جاباما
۷۱۲۲۸۰
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

خواندنی‌ها با برترین‌ها، «ویژه نمایشگاه کتاب ۹۷»

در این شماره از خواندنی ها با خاطرات دکتر مصدق از زندان، زندگینامه بنجامین فرانکلین، رمانی از تام هنکس و... آشنا شوید.

برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با خاطرات دکتر مصدق از زندان، زندگینامه بنجامین فرانکلین، رمانی از تام هنکس و... آشنا شوید.

نغمه ی شبانه

کریستین ابانی

ترجمه ی امیر یداله پور

نشر آگه

چاپ اول: 97

خواندنی‌ها با برترین‌ها، «ویژه نمایشگاه کتاب ۹۷»
نغمه‌ي شبانه پنجمين اثر داستاني کريستوفر اَباني (۱۹۶۶-)، نويسنده و شاعر زاده‌ي نيجريه و مقيم آمريکا، است که جايزه‌ي "پِن" سال ۲۰۰۸ را نصيب‌اش کرد. در گرماگرم جنگي داخلي در نيجريه، پسربچه‌اي از هم‌رزمانِ‌ خود جا مانده و در پي آن‌ها مي‌گردد. او در اين جست‌وجو ما را به سفري در دل يادها و رؤياهاي خود و اسطوره‌هاي بي‌کران کشورش مي‌برد.

نغمه‌ي شبانه سرشار از خيال‌ها و نمادهايي است که رنج‌هاي يک ملت را به تصوير مي‌کشند. اگر ما بي‌گناهانِ اين جنگ‌ايم، پس اين‌همه شرارت را از کجا ياد گرفتيم؟ چه‌کسي به من ياد داد تا از کشتن لذت ببرم، لذت يگانه‌اي که برايم مانند اوجِ کام‌جويي است؟ فرقي نمي‌کند که چگونه مرگي باشد… لذت‌اش يکسان است و کافي است که دقيقاً روي همان لحظه، دقيقاً روي همان عمل، تمرکز کنم. هرگز پسربچه نبوده‌ام. اين را از من دزديده‌اند و هرگز هم مرد نخواهم بود. من شايد هيولايي افسانه‌اي باشم که تنها معاشقه‌ي وحشت‌آورِ کشتار را مي‌شناسد.

مناقب العارفین

شمس الدین محمد افلاکی

به کوشش دکتر توفیق سبحانی

انتشارات دوستان

چاپ اول:1397

خواندنی‌ها با برترین‌ها، «ویژه نمایشگاه کتاب ۹۷»
مناقب العارفین پس از ابتدانامه (ولدنامۀ) سلطان ولدو رسالۀ سپهسالار، سوّمین و مفصل‌ترین کتاب در زمینۀ زندگانی مولانا جلال‌الدین بلخی و اسلاف و اخلاف اوست که احمد افلاکی عارفی، متولّد بین سال‌های ۶۹۰_۶۸۵ ه / ۱۲۹۱_۱۲۸۶ م، یعنی ۱۳ یا ۱۸ سال بعد از وفات مولوی تألیف کرده است. افلاکی یا به سبب آشنایی با علم هیئت و یا انتساب به جلال‌الدین فریدون چلبی معروف به امیر عارف، نوۀ مولانا، عارفی نام گرفته است.

وی در سال ۷۱۸ ه / ۱۳۱۸ م به‌فرمان مرشد خود امیر عارف تألیف این کتاب را آغاز کرده و در ۷۵۴ ه / ۱۳۵۳ م به پایان رسانده است.

افلاکی با بهاءالدّین ولد، پسر مولانا (۷۱۲ ه / ۱۳۱۲ م)، امیر عارف چلبی (۷۲۰ ه / ۱۳۲۰ م)، عابد چلبی (۷۳۹ ه / ۱۳۳۸ م)، واجد چلبی (۷۴۳ ه / ۱۳۴۲ م) علاوه بر چلبیان بسیاری از مریدان و دلباختگان مولانا که در حیات بودند، اطلاعات دست اوّل در اختیار مؤلف قرار داده‌اند. افلاکی بعضی از روایات را از قول «کبار اخیار» و بعضی دیگر را از گفتۀ یکی از پیروان مولانا با توضیح لازم دربارۀ راوی نقل کرده است.

به سبب کمبود مآخذ معتبر تاریخی دربارۀ دورۀ سلجوقیان و کم‌اعتباری برخی از منابع که موّرخان آنها را موافق میل حکّام حامی خود می‌نوشتند و رویدادهای اجتماعی را چنانکه از حکومتیان می‌شنیدند ثبت می‌کردند، ارزش تاریخی مناقب العارفین که از قلم مریدی مؤمن و شیفتۀ مولویّه بیرون تراویده است، معلوم خواهد شد.

مناقب العارفین را زنده‌یاد استاد پروفسور تحسین یازیجی در انجمن تاریخ ترک با تصحیح و توضیح به چاپ رسانده است. مقدمۀ مبسوطی بر کتاب نوشته که اینجانب به فرمودۀ آن استاد ترجمه کرده‌ام که بر کتاب چاپ آنکارا ۱۹۷۴ افزوده شده است.

کافکا در خاطره ها

هانس گرد کوخ

ترجمه ی ناصر غیاثی

نشر نو

چاپ اول:97

خواندنی‌ها با برترین‌ها، «ویژه نمایشگاه کتاب ۹۷»
در این کتاب از خدمتکار خانه، کارآموز مغازهٔ‌ پدر، همکلاسی‌های دبستان و دبیرستان و دانشگاه و همکاران کافکا گرفته تا ناشر و دوستان بیشمارش از خاطرات خود از کافکا می‌گویند: از شکل و شمایلش، از شخصیتش، از رابطه‌اش با ادبیات و نوشتن و پول و زن و...

این خاطرات که گاه غافلگیرکننده، گاه متناقض و گاه مکمل یکدیگرند در مجموع خود تصویری جاندار از کافکای انسان و کافکای نویسنده به دست می‌دهند.

وردست زنبوردار

لاوری آر. کینگ

ترجمه ی زهرا باختری

نشر قطره

چاپ اول:1397

خواندنی‌ها با برترین‌ها، «ویژه نمایشگاه کتاب ۹۷»
شرلوک هولمز که مدت زيادي است بازنشسته شده به دور از هياهو سرگرم مطالعه‌ي رفتار زنبورهاي عسل در تپه‌هاي ساسکس است. او تصورش را هم نمي‌کند با کسي ملاقات کند که در ذکاوت همتاي خودش باشد، چه برسد به اين‌که آن شخص يک دختر نوجوان بي‌پروا باشد که شديداً تمايل دارد کارآگاه شود.

مري راسل شاگرد شرلوک هولمز مي‌شود و چيزي نمي‌گذرد که مهارتش را در استنتاج، تغيير چهره، و پذيرش خطر به اوج مي‌رساند. او با وردستي کارش را شروع مي‌کند، دستيار هولمز مي‌شود و در ادامه با او همکاري مي‌کند، اما وقتي شخصيت شرور گريزپايي وارد ماجرا مي‌شود، همکاري آن دو در معرض امتحان قرار مي‌گيرد. اين شخصيت شرور قصه کيست؟ از آن‌ها چه مي‌خواهد و کليد حل معماهاي تودرتو در دست چه کسي است؟ شرلوک هولمز يا مري راسل؟

تقریرات مصدق در زندان

جلیل بزرگمهر

تنظیم و تحریر ایرج افشار

انتشارات خجسته

چاپ اول:97

خواندنی‌ها با برترین‌ها، «ویژه نمایشگاه کتاب ۹۷»
تردید نیست که مرحوم دکتر محمد مصدق در تاریخ ایران منشا تاثیری عظیم شد و یکی از سرفصلهای مهم تحول سیاسی ایران در دوره حکومت او اتفاق افتاد. پس برای داوری درست و بی غرضانه ی تاریخ در حق او، شناختن گوشه های مختلف سرگذشت او لازم است و برای رسیدن به چنین مقصودی به اسناد و مدارک اصیل و اساسی احتیاج داریم. از جمله اسناد و مدارکی که با سرافرازی و افتخار در این کتاب تقدیم علاقه مندان می شود یادداشتهایی است پراکنده که سرهنگ جلیل بزرگمهر وکیل صدیق آن مرحوم در دادگاههای نظامی، با همتی والا و جراتی تحسین آمیز از گفته های مصدق در زندان جمع آوری و نگهداری کرده است.

چگونه با طبیعت صمیمی شویم

تریستین گولی

ترجمه ی سما قرایی

نشر هنوز

چاپ اول:96

خواندنی‌ها با برترین‌ها، «ویژه نمایشگاه کتاب ۹۷»
آیا اگر عشقی ذاتی به دنیای طبیعت نداشته باشیم، واقعاً لازم است که با طبیعت ارتباط برقرار کنیم؟ تریستن گولی بر این باور است که ارتباط واقعی، هر چه‌قدر هم که کم یا کوچک باشد، به شخصیت ما غنا می‌بخشد و به ما امکان می‌دهد تا هر موجود زنده را در شبکهی پیچیدهی خودش ببینیم. او مجموعه تکنیک‌هایی به ما ارائه می‌دهد تا حواس‌مان را بیدار کنیم و درک و دریافت‌مان را از چرخه‌ها، درگیری‌ها و روابط طبیعت عمق بخشیم. ما با پرورش ذهنیتی درست، می‌توانیم درکی بهتر هم از دنیای درون خانه و هم دنیای بیرون از آن به دست آوریم.

نبرد قدرت در ایران (چرا و چگونه روحانیت برنده شد)

محمد سمیعی

نشر نی

چاپ اول:97

خواندنی‌ها با برترین‌ها، «ویژه نمایشگاه کتاب ۹۷»
در سال ۱۳۵۷ توفانی سرکش در مدت کوتاهی کشور را درنوردید و فرزندانِ ایرانِ مدرن، که شب و روز در میانشان شاه‌دوستی و غرب‌گرایی ترویج شده بود، بساط شاهنشاهی را برای همیشه برچیدند و به این ترتیب، از میان همه‌ی نیروهای سیاسی ایران، از چپ‌گرایان گرفته تا روشنفکران لیبرال، هُمای قدرت به‌ناگاه بر شانه‌ی روحانیت نشست؛ اما چرا و چگونه؟ چه منطقی بر اذهان ایرانیان حاکم بود و چه شد که آنان با پشت‌کردن به مظاهر نوگرایی، «جمهوری اسلامی» را ترجیح دادند؟ چرا جامعه‌ی ایرانی راهی برخلاف سکولاریسم، موج غالب جهانی، در پیش گرفت؟ چرا مردم ایران از میان همه‌ی مخالفان رژیم پهلوی، که در میان آنان سیاست‌مداران کارکشته، متخصصان برجسته و مبارزان باصداقت و وطن‌پرست از چپ و راست بودند، روحانیان و نظام پیشنهادی آنان را برگزیدند؟ و سرانجام این که نبرد قدرت در این سرزمین به چه سویی خواهد رفت؟ در این کتاب تلاش شده است با تکیه بر روش‌های علمی و فارغ از نگاه‌های ایدئولوژیک به این پرسش‌ها پاسخ داده شود.

ماشین تحریر عجیب

تام هنکس

ترجمه ی نیلوفر خوش زبان

نشر نون

چاپ اول:97

خواندنی‌ها با برترین‌ها، «ویژه نمایشگاه کتاب ۹۷»
در نظر داشته باشید که من و آنا از دوران دبیرستان همدیگر را می‌شناسیم (دبیرستان سن‌آنتونی! زنده باد تیمِ کروسیدرز!) قرار و مدار نمی‌گذاشتیم، اما در جمع بچه‌ها با هم وقت می‌گذراندیم و از هم خوشمان می‌آمد. بعد از چند سال که کالج را تمام کردم و چند سال بعدتر که از مادرم پرستاری می‌کردم، لیسانسم را گرفتم و برای مدتی بنگاه معاملات ملکی راه انداختم و مثلاً از این راه چرخ زندگی‌ام را می‌چرخاندم. یک روز آنا به دفترم آمد تا جایی برای کارهای گرافیکی‌اش اجاره کند و من تنها مشاور املاکی بودم که می‌توانست به آن اعتماد کند، چون قدیم‌ها با یکی از دوستان او سَروسرّی داشتم و بعدتر وقتی بینمان شکرآب شد مثل عوضی‌ها رفتار نکرده بودم.

آنا هنوز هم خیلی زیبا بود. هنوز آن هیکل ورزشکاری قلمی و ماهیچه‌های ورزیده را داشت، در واقع ورزشکار هم بود و آن‌وقت‌ها در مسابقات ورزش‌های سه‌گانه شرکت می‌کرد. یک روز تمام وقت گذاشتم و چند جا را نشانش دادم، هیچ‌کدام را نخواست، به دلایلی که از هیچ‌کدامشان سر در نمی‌آوردم. حدس زدم همچنان همان آدم کوشا و دقیق و سخت‌گیری است که در دوران مدرسه بود. روی کوچک‌ترین جزئیات چنان دقتی به خرج می‌داد که بیا و ببین، مو را از ماست می‌کشید، آن هم چه کشیدنی. آنای بزرگ‌سال ملال‌آور بود. آنای بزرگسال اصلاً مثل آنای نوجوان راستِ کار من نبود.

زایش سرمایه داری

هنری هلر

ترجمه ی حسن مرتضوی

نشر ثالث

چاپ اول:97

خواندنی‌ها با برترین‌ها، «ویژه نمایشگاه کتاب ۹۷»
این کتاب درکی پیچیده‌تر و ضعیف تر از خاستگاه های سرمایه داری ارائه می کنند. غرب هنگام زایش سرمایه‌داری از نظر جغرافیایی ، اقتصادی و فرهنگی نسبت به دیگر مناطق دنیا در سطح نازل تری بود. نیروهای مولد در خاورمیانه ، چین ژاپن و هند به همان میزان یا حتی بیشتر توسعه یافته بودند. در اروپا پیشرفت به سوی سرمایه داری ، نتیجه یک دوره طولانی تعارض طبقاتی بین طبقات حاکم فئودال و دهقانان و پیشه وران بود و در نهایت توازن به زیان طبقات حاکم آنقدر تغییر یافت که به سرمایه داری فرصت ظهور داد. اما در همان زمان در چین ، ژاپن ، هند و خاورمیانه در تعارضات مشابه ، توازن قدرت به نفع طبقات حاکم باقی ماند که مانع گسست شد. گرچه برترین تولیدی سرمایه دار بر اقتصاد کاربر مثلاً در چین در اواخر سده هفدهم مشهود بود ، اما تنها پس از ???? در سطح جهانی چشمگیر شد.

زندگی من

بنجامین فرانکلین

ترجمه ی بهنام چهرزاد

نشر صدای معاصر

چاپ اول:97

خواندنی‌ها با برترین‌ها، «ویژه نمایشگاه کتاب ۹۷»

مهمترین ویژگی بنجامین فرانکلین دانشور، نویسنده و دیپلمات بزرگ آمریکایی خود آموختگی اوست. هیچ چیز مثل این جوهر او را به جرگه خواص جهان بشری نمی پیوندد و ثابت نمیکند که خود آموختگی نه نیمی از دانش که همه ی آن است. خود آموختگی تنزیل نور علم الهی از غیب بر لجه سترون ظلمات جهل آدمی ست. فرانکلین ما را با جهان تازه تری از چگونه بودن آشنا میسازد. والاترین آموزه او به زیستن با خود اتکایی ست. گو این که این فلسفه از همان اوان جوانی وی در قالب طرح یا طرح هایی مدبرانه از هدفمند ساختن همه جانبه زندگی شکل گرفت و اسوه ای سازنده برای ملت مهاجری شد که در لوای آن حتی سفره جملگی جهان انسانی پس از خود را از دستاورد فرهنگی، خواندنی و قابل ارجی از ترفع حکیمانه، متفکرانه و سودمند زندگی بی نصیب نگذاشت. خواندن مختصری از وقایع زندگی او در این کتاب معارفی ارزنده را به دایره ما خواهد افزود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج