۷۲۴۲۰۳
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

حلیم فروشی در بنگاه‌های املاک!

برخی از اصناف و صاحبان کسب‌وکار به فراخور شغلی که دارند در ماه مبارک رمضان با کسادی بازار مواجه می‌شوند. معمولا این گروه از فعالان اقتصادی سعی می‌کنند به تناسب شغلی که دارند، درآمد دیگری را برای یک ماه جایگزین کنند. صنف رستوران‌داران و صاحبان تهیه غذا یکی از مهم‌ترین اصنافی هستند که در ماه مبارک رمضان در طول روز و تا اذان مغرب با کمبود مشتری مواجه می‌شوند.

روزنامه آرمان: برخی از اصناف و صاحبان کسب‌وکار به فراخور شغلی که دارند در ماه مبارک رمضان با کسادی بازار مواجه می‌شوند. معمولا این گروه از فعالان اقتصادی سعی می‌کنند به تناسب شغلی که دارند، درآمد دیگری را برای یک ماه جایگزین کنند. صنف رستوران‌داران و صاحبان تهیه غذا یکی از مهم‌ترین اصنافی هستند که در ماه مبارک رمضان در طول روز و تا اذان مغرب با کمبود مشتری مواجه می‌شوند.

چراکه بسیاری از مردم به‌دلیل انجام وظیفه شرعی خود روزه‌دار هستند و رستوران‌ها نیز به احترام روزه‌داران از پخت‌وپز در طول روز اجتناب می‌کنند. اما فعالان این صنف با توزیع آش، حلیم و ... برای افطار سعی می‌کنند درآمد ماهانه خود را تامین کنند. همه‌ساله نیز اتحادیه کباب، حلیم و پزندگان غذاهای سنتی نرخ رسمی این اقلام را تعیین می‌کند. با این حال، گشت‌وگذاری در شهر نشان می‌دهد که نه‌فقط فعالان این صنف، بلکه بسیاری دیگر از مشاغل سعی دارند در ماه مبارک رمضان بار یک سال خود را ببندند.

حتی برخی از مشاوران املاک که در حوزه خرید و فروش مسکن با رکود مواجه‌اند با گذاشتن یک دیگ و اجاق در مغازه خود صاحب کسب‌وکاری نو شده‌اند که گاهی مشتریان برای خرید حلیم از آنها صف می‌بندند. شاید در نگاه اول مشکلی برای این اقدام وجود نداشته باشد، اما هیچ‌نظارتی بر فعالیت این دست از افراد وجود ندارد. به‌عنوان مثال در حالی که طبق مصوبه اتحادیه ذی‌ربط قیمت هر کیلوگرم آش شله‌قلمکار و حلیم ساده ۱۴‌هزار تومان و قیمت آش رشته ۱۳‌هزار تومان است، برخی از واحدهای متخلف هر کیلوگرم از این غذاها را ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان می‌فروشند.

اگر فقط قیمت حبوبات یک کیلوگرم آش در نظر گرفته شود، ارزش آن بیش از ۵۰۰۰ تومان می‌شود. بنابراین از نهادهای ناظر انتظار می‌رود با کنترل این واحدها بررسی کنند با چه نوع سبزی و حبوباتی‌آش تهیه می‌کنند که قیمت نهایی آن ۵۰۰۰ تومان می‌شود. البته نباید تصور کرد اگر قیمت‌ها طبق مصوبه اتحادیه باشد، حتما آش تهیه‌شده از کیفیت لازم برخوردار است، بلکه باید بررسی کیفی صورت بگیرد تا سلامت و امنیت غذایی شهروندان تهدید نشود.

حلیم‌فروشی در 800 واحد شغلی

حلیم و آش یکی از ثابت‌ترین غذاهای سفره‌های افطار ایرانی‌ها در ماه رمضان است و صف‌های طولانی آن ساعت‌ها قبل و حتی پس از اذان در خیابان‌های مختلف دیده می‌شود. با وجود اینکه قیمت همه مواد اولیه و هزینه‌های تولید آش و حلیم، از گوشت، روغن، حبوبات، نخود، رشته، دستمزد، کرایه، انرژی و ... نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، امسال نیز قیمت آش و حلیم بدون تفاوت با سال گذشته بین مردم توزیع می‌شود. اما برخی مشاغل با مداخله در کار این صنف بازار را برهم ریخته‌اند. بخش عظیمی از این افراد فعالیت خود را جزو مشاغل فصلی به حساب می‌آورند و اعتقادی به تخلف ندارند. اما گروهی می‌تواند مدعی فعالیت فصلی باشد که در هر فصل و ماه و مقتضی به شرایط شغل خود را تغییر دهد، نه بنگاهداری که ممکن است با جوش‌زدن یک معامله به اندازه درآمد یک سال کارگران فصلی کمیسیون بگیرد.

این اتفاق به معنای سوء‌استفاده از شرایط است و نمی‌توان آن را این‌گونه توجیه کرد. البته این امر فقط مختص بنگاهداران نمی‌شود. همان‌طور که اشاره شد ۸۰۰ واحد از جمله ساندویچی‌ها، آبمیوه‌فروشی‌ها، بنگاه‌های املاک و ... در این آشفته‌بازار سهیم هستند. برخی هم به‌دلیل بیکاری و نداشتن شغل مجبور به انجام این کار هستند. این افراد نیز می‌توانند با اخذ مجوز قانونی و بنابر مصوبه‌های اتحادیه در بازار فعالیت کنند.

تهدید سلامت جامعه با ارزان‌فروشی

با اینکه پیش از شروع ماه مبارک رمضان بارها مسئولان به مردم هشدار دادند که از واحدهای بدون مجوز حلیم و آش نخرند، اما با شروع این ماه شاهد صف‌هایی در مقابل واحدهای متخلف هستیم. در این زمینه رئیس اتحادیه کباب، حلیم و پزندگان غذاهای سنتی تهران گفت: شخص بنده با غذاهای ۵۰۰۰ تومانی و ارزان‌قیمت مخالف هستم، زیرا ارزان‌فروشی در حوزه غذا سم‌فروشی است. به گزارش خبرآنلاین، حسین محمدی درباره فروش حلیم و آش رشته در ماه‌رمضان، اظهار کرد: در حال حاضر کارِ ۷۰۰، ۸۰۰ واحد با ما در تهران تداخل دارد، از جمله ساندویچی‌ها، آب‌میوه‌فروشی‌ها، بنگاه‌های املاک و ... و به‌صورت غیرمجاز به توزیع حلیم و آش رشته می‌پردازند. این گروه بزرگ‌ترین آسیب را به صنف ما و مردم می‌رسانند.

او افزود: در حال حاضر کبابی‌ها تخصص فروش آش و حلیم را دارند. بر این اساس، از امکانات و تجهیزات برخوردار هستند و در طول سال می‌توانند حلیم و آش توزیع کنند. محمدی متذکر شد: درباره واحدهای غیرمجاز، یکسری افراد سودجو در ظرف‌های نامناسب حلیم‌های ارزان‌قیمت کیلویی ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان توزیع می‌کنند و بهداشت و سلامت جامعه را زیر سوال می‌برند. این مقام صنفی تاکید کرد: من از مردم می‌خواهم که فقط از واحدهای مجاز خریداری کنند. البته امسال قیمت اتحادیه را تغییر ندادیم و همان قیمت پارسال است.

این در حالی است که با افزایش هزینه‌ها روبه‌رو بودیم و اقلام مصرفی حدود ۳۰‌درصد افزایش قیمت داشت، ولی همکاران ما قرار شد امسال سود جزئی‌ ببرند و به خاطر اینکه در سفره‌های افطار مردم سهیم باشند، قیمت‌ها را افزایش ندادند. رئیس اتحادیه کباب، حلیم و پزندگان غذاهای سنتی تهران عنوان کرد: مرغ و گوشت در بازار قیمت مشخصی دارد. وقتی این اقلام را پخت می‌کنید و عرضه می‌شود، زمانی که قیمت آن از حد معمول پایین‌تر باشد، این مشخص است که غذا مشکلی دارد.

در حال حاضر یک پرس چلوکباب معمولی بیش از ۱۰‌هزار تومان تا ۱۵‌هزار تومان برای تولیدکننده در می‌آید. آن گاه چطور می‌شود چلوکباب را ۵۰۰۰‌هزار تومان فروخت؟ محمدی با بیان اینکه غذای ناسالم به بدن آسیب می‌رساند، خاطرنشان کرد: در این غذاهای ارزان مشخص نیست چه موادی مصرف می‌شود. به هر حال، موضوع اشتغال در اقتصاد کشور همچنان پراهمیت و در عین حال پرحاشیه تلقی می‌شود. در این میان، وجود و رواج مشاغل فصلی باعث شده است تا گاهی نظارت‌های کافی وجود نداشته باشد و برخی سودجویان هر روز بیش از گذشته تخلف کنند و سود خوبی هم به جیب بزنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      گزارش بدین بهداشت باید جمع کنه .
      با سلامت مردم بازی می کنند .

    • بدون نام

      مردم عاقل باشند نخرند .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج