۱۲۲۹۵۴۹
۱ نظر
۵۷۹
۱ نظر
۵۷۹
پ

۲ روی سکه بازیکنان تاثیرگذار جداشده از استقلال

باشگاه استقلال تهران درحالی قدم در فصل فوتبالی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ خواهد گذاشت که به‌مرور زمان آشفتگی و به‌هم‌ریختگی نقل‌وانتقالاتی این تیم با جذب افرادی همچون سجاد شهباززاده، کاوه رضایی، پیمان بابایی، سیدمحمد حسینی، رضا میرزایی، محمدحسین زواری و امید حامدی‌فر و تمدید قرارداد با رافائل سیلوا، عارف غلامی، روزبه چشمی، مهدی مهدی‌پور و آرمان رمضانی و حل مشکل سربازی محمدحسین مرادمند تا حدود زیادی رفع شد

فرهیختگان: باشگاه استقلال تهران درحالی قدم در فصل فوتبالی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ خواهد گذاشت که به‌مرور زمان آشفتگی و به‌هم‌ریختگی نقل‌وانتقالاتی این تیم با جذب افرادی همچون سجاد شهباززاده، کاوه رضایی، پیمان بابایی، سیدمحمد حسینی، رضا میرزایی، محمدحسین زواری و امید حامدی‌فر و تمدید قرارداد با رافائل سیلوا، عارف غلامی، روزبه چشمی، مهدی مهدی‌پور و آرمان رمضانی و حل مشکل سربازی محمدحسین مرادمند تا حدود زیادی رفع شد اما این فعالیت نتوانست خیال کادرفنی و هواداران را بابت ساخت یک تیم در قواره مدافع عنوان قهرمانی راحت کند و تیم ۲ستاره فوتبال ایران باید این روزها با تصمیمات هوشمندانه دنبال خرید جایگزین مناسب برای امیرحسین حسین‌زاده باشد که بعد از عملکردی قابل‌دفاع در فصل فوتبالی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بهترین تصمیم برای ادامه پیشرفت را در جدایی از استقلال و دنبال کردن آرزوهایش در کشور بلژیک متصور شد، اتفاقی که در سال‌‌های گذشته با سبک و سیاق و ماحصل گوناگون برای بازیکنان تاثیرگذار ایرانی و خارجی باشگاه استقلال بعد از جدایی از جمع آبی‌ها رقم خورد که مطابق انتظارات برای بخشی همراه با موفقیت و برای عده‌ای دیگر به‌مثابه نرسیدن به خواسته‌هایشان و حتی از دست دادن جایگاه قبلی‌شان در مستطیل سبز بود. در ادامه سرنوشت بازیکنان موثری که در سال‌های اخیر استقلال را به مقصد تیم‌های خارجی ترک کردند، بررسی کرده‌ایم.

مهدی قایدی

استعداد خوش‌تکنیک بوشهری یکی از بازیکنان تاثیرگذار سرشناس چند سال اخیر باشگاه استقلال است که پیشنهاد حضور در باشگاه شباب الاهلی امارات او را وسوسه کرد و او که در مدت حضورش در تیم استقلال روی 37 گل لیگ برتری آنها تاثیرگذار بود و در لیگ قهرمانان آسیا 2020 و 2021 کمک شایانی به درخشش تیم تحت هدایت فرهاد مجیدی داشت بعد از حضور در فوتبال امارات موفق نشد توقعات فوتبال‌دوستان را برآورده کند، او حتی جایگاهش در تیم ملی را از دست داد تا این روزها نام او در لیست لژیونرهای ناموفق استقلالی چند سال اخیر قرار گیرد.

علی کریمی

این بازیکن بعد از تجربه‌ای ناموفق در فوتبال کرواسی در لیگ هفدهم پیراهن سپاهان را پوشید اما حضورش در اصفهان نتوانست جایگاهی بهتر از چهاردهمی برای سپاهان به دست آورد و کریمی تصمیم گرفت این‌بار برای جایگزینی امید ابراهیمی با پیوستن به تیم تحت هدایت وینفرد شفر، شانسش را برای کسب پیراهن تیم ملی امتحان کند که البته مصدومیت‌ها و عملکرد نوراللهی، عزت‌اللهی، ابراهیمی، حاج‌صفی و چشمی مانع به وقوع پیوستن این خواسته شد اما این هافبک دفاعی در 2 سال حضورش در باشگاه استقلال عملکرد خوبی داشت که نمونه عینی آن در عملکرد قابل تحسینش در ایجاد توازن بین وظایف هجومی و دفاعی زیرنظر آندره استراماچونی نمایان بود که این عملکرد منجر به موردپسند قرار گرفتن علی کریمی توسط باشگاه القطر و سپس الدحیل شد اما با گذشت زمان او نتوانست لژیونر موفق را مال خود کند و مصدومیت پیش از فصل 2022-2021 مزید بر علت شد تا او جایگاهش در فوتبال باشگاهی و ملی را تا حدود زیادی از دست دهد و برای برگشت به روزهای اوج کار سختی در پیراهن کایسری‌اسپور داشته باشد.

روزبه چشمی

شماره 4 آبی‌پوشان در فصل 1399-1398 از بازیکنان تاثیرگذار تیم تحت هدایت استراماچونی و مجیدی در لیگ برتر، جام‌حذفی و لیگ قهرمانان آسیا بود که این تاثیرگذاری شرایط حضورش در ام‌صلال را فراهم کرد اما حتی 1818 دقیقه بازی در مسابقات کشور قطر نیز نتوانست از او یک لژیونر موفق بسازد و ناچار شد دوباره پیراهن استقلال را بر تن کند و با توانایی‌هایش به‌خصوص در روزهای اعزام سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند کمکی شایان به فرهاد مجیدی برای پایان دادن به حسرت 9ساله قهرمانی استقلال در لیگ برتر کند.

سرور جباروف

هافبک گره‌‌گشای ازبکستانی که با عقبه 2بار کسب بازیکن سال آسیا در میانه فصل فوتبالی 1396-1395 به تیم استقلال پیوست اما پنجره بسته این باشگاه او را ناچار کرد نیم‌فصل بازی در سپاهان را تجربه کند؛ با حل مشکل نقل‌وانتقالاتی این تیم مشخص شد استقلالی‌ها خریدی موفق و تاثیرگذار انجام داده‌اند که برای اثبات این مطلب هیچ نمونه‌ای بهتر از بررسی نقش او در تیم زهردار و خطرناک تحت هدایت وینفرد شفر در دوره هفدهم لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا 2018 نیست که البته با فرارسیدن پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی لیگ هجدهم بعد از جدایی جباروف از شدت حملات زهردار استقلال کاسته شد و البته جدایی این هافبک ازبکستانی از نظر فردی نیز برای او سودی به‌همراه نداشت. او روزهای نه‌چندان موفقی را در فوتبال قزاقستان و ازبکستان تجربه کرد که این تجربه تلخ او را به‌ سمت‌وسوی خداحافظی از مستطیل سبز سوق داد.

آیاندا پاتوسی

هافبک اهل آفریقای جنوبی که بعد از حواشی مختلف پیراهن استقلال را در میانه لیگ هجدهم پوشید تا جایگزینی شایسته برای جباروف باشد. استقلال تحت هدایت شفر با حضور پاتوسی در میانه میدان تبدیل به تیمی زهردار شده بود اما با فرارسیدن پنجره تابستانی دوباره داستان جدایی ستارگان تاثیرگذار باشگاه استقلال به وقوع پیوست و گذشت زمان نشان داد این جدایی به نفع هیچ‌کدام از دوطرف نبوده است و پاتوسی بعد از حضور در بنی‌یاس امارات دوباره فعالیت زیرنظر سرمربی آلمانی را تجربه کرد که البته همراه با موفقیت نبود. او برای تکرار روزهای خوش راهی فوتبال ایران و باشگاه فولاد خوزستان شد و در پیراهن این تیم قهرمانی سی‌وچهارمین دوره جام‌حذفی و قهرمانی در سوپرجام فوتبال ایران را تجربه کرد.

امید نورافکن

اگر بخواهیم به چند ستاره جوان استقلال که استقلال بعد از جدایی آنها از حیث فنی متضرر شد، اشاره کنیم، قطعا یکی از اسامی امید نورافکن است که حضورش در شارلروای بلژیک به معنای واقعی کلمه یک نقل‌وانتقال ناموفق بود و همین اتفاق تلخ شرایط برگشت دوباره‌اش به استقلال در میانه لیگ هجدهم را فراهم کرد. اما پیش از آغاز فصل فوتبالی 1399-1398 زردپوشان اصفهانی با حرکتی هوشمندانه این بازیکن را که به‌صورت قرضی به استقلال پیوسته بود به‌صورت دائمی جذب کردند و تاثیر این خرید در تمام روزهای موفق سپاهان در 3 فصل گذشته مشهود بود.

سجاد شهباززاده

مهاجم اسبق سایپای تهران که در ابتدای لیگ چهاردهم با پوشیدن پیراهن استقلال در مدت 2 فصل حضورش در جمع آبی‌پوشان شاگردی امیر قلعه‌نویی و پرویز مظلومی را تجربه کرد و با به ثمر رساندن درمجموع 19 گل در لیگ‌های چهاردهم و پانزدهم شرایط حضور شهباززاده در تیم آلانیااسپور را فراهم کرد. البته او مثل بسیاری از فوتبالیست‌های ایرانی در فوتبال ترکیه توفیقی نداشت و بعد از 213 دقیقه حضور در مستطیل‌های سبز فوتبال ترکیه در میانه فصل فوتبالی 1396-1395 بعد از پیوستن به استقلال و تراکتور متوجه مشکل نقل‌وانتقالاتی نمایندگان تهرانی و تبریزی فوتبال ایران شد و با حضور در نفت تهران گل قهرمانی این تیم در فینال سی‌امین دوره جام‌حذفی را به ثمر رساند؛ البته کمک چندانی به برگشت شهباززاده به روزهای اوج نکرد و این مهاجم تا پیش از شروع لیگ بیستم روزهای پرتلاطمی را در تیم‌های استقلال تهران، القطر و سپاهان تجربه کرد.

اللهیار صیادمنش

در سالیان اخیر بازیکنان زیادی نیز بعد از جدایی از استقلال و لژیونر شدن روزهای خوش و موفقیت را تجربه کردند؛ می‌توان اسم اللهیار صیادمنش را در زمره این افراد قرار داد. پدیده مازندرانی فوتبال ایران که بعد از درخشش در جام‌جهانی نوجوانان 2017 توجه فوتبال‌دوستان ایرانی و خارجی را جلب کرد در ابتدای لیگ هجدهم پیراهن استقلال را بر تن کرد و در لباس این تیم لقب جوان‌ترین بازیکن تاریخ آبی‌پوشان و جوان‌ترین گلزن این باشگاه را به تصاحب خود درآورد که این درخشش و عملکرد قابل‌دفاعش در جام‌جهانی نوجوانان از چشم فنرباغچه دور نماند. این بازیکن راهی فوتبال ترکیه شد که البته مثل اکثر ایرانی‌هایی که حضور در تیم‌های کشور ترکیه را تجربه کرده بودند دستاورد جالب‌توجهی رقم نزد اما توانست بعد از تجربه ناموفق در فنرباغچه و استانبول‌اسپور در زوریا لوهانسک اوکراین با به ثمر رساندن 15 گل که یکی از ارزشمندترین‌ آن برابر لسترسیتی تحت هدایت براندان راجرز در لیگ اروپا بود، شرایط حضورش در لیگ معتبر چمپیونشیپ انگلیس را فراهم کند و مدیران هال‌سیتی را وادار کند برای خرید او 4.5 میلیون یورو به فنرباغچه پرداخت کنند.

مجید حسینی

این مدافع بعد از درخشش در دوره هفدهم لیگ برتر، مرحله گروهی و یک‌هشتم لیگ قهرمانان آسیا 2018 و جام‌جهانی 2018 روسیه راهی تیم ترابوزن‌اسپور ترکیه شد تا مهر بطلانی به ناکامی‌های فوتبالیست‌های ایرانی در این کشور اروپایی- آسیایی بزند. این حضور در تیم شهر ترابوزن در 3 فصل متوالی منجر به ایستادن این تیم در جایگاه چهارم، دوم و چهارم شد که نتیجه‌ای خوشایند بعد از 5 فصل ناکامی بابت حضور بین 4 تیم فوتبال ترکیه بود. حسینی بعد از قرار نگرفتن در افکار تاکتیکی سرمربی ترابوزن‌اسپور راهی کایسری‌اسپور شد که در شهر قیصریه نیز ارمغان او در فصل فوتبالی 2022-2021، 2980 دقیقه حضور در مستطیل سبز و رفع خطر سقوط از نزدیکی این تیم بود.

مامه تیام

مهاجم اهل سنگال که با پیوستنش در میانه لیگ هفدهم به استقلال بعد از سال‌ها استقلال را صاحب یک مهاجم بسیار زهردار و خطرناک کرد. البته استقلالی‌ها نتوانستند بیش از نیم‌فصل از حضور مهاجم اهل ان‌گیدیله سود ببرند اما همین مدت کوتاه و به ثمر رساندن 12 گل و رقم زدن لحظاتی جذاب برابر ذوب‌آهن و العین امارات تا سال‌ها اسم او را در میان بازیکنان تاریخ‌ساز استقلال قرار می‌دهد. تیم بعدی تیام، عجمان امارات بود که ثبت آمار 13 گل در پیراهن عجمان توانست شرایط حضور مهاجم 185 سانتیمتری را در تیم‌های کاسیم‌پاشا، فنرباغچه و کایسری‌اسپور فراهم کند و ماحصل آن ثبت آمار 32 گل و 14 پاس گل بود. این عملکرد درخشان اسم او در میان بازیکنان اعزامی به جام ملت‌های آفریقا 2022 که قهرمانی با سنگال را تجربه کردند، قرار داد.

امید ابراهیمی

هافبک جنگنده و خلاق اسبق سپاهان که پیش از آغاز لیگ چهاردهم به جمع آبی‌پوشان تهرانی پیوست و در همان فصل 1394-1393 با به ثمر رساندن 9 گل توانایی‌هایش را اثبات کرد تا بخش عمده‌ای از هواداران استقلال از روزهای حضور ابراهیمی در میانه میدان به‌عنوان روزهای اقتدار میانه میدان استقلال یاد کنند. این هافبک دفاعی تاثیرگذار بعد از 4 سال حضور در جمع آبی‌پوشان و به ثمر رساندن 30 گل بعد از درخشش در جام‌جهانی 2018 موردپسند باشگاه الاهلی قطر قرار گرفت و با پیوستن به تیم تحت هدایت میلان ماچالا یک فصل قابل دفاع را که ماحصل آن کسب رتبه پنجم برای الاهلی بود، تجربه کرد؛ این بازیکن در یوپن بلژیک و برگشت دوباره‌اش به فوتبال قطر که زمینه پوشیدن پیراهن الاهلی و الوکره را فراهم کرد با عملکردی قابل دفاع جزء معدود لژیونرهای موفق چند سال اخیر فوتبال ایران در بلژیک و قطر بود.

کاوه رضایی

مهاجم اسبق ذوب‌آهن که در ابتدای لیگ شانزدهم با پیوستن به استقلال حضور در تیم پرافتخار آبی پایتخت را تجربه کرد. او جزء معدود خریدهای موفق علیرضا منصوریان در فصل 1396-1395 بود که ثبت آمار 13 گل و 13 پاس گل بهترین نکته برای درخشش این مهاجم اهل کرمانشاه است. رضایی برای ادامه زندگی ورزشی‌‌اش تصمیم گرفت راهی تیم شارلروای بلژیک شود که در همان فصل نخست حضورش در بلژیک با به ثمر رساندن 16 گل فصلی فوق‌العاده را به‌عنوان یک مهاجم ایرانی شاغل در فوتبال اروپا رقم زد. رضایی بعد از یک فصل نسبتا ناموفق در کلوپ بروخه با بازگشت دوباره به شارلروا در فصل فوتبالی 2020-2019، 14 گل برای گورخرها به ثمر رساند تا حتی روزهای ناموفق در پیراهن اود- هورلی‌لوون اسم او را در بین بازیکنان استقلالی ناموفق لژیونرشده قرار ندهد.

رابسون جانواریو

مدافع برزیلی اسبق استقلال تهران که حضورش در لیگ شانزدهم به علیرضا منصوریان کمک بزرگی کرد تا بحران ابتدای فصل را پشت‌سر بگذارد و در پایان فصل دستاوردش کسب رتبه دوم لیگ برتر و صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا باشد. استقلال مدل 1397-1396 بعد از جدایی جانواریو در خط دفاعی دچار تزلزل شد که البته سرنوشت جانواریو متفاوت بود و این مدافع اهل اسپریتو سانتو با پوشیدن پیراهن تیم‌های بوآویشتا، بنی‌یاس، خورفکان، بوتافوگوSP، گرمیو نووریزونتینو برزیل و فارنسی پرتغال روزهای نسبتا موفقی را در زندگی ورزشی‌اش تجربه کرد.

تهدید یا فرصت؟

با بررسی نمونه‌های اشاره‌شده متوجه خواهیم شد در سال‌های گذشته بازیکنان تاثیرگذار زیادی بعد از درخشش در استقلال راهی کشورهای مختلف شده‌اند که سرنوشت‌های گوناگونی ارمغان آنها بوده است، همین موضوع اهمیت ظرافت، دقت و مشورت گرفتن از افراد باتجربه برای انتخاب تیم‌های آینده را بیش از دهه‌های گذشته می‌کند. فوتبال بلژیک در سال‌های گذشته میزبان بازیکنان جوان زیادی همچون علی قلی‌زاده، سعید عزت‌اللهی، کاوه رضایی، یونس دلفی، امید نورافکن و محمد نادری بوده است که تجربه و بررسی رزومه این افراد نشان می‌دهد بازیکنانی که با شناخت صحیح برای پیشرفت این کشور را انتخاب کردند دستاورد بهتری در بلژیک نصیب‌شان شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      بابا مسعود چه کرده بود واسه کیسه ها و چشم و رو نداشتن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج