۱۲۰۲۳۹۶
۵۱۲۱
۵۱۲۱
پ

راهکار‌های تناسب اندام در ایام نوروز

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره اینکه افراد چگونه می‌توانند در ایام نوروز و دید و بازدید‌ها و مهمانی‌ها تناسب اندام خود را حفظ کنند توضیح داد.

جامعه ۲۴ : یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره اینکه افراد چگونه می‌توانند در ایام نوروز و دید و بازدید‌ها و مهمانی‌ها تناسب اندام خود را حفظ کنند توضیح داد.

 دکتر محمدباقر ملجایی اظهار کرد: همواره سبک زندگی و تناسب اندام به عنوان یکی از عوامل مهم و موثر در پیشگیری از بیماری‌ها و اختلالات مختلف به خصوص بیماری‌های کرونیک یا مزمن مطرح بوده است و سازمان‌های بهداشتی جهانی و کشوری، همواره بر رعایت یک لایف استایل یا شیوه زندگی سالم که در شیوه‌های مختلف خلاصه می‌شود تاکید و دستوراتی را صادر می‌کردند.

راهکار‌های تناسب اندام در ایام نوروز

وی ادامه داد: شیوه زندگی قسمت‌های مختلفی دارد مانند رعایت بهداشت فردی، مصرف سیگار، مصرف مواد مخدر، مصرف سایر مشروبات و همچنین رعایت رژیم غذایی سالم و یکی از اجزای این لایف استایل که همواره تاکید شده مصرف یک زندگی فعال و یک شیوه زندگی فعال است که مبتنی بر فعالیت فیزیکی منظم بوده است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: فعالیت فیزیکی منظم در همه افراد ممکن است وجود داشته باشد. هرچقدر هم افراد مشغله کاری زیادی داشته باشند، اما می‌توانند در زمان‌های مختلفی، بخشی از زمان خود را به فعالیت فیزیکی اختصاص دهند. در کنار فعالیت فیزیکی دریافت رژیم غذایی و دریافت‌های غذایی فرد براساس نیاز‌های فرد، حائز اهمیت است.

ملجایی اضافه کرد: بدن انسان یکسری کالری و انرژی‌هایی را از مواد غذایی دریافت می‌کند و در مقابل یکسری کالری و انرژی‌هایی را می‌سوزاند که این کالری و انرژی‌ها اقسام مختلفی دارد. به عنوان مثال حتی یک فردی که کاملا در حالت سکون قرار دارد مقدار قابل توجهی کالری و انرژی توسط بافت‌ها و اندام آن فرد مصرف می‌شود. حتی فردی که دچار مرگ مغزی شده است این فرد هم یک انرژی را توسط اندام‌هایش مانند قلب، کبد، سیستم عصبی می‌سوزاند.

وی گفت: علاوه بر این مقدار انرژی، یک مقدار انرژی هم فرد حین غذا خوردن از دست می‌دهد که به شکل گرما از بدن خارج می‌شود و نوع دیگری از انرژی که فرد می‌تواند توسط بدنش بسوزاند، فعالیت فیزیکی است. زمانی که مقدار کالری دریافت شده از طریق مواد غذایی است با مقدار کالری سوزانده شده که از طریق متابولیسم پایه بدن یا همان انرژی که توسط اندام‌ها سوزانده می‌شود و همچنین کالری غذا‌ها که انرژی گرمایی بعد از مصرف غذا است و نیز فعالیت فیزیکی، حالت متناسبی داشته باشند، فرد می‌تواند تناسب اندام خود را حفظ کند.

ملجایی تصریح کرد: در مقابل اگر مقدار انرژی دریافتی بیش از مقدار انرژی سوزانده شده باشد، فرد به سمت اضافه وزن و چاقی پیش می‌رود و برعکس زمانی که فرد دریافت انرژی مناسبی ندارد و کالری دریافتی وی کمتر از مقدار انرژی سوزانده شده است، فرد به سمت لاغری می‌رود که در افرادی که دچار بی‌اشتهایی هستند یا بیماری‌های شدید و مزمنی مانند سرطان‌ها، اختلالات سیستم ایمنی دارند، این اتفاق رخ می‌دهد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: زمان نوروز یا سایر زمان‌هایی که عمدتا یکسری عادات غذایی متفاوتی ایجاد می‌شود، به عنوان مثال مهمانی‌های مختلف بیشتر می‌شود و انواع مواد غذایی مانند شیرینی‌جات به رژیم غذایی اضافه می‌شود یا انواع آجیل‌‎ها که ممکن است فرد در حالت عادی از این مواد غذایی کمتر استفاده کند، حائز اهمیت است که مقدار مصرف این مواد غذایی متناسب با نیاز فرد باشد. یا اگر فردی احساس کرد که به سمت زیاده‌روی می‌رود، در مقابل با فعالیت فیزیکی مناسب که می‌تواند انواع ورزش‌های مختلف باشد، حتی ورزش‌های داخل منزل و محل کار، باید کالری اضافه را بسوزاند.

وی خاطرنشان کرد: در ایام نوروز افراد می‌توانند دریافت‌های مواد غذایی مانند شیرینی‌جات و میوه‌ها را به سمت مقدار‌های مناسب که متناسب با وضعیت فردی آن‌ها است، پیش ببرند. به عنوان مثال یک فرد روزانه می‌تواند دو تا سه واحد میوه‌ها را مصرف کند و اگر قرار است دو یا سه مهمانی برود، می‌تواند مصرف میوه‌ها را به مهمانی‌ها اختصاص دهد و در هر مهمانی یک واحد دریافت کند.

ملجایی افزود: اگرچه صحبت ما در وهله اول این است که به خاطر شیوع بالای بیماری کرونا از تجمعات و مهمانی‌ها اجتناب شود، اما اگر افرادی مجبور به رفتن به مهمانی‌ها شدند، می‌توانند در کنار رعایت اصول بهداشتی، استفاده از رژیم غذایی سالم برای‌شان کمک‌کننده باشد و در کنار آن، افراد می‌توانند با فعالیت بدنی، تناسب اندام خود را حفظ کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج