانسته مي‌شد كه امروز چنين نيست، در فضاي عمومي نوعي از پوشش نادرست و خلاف عفت دانسته مي‌شود كه در فضاي خصوصي چنين تلقي نمي‌شود.

در روستا و شهر، در اماكن تفريحي و گذران اوقات فراغت يا اماكن ديگر، هركدام عرف خاص خود را دارند كه بطور معمول بيشتر بانوان رعايت مي‌كنند.اكنون در موقعيتي هستيم كه نسل جوان و حتي نسل ميانسال جامعه ديگر ضرورتي بر درك سياسي از حجاب نمي‌بينند و اكثريت آنان نيز قصدي در ضديت با حكومت ندارند، فقط نمي‌دانند كه چرا به چنين رفتاري مجبور مي‌شوند؟ شايد گفته شود كه اين قانون است. ولي همه مي‌دانند كه انداختن يك شال روي سر از نظر منطق اين قانون هيچ تفاوتي با نگذاشتن آن ندارد ولي اگر كسي شال يا روسري نيم‌‌بند را نداشته باشد مواخذه مي‌شود و كسي كه آن را دارد خير.

در حالي كه اين تبصره قانوني براي هر دوي آنها به يكسان بايد اعمال شود.اكنون مي‌توان پرسيد كه چه كار بايد كرد؟ بهترين راه اين است كه قانون به گونه‌اي نوشته شود كه مُرِّ آن اجرا شود. در اين صورت قانون يا بايد از طريق زور و فشار اجرا شود يا از طريق مردم پذيرفته و دروني شود. البته در هر حال اجراي قانون ضمانت اجرا مي‌خواهد. نبايد اجازه داد كه قانون متروك شود. مثل قانون ماهواره كه عملا متروك شده است. هم هست و هم نيست. اين خيلي بد است كه قانون بي‌اعتبار شود. بي‌اعتباري يك قانون، به قوانين ديگر نيز سرايت مي‌كند و همين مي‌شود كه مي‌بينيم.

بي‌اعتباري قانون محصول بي‌توجهي مردم به قانون نيست، بلكه ناشي از اين است كه نمي‌دانند چرا چنين قانوني را بايد رعايت كنند؟ نمونه‌اش ماهواره كه مخالفت با استفاده از آن نتيجه‌اي نداشت. قانونگذاري بايد براساس واقعيت متن اجتماعي باشد. اجراي نيم‌بند قانون حجاب كارساز نيست. ظاهرا تغيير آن نيز در حال حاضر مقدور نيست. ولي يك راه وجود دارد، همان وجود كلمه ‌شرعي است كه شرعي بودن را به خود افراد احاله مي‌دهد.

شايد بسياري از اين افراد اصولا اين حد از حجاب را ضروري دين ندانند. يا از افراد گوناگوني تقليد كنند همچنان كه هستند كساني كه چنين نظري را داشته باشند. در اين صورت پوشش‌هاي عادي و بدون روسري را مصداق اين تبصره قانوني ندانست ولي پوشش‌هاي نامناسب را مي‌توان با استناد به اصل ماده ۶۳۸ كه جريحه‌دار شدن عفت عمومي است برخورد كرد كه اتفاقا فلسفه قابل دفاعي براي مجازات است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خودت فهمیدی چی گفتی؟؟

      پاسخ ها

      • علیپور

        ما فهمیدیم. شما مشکل از خودته به دیگران تعمیم نده

    • بدون نام

      اگر نگران عفت عمومی هستید نظر مردم راجع به حجاب رفراندم بگذارید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یا تو نمیدونی رفراندوم چیه یا نمی دونی حکم حجاب چیه؟

    • تاج بندگی

      برای دخترانی متاسفم که فکر می کنند با نداشتن حجاب تمام مشکلات تاریخی زنان حل می شود. بی حجابی فقط سیر حرکت به سوی انحطاط را در زمینه ی اجتماعی سرعت می بخشد. مشکل زنان نه روسری هایشان بلکه فکرهایی است که درون مغزشان می گذرد. مشکل دختران جهل و نخواندن کتاب و عدم قدرت تجزیه و تحلیل مسائل روز است.
      با خودم فکر می کنم بدون حجاب در خیابان انقلاب راه بروم برای چه؟ راستش بی حجاب بودن در خیابان انقلاب یا سایر خیابان های تهران اصلا برایم جذاب نیست.

      پاسخ ها

      • عدالت

        برو یه نگاهی به کشور سویس یا هلند یا نروژ بکن ببین اونا چطوری زندگی میکنن

      • بدون نام

        حالاکی گفت شما بی حجاب شو! شما حجاب داشته باش اما اگه یه چیزی واسه تو جذاب نیست نمی تونی به زور بگی بقیه هم با تو هم رای بشن یا بهشون زور بگی و اجبارشون کنی

      • me too

        احتمالا "منقلب" هم می شوید. نه؟!

      • بدون نام

        الان كشورهاي ديگه به سوي انحطاط سير ميكنن؟؟ چرا حرف و نظر شخصي ميزني.توي خود اسلام ميگه در دين هيچ اجباري نيست.پس نميتوني كاري رو به اجبار به اسم دين به مردم بگي

      • بدون نام

        .. اروپا حجاب نداره میبینم چقدر پیشرفت نکردن!!! من خودم موافق حجابم ولی نه اجباری. انسان آزاد آفریده شده

      • محمد

        سلام
        دوستانی که میگن کشور هایی که حجاب ندارند به پیشرفت رسیدند لطفا آمار تجاوز ، طلاق و....را بخوانند و البته توصیه میکنم مستند انقلاب جنشی راببینید

    • بدون نام

      باید اجباری نباشه. تا وقتی که مزاحم کسی نشده

      پاسخ ها

      • TNT2

        میخوام بدونم ایا این گفته شما اوایل انقلاب نیست که حجاب اجباری نیست ؟هست یا نه؟اگه نیست که رجوع شود به سخنرانیهای اوایل انقلاب اگر هست پس گشت ارشاد و بگیر و ببندتون چیه ؟

      • بدون نام

        عدم رعایت حدود شرعی حجاب یعنی مزاحمت برای امنیت روانی جامعه ای که اکثریت مسلمانند پس طبق استدلال خودتون ممنوعه...

    • بدون نام

      زنان بد حجاب عامل بدبختی و فسادند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افراد چشم ناپاک باعث فساد هستند..

    • بدون نام

      چند وقت پیش بازیگر برنده اسکار هالیودی میگفت خودم را می پوشانم تا امنیت داشته باشم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        امنيت در فهم وشعور جامعه است

      • بدون نام

        باشه که چی؟؟؟ آزاده... هالیوود که بد بود.. چی شد در این مورد خوب شد؟؟؟؟

    • دراكولا تا به تا بي حوصله

      تاج بندگي، اي كاربر كتابخوان، اي كاربو باحجاب، اي كاربر مغز بزرگ و متفكر، اي كاربر عاقل و با قدرت تجزيه
      برو بابا!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخ... اینا توهم فهم و شعور خدادادی دارند...

    • بدون نام

      اگر زنان ما به این میزان از درک برسند که حجاب قبل از هرچیز یک وظیفه شرعی است و دستور دین هرگز دست به چنین کارهایی نمیزدند.بیحجابی قبل از هرچیز خود زن را وسیله سواستفاده و استفاده ابزاری خواهد کرد.متاسفانه یه عده از جهل زنان سرزمینمان به نفع مقاصد خودشون استفاده ابزاری میکنند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دستور دین به مسلمانان است. نه همه جامعه و ادیان.

      • بدون نام

        حجاب اجباری رو فقط از جنبه سیاسی میشه توجیه کرد وگرنه اکثریت زنان دارای آنچنان جاذبه ای نیستند که بدون حجاب باعث ایجاد تحریک در مردان شوند.به همین عکس دختران خیابان انقلاب توجه کنید اکثرا شبیه پسرها می مونند.خیلی از زنان میان سال و زنان پیر هم که اصلا معنی نداره خودشون رو پارچه پیچ می کنند

    • بدون نام

      یه خدابیامرزی چندین سال پیش گفت از اون زمان میترسم که مسئله اسلام فقط بشه تار موی زنان !!!!!!!!
      خودتون قضاوت کنید حجاب باعث جلوگیری از تجاوز قتل اختلاس رانت و...شده تا الان؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      وقتی مطالبات زنان به اموری مثل رفتن به استادیوم و یا برداشتن روسری خلاصه می شود باید فکری به حال خودمان بکنیم؛ این است نتیجه کتاب نخواندن...وقتی عکس دختران بی حجاب را در این مورد می بینم هیچ نشانی از فهم و فرهیختگی در صورت آنها به چشم نمی خورد؛ و به نظرم کمی ترسناک و شریر هستند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیزان بی حجابی مگه شاخ و دم داره؟ دیگه رسما چیزی به اسم حجاب تو مملکت نمونده که. ولی واقعا صرف نظر درست و غلط بودن خواسته این خانما و اجبار حجاب ٬ مشگل ما زنا و کلا این سرزمین این چیزای پیش پا افتادست؟ خانما تورو خدا بکم چشمتونو وا کنین. یعنی وسعت دید ما خانما در حد یه روسری محدوده؟ قراره به این افتخار کنیم که برا یه روسری شورش کردیم؟ در حالی که مشکلات بزرگتری از سروروی ما خانما و کشور بالا میره؟

      • بدون نام

        بله ولی ببین با این سیاستشون زنان رو به کجا کشوندن که به همین امور هم راضی هستن... از اینطرف به مسئله نگاه کن پرفسور

      • علیپور

        همینو قدرت تحمل تغییرشو نداره وای به حال خواسته های مهمتر

    • مهرداد

      جهان سوم است با دخترانش...

    • ساسان

      قانون باید اجرا بشه همه باید به قانون احترام بذارن بعدشم بی حجابی درد چهار تا ادم مرفه بی درد هست بخدا مشکل امروز جامعه ما این نیست فکر بیکاری مشکلات اصلی جوان ها باشید دختر خیابان انقلاب هم بگید ویزا اونورت دیگه جور شد برو سفارت بگیرش

    • بینام.

      لااکراه فی الدین

    • ابراهیم

      زن ایرانی در طول تاریخ:مقاومت در برابر کشف حجاب و مقاومت در برابر حجاب اجباری

    • نجمه

      کاربر تاج بندگی،نظرت برای هیچکییییی مهم نیس..ک چی برات جذابه چی نیس...خودت اهل کتاب و مطالعه نیسی و توو سرت مغز نیس تعمیم نده به کل دخترها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین

    • بدون نام

      جبهه نگیرید اول خوب مطلب را بخوانید تمام حرفها را زده بود واز همه جنبه ها نتیجه گیری کرده بود امااخرش را به تفکرگداشته بود .من خودم زمان شاه حجاب کامل داشتم و اصلا برای یک بار هم تذکری نگرفتم یعنی همین عکس العمل هم برعکسش صورت گرفته بود ولی بگذارید یک زن که شوهر وپدروبرادر دلسوزترازشما غریبه ها دارد خودش تصمیم بگیرد ودرجواب اون آقایا خانمی که راجع به دختر انقلاب نظر داده بود باید بگم متاسفم برات که فرهنگ سازی را در حجاب من میبینی نه آقا یا خانم فرهنگ سازی را باید برای مغزهای بیمار آغاز کنن که با یک تکه پارچه برسر من تحریک نمی شود

    • بدون نام

      کاربر نجمه این تو نیستی کع تصمیم میگیری

    • بدون نام

      واقعا برای چند تا از کاربرها متاسفم . اختلاس و رانت خواری عامل بدبختی و فساد هستن .

    • خدا

      برخورد نه ،به اشد مجازات ،گناه کبیره است/ سم جامعه است/ولی قاچاقچی مواد مخدره را خدانکرده اذیتش نکنید ،خیلی مفیده برای جامعه ،مخصوصأ جوان ها رو سرگرم میکنه

    • تاج بندگی؛ به پاسخ دهنده

      پاسخ شما اصلا برایم اقناع کننده نبود. من یک دختر شرقی ام. در ایران زندگی می کنم و حکومت من جمهوری اسلامی است. ما برای رسیدن به آنچه که برخی امروز برنمی تابند خون جوانان زیادی را هدیه داده ایم. خون داده ایم تا حجاب را در قانون آورده ایم. پدران و مادران ما در زندان های ساواک با شکنجه های قرون وسطایی شکنجه شدند. هلند؛ سوییس و نروژ کعبه آمال من نیست لذا برای من از آنجا مثل و امثال نیاورید.‌توصیه من نیز به شما مطالعه تاریخ انحطاط اندلس " اسپانیا" و پیروزی الجزایر بر استعمار فرانسه است. موفق باشید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مرگ بر دروغگو.... فکر کردی مثلا بگی خارجی ام باعث میشه حرفت قابل قبول باشه!!!! برو بابا دیگه این فریب ها واسه همون شرق خوبه نه ملت بیدار شده ی ایران

    • بدون نام

      وقتی که با پروی عکس های شخصی وخیلی افتضاح خود رو توی گروه ها پخش میکنن که میشه سیو کرد ......تا کجا می تونید جلو برین .....تو رو به فاطمه زهرا بسه دیگه یک فکری به حال خودت بکن

    • بدون نام

      من یک زن ایرانی ام .
      به این فکر نمیکنم که ای کاش حجاب اختیاری بشه تا من مثل روزگار مادرم مینی ژوپ بپوشم .
      و ایضا به این فکر نمیکنم که ای کاش روسریم رو بردارم و موهای رنگ شده و آراسته ام رو به نمایش بگذارم
      اما
      اما
      اما
      به این فکر میکنم ای کاش فقط راحت بودم .
      شما مردها شده توی سفر ناچار بشید بچه رو ببرید تو دستشویی بین راهی که کفش پر از آب و کثافته. بچه رو روپا بگیرید و یهو مانتوی شما بیفته توی آب. و تا بخواید مانتوتون رو جمع کنید ناگهان پر شالتون از اونطرف بیفته توی آب . شده؟
      رفتید کنار دریا بجای اینکه لذت ببرید از نسیم دریا . یک دستتون به روسری و دست دیگه تون به پایین مانتوتون باشه؟؟؟
      متاسفم

    • نگار

      مگه امام خمینی نگفت:
      خونه نخرید همتونو صاحب خونه میکنیم.
      آب برق گاز مجانی میشه
      حجاب اجباری نیست
      و....
      کو پس.....
      چرا حرف این بزرگوار باید زیر پا بمونه

    • بدون نام

      کاربری که میگیدزنان عامل بدبختی وفسادند
      یعنی اگه زنان حجاب رعایت بکنندما دیگه تو کشورمون بدبختی و فساد نیست؟ مگه تو کشورهای مثل سوئدیاهلندو کانادا...حجاب هست؟ اصلا میشه ربط حجاب رو بابدبختی وفسادو... بگید؟میخوام یادبگیرم

    • بدون نام

      کاربر بدون نام ۳:۳۹ واقعامتاسفم برات بااین طرز فکرت

    • نیلوفر

      پاسخ من به تاج بندگی یکایک ماایرانیان پاسداری ازخون شهدای عالمیمقام مملکتم هست اما فقط حجاب پاسدارمقام خون شهدا میباشد آنهائیکه بااختلاس ولابی گری امروز صاحب میلیاردها ثروت شده اند وبه نام اسلام وخون جوانان مملکت راچپاول کردن ومردم رابه روز سیاه نشاندن اکنون میتوانند پاسخگو باشند آیا دراین سرما ی زیر صفر مردم زلزله زده وکارتون خوابها. دغدیه سرما ندارن آیا مملکت گل وبلبل شده حجاب در ذات زن ایرانی هس وبس وسخن آخربرترینها یکمرتبه گفتم یک درمیان کامنت ها چاپ میکنی منم کار خودم رامیکنم

    • بدون نام

      حجاب لازم است برای یک زن وهیچ
      ربطی به آن ندارد مسلمان باشی یا نباشی

    • تاج بندگی به نیلوفر

      سلام دوست خوبم. بله اختلاس ها و رانت خواری ها دل همه ی ما را خون و امید هایمان را نا امید کرده است. و دقیقا همین پاشنه ی آشیل مباحث فرهنگی ما شده است؛ خداوند آنها را که با تعدّی به بیت المال و دست درازی به اموال عمومی تصویر اسلام را مشوّه می کنند نبخشد. .... گمان من این است که چالش روسری هیچ چیز را تغییر نخواهد داد و فقط موجبات خردسندی دشمنان را فراهم خواهد آورد. ....

    • بدون نام

      باید زنان بد حجاب رو شلاغ زد ،غیرت برا ایرانی نذاشتن

      پاسخ ها

      • TNT2

        خخخخخ داعش

    • بدون نام

      معلوم نیست بالاخره نویسنده محترم کدام طرفی است. اما از نوشتن این جمله" قانون به گونه‌اي نوشته شود كه مُرِّ آن اجرا شود" چیزی بجز تنش و نارضایتی اجتماعی در چنین وضعیتی که جامعه مانند بشکه باروت است، عاید نخواهد شد.
      به عبارت دیگر خواهشا در این اوضاع مسئولین هم در مورد این امر با مردم مدارا کنند. بجای صرف وقت و انرژی در مورد روسری زنان به اوضاع اشفته کشور بپردازند. اختلاس،فقر، اوضاع زلزله زده های کرمانشاه، بی کفایتی برخی مدیران، رانت و........

    • بدون نام

      اين آشغالا كه كشف حجاب ميكنن رو بايد مردم تذكر بدن نه اينكه دولتي برخورد كنن من خودم هميشه تو خيابون تو ماشين هركس حجابش بده و يا كشف حجاب كرده تذكر ميدم

    • محمد

      حجاب برای خانمها و آقایان امری لازم است و هر که مسلمان باشد وظیفه خودش را می داند ولی اگر غفلت شد می توان آنرا یادآوری کرد.بنظرم برداشتن تعمدی حجاب ناشی از یکسری عوامل است من جمله نارسایی فکری ، فشارهای عصبی ، تحریک اطرافیان ، حس کاذب غرور و شجاع نمایی ، دلخوری از بعضی مسایل ، اعتراضی که جنبه خود نمایی دارد ، خسته شدن از یک عمر حجاب تصنعی ، الگو گیری از برنامه های ماهواره ای ، اما تذکر کتاب مسلمانان ، خانم و آقا (این تذهبون) کجا می روید.

    • نیلوفر

      دوست هموطن تاج بندگی چرا هراتفاقایی که پیش میاد فقط میگیم دشمن بنظرت این یک وسواس سیاسی نیست اگر ازترس دشمن زندگی میکنیم چرا ازوجوداختلاس گران ودزدان وغارتگران که ازدشمن ذهنی به مراتب خطرناکتر ووحشتناکتر هس نمیترسیم دوست خوبم من باحجاب مشکلی ندارم ومطمئنم بانوان ایرانی هم عقیده من هستن امااجبار همیشه درذهن انسان عکس جواب میده بجای این مسائل اصل که کارومعیشت ورفاه اجتماعی ارج بدهیم تادشمن هرشب دربوق ننوازنند باسپاس

    • بدون نام

      حجاب در اولین نظر امنیت رو برای خود زن ایجاد میکنه.اونایی ک میگن حجاب نه میخوام ببینم واسه زنو دختر خودشونم همین نظرو دارن؟

    • بدون نام

      آپدیت هیچ جیزاجبارنیست نتیجش این میش اگه به فکروطن وهم وطنی ۱۵ملیون مهاجر افغانی خارجی اومدن توایران راحت دارن زندگی میکنن. از بودجه دولت وجیب ملت وهمه بیشترجاههارواشغال کردن وما۸سال جنگ تحمیلی بهترین جوانها خونهادادیم خارجی بیادکشورمون بگیر

    • بدون نام

      نافرمانی و رعایت نکردن یک قانون از سوی مردم دلیلی نداره جز اشکال اساسی در خود قانون!!! حالا اصلا حجاب رو ول کنیم یه قانون دیگه مثل بستن کمربند ایمنی تو ماشین رو در نظر بگیریم که یه قانون اجباری تو کل دنیاست و بین همه کشورها مشترکه ولی میبینیم واکنش منفی نسبت به این قانون وجود نداره دلیلش قوی بودن فلسفه این قانونه که منطق هیچکس نمیتونه ردش کنه ولی در سایر قوانین مثل حجاب فلسفه ای قوی که ضرورتش رو ابراز کنه و بانوان ملزم به رعایتش بشن اصلا وجود نداره دلیلشم بسیار واضحه، رعایت احکامی نظیر حجاب به هیچ عنوان نمیتونه اجباری باشه چون با یکی از اصول بسیار مهم زندگی بشر یعنی آزادی در تضاده.

    • بدون نام

      به نظر من حجاب باید آزاد باشد هرکسی هر طور دوست داشت رفتار کنه من خودم چادری ام ولی مخالف حجاب اجاری ام با اجبار اوضاع حجاب از کشورهای اروپایی بدتر شده فساد هم بیشتره

      پاسخ ها

      • علی

        شما لطفا آمارهای تجاوز طلاق و فساد رو در غرب ببینید بعد بگید بدتر شده بدون منبع حرف نزنید

    • بدون نام

      من خودم حجاب رو انتخاب کردم راضی ترم
      ولی باید حجاب اختیاری باشه
      بنظرم موضوع پیچیده ای هم نیست که نیاز به رفراندوم باشه

    • بدون نام

      دیگه اگه این یه تکه پارچه توی سر دخترها نباشه خدا میدونه چی پیش میاد وای وای وای

    • بدون نام

      درود بر روحانی روحانی مچکریم

    • جنوبی

      همه کسانی که کشور رابه تمسخرمی گیرند
      وروسری بر می دارند باید شدیدا مجازات
      وحتی اعدام کرد.

    • نگین

      میشه آقایون اصلا در این زمینه نظر ندن.اصلا به شما ارتباطی نداره فقط به قشر بانوان ربط داره و اینکه چی میخوایم.خودشونو عقل کل میدونن.تا کی میخواین تصمیمات زورکی و دلبخواهی برای زنان بگیرید مگه زنان جزو اموال شمان.....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بیشتر زنها مشکلشون فقط با لباس پوشیدنه در جاهای دیگه که حقوقشون ضایع میشه تشریف ندارند .فقط دوست دارند این بدن نه چندان جذابشون رو در معرض بگذارند :) البته من با حجاب اجباری مخالفم

    • وحید

      واقعا خیلی مسخره هست برترین ها اول خبر و سناریوی مضحک کارشناس یزدی رو کار میکنه و باعث مکدر شدن خاطر و هجوم خانم ها و دختران به مردها میشه و بعد همزمان میاد خبر کشف حجاب رو کار میکنه و مردا هم میان انتقام میگیرن و در مقابلش جبهه میگیرن واقعا براتون متاسفم.... الان هم جرات و شجاعت ندارین که نظر منو تایید کنید و بزارید مردم قضاوت کنن

    • علی

      بیشترافرادی که این کارها رو انجام میدن مشکل روحی و روانی دارند و مریض هستند

    • بدون نام

      تجربه کردن تجربه های دیگران، کار احمقان است....تا دنیا دنیاست بدن خانم ها جلب توجه میکند برای آقایان.توی هالیوود که مرکز فساده این موضوع هنوز عادی نشده،کمپین علیه مردان تشکیل میدن و از بی احترامی اونها شکایت دارن...صد سال از اونها عقب هستیم حداقل از بعضی چیزها عبرت بگیریم.موضوع فقط روسری نیست این فقط آغاز ماجراست.

    • بی نام

      موضوع حجاب به خانم ها ربط داره اونان که باید بگن حجاب رو میخوان یا نه این آقایون چی میگن این وسط

    • بدون نام

      اینجا دنیای مردهاست

    • زهرا

      این یه موضوعه مربوط به زنان نه آقایون...زن حق داره پوشش رو خودش انتخاب کنه آقایون که میگن حجاب اجباری بشه بهشون پیشنهاد میکنم 24 ساعت با روسری و مانتو یا چادر باشن برن بیرون ببینم 1ساعت تو این وضع طاقت میارن؟؟؟هیچ وقت نمیتونین زن رو درک کنین تا اینکه تو شرایط اون باشین زن از خیلی تفریحات منع به دلیل حجاب وقتیم بیرون میره همیشه باید حواسش به شالو مانتوش یا چادرش باشه حتی نمیتونه یه دقیقه از بیرون رفتنش لذت ببره...پس آقایون قبل اظهار نظر یه کم فکر کنین تو تصوراتتونم شده خودتون رو با این پوشش ببین بعد در این مورد حرف بزنین...

    • نگین

      کاربر ۱۳:۳۳ خوبه که خودتون اعتراف کردین تو سایر زمینه ها هم حقوق زنان پایمال میشه پس حق داریم اعتراض کنیم ک حقوقمون رو بخوایم.اعتراض به همین یه مقوله خودش هزاران حرف داره شما کوته بینی فقط ظاهر حرکت رو میبینی.بعدم کسی که میگه بانوان نه چندان جذابن پس نگران چیه؟اگه حجاب نداشته باشیمم نباید منقلب بشید! پس همون ساکت باشید بهتره.به خیر شما که امید نیست لااقل شر نرسونید

    • بدون نام

      چرا آقایون میان اینجا نظر میدن؟؟؟ بابا این یه مسئله زنونه ست.ما خانمها باید در موردش اظهار نظر کنیم شما چیکاره اید؟؟؟بدبختی ما زنها همینه که یه عمر مردا برامون تصمیم گرفتن.برا مادربزرگامون برا مادرانمون.والا ما خودمون میفهمیم درک میکنیم حالیمونه.لطفا اقایون برن بیرون اینجا رو خلوت کنید ببینیم باید ما خانمها چیکار کنیم برا خودمون.

    • محمد

      سلام
      دوستانی که میگن کشور هایی که حجاب ندارند به پیشرفت رسیدند لطفا آمار تجاوز ، طلاق و....را بخوانند و البته توصیه میکنم مستند انقلاب جنشی راببینید

    • Amir

      اوووه..خانومای محترم اینقدر سخت نگیرید مردا حق نظر دارن چون زندگیه هر زنی بالاخره به مردی وابسته اس..عزیزان وقتی هر چیزی وقتی اجبار باشه قبول کردنش سرکشی داره به نظرمن این مسئله از ریشه خرابه..اینکه خانوما فکر میکنن با حجاب محدود میشن ریشه در فرهنگ سازی داره..که متاسفانه خیلی بد جا افتاده بین مردم ..به نظرم حجاب هیچ ربطی به دین هم نداره حجاب یک نوع امنیت برای یک خانومه و ارزش زن رو نشون میده این رو نشون میده که یک زن مثل مرواریدی تو صدف ارزشمنده و باید مثل یک گوهر از خودش محافظت کنه و البته حجاب بهترین حفاظ برای یک خانومه ..
      وقتی یک خانوم حجاب داره حالا من نمیگم حجاب خیلی سنگین مثل چادر !!همون حجاب ساده و لی پوشیده باعث میشه یک خط قرمز برای مردای بل هوس و چشم ناپاک ایجاد بشه ...مطمئنا مردا به زنی که بی حجاب باشه به یه چشم دیگه نگاه میکنن که البته همینم به فرهنگ سازی بد تو جامعمون برمیگرده...مردایی که یا خانومشون یا اینقدر آرایش میکنن که دیگه برای مرد تکراری میشن و یا اینقدر ساده و بی آرایشن که مرده تشنه ی یک نگاه به یه خانوم با آرایش و بی حجابه...

      خانومای محترم به خدا اگر با روش دین اسلام جلو برید ضرر نمیکنید !!بی حجابی و آرایشتون رو بزارید برای همسراتون ...اما وقتی میاید بیرون به احترام زیبایی های خودتون و به احترام همسرتون خودتون و بپوشونید
      باور کنید اینجوری خیلی از زندگیها و مشکلات بین زن و شوهرها هم حل میشه....
      ببخشید طولانی شد

    • شاهین

      به نظرم کاملا منطقیه که هر کسی تا زمانی که ازادی دیگران رو نقص نکرده کاملا ازاده و این حرکت مناسبی برای ازادیه ولی ای کاش رهبر جنبش ازادی زنان شخص موجه تری بود نسبت به مسیح علیزاده که متاسفانه در وضعیت مناسبی قرار نداره اینجوری این حرکت همگانی تر می شد.

    • بدون نام

      خیلی جالب هست مسئله حجاب سیاسی است در ایران چرا؟ تبلیغ پایین صفحه همین سایت را نگاه کنید تبلیغ دکتر زنان عکس زن و مرد غربی پس اکثرا حجاب را اجباری قبول کردیم

    • نازنین

      یوزر بینام 13:33 تو موارد دیگه تضییع حقوقمونم اگه قانونی در حمایت از بانوان باشه ما میتونیم از حقِ خودمون دفاع کنیم

    • نازنین

      چقد بعضیها بی فکرن اینا که میان میگن خانوما میخوان حجاب نداشته باشن تا در معرضِ دید قرار بدن خودشونو!بازم دیدگاه احمقانه مرد سالارانه که فکر میکنن زن هر کار کنه بخاطر اینه که نظر مردا رو به خودش جلب کنه فکر میکنن ته آمال و آرزوی ما و خواستمون اینه.این مثل این میمونه که شما مردها که با بلوز شلوار میاین بیرون ما خانوما فکر کنیم برای جلب توجه ما اومدین وگرنه مثل زمان قجر قبا و کلاه باید میذاشتین

    • 0912RAHMATI

      مردان ، از زنان ، بد حجاب ترند .

    • 0912RAHMATI

      خوشگلیتو طاقت بیار /
      موهاتو بیرون در نیار .
      شهرو به آشوب نکشون /
      کار نداری نیا بیرون .
      رحمتی .

    • بدون نام

      بشکند ان قلمت در باره اموال به غارت ایران ننویسد در مورد چیز نامربوط به شما قلم فرسایی نمایید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج