۱۳۰۳۱۹۸
۴۸۸۰
۴۸۸۰
پ

۱۲ جنگل حیرت‌انگیز که می‌شود در آن‌ها غواصی کرد!

اگرچه در نگاه اول این جنگل‌ها غرق شده و مرده به نظر می‌رسند، اما اینگونه نیست. برخی از آن‌ها درختان سرو یا حرایی دارند که ریشه‌های خاصشان به آن‌ها اجازه تنفس و زنده ماندن حتی در زیر آب را می‌دهد.

فرادید: جنگل‌های زیر آب آن‌هایی هستند که درختانشان به دلیل بالا آمدن سطح دریا در آب غرق شده و به لطف دمای سرد حفظ شده‌اند. در سرتاسر جهان این پدیده اتفاق می‌افتد، اغلب زمانی که سدی بر روی رودخانه ساخته می‌شود و آب پشت سد دریاچه‌ای را روی جنگل‌های آن نواحی ایجاد می‌کند.

اگرچه در نگاه اول همۀ این جنگل‌ها غرق شده و مرده به نظر می‌رسند، اما اینگونه نیست. برخی از آن‌ها درختان سرو یا حرایی دارند که ریشه‌های خاصشان به آن‌ها اجازه تنفس و زنده ماندن حتی در زیر آب را می‌دهد. جنگل‌های کلپ* نیز نمونه‌هایی از جنگل‌های زنده زیر آب هستند. این‌ها که در گروه‌های متراکم رشد می‌کنند، زیستگاهی برای موجودات دریایی فراهم می‌کنند و با جذب دی‌اکسید کربن نقش مهمی در تنظیم گاز‌های گلخانه‌ای دارند.

در این مطلب ۱۲ جنگل جذاب و غوطه ور در آب را در سراسر جهان معرفی کرده و ویژگی‌های منحصر به فرد هر یک را بیان می‌کنیم.

جنگل زیر آب آلاباما، ایالات متحد

۱۲ جنگل حیرت‌انگیز که می‌شود در آن‌ها غواصی کرد!

جنگلی باستانی زیر آب و مملو از آبزیان در نزدیکی سواحل آلاباما وجود دارد. دانشمندان پس از طوفان ایوان در سال ۲۰۰۴، جنگل سرو را در ۶۰ فوتی زیر آب در خلیج مکزیک کشف کردند. آن‌ها معتقد بودند که این جنگل بیش از ۶۰۰۰۰ سال در زیر رسوبات مدفون بوده است.

زمانی که جنگل جوان بوده، سطح دریا‌ها حدود ۴۰۰ فوت کمتر از امروز بود. هزاران درخت هنوز در آنجا ریشه دارند و زیستگاه و فرصت‌های بی نظیری را برای آبزیان از جمله میگوی آخوندک، خرچنگ ها، شقایق‌ها و بسیاری از ماهی‌ها فراهم می‌کنند. از آنجایی که قدمت این جنگل به هزاران سال قبل می‌رسد، می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد تاریخ منطقه‌اش، از تغییرات آب‌وهوایی گرفته تا الگو‌های تنوع زیستی ارائه دهد.

دریاچه بزید، رومانی

۱۲ جنگل حیرت‌انگیز که می‌شود در آن‌ها غواصی کرد!

گویی منطقه ترانسیلوانیای رومانی به چیز دیگری غیر از دراکولا برای بیرون راندن مردم نیاز دارد؛ در این منطقه یک روستا و جنگل غرق شده در دریاچه بزید وجود دارد. این دریاچه در سال ۱۹۸۸ به دلیل ساختن سد و در نتیجه آبگرفتگی شهر بزید شکل گرفت. ساکنان با غرق شدن خانه هایشان از این منطقه مهاجرت کردند. هنوز وقتی به کف دریاچه نگاه میکنیم یک قبرستان غوطه ور را می‌بینیم. بقایای مرده برخی درختان به همراه یک برج کلیسای قدیمی از سطح دریاچه بیرون زده است.

جنگل دریایی بزرگ آفریقا، آفریقای جنوبی

۱۲ جنگل حیرت‌انگیز که می‌شود در آن‌ها غواصی کرد!

ممکن است جنگل‌های بزرگ آفریقا را از مستند نت‌فلیکس ۲۰۲۰ «My Octopus Teacher» دیده باشید. این تنها جنگل کلپ غول پیکر بامبو در جهان است که از سواحل کیپ تاون تا نامیبیا (فاصله بیش از ۶۰۰ مایل) امتداد دارد. همچنین قدیمی‌ترین شواهد باستان‌شناسی از دنیای هنر و علم در آنجا کشف شده. علاوه بر اختاپوس‌ها و ستاره‌های دریایی رنگارنگ که در جنگل‌های بزرگ آفریقا زندگی می‌کنند، کوسه‌ها نیز برای تخم‌گذاری در این منطقه رفت و آمد دارند.

دریاچه پریار، هند

۱۲ جنگل حیرت‌انگیز که می‌شود در آن‌ها غواصی کرد!

کنده‌های درختان مرده‌ای که از دریاچه پریار در کرالای هند بیرون زده اند، زمانی جنگلی زنده را تشکیل می‌دادند. وقتی سد ملاپریار در سال ۱۸۹۵ ساخته شد این دریاچه به وجود آمد و جنگل‌های انبوه را زیر آب گرفت. این مخزن با وسعت ۱۰ مایل مربع، اکنون بخشی از یک منطقه حفاظت شده به وسعت ۳۵۷ مایل مربع است که به عنوان زیستگاه فیل و ببر از آن یاد می‌کند. این منطقه حفاظت شده در سال ۱۹۸۲ به طور رسمی پارک ملی پریار نام گرفت.

دریاچه پاک، اورگان

۱۲ جنگل حیرت‌انگیز که می‌شود در آن‌ها غواصی کرد!

گدازه‌هایی حدود ۳۰۰۰ سال پیش در این منطقه جاری و رودخانه مکنزی اورگان را سد کرد. همین باعث حفظ جنگل بکر منطقه شد به گونه‌ای که تنها یک دریاچه شفاف را درست زیر سطح جنگل به وجود آورد. این دریاچه در ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ فوتی قرار دارد، بنابراین دمای آن در تمام طول سال نزدیک به انجماد است. چشمه‌های زیرزمینی فعال عمدتاً دریاچه کلیر را تغذیه می‌کنند و به آن ظاهر شفاف و مشخصی می‌دهد. آب‌های شفاف و دیدن جنگل زیرزمینی را از بالا آسان می‌کند. بازدیدکنندگان می‌توانند برای مشاهده دقیق‌تر روی درخت‌های غول‌پیکر کایاک بروند یا قایق سواری کنند.

دریاچه هورون میشیگان، ایالات متحده

۱۲ جنگل حیرت‌انگیز که می‌شود در آن‌ها غواصی کرد!

در حدود دو مایلی سواحل دریاچه هورون، جنگلی سنگ‌شده در عمق ۴۰ فوتی آب قرار دارد. دانشمندان با استفاده از تشخیص قدمت کربنی، سن درختان را نزدیک به ۷۰۰۰ سال تشخیص دادند. درختان سنگ‌شده ابتدا در زمین‌های خشک رشد می‌کردند، بنابراین کشف آن‌ها نشان می‌دهد که این منطقه هزاران سال پیش چشم‌انداز بسیار متفاوتی داشته است. از زمان کشف جنگل غوطه ور در دریاچه هورون، محققان شواهدی از اردوگاه‌های باستانی شکار پیدا کرده اند و معتقدند که شکارچیان اولیه قادر به پرسه زدن و دویدن در دریاچه بوده‌اند. این منطقه اکنون به یک مکان محبوب برای غواصی تبدیل شده که کاوشگران و علاقه‌مندان به زیر آب را از سراسر جهان جذب می‌کند.

دریاچه کایندی، قزاقستان

۱۲ جنگل حیرت‌انگیز که می‌شود در آن‌ها غواصی کرد!

دریاچه کایندی، دریاچه‌ای به طول ۱۳۰۰ فوت است که در ارتفاع ۶۶۰۰ فوتی از سطح دریا در پارک ملی دریاچه‌های کولسای قزاقستان واقع شده است. زمین لرزه کبین در سال ۱۹۱۱ باعث لغزش سنگ‌های آهکی و در نتیجه سسب ایجاد یک سد طبیعی و تشکیل دریاچه شد. دمای سرد آب به حفظ جنگل کمک بسیاری می‌کند. این دریاچه چشم اندازی خیره کننده دارد، با آب‌های فیروزه‌ای رنگی که از به خاطروجود تنه‌های بلند و نازک درختان به وجود آمده. درختان گونه Picea schrenkiana همیشه سبز هستند و معمولاً به آن‌ها صنوبر شرنک یا صنوبر آسیایی می‌گویند.

تنه‌های درختان در بالای سطح آب ظاهراً بی ثمر هستند و به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در بیرون از آب، حیات ندارند. اما در زیرآب داستان دیگری است. جلبک‌های سبز کم رنگ، شاخه‌ها و تنه‌های درختان زیر آب را می‌پوشانند. این منظره تماشایی بازدیدکنندگانی را از سراسر جهان که دوست دارند غواصی و در اطراف آن شنا یا قایق سواری کنند، جذب می‌کند.

دریاچه کادو، تگزاس، ایالات متحده

۱۲ جنگل حیرت‌انگیز که می‌شود در آن‌ها غواصی کرد!

در مرز بین تگزاس و لوئیزیانا دریاچه کادو به وسعت ۲۵۴۰۰ متر مربع قرار دارد که بزرگترین جنگل سرو جهان را در خود جای داده است. منطقه کم ارتفاع دریاچه کادو کم عمق و گسترده و پر از درختان سرو پوشیده از خزه اسپانیایی است. این درختان زنده و سالم هستند و ریشه‌های خاصی به نام پنوماتوفور* دارند که برای جذب اکسیژن از بالای آب بیرون زده اند. تالاب‌های دریاچه کادو خانه تعداد زیادی از گیاهان و جانوران مختلف است. این منطقه زیستگاه حیاتی برای بیش از ۴۰ گونه بومی در معرض خطر، در معرض تهدید و نادر است.

کامپونگ فلوک، کامبوج

۱۲ جنگل حیرت‌انگیز که می‌شود در آن‌ها غواصی کرد!

تنها چند هزار نفر در کامپونگ فلوک زندگی می‌کنند، مجموعه‌ای از سه روستای شناور که به‌خاطر خانه‌های بلندشان روی پایه‌های چوبی شهرت دارند. این سرزمین شناور در دشت‌های سیلابی دریاچه Tonle Sap در منطقه‌ای احاطه شده توسط جنگل حرا ساخته شده است. در آنجا پرندگان آبی، ماهی ها، کروکودیل ها، لاک پشت‌ها و سایر حیات وحش زندگی می‌کنند.

در طول فصل باران، رودخانه مکونگ که در نزدیکی آن است با ذوب برف‌ها و رواناب ناشی از باد‌های موسمی سرشار از آب می‌شود. آب به رودخانه Tonle Sap برمی‌گردد، و بعد از آن دریاچه Tonle Sap را پر می‌کند، جایی که کامپونگ فلوک در آن قرار دارد. درختان سرو، مانند مانگرو‌ها دارای مجرای طبیعی هستند که از آب بیرون زده و به آن‌ها اجازه می‌دهد در حالی که در زیر آب هستند نفس بکشند.

دریاچه ولتا، غنا

۱۲ جنگل حیرت‌انگیز که می‌شود در آن‌ها غواصی کرد!

دریاچه ولتا که در واقع یک مخزن است، یکی از بزرگترین دریاچه‌های جهان است که به طور مصنوعی ایجاد شده و مساحتی در حدود ۳۲۷۵ فوت مربع را پوشش می‌دهد. با تکمیل سد آکوسومبو در سال ۱۹۶۵، حدود ۷۸۰۰۰ نفر مجبور به جابه جایی و ۱۲۰ ساختمان ویران شد. درختان بلوط پس از سیل همچنان پابرجا مانده اند.

طبق گزارش ها، بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰، اداره دریایی غنا بیش از ۲۱۰۰۰ درخت غرق شده را برای بهبود مسیریابی در محل‌های حمل و نقل حذف کرد. علاوه بر این، پس از آتش‌سوزی ۱۵ آوریل ۲۰۱۹، کلیسای جامع نوتردام، مرکز بازیابی الوار Kete Krachi غنا پیشنهادی برای استفاده از درختان دریاچه برای کمک به بازسازی آن ارائه کرد. حافظان محیط زیست پاسخ دادند و گفتند که درختان زیستگاه مهمی برای ماهی‌ها هستند که برخی از آن‌ها درمعرض خطر انقراض هستند.

ساحل بورث، ولز

۱۲ جنگل حیرت‌انگیز که می‌شود در آن‌ها غواصی کرد!

باد‌های تند و امواج کوبنده‌ای که به ساحل نزدیک Ynylas، دربورث، ولز برخورد می‌کنند، راز هزار ساله آن را برملا می‌کند: این منطقه قبلاً جنگلی پر رونق بوده است. شواهد، از جمله کنده‌های درختی که مدت‌ها مرده و ذغال سنگ نارس فشرده شده اند، پس از اینکه هوای طوفانی، شن‌هایی را که با آن پوشانده شده اند می‌شوید ظاهر می‌شوند. جنگل باستانی سنگ‌شده متشکل از بقایای درختان بلوط، کاج، توس، بید و فندق است که در شرایطی سخت حفظ شده‌اند. تاریخ‌گذاری رادیوکربنی نشان می‌دهد که درختان در حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مرده‌اند.

داگرلند، بریتانیا

۱۲ جنگل حیرت‌انگیز که می‌شود در آن‌ها غواصی کرد!

داگرلند منطقه‌ای که اکنون غرق شده است، زمانی بریتانیای کبیر را به قاره اروپا متصل می‌کرد. دانشمندان بر این باورند که وقوع زمین لرزه زیردریا در سواحل نروژ به نام استورگا اسلاید، زمین‌های ساحلی اطراف آن را در حدود ۶۲۰۰ سال قبل از میلاد با سیل شدید از بین برده است. قبل از آن، داگرلند که از جنگل‌های انبوه و باتلاق‌ها تشکیل شده بود محل زندگی مردم میان سنگی بوده که برای شکار‌های فصلی به این منطقه می‌آمدند. مردم به مرور زمان با آب شدن یخچال‌ها و صفحات یخ از منطقه مهاجرت کردند.

داگرلند اولین بار در نیمه اول قرن بیستم کشف شد و در دهه ۱۹۹۰ ماهیگیران در میان صیدشان با عاج حیوانات و ابزار باستانی برخورد کردند. دانشمندان و باستان شناسان از آن زمان به طور کامل منطقه را کاوش کردند و جنگل‌های فسیل شده را در زیر بستر دریا کشف کردند.

*کلپ نوعی جلبک قهوه‌ای است که به صورت خوشه‌ای در زیر آب در امتداد سواحل رشد می‌کند که به آن جنگل نیز می‌گویند. جنگل‌های کلپ یکی از مولدترین و متنوع‌ترین اکوسیستم‌های روی زمین هستند. آن‌ها زیستگاه بسیاری از گونه‌های دریایی را فراهم می‌کنند و از زنجیره‌های غذایی هم در خشکی و هم در زیر آب پشتیبانی می‌کنند.

*ریشه تنفسی یا پنوماتوفور (به انگلیسی: Pneumatophore) در گیاهان آبزی وجود دارد. ساختار پنوماتوفور از آب خارجی می‌شود و تنفس لازم ریشه‌ای را برای گونه‌های مانگرو را فراهم می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج