adexo3
۱۳۰۱۸۰۱
۱۵۴۳
۱۵۴۳
پ

دوره برخی مربیان داخلی تمام شده

لیگ برتر روز پنجشنبه وارد هفته بیست‌وششم خود خواهد شد و هر‌چه به پایان مسابقات نزدیک‌تر می‌شویم رقابت برای قهرمانی هیجان‌انگیزتر می‌شود.

فرهیختگان: لیگ برتر روز پنجشنبه وارد هفته بیست‌وششم خود خواهد شد و هر‌چه به پایان مسابقات نزدیک‌تر می‌شویم رقابت برای قهرمانی هیجان‌انگیزتر می‌شود. در‌کنار این مساله باید خوشحال باشیم که چند تیم بالای جدول از نظر کیفی هم باب میل هواداران خود بازی کرده و پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند. پیشرفتی که تاثیر آن را باید به مربیان خارجی‌شان ربط داد. در ابتدای فصل وقتی پای مربیانی چون مورایس، ساپینتو، قربان بردیف و در ادامه خمز به فوتبال ایران باز شد پیش‌بینی می‌شد که لیگ بیست‌و‌سوم جذاب‌تر از دوره‌های قبل بوده و البته رقابت در بالای جدول داغ‌تر از همیشه باشد. شرایطی که چند سالی بود شاهد آن نبودیم. به هر جهت هواداران سپاهان، استقلال و پرسپولیس برای تماشای بازی‌های تیم‌شان لحظه‌شماری می‌کنند و اصلا هم دوست ندارند در این هفته امتیاز از دست دهند. هواداران تراکتور هم حسرت می‌خورند که چرا تیم خوب‌شان از کورس جا‌ مانده و امیدوار به کسب سهمیه نیز هستند. برای اینکه نگاه فنی‌تری به لیگ برتر داشته باشیم پای صحبت‌های علی‌اصغر مدیرروستا نشستیم. 

کیفیت و پیشرفت را فقط در تیم‌های بالای جدول دیدیم

کارشناس فوتبال کشورمان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در ابتدا راجع‌به کیفیت و هیجان مسابقات گفت: «لیگ شاید از ابتدا شرایط چندان خوبی نداشت اما هر‌چه از بازی‌ها گذشت یک سری تیم‌ها توانستند کیفیت خود را بالا برده و در جمع تیم‌های بالانشین قرار گیرند. در‌حال‌حاضر هم سه تیم سپاهان، استقلال و پرسپولیس که به‌لحاظ کیفی بهترین تیم‌های لیگ هستند رقابت جانانه‌ای برای قهرمانی دارند که فکر می‌کنم برای هواداران آنها و فوتبال‌دوستان این رقابت خیلی شیرین و هیجان‌انگیز است. این رقابت و پیشرفت کیفی قطعا به پیشرفت فوتبال کشورمان هم کمک زیادی می‌کند و بعضا می‌بینیم که بازیکنان از لحاظ آمادگی بدنی، تاکتیکی و تکنیکی شرایط بهتری نسبت به گذشته پیدا کرده‌اند که این نتیجه همان لیگ خوب است. البته فقط چند تیم بالای جدول را من تیم‌های شایسته و باکیفیت می‌بینم و مابقی تیم‌ها همچنان در‌حال درجا زدن و پسرفت هستند و تعدادی از آنها هم که نزدیک به سقوطند.» 

دانش جدیدی وارد فوتبال ایران شد

مدیر‌روستا در واکنش به این سوال که مربیانی چون مورایس، ساپینتو و خمز چه تاثیرات مثبتی در تیم‌های خود داشتند؟ گفت: «نمی‌توان منکر این شد که مربیان نامبرده با خود دانش جدیدی به فوتبال ایران اضافه کردند. به‌نظرم رقابتی که الان در بالای جدول وجود دارد بیشتر از تاثیر حضور همین مربیان است. سپاهان با مورایس در نیم‌فصل دوم واقعا تیم دیگری شد. استقلال با این همه مشکلات مدیریتی توانسته هم‌امتیاز صدرنشین باشد و واقعا باید به کادرفنی این تیم خسته نباشید گفت که اجازه ندادند حواشی متوقف‌شان کند و کار بزرگی انجام دادند. پرسپولیس هم که سال‌هاست کیفیت بالای خود را حفظ کرده است. تراکتور هم با خمز شرایط خوبی دارد و می‌تواند جزء تیم‌هایی باشد که شانس کسب سهمیه دارند. البته که باید دید مربیان خارجی نامبرده در دراز‌مدت چگونه جواب خواهند داد.» 

برخی مربیان به ایجنت‌ها وصل هستند

کارشناس فوتبال کشورمان در پاسخ به این سوال که چرا یک‌سری از مربیان هر‌نتیجه‌ای کسب کنند، باز هم سال بعد تیم خواهند داشت؟ گفت: «بله متاسفانه سال‌هاست که این معضل در فوتبال ایران وجود دارد و هیچ نظارتی هم بر عملکرد آنها نیست و این خودش یک ایراد بزرگ است. به‌هر‌حال این مربیان به یک‌سری از ایجنت‌ها وصل هستند و در‌هر‌فصل هر‌تیمی باشند با وجود عدم‌نتیجه‌گیری تیم فصل بعدشان مشخص است. سال‌هاست که یک‌سری از ایجنت‌ها بازیکنان و مربیان خود را به‌هر‌شکلی به مدیران تحمیل می‌کنند و به‌خاطر‌همین است که غیر از چند تیم بالای جدول بقیه فقط دست‌و‌پا می‌زنند. بعضا می‌بینیم که یک‌سری تیم‌ها با وجود اینکه امکانات خیلی خوبی هم در اختیار دارند اما نهایتا تا میانه جدول می‌آیند، درحالی‌که باید جزء تیم‌های مدعی قهرمانی و کسب سهمیه باشند یا حداقل در جام‌حذفی تا مراحل بالا بیایند که این اتفاق رخ نمی‌دهد و دلیلش عملکرد ضعیف مربیان آنهاست. مربیانی که از نظر دانش مربیگری به آخر خط رسیده‌اند و به‌جای اینکه سواد خودشان را بالا ببرند به این ایجنت و آن ایجنت وصل هستند تا بدون تیم نمانند. در این زمینه وظیفه فدراسیون یا کمیته آموزش این است که بر کار فنی این مربیان نظارت داشته باشد.» 

فدراسیون در پرورش مربی موفق عمل نکرده است

علی‌اصغر مدیرروستا با بیان اینکه فدراسیون باید در زمینه پرورش مربی بهتر و با برنامه عمل کند، یادآور شد: «ما در باشگاه‌ها مربیان‌ خارجی زیادی می‌آوریم اما از دانش آنها بهره چندانی نمی‌بریم. خیلی کم دیده‌ام که کنار این مربیان البته از دسته مربیان موفق خارجی، یک مربی جوان ایرانی در کنارش پیشرفت کرده و برای سال‌های بعد خودش کار را دست بگیرد. بیشتر می‌بینیم یک بازیکن بعد از خداحافظی از فوتبال به‌یکباره به‌عنوان سرمربی تیم انتخاب می‌شود و بعد از مدتی هم مربی می‌شود! در‌حالی‌که اصولش این است یک بازیکن بعد از پایان فوتبالش وارد کلاس‌های مربیگری شده و در کنار یک مربی خوب داخلی یا خارجی هم کار کند و بعد از چندسال خودش سرمربی شود. نه اینکه اول سرمربی شود و بعد از عدم‌موفقیت مربی شود! به‌هر‌حال این هم از مشکلات فوتبال ایران است که به‌نظرم اگر فدراسیون و کمیته آموزش سختگیری‌های بیشتری در این زمینه داشته و شرایط رشد مربیان را فراهم کنند در پرورش مربی خیلی بهتر عمل خواهیم کرد. در شرایط فعلی ناقص این کار انجام می‌شود که به بخشی از آن اشاره کردم.» 

امیدوارم نساجی در استخدام سرمربی‌اش اشتباه نکرده باشد

وی درباره اینکه آیا مربیان اسپانیایی در ایران جواب می‌دهند که باشگاه نساجی بعد از موفقیت خمز در تراکتور، مربی اسپانیایی دیگری استخدام کرده است، گفت: «از زاویه مثبت به این قضیه نگاه کنیم باید گفت که باشگاه نساجی به همین دلیل مربی اسپانیایی استخدام کرده اما امیدوارم واقعا این مساله بوده باشد. به‌هر‌حال در این چند سال برخی ایجنت‌ها مربیان خارجی بی‌کیفیت زیادی را به فوتبال ایران وارد کردند و ان‌شاءالله که مدیریت و مالک باشگاه نساجی با بررسی‌های فنی این انتخاب را انجام داده باشند.» 

پریرا امیدوار‌کننده ظاهر شد

مهاجم سال‌های نه‌چندان دور فوتبال ایران و تیم‌ملی همچنین درخصوص عملکرد لئاندرو پریرا، مهاجم پرسپولیس نیز اظهار داشت: «پریرا در تیم‌های سابقش در امر گلزنی چندان موفق نبوده و با کارنامه خوبی در این زمینه به پرسپولیس نیامد، اما باید دید در فوتبال ایران جواب می‌دهد یا نه. او در بازی با ملوان گل قشنگی زد و امیدوار‌کننده ظاهر شد. در‌کل اعتقاد دارم باشگاه‌ها باید بازیکنانی را از خارج بیاورند که از نظر فنی بهتر از بازیکنان داخلی باشند. در غیر این صورت می‌شود از لیگ یک و تیم‌های پایه، بازیکنان خوبی با دستمزد خیلی کمتر به‌کار گرفت. متاسفانه در زمینه حضور بازیکنان خارجی هم در فوتبال ایران ایجنت‌ها نقش عمده‌ای دارند. اگر دنبال این باشیم که فوتبال‌مان پیشرفت کرده و لیگ‌مان با کیفیت‌تر باشد در این زمینه هم باشگاه‌ها باید کار اصولی انجام دهند.» 

هر ۳ تیم شایسته قهرمانی هستند

مدیرروستا در پایان درخصوص اینکه شایسته‌ترین تیم برای قهرمانی چه تیمی است، گفت: «اگر بحث شایستگی باشد که هم سپاهان لیاقت قهرمانی دارد و هم پرسپولیس و استقلال. سپاهان روند روبه‌رشد خیلی‌خوبی را در‌پیش گرفت و این آخر باخت بدی را به تراکتور داد. اما به‌نظرم حریفان این تیم در ادامه مسیر راحت‌تر هستند. هر‌چند باخت به تراکتور به آنها نشان داد که حق کوچک‌ترین اشتباهی را ندارند. استقلال و پرسپولیس باید با هم بازی کنند که این بازی در سرنوشت آنها برای قهرمانی تاثیر زیادی دارد. بازی‌های دیگر آنها هم راحت نیست. در‌کل رقابت بسیار نزدیک و جذاب است و هر‌تیمی که قهرمان شود کار بزرگی را انجام داده است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج