۶۷۳۷۲۵
۲۵ نظر
۵۰۰۷
۲۵ نظر
۵۰۰۷
پ

زیباکلام: چرا روحانی اصرار بر نشست خبری دارد؟

صادق زيباکلام . استاد دانشگاه تهران در روزنامه شرق نوشت: سخن گزافی نیست اگر گفته شود هر گفت‌وگويي که دکتر روحاني از زمان انتخاب در دور دوم تاکنون انجام داده باعث ريزش شمار بيشتري از آراي او شده است. در خوش‌بينانه‌ترين حالت مي‌توان گفت دست‌کم هيچ گفت‌وگويي باعث بالارفتن محبوبيت رئيس‌جمهور نشده است.

صادق زيباکلام . استاد دانشگاه تهران در روزنامه شرق نوشت: سخن گزافی نیست اگر گفته شود هر گفت‌وگويي که دکتر روحاني از زمان انتخاب در دور دوم تاکنون انجام داده باعث ريزش شمار بيشتري از آراي او شده است. در خوش‌بينانه‌ترين حالت مي‌توان گفت دست‌کم هيچ گفت‌وگويي باعث بالارفتن محبوبيت رئيس‌جمهور نشده است.
اشکال از جايي شروع مي‌شود که کسر درخور توجهي از شهروندان که بسياري از آنها ممکن است به او رأي داده باشند، با اشتياق و انتظار پاي تلويزيون مي‌نشينند تا سخنان او درباره مشکلات زندگي را بشنوند. بسياري از مخاطبان رئيس‌جمهور با معضلات فراواني روبه‌رو هستند؛ بي‌کاري، آلودگي هوا، ترافيک، بالارفتن قيمت دلار، آلودگي محيط زيست، گردوغبار در خوزستان تا برسيم به افزايش خط فقر، کاهش قدرت خريد طبقه متوسط و فرودستان تا برسيم به خواسته‌ها و انتظارات سياسي و اجتماعي؛ از سياست خارجي ايران تا دشواري رابطه با ايالات متحده، تنش با همسايگان و ساير معضلات.
همان‌طورکه گفته شد مخاطب منتظر است ببيند دکتر روحاني چه دستورالعمل، راه‌حل، تدبير و «چه بايد کرد»‌ی براي مشکلات و نابساماني‌ها فراهم کرده است. آقاي روحاني به‌جز مطالب زيبا و شيوا و يک‌سري کلي‌گويي و وعده‌ و وعيد و تلاش براي دادن اميد به آينده، عملا حرف ديگري به مخاطب تحويل نمي‌دهد. بگذاريد نگاه دقيق‌تري به بخش‌هايي از نشست مطبوعاتي ديروز بيندازيم.

يکي از مسائل جدي امروز، بالارفتن روزانه نرخ ارز است؛ طبيعي بود بسياري منتظر بودند ببينند تدبير دولت دوازدهم براي خروج از اين وضعيت چیست. پاسخ ايشان آن بود که «تصميماتي براي کنترل نوسان ارز گرفته شده که بخشي از آن را رئيس بانک مرکزي اعلام کرده يا مي‌کند». نفس اينکه رئيس‌جمهور مي‌گويد رئيس بانک مرکزي تصميم را اعلام کرده يا خواهد کرد نشان مي‌دهد ظاهرا تصميم‌های جدي و عملي در کار نيست. اگر با عينک خوش‌بيني بنگريم مي‌توان گفت رئيس‌جمهور اميدوار است براي کنترل ارز راهي پيدا شود يا اتفاقات ديگري بيفتد که جلوي بالارفتن نرخ ارزها گرفته شود، اما نفر اول دستگاه اجرا، سياستي در‌اين‌باره ندارد، به‌جز توصيه و نصيحت به مردم که به‌دنبال خريد دلار و يورو نروند!
روحاني درباره استراتژي کلان دولت دوازدهم نيز براي چندمين‌بار از جمله در نشست خبري ديروز گفت: «بر روي دو هدف ايجاد اشتغال مولد و مبارزه با فقر مطلق» تمركز كرده‌ايم. او اضافه کرد اساسا بودجه سال ٩٧ روي اين دو هدف اصلي بنا شده است، اما همه ما مي‌دانيم دو موتور اصلي ايجاد درآمد براي هزينه‌کردن در زمينه اشتغال و محروميت‌زدايي در لايحه بودجه ٩٧، عبارت بودند از افزايش قيمت بنزين و کاهش ٣٠ ميليون يارانه‌بگير؛ اما بعد از ناآرامي‌هاي دي‌ماه، هم خود دولت و هم مجلس باعجله و نگران از واکنش مردم در آينده، هر دوي اين تصميم‌های بنيادي و درست را کنار گذاشتند.
اي کاش رئيس‌جمهور به مردم حقايق تلخ و گوشه‌اي از واقعيت‌هاي اقتصادي را مي‌گفت. اينکه فروش بنزين با نرخ هزار تومان و پرداخت به بيش از ٧٥ ميليون نفر يارانه نقدي در ماه، چه بلايي بر سر اقتصاد کشور آورده و همچنان خواهد آورد؛ اما به‌جاي بازگوکردن واقعيت‌هاي روشن اقتصادي، دکتر روحاني به خبرنگاران گفت: «١٠ ماه گذشته هم نشان داده که امسال شرايط بهتري پيشِ‌رو داريم». يا درباره سياست خارجي و با توجه به چالش‌هايي که پيشِ‌روي ايران قرار دارد از جمله خروج ايالات متحده از برجام در ارديبهشت سال آينده، رئيس‌جمهور در نهايت خونسردي و اميدواري گفت: «روابط ما با اروپا خيلي بهتر از گذشته است». درباره برجام هم تکرار کرد آمريکا نمي‌تواند از اين پيمان خارج شود و اروپا از تصميم ايالات متحده حمايت نمي‌کند. بعيد به نظر مي‌رسد دکتر روحاني نداند حجم مبادلات تجاري اروپا با آمريکا در سال بيش از هزار ميليارد دلار است، درحالي‌که حجم معاملات با ايران فقط حدود ٢٠ ميليارد دلار است. نمي‌دانم چرا دکتر روحاني تصور مي‌کند و به خبرنگاران تأکيد مي‌کند اتحاديه اروپا رابطه تجاري هزار ميلياردي با آمريکا را فداي رابطه تجاري با ايران مي‌کند. البته انصاف بايد داشت و شرايط دشوار دکتر روحاني را درک کرد.
اگر او مي‌خواست بسياري از واقعيت‌ها را براي مردم بازگو کند، يقينا با واکنش تند برخي بخش‌هاي ديگر در کشور روبه‌رو مي‌شد و شايد رئيس‌جمهور همچنان ترجيح مي‌دهد در شرايط فعلي تنشي ايجاد نشود. با وجود اين محدوديت اين تنها راه بيان مسائل نيست، حتما مي‌توان از طرق مختلف، مسائل را با مردم در ميان گذاشت و تا اين حد ‌باورنکردنی، در افکار عمومي ظاهر نشد. خيلي دلم مي‌خواهد بدانم بعد از هر ظهور رسانه‌اي آقاي رئيس‌جمهور، مشاوران نزديک او، چه نوع بازخوردي از افکار عمومي در رسانه‌هاي اجتماعي به او ارائه مي‌کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هرچه ازناتوانی دولت روحانی گفته شوداین خواست مردم نشانه بی بصیرتی انهادرانتخاب زورکی خودشان است بلکه هرچه علیه دکتر احمدی نزادگفته شدموجب خوش بینی مردم به عملکرددولت نهم شده است نتیجه میگیریم با اقرارخودتان این دولت ورشکسته سیاسی و اقتصادی وبه کل نبودنش بهتروبدون رئیس مردم کشوررابهترمیچرخانندبلکه آثارتهمت ونیرنگ به نیروهای انقلابی وباکارامد روشدن ضعف خودشان درمجامع جهانی است

    • مهدی

      پاشو برو به همون آمریکا که تمام دیالوگهات به اون ختم میشه هم خودتو راحت کن هم ملت رو خسته شد ملت از این تفسیرهای آبگوشتی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ولی این حرفها از آقای زیبا کلام بعیده؟؟؟

    • تنها

      خود کرده را تدبیر نیست خودمون به این بابا رای دادیم پس لعنت بر خودمون

    • کارمند

      آقای زیبا کلام یکی به نعل میزنه یکی به میخ.واگر جایی زیاده روی کرد جای دیگه جبران خواهد کرد.
      معنی اینکار نان به نرخ روز خوردن که نیست؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقا اینطور صحیت کردن از ایشون بعیده

    • قاسم

      مشکل روحانی اینه که میخواد همه ی کانونهای قدرت در درون نظام را راضی نگه دارد

    • بدون نام

      اخه زیبا کلام تو با این مغز کوچکت چی از دنیا می فهمی که در باره هر چیزی از زمین و آسمان اظهار نظر می کنی تو فقط پولهای مردم بیچاره را بلوکه کرده ای به مردم زلزله زده بده اینقدر هم وراجی موقوف .

    • بدون نام

      آقای زیبا کلام اگر همان چهل سال پیش خلخالی دخلت را آورده بود اینقدر پر حرفی نمی کردی حیف و صد حیف.راستی پول زلزله زدگان چی شد؟

    • بدون نام

      اصرارش به خاطر اینه که با دروغ گفتن کارشو پیش ببره که تا حالا هم موفق بوده به خاطر اینکه مردم ما از یک سوراخ صد بار گزیده میشن

    • بدون نام

      صادق زیبا کلام؛ خودت همچین آش دهن سوزی نیستی.
      کلا برای من مشخص شده که تو آدم آمریکا هستی.

    • بدون نام

      آقا صادق مگه شما نبودی که مردم تشویق میکردی به روحانی رای بدن اگر ایشان شجاعت گفتن ندارد شما هم شریک هستید میخواهی چه بکوبد از شرکتهای مالی که خود تاسیس کرده سخنرانی کند

    • علي

      مردم انتظار دارند يك ريس جمهور شجاع با توجه به مسئوليت خطيري كه مردم به عهده او گذاشتند شجاعانه موانع و محدوديت هاي كه باعث ميشه نتواند برنامه هايش را پياده كند را شجاعانه بيان كند حتي اگر به حبس خانگي دچار شود ..!!!

    • فاطمه

      چيزي كه مشخصه مثل اين كه يه سري مسائل مربوط به دولت نميشه و هيچ دولتي نميتونه كاري براي حل آنها انجام بده يكيش همين كنترل نرخ دلار ...!!!!
      خيلي از مسائل به طور مستقيم به هم مربوط ميشن و از هم تاثير ميگيرن مثل
      اوضاع اقتصادي و وضع تعامل و ارتباط با كشورهاي ديگه اينها تاثير مهمي روي هم دارند ....!!!!

    • شهرزاد

      وقتي از يه سري اختلاس گر و دزد بيت المال تحت عناوين ز ر پ ت ه بيان خبر ميشه انتظاري نبايد داشت كه مسائل ديگه اي به راحتي بيان بشه ...

    • احمد

      اون همه پولی که تو حسابت هست رو برو بده چهارتا کانکس بخر بچه های زلزله زده ها یخ نزنن بمیرن . همتون سر و ته یه کرباسید

    • بدون نام

      اونایی که طرفدارش بودن پشیمانن چه برس اونایی که مخالفش بودن بیکاری فقرگرانی نداریم همه چیزاروم من چقدر خوشبختم فقط اینو میگه وعدووعید

    • بدون نام

      زیباهه این یه بارو خوب اومد طبیعی

    • بدون نام

      لعنة الله علی القوم الظالمین

    • بدون نام

      اونم مثل تو دوست داره خودنمایی کنه

    • بدون نام

      اکثر کسانی از مردم ک با ایشون بدن دلیلش اینه ک کامل صحبتا رو گوش نمیکنن. واسه همین داخل حرفاش ضدیت احساس میکنن

    • بدون نام

      همشون یه کرباسن چه اصولگرا وچه اصلاح طلب ،همه دنبال جیبهای خودشونن فقط ثروت مملکت به چپاول میره همین

    • بدون نام

      زیبا کلام خودش را نخود هر آش کرده است .به تو چه مربوط است !!!

    • بدون نام

      آقا کجا به 75 میلیون نفر یارانه می دهند؟ یارانه اکثر افرادی که روزانه با آنها برخورد میکنم و اکثرا از قشر متوسط و پایین جامعه هستند قطع شده ، این دیگر چه سیاست ریاکارانه ای است!؟

    • بدون نام

      عدم قطع يارانه دهكهاي بالا نوعي خيانت به دهكهاي پايينتر هست.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج