۱۳۹۸۲۳۵
۳ نظر
۸۸۰
۳ نظر
۸۸۰
پ

این ستاره‌ها باید از جمع یوزها بروند

تیم ملی فوتبال کشورمان پس از برگزاری بازی‌های جام ملت‌های آسیا و عدم راهیابی به مرحله نهایی این مسابقات به کشورمان بازگشت.

روزنامه اعتماد: تیم ملی فوتبال کشورمان پس از برگزاری بازی‌های جام ملت‌های آسیا و عدم راهیابی به مرحله نهایی این مسابقات به کشورمان بازگشت. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند همین حالا زمان تغییر نسل است. هرچند قبل از شروع جام ملت‌ها هم می‌شد روی جوان‌ها سرمایه‌گذاری بیشتری کرد اما در فوتبال ما باز هم توجه به زیرساخت قربانی نتیجه شد. نتیجه‌ای که البته حاصل از تلاش بازیکنانی بود که اشتباهات فردی زیادی در قطر داشتند. پرداختن به این موضوع مبحث ‌جداگانه‌ای می‌طلبد که در این مقال نمی‌گنجد. فقط ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در لیست پدیده‌های جام ملت‌های آسیا که همین دو روز پیش توسط AFC منتشر شد هیچ نامی از ایران که تیم دوم آسیا به حساب می‌آید، وجود نداشت که بسیار معنادار است.  برگردیم‌ به موضوع پوست اندازی در مقطع فعلی که مسابقات حساسی هم در پیش رو نیست و یک زمان بسیار خوبی پیش روی کادر فنی وجود دارد که با بنزین سبز گام به بازی‌های انتخابی جام جهانی بگذارند. مسابقاتی که سهمیه آن برای تیم‌های آسیایی به هشت و نیم تیم رسیده است و حضور در جام جهانی با یک مشت جوان هم کاملا در دسترس به نظر می‌رسد.  اما در زیر نگاهی به سن و سال بازیکنان کشورمان در جام ملت‌های قطر انداختیم با این توضیح که امید ابراهیمی از تیم ملی خداحافظی کرده و قلعه‌نوعی ۱۲ بازیکن ۳۰ سال به بالا را به اردوی تیم ملی فراخوانده بود که تعدادی از آنها برای بازی‌های قطر خط خوردند مثل حسین‌نژاد. 

علیرضا بیرانوند (۳۱ سال)، پیام نیازمند (۲۸ سال)، سیدحسین حسینی (۳۱ سال)، احسان حاج‌صفی (۳۳ سال)، میلاد محمدی (۳۰ سال)، شجاع خلیل‌زاده (۳۴ سال)، سیدمجید حسینی (۲۷ سال)، سامان فلاح (۲۲ سال)، حسین کنعانی‌زادگان (۲۹ سال)، صادق محرمی (۲۷ سال)، رامین رضاییان (۳۳ سال)، آریا یوسفی (۲۱ سال)، روزبه چشمی (۳۰ سال)، امید ابراهیمی (۳۶ سال)، سعید عزت‌اللهی (۲۷ سال)، سامان قدوس (۳۰ سال)، محمد محبی (۲۵ سال)، مهدی ترابی (۲۹ سال)، مهدی قائدی (۲۵ سال)، جواد حسین‌نژاد (۲۰ سال)، مهدی طارمی (۳۱ سال)، رضا اسدی (۲۷ سال)، علیرضا جهانبخش (۳۰ سال)، علی قلی‌زاده (۲۷ سال)، سردار آزمون (۲۸ سال)، کریم انصاری‌فرد (۳۴ سال) و شهریار مغانلو (۲۹ سال) 

میانگین سنی بازیکنان  ایران در جام ملت‌های آسیا ۶/‌ ۲۸ سال بود که عنوان پیرترین تیم مسابقات را از آن ایران کرد. مساله‌ای که نمی‌تواند آمار خوبی در فوتبال باشد و به نوعی تیم ملی ایران یکی از تیم‌های پیر در این دوره از مسابقات بود که با فراز و نشیب‌های فراوان قطر را ترک کرد. با نظر گرفتن سن این نسل از بازیکنان آنچه کاملا مشخص است تیم ملی در تورنمنت بعدی که جام جهانی ۲۰۲۶ است تعدادی از این بازیکنان را باید کنار گذاشته باشد.  به جز امید ابراهیمی که خودش خداحافظی کرد، البته اگر کادرفنی بی‌خیالش شود و دیگر او را فرانخواند، می‌توان به ترتیب به نفرات زیر اشاره کرد.  احسان حاج‌صفی کاپیتان اول تیم ملی نزدیک به ۳۴ سال سن دارد و در جام جهانی بعدی ۳۶ ساله خواهد بود. جام ملت‌های ۲۰۲۸ که هدفی بسیار دور از دسترس برای حاج‌صفی است اما می‌توان به این فکر کرد که احسان جام جهانی بعدی را هم از تلویزیون تماشا کند. شجاع خلیل‌زاده در دوره نخست کی‌روش فرصت‌های زیادی را برای بازی در تیم ملی به دلیل اختلاف سرمربی پرتغالی و برانکو از دست داد و حالا هم سن و سالش اجازه نمی‌دهد او بیشتر از این در خط دفاع یوزها قرار بگیرد. او حالا ۳۴ ساله است و در جام جهانی پیش رو ۳۶ ساله خواهد بود. قلعه‌نویی گزینه‌های زیادی برای جانشینی او دارد.  رامین رضاییان ۳۳ ساله گرچه یکی از آماده‌ترین بازیکنان حال حاضر فوتبال ایران است اما به پایان دوران خود رسیده است. او در جام جهانی پیش رو ۳۵ ساله است و بعید به نظر می‌رسد حضور او به پیشرفت تیم ملی کمک چندانی کند.  روزبه چشمی و سامان قدوس ۳۰ ساله‌هایی هستند که احتمالا با امیدواری بیشتری نسبت به حضور در جام جهانی ۲۰۲۶ کارشان را ادامه می‌دهند. اما قلعه‌نویی می‌تواند حداقل برای جانشینی روزبه چشمی که اتفاقا در بیشتر بازی‌ها هم نیمکت‌نشین است در همین مسابقات مقدماتی جام جهانی تصمیم نهایی را بگیرد. 

کریم انصاری‌فرد ۳۴ ساله یکی از بازیکنانی است که دیگر فرصتی برای ادامه کار در تیم ملی ندارد. گرچه دوران حضور او در تیم ملی طولانی و پیوسته بوده اما قلعه‌نویی باید در فرصت پیش رو مهاجمان جدیدی را جایگزین انصاری‌فرد کند که در جام جهانی بعدی ۳۶ ساله است.

علیرضا جهانبخش و مهدی طارمی دو ستاره ۳۰ و ۳۱ ساله فوتبال ایران هستند که هنوز در بالاترین سطح کار می‌کنند. گرچه بیرون گذاشتن این دو، مخصوصا طارمی که به تازگی راهی اینتر شده برای جام جهانی منطقی نیست اما از همین حالا باید فکری به حال جانشین‌های این دو جهت حضور در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۸ کرد. این مساله در مورد میلاد محمدی ۳۰ ساله نیز صدق می‌کند. 

ستاره‌های قابل توجهی در فوتبال ایران هستند که تقریبا به پایان راه نزدیک شده‌ یا حتی از آن عبور هم کرده‌اند. کنار گذاشتن این ستاره‌ها که در تیم ملی ریشه دوانده‌اند قطعا حواشی خاصی به دنبال خواهد داشت اما این اقدامی است که به هر حال باید صورت بگیرد. هر چه زودتر بهتر.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      کنعان و بیرانوند و شجاع نباشن تیم ملی درست میشه

    • علی

      همه روازدم بایدبیرون کنندچه پیرچه جوان آبروبرامانزاشتن

    • ناشناس

      این بازیکنا امتحان پس داده اند دیگه نتیجه بگیر نیستن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج