اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۴۲۲۱۳
۱۳۰۹
۱۳۰۹
پ

راز نهنگ‌های یخ‌زده فاش شد!

اقیانوس، با گستره وسیع و زیبایی فریبنده‌اش، هرگز دست از شگفتی و گیج کردن ما بر نمی‌دارد.

خبرآنلاین: اقیانوس، با گستره وسیع و زیبایی فریبنده‌اش، هرگز دست از شگفتی و گیج کردن ما بر نمی‌دارد.

هر چند وقت یکبار، اعماق آن چیز جدیدی را آشکار می‌کند، چه گونه‌های کشف‌نشده، چه غرق شدن کشتی‌های قدیمی، یا پدیده‌هایی که گیج‌کننده است؛ همین چند وقت پیش، مردی که در حال کایاک سواری بود، با منظره حیرت انگیزی روبرو شد: نهنگی یخ زده!

یکی از افراد مشهور استرالیایی TikTok از یک نهنگ گوژپشت فیلمی گرفته بود؛ برودی ماس در حالی که در یک کایاک پارو می‌زد، با دهم نهنگی که از سطح آب بیرون زده بود، مواجه شد.

ماس در حال پارو زدن به عقب برای حفظ فاصله، بچه نهنگی را می‌بیند که در اطراف دم شنا می‌کند. "او دارد چه کاری انجام می‌دهد؟" ماس دوربین خود را زیر آب می‌گذارد تا بچه نهنگ را نشان دهد که به آرامی سر خود را نزدیک نهنگ بالغ، به احتمال زیاد مادرش، قرار داده است. در پس زمینه، آواز خواندن آرام دو نهنگ برای یکدیگر شنیده می‌شود.

راز نهنگ‌های یخ‌زده فاش شد!

این رفتار عجیب و غریب فقط برای ماس و تیک‌تاکرها عجیب نبوده‌است، بلکه ده‌ها سال است که دانشمندان به دنبال کشف علت این رفتار عجیب هستند. از آنجایی که دم نهنگ زمانی که از اقیانوس بیرون می‌آید شبیه بادبان می‌شود، این رفتار گاهی اوقات به عنوان «دریانوردی با دم» شناخته می‌شود.

ماس نگفت کجا فیلم خود را گرفته است، اما او یکی از خدمه YBS Youngbloods است، تیمی که محتوای رسانه های اقیانوسی را در سواحل استرالیای غربی بین Exmouth و Broome تهیه می‌کنند و این تنها منطقه‌ای از جهان نیست که گوژپشت‌ها این رفتار را نشان داده‌اند.

در سواحل برزیل، یک مطالعه طولانی‌مدت روی این گونه بین سال‌های 1989 و 2000، گهگاه به دم دریانوردی اشاره کرد و هر رویداد در بازه زمانی از چند ثانیه تا 12 دقیقه بود. در بیشتر موارد، کارشناسان در برزیل متوجه شدند که نهنگ‌ها دم خود را به آرامی می‌پیچانند، بنابراین روی یک محور طولی می‌چرخند. این رفتار در میان نهنگ‌های مجرد، مادران و یک بار در میان یک گونه ماده باردار مشاهده شد.

راز نهنگ‌های یخ‌زده فاش شد!

هنگامی که نهنگ‌های مادر این رفتار را نشان دادند، بچه نهنگ‌های آنها عموماً در اطراف آنها شنا می‌کردند، درست همانطور که ماس در استرالیا شاهد این رویداد بود. در سال 2016، یک هواپیمای بدون سرنشین در سواحل مائوئی، یک دم نهنگ عنبر را دید که بیش از 10 دقیقه بالای سطح زمین باقی ماند.

یک محقق نهنگ در آن زمان به هافینگتون پست گفت که این رفتار ممکن است به استراحت مربوط باشد. همانند نحوه خوابیدن عمودی گوژپشت ها در ستون آب، نهنگ مادر ممکن است برای استراحت وارونه بچرخد تا بتواند فرزند خود را زیر نظر داشته باشد.

قایقرانی دم نیز می تواند ترفندی برای خنک شدن باشد؛ یک نهنگ خونگرم با قرار دادن خود در معرض باد، از نظر تئوری می تواند به تنظیم دمای خود کمک کند. محققان در مطالعه برزیل خاطرنشان کردند که دم نهنگ بسیار عروقی است، به این معنی که می توان از آن برای جذب یا آزادسازی گرما از بدن کاملاً مؤثر استفاده کرد.

با این حال، حتی در حال حاضر، این فرضیه به شدت حدس و گمان باقی مانده است. ماس امیدوار است که فیلم اخیر او به دانشمندان کمک کند تا رفتار نهنگ‌ها را بهتر درک کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج