کانسپت اسپرت لکسوس در قامت جانشین LFA افسانهای معرفی شد
شرکت Lexus با خودرو مفهومی جدید خود که کانسپت اسپرت لکسوس نام دارد، به دنبال احیای افسانهای به نام LFA است.
گجت نیوز: در اقدامی کاملا غیرمنتظره، لکسوس در جریان هفته خودرویی مونتری و در رویداد معتبر The Quail، با رونمایی از یک کانسپت جدید لکسوس به نام اسپرت کانسپت (Sport Concept)، تمام توجهات را به خود جلب کرد. این خودروی اسپرت خیره کننده که با طراحی جسورانه و تناسبات یک سوپر اسپرت جذاب، به عنوان چشماندازی از خودروی اسپرت نسل آینده این برند معرفی شده است.
مشخصات فنی کانسپت جدید لکسوس
لکسوس با عدم انتشار هرگونه اطلاعات فنی، عمدا یک هاله از ابهام را در اطراف کانسپت جدید لکسوس ایجاد کرده است. در حال حاضر، دو تئوری اصلی و کاملا متضاد در مورد قوای محرکه این خودرو وجود دارد. برخی منابع معتقدند که این کانسپت، پیش نمایشی از سوپر اسپرت آینده لکسوس با نام احتمالی LFR است که بر پایه کانسپت مسابقهای Toyota GR GT3 مدل 2022 توسعه یافته است. در این سناریو، خودرو یک ماشین موتور جلو دیفرانسیل عقب با یک گیربکس نصبشده روی محور عقب (Transaxle) خواهد بود. قلب تپنده آن نیز یک موتور V8 تویین توربو قدرتمند است. تناسبات خودرو با کاپوت کشیده که نشان دهنده قرارگیری موتور در پشت محور جلو خواهد بود و همچنین جزئیاتی مانند دریچههای هوای بزرگ برای خنک کاری و حتی گزارشهایی مبنی بر وجود خروجیهای اگزوز در زیر باله عقب، این تئوری را تقویت میکنند.
در مقابل، اکثر کارشناسان معتقدند که این کانسپت جدید لکسوس، یک سوپر اسپرت تمام الکتریکی است. این تئوری با توجه به تکامل ظاهری این خودرو مفهومی از کانسپت اسپرت الکتریکی لکسوس در سال ۲۰۲۱ و مهمتر از همه، عدم وجود خروجیهای اگزوز واضح و مشخص، قوت گرفته است. لکسوس پیش از این برای آن کانسپت، اهداف عملکردی مانند شتاب صفر تا صد کیلومتر در حدود ۲ ثانیه و شعاع حرکتی ۷۰۰ کیلومتر با استفاده از باتریهای حالت جامد را اعلام کرده بود. همچنین، مدیرعامل سابق لکسوس به ایده استفاده از یک گیربکس دستی شبیهسازی شده در یک خودروی اسپرت الکتریکی برای افزایش لذت رانندگی اشاره کرده بود. به هر حال تا زمانی که لکسوس به این سکوت خبری پایان ندهد، ماهیت واقعی این خودرو به عنوان بزرگترین راز آن باقی خواهد ماند.
طراحی ظاهری
طراحی کانسپت جدید لکسوس، یک تکامل بزرگ در زبان طراحی این برند و ترکیبی استادانه از تناسبات کلاسیک خودروهای GT و جزئیات مدرن و تهاجمی است. اولین چیزی که جلب توجه میکند، حذف جلو پنجره دوکی شکل نمادین لکسوس و جایگزینی آن با یک سپر کاملا متمایز و تهاجمی است که چهرهای بسیار مصمم و هدفمند به خودرو بخشیده است. چراغهای ال ای دی L شکل، به زیبایی در دل ورودیهای هوای جانبی ادغام شدهاند و چراغهای روشنایی روز الماسی شکل، تنها زمانی که روشن میشوند، قابل مشاهده هستند.
با کاپوت بسیار کشیده، کابین عقبنشینی کرده و سقف روان، این کانسپت تناسبات یک خودروی موتور جلو با چیدمان اغراق آمیز را به نمایش میگذارد. در نمای جانبی، ادای احترام به LFA کاملا مشهود است و ورودیهای هوای بزرگ پشت چرخهای جلو و به خصوص، طراحی ستون C و دریچههای هوای بزرگ پشت پنجرهها، به وضوح یادآور سوپر اسپرت افسانهای لکسوس هستند. این دریچهها میتوانند برای خنککاری ترمزها یا گیربکس نصب شده روی محور عقب به کار روند.
در نمای عقب، یک نوار نوری LED سرتاسری که تنها با لوگوی نورانی لکسوس قطع شده، عرض زیاد خودرو را به نمایش میگذارد. یک دیفیوزر عظیم در بخش پایینی سپر که میزبان یک چراغ ترمز مرکزی به سبک خودروهای فرمول وان است، در کنار دریچههای هوای بزرگ که باز هم یادآور LFA هستند، ظاهر تهاجمی خودرو را تکمیل میکند. یکی از جزئیات عجیب و آینده نگرانه، ساختار روی سقف است که شامل چهار فن خنک کننده کوچک و یک باله مرکزی نورانی میشود.
طراحی داخلی
لکسوس هنوز به طور کامل از فضای داخلی کانسپت جدید لکسوس پردهبرداری نکرده و با تاریک کردن شیشهها، آن را از دیدهها پنهان نگه داشته است. با این حال، نماهای کوتاهی که در یک ویدیوی تبلیغاتی به نمایش درآمده، از یک کابین کاملا آینده نگرانه و مینیمال خبر میدهد. برجستهترین ویژگیهایی که در این تصاویر قابل مشاهدهاند، یک کلاستر تمام دیجیتال و یک فرمان یوک مانند است. استفاده از فرمان یوک، این گمانهزنی را به شدت تقویت میکند که نسخه تولیدی این خودرو ممکن است به سیستم فرمان تمام الکترونیکی یا همان Drive by wire مجهز باشد.
برنامه آینده لکسوس با کانسپت جانشین LFA
کانسپت اسپرت جدید لکسوس یک مدل نمایشی و مطالعاتی است و برای فروش عرضه نخواهد شد، بنابراین هیچ قیمتی برای آن وجود ندارد. با این حال، این کانسپت چیزی فراتر از یک نمایش صرف است و به شدت به یک مدل تولیدی اشاره دارد. شایعات حاکی از آن است که نسخه نهایی این خودرو، چه با پیشرانه V8 و چه به صورت تمام الکتریکی، در اواخر سال 2026 رونمایی خواهد شد.
صرف نظر از قوای محرکه نهایی، اگر نسخه تولیدی به این طراحی خیرهکننده وفادار بماند، بدون شک به عنوان پرچم دار جدید لکسوس، جایگاهی بالاتر از LC500 و به عنوان جانشین معنوی LFA قرار خواهد گرفت. چنین خودرویی، ویترینی از اوج تواناییهای مهندسی و طراحی لکسوس خواهد بود و قطعا با قیمتی در قلمرو سوپر اسپرتهای گرانقیمت، یعنی چند صد هزار دلار یا بیشتر، عرضه خواهد شد.
ارسال نظر