۱۳۹۰۴۴۴
۳۳ نظر
۵۴۱۷
۳۳ نظر
۵۴۱۷
پ

جنجال بنری که دست یک پدر و پسر بود همچنان ادامه دارد

به تازگی عکسی تامل برانگیز از تجمع قربانیان مهریه مقابل مجلس منتشر و در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد. در این تصویر، پدر و پسری با بنری که در دست داشتند راجع به مهریه اعتراض کردند.

برترین‌ها: به تازگی عکسی تامل برانگیز از تجمع قربانیان مهریه مقابل مجلس منتشر شده و در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شده است. در این تصویر، پدر و پسری با بنری که در دست داشتند راجع به مهریه اعتراض کردند.

روی بنر پدر نوشته بود : «آیا این انصاف است؟ بعد از فوت همسرم، پدرخانم و مادرخانمم مهریه همسرم را به اجرا گذاشته‌اند و به مدت 5 سال است که از من مهریه می‌گیرند! آیا من بدهی به آن‌ها دارم؟» روی بنر پسر هم سخن پدر تایید شده بود.

جنجال بنری که دست یک پدر و پسر بود همچنان ادامه دارد

 در میان جمع این مردان، پسران دیگری هم بودند که با در دست داشتن پلاکاردی با مضمون «مادرم مرا به مهریه فروخت» و «من هم قربانی مهریه‌ام» حضور داشت. 

در همین رابطه اکانت توئیتری «Dr. Jimmy» رشته توئیتی منتشر کرده که در ادامه می‌خوانید:

* پسر احمقه که ۲۰۰ سکه مهریه قبول‌میکنه؟ میخواست نکنه! قضاوت کردن خیلی آسونه، صرفا میخوام بگم چی میشه که یه پسر به همچین چیزی رضایت میده. متاسفانه مهریه مساله‌ای هست که در آخرین مرحله در موردش صحبت میشه، پسر خجالت میکشه و میترسه که اگه درباره مهریه زودتر صحبت کنه خسیس بنظر برسه.

* ولی خانواده دختر خجالت نمیکشن و نمیترسن که با صحبت درباره ۲۰۰ سکه کلاهبردار و گوش‌بُر بنظر برسن! حتی اگه دختر و پسر زودتر در این مورد صحبت کرده باشن و به توافق رسیده باشن، دختر به راحتی میتونه آخرکار پشت خانواده قایم بشه و از مسئولیت توافقش شانه خالی کنه و به راحتی بگه: خانواده نمیذارن"!

* از طرفی اون پسر ماه‌ها تلاش کرده تا خانواده‌اش به دختر دلخواهش رضایت بدن و یهو در آخرکار در عمل انجام شده قرار میگیره و خانواده خودش هم که حوصله به‌هم‌خوردن و از نو شروع‌کردن کل این پروسه رو ندارن، دور پسرو میگیرن و هلش میدن به سمت قبول مهریه درحالی‌ که به هر دلیل اگه این ازدواج کار نکنه هیچ کدوم مسئولیتی قبول نمیکنن و اون پسره که باید تا آخر عمر قسط بده خیلی مواقع حتی بعد از توافق نهایی با خانواده دختر سر یه مهریه ۱۴ سکه‌ای، درست سرسفره عقد یه پدربزرگ ‌یا عمویی که تابحال کسی ندیده پیداش‌میشه و وانمود میکنه از هیچ قول و قراری خبر نداره و میگه: "به احترام من ۲۰۰ سکه بزنید!"

* اینجاست که خانواده پسر ازین میترسن که اگه چونه بزنن و قبول نکنن، خانواده دختر کینه بگیره و این زندگی با دلِ چرکین شروع بشه، جالب اینه که خانواده دختر که اجازه‌ دادن همچین سناریو نخ‌نمایی اجرا بشه و چه بسا خودشون نویسنده و کارگردانش بودن خجالت نمیکشن و نمیترسن که خانواده پسر کینه بگیرن و با عروسشون بدرفتاری کنن (و اتفاقا ریشه بسیاری از کینه‌ها و بد‌رفتاری‌های داماد و خانواده‌اش در ازدواج‌های امروز همین احساس فریب خوردن برمیگرده).

* ‌تنها امید نجات یه پسر در همچین وضعیتی حلقه دوستان همجنس و دلسوزشه که ریسک "حسود و دوبه هم زن" خطاب‌شدن رو بجان بخرن و دوستشونو ازین منجلاب بیرون بیارن که معمولا پس از شروع رابطه و پروسه ازدواج مدت‌هاست که این پسر از حلقه دوستانش فاصله گرفته و بیشترِ وقتش رو با نامزدش میگذرونه بگذریم که متاسفانه برخلاف عموم دخترها که نظر دوستانشون بسیار براشون مهمه، عموم پسرها درباره مسائل عاطفی و ازدواج با دوستانشون مشورت نمیکنن و حتی اگه توصیه‌ای بشنون هم جدی نمیگیرن و تا جای ممکن جزئیات روابطشون رو مخفی میکنن!

جنجال بنری که دست یک پدر و پسر بود همچنان ادامه دارد

لیدا، وکیل دادگستری در قالب یک رشته توئیت روایت متفاوتی را درباره مهریه سنگین مطرح کرده است:

* با لباس‌های سپید و صورت‌های آرایش‌کرده دست در دست آقا داماد یکی پس از دیگری شناسنامه‌هایشان را لبخند بر لب به دفتریار تحویل می‌دادند. با دلی سرخوش و با چشم‌اندازی روشن از آینده‌ای مبهم. در این لحظه نه کسی مهر را می‌خواست بگیرد و نه کسی ابایی از پرداخت مهریه داشت.

* دوشیزه محترمه سرکار خانم... آیا حاضرید شما را با صداق معین به تعداد 110 سکه تمام‌بهار آزادی به عقد زوج... دربیاورم. آقای داماد! مهریه عندالمطالبه است؛ یعنی هروقت عروس خانم از شما مهریه‌شان را بخواهند، شما باید به ایشان پرداخت کنید. بله ؟بله! صدای دف... این روایت برای تک‌تک عروس و دامادها تکرار می‌شد. فضای پارادوکسیکالی ایجاد شده بود. از یک‌سو درحال تنظیم اوراق مربوط به صدور اجرائیه مهریه 121 سکه‌ای موکلم بودم و از دیگر سو شاهد شوروشعف عروس و دامادها به همراه خانواده‌هایشان.

* یکی حس‌وحال ناخوشایندی را برایم تداعی می‌کرد که ناشی از زورگویی مردی بود که حاضر به طلاق توافقی نمی‌شد و مطالبه مهریه تنها اهرم فشار برای رهایی زن بود و سوی دیگر حس‌وحال خوش عروس و داماد‌ها بود که با لبخند‌های تمام‌نشدنی‌شان از شادی سیرابم می‌کردند. نکته تأمل‌برانگیز این روایت این بود که تمامی زوج‌ها عقد ازدواج خود را با مهریه 110 سکه کمی کمتر یا بیشتر ثبت کردند. یعنی دیگر خبری از مهریه‌های چندهزارسکه‌ای نبود.

مهریه ؛ حق مطلق یا ابزار انتقام؟

رویا یکی از کاربران توئیتر که خود را وکیل دعاوی خانوادگی معرفی کرده است در یک اظهارنظر متفاوت و در حمایت از قوانین جاری مهریه می‌گوید:

* گذر به دادگاه‌های خانواده واقعیات تلخ و تکان‌دهنده‌ای را درخصوص وضعیت زنان نشان می‌دهد. قوانین در حوزه حقوق زنان نیاز به بازنگری اساسی دارد. نمی‌توان مرد را رئیس خانواده تلقی کرد و از پوشش زن تا رفت‌وآمد و کارکردن و تحصیل او گرفته تا حضانت و نفقه و طلاق را همه را زیر سایه مردانه قانون‌گذار تفسیر کرد و بعد مهریه را که در غیاب سازوکارهای حمایتی از زنان مطلقه می‌تواند نقش مؤثر و سازنده و حمایتی داشته باشد، به بهانه حبس‌زدایی مردان مدام محدود و محدودتر کرد.

* مردانی که من در دفترخانه ازدواج دیدم، با علم و آگاهی و هشدار سردفتر و توضیح عندالمطالبه‌بودن مهریه با آگاهی و شعور تمام اقدام به قبول 110 عدد سکه می‌کردند. امروز هروز کمتر کسی می‌تواند بگوید از چگونگی و چرایی مهریه مطلع نیست. پس چه اصراری است که به جای مردانی که می‌فهمند، می‌دانند و می‌خواهند، مردان دیگری تصمیم بگیرند که شما نمی‌فهمید و نمی‌دانید و نمی‌توانید؟

* این توضیحات برای این داده شد که یادآور شوم مهریه یک ابزار خوب و قوی است که زوجه در شرایط لاجرم بتواند برای برابر‌شدن حقوق قانونی‌اش با مرد و خلاصی از اوضاع آشفته زندگی زناشویی که در آن گرفتار شده است، از آن استفاده کند.

جنجال بنری که دست یک پدر و پسر بود همچنان ادامه دارد

انتشار این تصاویر کافی بود تا موجی از موافقان و مخالفان مهریه‌های سنگین در فضای مجازی مقابل هم صف بکشند که چند نمونه از آن را برایتان آورده‌ایم:

* منیر نوشته است: مهریه یک امریه که شما میتونی قبول کنی یا نکنی. قانون نوشته نشده که دویست تا سکه بده ولی حق طلاق حق حضانت حق تحصیل و علی الخصوص ارث قانون هستن. جامعه اگه قانون درستی داشته باشه به سمت بلوغ و گذر از رسم های نادرست میره لطفا بجای نوشتن از مهریه راجع به قانون های غلط هم بنویسید.

* ایلیا توئیت زده است: من مهریه بیش از ۱۴ سکه قبول نمی کنم، همان هم حدود ۵۰۰ میلیون تومان می شود که ندارم! حالا می خواهید اتهام خسیس بودن بزنید، بزنید! خدانگهدار.

* لیلا هم نظر داده است: افراد زیادی رو می‌شناسم که مهریه نداشتن و بعد از فوت همسرشون توسط فامیلش به خاک سیاه نشستن و بچه‌هاشون خونه خراب شدن! واقعا چرا جامعه ما اینقدر مادی شده؟ مگه قبلا مهریه نبوده؟ الان چرا جامعه به خاطر مهریه دچار چالش شده؟

* سیما هم می‌گوید: به عنوان یه دختر همه ی حرفای ایشون رو قبول دارم اقایون بخونید حتما بخونید توی هیییچ مرحله ای تحت هییییچ شرایطی زیر بار تعهدی که خارج از توانتون هست نرید ازدواج بهم بخوره به درک ولی زیر بار تعهد اضافه نرید فردا تو زندگی لیاقت داشت خوب بود داشتید جبران کنید دنیا رو به پاش بریزید.

* رضا هم با گلایه شدید گفت: خجالت میکشه چیه؟ پسر خجالت میکشه؟ بابا ننه پسره هم خجالت میکشن ؟اصلا از تعدادش خجالت میکشهاز عند الاستطاعه گفتنش هم خجالت میکشه؟

* محسن تجربه خود را اینگونه بیان کرده است: خانم من روز عقد باهام قهر کرد چرا بجای ۵۰۰ تا ۴۰۰ تا سکه انداختی و من همون موقع هم نمیدونستم چه کردم و تمام این مراحل که ایشون گفت طی شد تو جلسه خواستگاری!

* مینا انتظارات زنان را اینگونه مطرح کرد: اگه حق طلاق و حضانت فرزند داده بشه، و بابت هر چیزی که در زندگی باهم به دست می‌آورند سهم زن هم مشخص بشه هیچ زنی مهریه نمیخواد.

* میثم هم در توئیتر خود نوشت: مورد بوده سر ۱۴ سکه توافق کردن خود پسر سر عقد جوگیر شده ۱۰۰ تا گذاشته روش و بعدشم مونده توش. اصلا خجالتی نداره تو داری یه تعهد مالی بی حساب و بی دلیل میکنی‌ خجالت میکشی ولی خانواده زوجه مهریه رو مطرح میکنن، شیر بها مطرح میکنن، وکالت در طلاق میخوان و... خجالت نمی‌کشن؟

* ازدواج بحث یک عمر زندگیه . اگه میترسی که بهت انگ بزنن خسیسی یا بچه ننه بیخیال ازدواج شو . بنظرم برای اقایون خیلی مهمه همون اول سنگاشو وا بکن. مهریه در مقابل همه حق و حقوق خانم. یکی ازدواج کرده نه مهریه توافق کردن نه جهاز . حق و حقوق خانمم پذیرفته.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      سوال احمقانه ای است مهریه حق و مال زن است بعد ازمرگ ماترک اوست وبه پدرومادرمیرسد ،مرد ناسلامتی

      پاسخ ها

      • ناشناس

        قانون بسیار غلطی هست

    • ناشناس

      مهریه‌بیشتر‌از۵سکه=سوختن‌وساختن‌در‌اینده

      پاسخ ها

      • ناشناس

        آدم به آدم داریم من مهریه ام ۱۴تا سکه هست سر همین کم بودند شوهر وخانواده نفرت انگیزش هر ظلمی که می‌خواند می‌کنند.......

    • ناشناس

      مهریه شده کاسبی خیلی دخترها و خانواده هاشون بعدش کی گفته قانون بنفع مردهاست مهر بده نفقه بده اجرت المثل بده شیر بها بده بعد با زنی که پول همه کارهای کرده و نکردش رو میخاد چطور میتونی زندگی کنی و بگذاری اسمش تو شناسنامه ت باشه . اینا هوچی گری خانم وکیل هاس که نون در بیارن

    • ناشناس

      تمام قوانین با هم باید اصلاح شوند مهریه . دیه. ارث . حق طلاق. و حق زن بعد فوت همسر که یک هشتم است و ...

    • علی

      مهریه کاسبی دختران و خانواده هاشون شده فعلا .هر چند ماه یک سکه تو خوابم نمی‌دیدن .تازه نفقه و ...هم هست

    • مهران

      خوب دیگه باید دخل و خرجشون دار بیاد..

      یه عده بی انصاف مهریه کس کارشون شده کاسبی براشون ..این بنر هم نشونه مرده خوریه...
      درسته نهریه حق زنه ولی نه دیگه ایجوری بعد مردن صاحب مهریه ..شوهر مرده طرف و ب خاک سیاه بنشونی

    • ناشناس

      کل قانون به طرف شماست حالا یه مهریه واسه زن هست هوچی گری می‌کنی میخوای زن سرش رو بذاره زمین بمیره تا شما مردها راحت شید

    • حسین

      واقعا همه قوانین بر علیه مرد هست بعد میگن حق زن پایمال شده.دیگه چی میخوان زنان

      پاسخ ها

      • ناشناس

        آره همه قوانین علیه مردها هست😐 فقط زن هست که نمیتونه بدون اجازه شوهر از خونه خارج شه چه برسه بخواد سفر خارج کشور حتی سفر زیارتی بره ، حق طلاق با مرد ، نگهداری فرزندان بالای ۷ سال با مرد و میتونه مادر رو از دیدن بچه هاش محروم کنه ، ارث بیشتر به مرد میرسه ، دیه زن کمتره ،یه مرد همسرشو بکشه اعدام نمیشه مگه خانواده دختر نصف دیه اون مرد رو به بیت المال بدن ولی یه زن شوهرشو بکشه اعدام میشه ، پدر میتونه بچه هاشو بکشه بعد راست راست راه بره هیچ کس کاری باهش نداره همه قوانین علیه مردها هست شما راست میگی

    • ناشناس

      میشه اون قوانینی که به نفع زن است را لیست کنید؟؟؟ قوانین باید عادلانه باشه نه به نفع مرد نه به نفع زن

    • ناشناس

      میزان مهریه خود زوجین مشخص میکنند ولی قانون ارث دختر. دیه وقصاص پدر قاتل و حق زن بعد فوت شوهر و... نیاز به اصلاح دارند

    • ناشناس

      اگر کل قانون بطرف مردهاست چون بیشتر از ۹۰ درصد مردها اهل زندگی سازش هستن و سؤاستفاده نمکنن از حقشون حالا یک مهریه برا زناس ببین چقد سؤاستفاده کردن

    • ناشناس

      همه چیز باید برابر باشد دیه، ارث، هر چه بعد از ازدواج بدست می آید به مساوات بین زوجین تقسیم شود، خانم ها برای خروج از کشور نیاز به اجازه همسر نداشته باشند، هر وقت آقایان مانند کشورهای متمدن برابری را پذیرفتند مهریه حذف شود.

    • ناشناس

      مهریه باید بعد از فوت زن گرفته نشود واقعا قانون مزرخفیه

    • ناشناس

      صحبت من در مورد اون عکس پدر و پسر هستش اینکه چرا بعد از فوت همسر . مهریه به عنوان ارث به پدر مادر وحتی برادر خواهر زن و فامیل زن میرسه چرا

    • ناشناس

      لطفا آقایون موقع خواستگاری به اندازه توانشان مهریه،کنن.مثلا یک سکه.نقش پولدارا رو بازی نکنن وبی عقلانه مقدار زیاد مهریه،کنن که بعدش اینطور به ...بیفتن.

    • ناشناس

      همه چیز مادی شده جیبهای زن وشوهرها جداازهم شده

    • ناشناس

      اون پسری که میره خواستگاری ی دست کت وشلوار بیشت نداره.باید خیلی روراست وصادقانه بگه ندارم حتی یک سکه.مهریه. مزخرف‌ترین مراسم بله برون هست.پسرها خجالت را کنار بذارید.بعضی خانواده ها واقعا کلاهبردارند .ویوالدی مخ پسررا می‌زنند.. پسرها نباید قبول کنند.چیز ی که فراوونه دختر خوب.چرا زیر بار زور می‌روند.بدون اجازه خانواده.بعد هم از روز اول اختلاف خواهرشوهرومادرشوهر.پسرها دختر خوب فراوونه.

    • ناشناس

      بهترین قانون تصنیف اموال در موقع طلاق هر یک از زوجین هست

    • ناشناس

      بعد ۱۶ سالزندگی با دوتا بچه اگه مهریه ام بالا نبود تا الان صد بار طلاقم داده بود و با همین وضع هم دست از خیانت برنمیداره
      مهریه ی بالا یوقتایی لازمه

    • ناشناس

      قانون کشورهای پیشرفته اروپایی را اجرا کنیداموال زن و شوهر بعدازجدایی نصف میشود زن و شوهر در همه چیز سهیمند از اموال مرد وزن حقوق مساوی

    • ناشناس

      خبر دارن سکه شده ۳۰۰۰۰میلون کی باید به داد پسر ها برسدآیا مسئولین از حال مردم خبر دارن یا فقط غصه ۰۰۰۰ را می خورند

    • ناشناس

      کاسبی دیگه این حرفها را نداره

    • حاپو

      تنها دلیلش فقر و فقیر بودن مردم است دنبال دلیل دیگری نگردید

    • مثبت

      قانون احمقانه تر از این داریم که با فوت زن ، مهریه به مادرزن برسه ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!! کسیکه توو ۷۵ درصد موارد باعث جدایی زن و شوهرهاست !!!!!

    • اف،ام

      قانون‌چه‌میگه...
      بقیه‌حرفها‌احساسیه...

    • ن

      آیا انصاف است بعد از فوت مرد بلافاصله یک هشتم از مال را به زن داده و نداده از خونه بندازن بیرون؟! و بچه هاش رو پدر بزرگ و عموها میگیرن ازش؟ و نمیزارن مادر دیگه بچه هاش رو ببینه؟! آیا انصافه بعد فوت مرد حقوق و اموال به پدربزرگ میرسه و مادر و بچه ها تو مضیقه زندگی میکنن؟!

    • ناشناس

      آدم باید خیلی نادان باشه که با توقع زیاد مهریه سنگین از سوی خانواده دختر ،در این دوره زمونه ازدواج کنه.

    • ناشناس

      این قانون ازبیخ اشتباست طرف وقتی مردتموم شدرفت دیگه چه مهریه ای.طرف مگه دخترشوفروخته که بعدازمرگش پولشومیگیره

    • ناشناس

      اگه زندگی اینطوری شروع بشه که زن با مهریه و مرد با حق طلاق بخوان همدیگرو تحت تسلط بگیرن چه زندگی میشه. قوانین باید درست باشه. در حال حاضر هم تو اختلافات هر طرف که نجیب تر باشه حقش خورده میشه چه زن چه مرد.

    • باران

      ای بابا ،مهریه حق خانومهاست،وهمه آقایون ب این قانون ،اشراف دارن ،ولی وقتی خانوم حقش رو طلب میکنه و دوست داره ب زندگیش هم ادامه بده ،ب آقایون بر میخوره ،واقعا چی فکر کردین مهریه برای تزیین عقد نامه نیست ،حواستون باشه ،باید هر موقع خانوم طلب کرد با مشکل یا بدون مشکل ،پرداخت کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج