۱۳۷۵۲۰۰
۱۳۱۸۸۲
۱۳۱۸۸۲
پ

عجایبی بر روی زمین که با «گوگل ارث» دیده شدند

گوگل ارث (Google Earth) و تصاویر ماهواره‌ای چیزهای عجیبی را فاش کرده‌اند، از «لب‌های صحرا» در کشور سودان گرفته تا جزایر فانتوم و شکل پنج ضلعی مرموز در قزاقستان.

فرادید: چیزهای عجیب و غریب بسیار زیادی در Google Earth دیده می‌شود. این سرویس، تصاویری را از منابع مختلف جمع‌آوری می‌کند، از ماهواره‌هایی در مدار ژئوسنکرون که عکس‌هایی با وضوح پایین از ده‌ها هزار مایلی بالای زمین می‌گیرند تا ماهواره‌های نزدیک‌تر به زمین که عکس‌هایی با وضوح بالاتر می‌گیرند، حتی عکس‌های هوایی گرفته‌شده از هواپیما، پهپادها و حتی بالن‌ها. این تصاویر برای هر کسی که نرم‌افزار را دانلود کند در دسترس است و باستان‌شناسان نیز از این منبع غنی بهره برده‌اند.

Google Earth از قبرستانی از هواپیماهای نظامی گرفته تا الگوی خال‌خالی که توسط مورچه‌ها ایجاد شده، تا سازه‌های اسرارآمیز حک‌شده در صحرای گوبی و حتی جزیره‌ای مخوف در جنوب اقیانوس آرام، مکان‌های عجیب و غریبی را ثبت کرده است که در این مطلب، به برخی از عجیب‌ترین آن‌ها نگاهی می‌اندازیم. 

۱. صلیب شکسته در قزاقستان

عجایبی بر روی زمین که با «گوگل ارث» دیده شدند

دانشمندان بیش از ۵۰ زمین‌نگاره را در شمال قزاقستان در آسیای مرکزی کشف کردند، از جمله این طرح صلیب شکسته.  این زمین‌نگاره‌ها از تپه‌های خاکی ساخته شده‌اند و به نظر می‌رسد قدمت آن‌ها به ۲۰۰۰ سال قبل باز گردد. آن زمان، صلیب شکسته در سراسر اروپا و آسیا عادی بود و البته به هیچ عقیده سیاسی وابسته نبود. 


۲. جزیره‌ای در دریاچه در جزیره‌ای در دریاچه!

عجایبی بر روی زمین که با «گوگل ارث» دیده شدند

گوگل ارث این تصویر را گرفته است که جزیره کوچکی را نشان می‌دهد که داخل دریاچه دهانه آتشفشان یک جزیره به نام جزیره آتشفشان در دریاچه‌ای به نام دریاچه تال در جزیره فیلیپینی لوزون قرار دارد.


۳. سازه‌های چرخ‌مانند در واحه ازرق در اردن

عجایبی بر روی زمین که با «گوگل ارث» دیده شدند

Google Earth برخی از آثار هنری قدیمی حک‌شده در سطح سیاره را نیز رویت کرده است، از جمله ساختارهای هندسی چرخ‌مانند که احتمالاً حدود ۸۵۰۰ سال قدمت دارند، یعنی قدیمی‌تر از زمین‌نگاره‌های پرو به نام خطوط نازکا هستند. به نظر می‌رسد برخی از این طرح‌های پره‌دار در واحه ازرق اردن به گونه‌ای قرار گرفته‌اند که با طلوع خورشید در انقلاب زمستانی همسو هستند. تیمی از دانشمندان با آرشیو عکاسی هوایی باستان‌شناسی در خاورمیانه، ساختارهای چرخ (که آثار پیرمردها نیز نامیده می‌شود) را با تصاویر ماهواره‌ای که از طریق Google Earth در دسترس است، بررسی کرده‌اند. 

محققان دریافته‌اند که چرخ‌ها از نظر طرح متفاوت هستند، برخی از آن‌ها پره‌هایی هستند که از مرکز به اطراف پراکنده شدند، برخی دیگر فقط یک یا دو میله هستند و برخی دیگر اصلاً دایره‌ای نیستند و در عوض به شکل مربع، مستطیل یا مثلث هستند. 

چرخ‌هایی که در این تصویر دیده می‌شوند در واحه ازرق هستند و پره‌هایی با جهت جنوب شرقی و شمال غربی دارند که احتمالاً با طلوع خورشید انقلاب زمستانی همسو هستند. 


۴. چشم گاو نر در سازه‌های چرخ‌مانند در عربستان سعودی

عجایبی بر روی زمین که با «گوگل ارث» دیده شدند

یک نوع از این طرح‌های چرخ‌مانند در خاورمیانه شبیه به چشم گاو نر است که سه مثلث به سمت چشم و توده‌های کوچک سنگ از مثلث‌ها به سمت چرخ چشم گاو نر منتهی می‌شود. دیوید کندی از دانشگاه استرالیای غربی که این پروژه را به طور مشترک مدیریت می‌کند، آن را مقبره مرکزی چشم گاو نر با سه مثلث توصیف می‌کند. 


۵. هرم کاوش نشده در مصر

عجایبی بر روی زمین که با «گوگل ارث» دیده شدند

این تصویر از Google Earth یک ناهنجاری را نشان می‌دهد که برخی معتقدند ممکن است یک هرم حفاری‌نشده باشد. در پنج سال گذشته، ده‌ها ناهنجاری در مصر با استفاده از Google Earth شناسایی شده است. با این حال، این بحث وجود دارد که آیا آن‌ها طبیعی هستند یا مصنوعی. حفاری‌های بیشتری باید انجام شود، اما موقعیت امنیتی و اقتصادی مصر، تعداد و مقیاس حفاری‌ها را محدود کرده است. 


۶. اهرام فرسایش‌یافته در مصر

عجایبی بر روی زمین که با «گوگل ارث» دیده شدند

اهرام فرسایش‌یافته مصری یا ساختارهای زمین‌شناسی؟ 


۷. جزیره شنی خوفناک نزدیک کالدونیای جدید

عجایبی بر روی زمین که با «گوگل ارث» دیده شدند

سال ۲۰۱۲، گروهی از محققان استرالیایی جزیره‌ای به اندازه منهتن در اقیانوس آرام جنوبی کشف «نکردند». مکان مرموزی به نام جزیره شنی روی نقشه‌ها در شمال غربی کالدونیای جدید ظاهر شده بود. حتی به صورت یک چند ضلعی سیاه در Google Earth دیده میشد. اما وقتی دانشمندان در نوامبر ۲۰۱۲ به آنجا رفتند، به جای زمین جامد، آب آزاد یافتند. این جزیره در واقه بسیار نزدیک به سطح آب است اما از آن بیرون نیامده است.


۸. شکل پنج‌ضلعی در قزاقستان

عجایبی بر روی زمین که با «گوگل ارث» دیده شدند

در استپ‌های بادزده‌ی آسیای مرکزی، در گوشه‌ای دورافتاده از قزاقستان، شکل پنج ضلعی بزرگی به قطر تقریباً ۳۶۶ متروجود دارد که در سطح زمین حک شده است. این پنج ضلعی توسط یک دایره احاطه شده است. 

ابتدا بسیاری از نظرات آنلاین، این سایت را با شیطان‌پرستی، فرقه‌های مذهبی شرور یا ساکنان دنیای اموات مرتبط دانسته‌اند. اما مشخص شد این پنج ضلعی، طرح کلی پارکی است که به شکل یک ستاره ساخته شده است. ستاره با جاده‌هایی مشخص شده که اکنون درختان آن‌ها را پوشش داده‌اند و شکل ستاره را در عکس‌های هوایی مشخص‌تر کرده‌اند. 


۹. سایت‌های پرتاب متروکه در منطقه دفاعی اوآهو در هاوایی

عجایبی بر روی زمین که با «گوگل ارث» دیده شدند

موشک‌های نایک که موشک‌های زمین به هوای مافوق صوت بودند، طی دوره‌ای از جنگ سرد از سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۷۰، آماده پرتاب در نزدیک به ۳۰۰ سایت در سراسر ایالات متحده بودند. برخی از آن‌ها حتی حامل کلاهک‌های هسته‌ای بودند. این موشک‌ها با ظهور موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای دوربرد منسوخ شدند. 

دیوید توکسبِری، متخصص سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در کالج همیلتون در نیویورک، درصدد حفظ یک خزانۀ بصری از سایت‌های پرتاب موشک نایک رهاشده قبل از ناپدید شدن آن‌ها بود (چه در نتیجه بازپس‌گیری توسط طبیعت یا تغییر کاربری توسط ارتش یا توسعه دوباره). برنامه او ساخت پایگاه داده با مرجع جغرافیایی است تا هر کسی بتواند از طریق Google Earth در مورد سایت‌های موشکی نایک تحقیق کند. 

اینجا، یکی از آن سایت‌ها، یعنی منطقه دفاعی اوآهو در هاوایی در سال ۱۹۶۸ را می‌بینید. این سایت زمانی مجهز به موشک در هوای آزاد با خاکریزهایی بین سایت‌های پرتاب جفت‌شده بود. 


۱۰. هنر مارپیچ «نفس صحرا» در مصر

عجایبی بر روی زمین که با «گوگل ارث» دیده شدند

یک پورتال مارپیچ به سوی یک جهان جایگزین؟ یا یک پیام از بیگانگان؟ یا یک بنای باستانی برای یک موجود ماوراء‌طبیعی؟ این طرح مارپیچ بسیار بزرگ در صحرای متروک مصری، نه چندان دور از سواحل دریای سرخ، یک چیدمان هنری به نام نفس بیابان است. در مارس ۲۰۰۷، دانائه استراتو، الکساندرا استراتو و استلا کنستانتینیدس این اثر هنری ۱۰۰۰۰۰ متر مربعی را خلق کردند که هدف آن تجلیل از کویر به عنوان یک حالت ذهنی یا منظره‌ای از ذهن بود. 


۱۱. چاله‌های غارتگران در آپامه‌آ، سوریه

عجایبی بر روی زمین که با «گوگل ارث» دیده شدند

جنگ داخلی سوریه صدها مکان باستانی را در معرض خطر قرار داده است، از جمله آسیب رساندن به هر شش سایت میراث جهانی یونسکو در این کشور که یکی از قدیمی‌ترین مناطق اشغال‌شده کره زمین محسوب می‌شود. ماهواره‌ها بسیاری از این ویرانی را ثبت کرده‌اند و در میان آن‌ها، برخی از عجیب‌ترین تصاویر از تخریب‌ها در آپامیا را می‌بینیم. آنجا، تصاویر Google Earth نشان می‌دهند که در کل شهر روم باستان از زمان شروع جنگ داخلی، سوراخ‌هایی توسط غارتگران حفر شده است. 


۱۲. دریاچه خون خارج از شهر صدر، عراق

عجایبی بر روی زمین که با «گوگل ارث» دیده شدند

خارج از شهر صدر در عراق، در مختصات ۳۳.۳۹۶۱۵۷ درجه شمالی، ۴۴.۴۸۶۹۲۶ درجه شرقی، دریاچه‌ای سرخ رنگ دیده می‌شود. هنوز هیچ توضیح رسمی برای رنگ این آب عجیب ارائه نشده است. 


۱۳. سازند خال خال در گرَند کَنیون توسط مورچه‌ها

عجایبی بر روی زمین که با «گوگل ارث» دیده شدند

یک الگوی عجیب خال خال نزدیک آتشفشان مخروطی خاکستری به نام تاج و تخت وُلکان در حاشیه شمالی گرند کنیون شاید توضیح ساده‌ای داشته باشد: کار مورچه‌هاست. به نظر می‌رسد، بیابان اطراف گرند کنیون محل زندگی مورچه‌های دروگر قرمز است.

به گفته آملیا کارولینا اسپاراوینا فیزیکدان، متخصص پردازش تصویر و تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، این موجودات مزاحم می‌توانند تپه‌های تودرتویی ایجاد کنند که ۱۲۰ سانتی مترعرض دارند و معمولاً زمین لختی تا ۱۰ متر مربع آن‌ها را احاطه کرده است. ممکن است این تپه‌ها مسئول الگوی هوایی دایره‌های پراکنده باشند. 


۱۴. جزیره در یک دریاچه در یک جزیره در یک دریاچه در یک جزیره نزدیک ویکتوریا کانادا!

عجایبی بر روی زمین که با «گوگل ارث» دیده شدند

بزرگترین «جزیره در یک دریاچه در یک جزیره در یک دریاچه در یک جزیره» جهان، زمین باریک چهار هکتاری در کانادا است که دقیقاً در ۶۹.۷۹۳ درجه شمالی، ۱۰۸.۲۴۱ درجه غربی واقع شده است. این جزیره بی‌نام در مرکز یک دریاچه کوچک است که خود توسط جزیره‌ی کمی بزرگ‌تری محصور شده است. این دریاچه داخل یکی از مجموعه دریاچه‌های واقع در ۷۵ مایلی سواحل جنوبی جزیره ویکتوریا قرار دارد. به احتمال زیاد، تا به حال کمتر انسانی پا به آنجا گذاشته است. 


۱۵. گورستانی در پایگاه نیروی هوایی دیویس مونتان در آریزونا

عجایبی بر روی زمین که با «گوگل ارث» دیده شدند

پایگاه نیروی هوایی دیویس مونتان در توسان، آریز، قبرستان هواپیماهای نظامی ایالات متحده است. این گورستان فولادی با مساحت ۲۶۰۰ هکتار در مختصات ۳.۰۸ «۵۹.۹۶" N، ۱۱.۵۰» ۰۹.۰۳"W به روی عموم مردم بسته است، اما Google Earth نگاهی اجمالی با وضوح بالا به داخل آن انداخته است. 


۱۶. کلمه «حَمَد» در جزیره الفتیسی

عجایبی بر روی زمین که با «گوگل ارث» دیده شدند

نام حمد بن حمدان آل نهیان، شیخ میلیاردر و عضوی از خاندان حاکم ابوظبی، روی سطح شنی جزیره الفتیسی، جزیره‌ای که مالک آن در خلیج فارس است، حک شده است. با ارتفاع نیم مایل و در مجموع ۲ مایل طول، حروف HAMAD احتمالاً بزرگترین حروف حک‌شده جهان هستند. صرف نظر از این، آن‌ها از فضا نیز قابل‌مشاهده هستند. 

به طور معمول، کلمات حک‌شده روی شن، شسته می‌شوند، اما این حروف به قدری بزرگ هستند که آبراه‌هایی شکل‌گرفته در آن‌ها، جزر و مد متجاوز را جذب می‌کند. 


۱۷. نمایی هوایی از فیل ها در چاد

عجایبی بر روی زمین که با «گوگل ارث» دیده شدند

شاید فکر می‌کردید هرگز شانس دیدن گله‌ای از فیل‌های آفریقایی در طبیعت را نخواهید داشت. خوشبختانه، ماهواره‌ها چند تصویر با وضوح بالا از یک گله در حال حرکت در چاد، در مختصات ۱۰.۹۰۳۴۹۷ N، ۱۹.۹۳۲۲۹ E را ثبت کردند. 


۱۸. پناهگاه کلیسای سایِنتولوژی در نیومکزیکو

عجایبی بر روی زمین که با «گوگل ارث» دیده شدند

دو الماس بزرگ در کف صحرا نزدیک مِسا هورفانیتا، نیومکزیکو، حکاکی شده‌اند که توسط یک جفت دایره روی هم پوشیده شده‌اند. جان سوئینی نویسنده ادعا کرد این مکان یک پناهگاه مخفی متعلق به کلیسای ساینتولوژی است. 

بر اساس وب سایت آن‌ها، ساینتولوژی فرقه‌ای است که ادعا می‌کند مسیر دقیقی را ارائه می‌دهد که منجر به درک کامل و قطعی از ماهیت معنوی واقعی فرد و رابطه او با خود، خانواده، گروه‌ها، نوع بشر، همه اشکال زندگی، جهان مادی، جهان معنوی و خداوند می‌شود. چنین نمادهایی کف صحرا وجود دارند تا ساینتولوژیست‌هایی را راهنمایی کنند که پس از فرار از «مبارزه نهایی میان نیکی و بدی در قیامت» به زمین بازمی‌گردند. 


۱۹. الگوهای حک‌شده در صحرای گوبی

عجایبی بر روی زمین که با «گوگل ارث» دیده شدند

تصاویر جدید گوگل ارث مجموعه‌ای از ساختارها و الگوهای اسرارآمیز را نشان می‌دهند که در سطح صحرای گوبی چین حک شدند. به گفته کارشناسان، این یک پایگاه نظامی مخفی است و از سازه‌ها برای اهداف مختلفی از جمله آزمایش تسلیحات، درجه‌بندی ماهواره‌های جاسوسی و آزمایش ابزار دقیق راداری استفاده می‌شود. 

پیچیده‌ترین ویژگی این الگوها که شبکه پیچیده‌ای از خطوط کاملاً مستقیم هستند که هر چند صد فوت در ۳۳ کیلومتر به جلو و عقب رفتند، به احتمال زیاد آرایه آنتن یاگی است؛ دستگاهی که برای ردیابی آب و هوا و سایر تحقیقات جوی از آن استفاده می‌شود. 


۲۰. تبلیغات کِی‌اِف‌سی در شیلی هیلساید

عجایبی بر روی زمین که با «گوگل ارث» دیده شدند

با توجه به شمار افرادی که در اوقات فراغت خود Google Earth را جستجو می‌کنند، تعجب‌آور نیست که تبلیغات عظیم در مناطق دورافتاده، فقط برای لذت تماشای آن‌ها ساخته شوند، مفهومی که به آن «نقشه تبلیغاتی» می‌گویند. به عنوان مثال، بزرگترین لوگوی کوکاکولا جهان را می‌توان در ۱۸.۵۲۹۲ S، ۷۰.۲۵۰۰ W در دامنه تپه‌ای در شیلی یافت. گفته می‌شود این لوگو از ۷۰۰۰۰ بطری خالی کوکاکولا ساخته شده است. تصویری به مساحت ۸۷۵۰۰ فوت مربع از سرهنگ سَندِرز، لوگوی کِی‌اِف‌سی، درست خارج از بزرگراه فرازمینی در نوادا ساخته شده، اما در حال حاضر برداشته شده است.


۲۱. کشتی غرق‌شده S. S. JASSIM خارج از سودان

عجایبی بر روی زمین که با «گوگل ارث» دیده شدند

S. S. Jassim، یک کشتی باری بولیوی، سال ۲۰۰۳ در صخره وین‌گِیت در سواحل سودان به گل نشست و غرق شد. این کشتی با ۸۱ متر طول، روزگاری یکی از بزرگترین کشتی‌های غرق‌شده قابل‌مشاهده در Google Earth بود، اگرچه اکنون به نظر می‌رسد به طور کامل غرق شده است. 


۲۲. لب‌های محصور در خشکی در دارفور، سودان

عجایبی بر روی زمین که با «گوگل ارث» دیده شدند

این لب‌های جالب توجه تپه‌ای هستند که در غرب، دارفور، در سودان واقع شده‌اند. 


۲۳. یوفوی مثلثی در استرالیا

عجایبی بر روی زمین که با «گوگل ارث» دیده شدند

در استرالیا، مثلث عجیبی با نورهای روشن در وسط میدانی وجود دارد. وقتی این سازه برای نخستین بار سال ۲۰۰۷ کشف شد، یوفولوژیست‌ها به سرعت آن را «یوفوی مثلثی» نامیدند که در حال شناور شدن بر فراز زمین است. سایر کاربران Google Earth می‌گویند شاید آنتن مربوط به یک مزرعه بادی کنترل از راه دور باشد. با سه مجموعه سیم که یک مثلث را شکل داده‌اند و یک برج در وسط، این آنتن احتمالا سیگنال‌های کنترلی را دریافت و ارسال می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج