سرکش‌ترین اسب‌های فراری
۶۳۷۶۶
۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۰
۱۲۸۴۲
گر نگاهی به تاریخچه فراری بیندازیم، خواهیم دید که هریک از ساخته‌های این برند مارانللویی، به نوعی خاص و منحصر به فرد بوده است. اما در میان آن‌ها، پنج اسب سرکش هستند که نامشان بیش از بقیه بر سر زبان‌هاست.
مجله تخت گاز: گر نگاهی به تاریخچه فراری بیندازیم، خواهیم دید که هریک از ساخته‌های این برند مارانللویی، به نوعی خاص و منحصر به فرد بوده است. اما در میان آن‌ها، پنج اسب سرکش هستند که نامشان بیش از بقیه بر سر زبان‌هاست. مدل‌هایی که قوی‌ترین، سریع‌ترین و گرانترین‌های فراری در طول تاریخ این کمپانی بوده‌اند. در مصاحبه‌ای که با روبرتو فِدِلی؛ رییس بخش فنی این برند، در مجله رسمی فراری به چاپ رسید؛ وی اذعان داشت که واژه سوپراسپرت، شایسته این پنج مدل از فراری نیست. «ما آن‌ها را اتومبیل‌های منحصر به فرد می‌نامیم. بهتر است این‌گونه از این مدل‌ها یاد کنیم.»

این پنج مدل شگفت‌انگیز عبارتند از GTO، F40، F50، انزو و لافراری. این پنج مدل، همواره مرز بین اتومبیل‌های فرمول یک و اتومبیل‌های خیابانی فراری بوده‌اند. لافراری به گفته فِدِلی نزدیک‌ترین اتومبیل خیابانی فراری به اتومبیل‌های فرمول یک، در طول تاریخ است. به مناسبت معرفی آخرین و سرکش‌ترین اسب فراری تاریخ، بد نیست مروری بر تاریخچه منحصر به فردترین ساخته‌های اسب سرکش مارانللو داشته باشیم.

فراری GTO - 1984

انزو فراری اتومبیل‌های خیابانی را طراحی کرد و به تولید رساند تا رویای روانه ساختن تیم مسابقه‌ای اسکودریا به جاده‌ها را، به حقیقت مبدل کند. نخستین شگفت‌انگیز خیابانی فراری، به گونه‌ای ساخته شد تا بیش از آنکه به اتومبیل‌های خیابانی نزدیک باشد، ویژگی‌های اتومبیل‌های مسابقه‌ای را به نمایش بگذارد.

در اوایل دهه 80 میلادی، فراری تصمیم گرفت تا در رقابت World Rally با پورشه 959 وارد میدان نبرد شود. این پورشه که در کلاس B یعنی بالاترین کلاس این رقابت قرار می‌گرفت، قانونی ویژه داشت که برای رقابت در این کلاس، دست‌کم تعداد 200 دستگاه مدل خیابانی از این اتومبیل مسابقه‌ای باید به تولید می‌رسید. این مدل خیابانی، GTO نام گرفت که کوتاه شده عبارت Gran Turismo Omologato بود. بعدها نیز کد 288 به صورت غیر رسمی به آن افزوده شد تا  این خودرو را از مدل GTO250 متمایز کند.



فراری GTO که بر پایه GTB 308ساخته شده بود، اولین فراری خیابانی با موتوری مجهز به توربوشارژر و نخستین فراری بود که موتور 8 سیلندر آن به‌جای آرایش متقاطع، از آرایش طولی بهره می‌برد. این موتور 8 سیلندر، 2855 سی‌سی حجم داشت. و این مشخصات برای اتومبیل‌های کلاس B تعریف شده بود. این موتور، 400 اسب بخار توان داشت که GTO را قادر می‌ساخت از مرز سرعت 300 کیلومتر بر ساعت عبور کند!

چندین حادثه مرگبار در خلال این رقابت‌ها از جمله مرگ هنری تویوُنن و کمک راننده‌اش سرجیو کرستو در لاسنیا S4 سبب شد سازمان FIA تصمیم بگیرد کلاس B را به علت مخاطرات بیش از حد به کلی حذف کند تا تنها رقابت‌های کلاس A باقی بمانند.

قوانین بعدی این مسابقه حاکی از آن بودند که تعداد 2500 دستگاه از اتومبیل مسابقه‌ای باید تولید شود تا اجازه رقابت را اخذ کند. فرصتی که GTO هیچگاه به آن دست نیافت. دوره تولید GTO بسیار کوتاه بود و تنها به سال‌های 1984 و 1985 باز می‌گردد که تعداد 272 دستگاه از آن به تولید رسید و البته 5 دستگاه نسخه Evoluzione را نیز باید به این تعداد افزود که از آیرودینامیک بهبود یافته بهره می‌بردند. لورنزو فیوراوانتی؛ طراح پینین فارینا از GTO با لفظ "مادر فراری‌های منحصر به فرد" یاد می‌کند.

فراری F40 - 1987

در حال حاضر، خودروسازان معمولأ هر سه سال، محصولاتشان را با یک فیس لیفت به بازار عرضه می‌کنند تا از چهره به روزتری برخوردار شوند. بیش از 30 سال پیش، فراری در طول این مدت زمان، نسل بعدی سریع‌ترین و قوی‌ترین ساخته‌اش را ارائه کرد که تا به امروز هم چنین بدعتی تکرار نشده است. بنابراین، مهندسین فراری، F40 را با تجربیات به‌دست آمده از GTO و Evoluzione ساختند که سبب شد حجم موتور 8 سیلندر آن به 9/2 لیتر برسد تا به یاری دو توربوشارژر IHI، بتواند 471 اسب بخار تولید کند.
فراری F40 به لطف استفاده گسترده از فیبرکربن و کِولار، تنها 1100 کیلوگرم وزن داشت. این وزن سبک در کنار آیرودینامیک فوق‌العاده این مدلِ طراحی شده توسط پینین فارینا، F40 را به اولین اتومبیل در طول تاریخ مبدل ساخت که توانسته بود به سرعت 320 کیلومتر بر ساعت دست یابد.

این اسب سرکش، از هر نظر دقیقأ در نقطه مقابل پورشه 959 قرار داشت. پورشه از کابینی لوکس و سیستم چهار چرخ متحرک پیچیده برخوردار بود درحالیکه در فراری تنها محور عقب متحرک بود و سیستم تهویه تنها امکان رفاهی برای سرنشینانش به حساب می‌آمد. کابین F40 حتی فاقد سیستم صوتی، دستگیره در و کف پوش بود و 50 دستگاه تولیدی اولیه از شیشه‌های کنار و Lexan بهره می‌بردند.

فراری F40، آخرین فراری پیش از مرگ انزو فراری در سال 1988 به حساب می‌آید. تولید این مدل تا سال 1992 ادامه یافت و مجموعأ تعداد 1315 دستگاه از آن به فروش رسید و به عقیده بسیاری، هنوز F40 برترین سوپراسپرت تاریخ است.

فراری F50 - 1995

فراری F50 در سال 1995، به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس برند فراری معرفی شده بود اما آنطور که انتظار می رفت مورد استقبال قرار نگرفت. که همین امر چندین دلیل داشت.

اول آنکه آرایش بدنه آن barchetta بود، بدین معنا که از سقف هاردتاپ قابل برداشتن بهره می‌برد. دلیل بعدی را باید در طراحی بدنه آن جست‌وجو کرد که برخلاف خطوط و احجام ساده بدنه F40، مملو از برجستگی و فرورفتگی‌های بی مورد بود که به آیرودینامیک آن نیز ضرر می‌زدند به‌طوریکه F50 به بیشینه سرعتی، 8 کیلومتر بر ساعت کمتر از F40 دست می‌یافت.



اما نباید فراموش کرد که فراری F50، نزدیک‌ترین تکنولوژی‌ها را به اتومبیل‌های فرمول یک داشت. کابین آن به‌طور کامل از فیبرکربن ساخته شده بود و سیستم تعلیقش به‌صورت الکترونیکی کنترل می‌شد. و از همه مهم‌تر، موتور 12 سیلندر خورجینی 7/4 لیتری آن بود که مستقیمأ از دل اتومبیل فرمول یک فراری F92A بیرون کشیده شده بود و همین امر سبب شد تا F50 بتواند طرفدارانی را برای خودش دست‌وپا کند. از F50 تعداد 349 دستگاه تا سال 1997 به تولید رسید و در همان سال تولید آن متوقف شد.

فراری انزو (2002)

فراری بیش از پیش جدیدترین سری محصولات شگفت انگیزش را به فرمول یک نزدیک کرده بود. و جایگزین F50 به قدری پیشرفته و منحصر به فرد بود که استحقاق نام بنیان‌گذار فراری را داشته باشد.

تولید آن طبق برنامه قرار بود با 349 دستگاه خاتمه یابد اما به محض خروج اولین انزو از خط تولید، تمام 349 دستگاه پیش فروش شد و فراری 50 دستگاه دیگر نیز به تولید رساند تا تعداد کل انزوها را به 399 برساند. مدل‌هایی که همگی در سال 2003 تولید شدند. یک دستگاه دیگر (دستگاه شماره 400) در سال 2004 با اهداف خیریه برای واتیکان به تولید رسید.



انزو از بدنه ساخته شده از فیبرکربن، گیرباکس نیمه اتوماتیک شش سرعته و ترمزهای کربن-سرامیکی سود می‌جست. و موتور 12 سیلندر خورجینی آن با 6 لیتر حجم، می‌توانست تا 8 هزار دور در دقیقه، 651 اسب بخار را تولید کند.

طراحان انزو عقیده داشتند که باله‌های بزرگ F40 چه از نظر عملکردی و چه از نظر زیبایی شناختی، کاربردی نبود. بنابراین، انزو از قطعات آیرودینامیکی محرک بهره می‌برد که نه تنها زیباتر بود بلکه از نظر عملکردی هم از دو مدل قبلی با باله‌های بزرگ، کارکردی بسیار بهتر داشت.

انزو اولین فراری بود که شاسی، موتور و گیرباکس خودش را به برند مازراتی اهدا کرد تا مدل MC12 بر پایه آن ساخته شود. تعداد 50 دستگاه از این مازراتی تولید شد و توانست در مسابقات FIA GT به رقابت بپردازد.



 فراری لافراری (2013)

داغ‌ترین خبر سال جاری، رونمایی از سرکش‌ترین اسب فراری تاریخ بود. این اسب سرکش که لافراری نام گرفت (با نام F70 و کد F150 نیز شناخته می‌شود)، اولین سوپراسپرت هیبرید فراری است. این پروژه بر پایه دستاوردهای حاصل از انزو FXX و پروژه میلِچیلی از دانشگاه مودنا شکل گرفت. همکاری با پروژه میلِچیلی باعث شد تا در طول توسعه اتومبیل نتیجه گیری شود که وزن لافراری می‌تواند زیر هزار کیلوگرم باشد اما وزن نهایی به 1255 کیلوگرم رسید.



این فراری، با وجود بهره‌گیری از فناوری هیبریدی، نه تنها قوی‌ترین فراری ساخته شده در طول تاریخ است بلکه مصرف سوخت آن به میزان 40 درصد کاهش را نشان می‌دهد. موتور 12 سیلندر خورجینی لافراری به حجم دقیق 6262 سی‌سی می‌تواند 789 اسب بخار تولید کند تا در کنار واحد HY-KERS 163 اسب‌بخاری، خروجی کل را به بیش از 950 اسب‌بخار برساند. برخلاف اتومبیل‌های هیبریدی رایج، سامانه HY-KERS، قدرت اضافی را به خروجی موتور احتراقی می‌افزاید تا عملکردی شبیه به یک توربوشارژر داشته باشد. فراری مدعی است که این ابراسپرت، تنها 330 گرم کربن دی اکسید در هر کیلومتر تولید می‌کند!



سازه مونوکوک فیبرکربن لافراری توسط مدیر فنی فرمول یک فراری به نام روری بیرن توسعه یافته که سبب می‌شود تا بدنه لافراری، از 27 درصد مقاومت پیچشی بالاتر برخوردار بوده و 22 درصد سخت تر از انزو باشد. فراری اعلام کرده است که این مدل می‌تواند به بیشینه سرعتی بالاتر از 350 کیلومتر بر ساعت دست یابد و در کمتر از 3 ثانیه از حالت سکون به سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت برسد.

اما آنچه لافراری را از سایر شگفت‌انگیزهای فراری متمایز می‌سازد، طراحی آنست. لافراری اولین فراری در طول تاریخ است که طراحی آن بدون مشاوره پینین فارینا و به‌طور کامل در خود کمپانی فراری انجام شده است. و این بدان معناست که همکاری بین فراری و پینین فارینا به زودی خاتمه خواهد یافت، اگرچه خود فراری چنین چیزی را تکذیب می‌کند و می‌گوید، دو مدل از فراری که توسط پینین فارینا طراحی شده به زودی رونمایی خواهد شد.
برچسب ها:
انتشار یافته: 1
در انتظار بررسی:1
-
15:41 - 1392/06/07
جديدا نميدونم چه بلايي سر سايت آوردين كه عكسها خوب باز نميشه.يه چند ورزي هم كه فقط تبليغات سايت باز ميشد از مطالب خبري نيود.اصلاح كنيد خرابي هارو
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج